Mika Laakso

L.V.G. C.VI valokuva

18 viestiä aiheessa

Löytyi vanha valokuva liitetekstillä, kuvat. Suomen Ilmavoimilla oli 2kpl ko. koneita. "3A31 tuhoutui 18.4.1923 syöksykierteessä jäälle Santahaminassa. Ja 3A32 vaurioitui telttahallin romahdettua" (Heinonen-Valtonen, Albatrossista Pilatukseen). Onkohan kuvan kone 3A32, ja missä se telttahalli romahti?

FullSizeRender (72).jpg

FullSizeRender (73).jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomat 1.2.1921: "Äskein lumimyrskyn seurauksia. Kuvamme esittää rikkoutunutta Palosaaren lentoaseman lentokonevajaa ja erästä siinä ollutta lentokonetta. Vajan lennätti myrskysää kymmeniä metrejä heittäen sen puita vasten niin että repeytyi pahanpäiväisesti. Myöskin siinä olleet kaksi lentokonetta vikautuivat."

HS_1_2_1921.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Suomen Ilmailuvoimilla käytössä 1922-1923", (Albatrossista Pilatukseen)

"Rekisteröitiin 9.12.1932" Siivet lehti 2/88 

"Myöskin siinä olleet kaksi lentokonetta vikautuivat". Helsingin Sanomat 1.2.1921

Ei oikein päivämäärät täsmää? Ainakin Siivet-lehdessä on väärä päivämäärä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansallisarkiston digiarkistosta löytyy seuraavat OH-ASY:n asiakirjat:

edit: Eli Ilmailuvoimilla oli 2 kpl:tta L.V.G. C VI-koneita ja sitten oli tämä siviilikone myöhemmin.

OH-ASYLV_1.jpg

OH-ASYLV_2.jpg

OH-ASYLV_3.jpg

OH-ASYLV_4.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Mika Laakso kirjoitti:

"Suomen Ilmailuvoimilla käytössä 1922-1923", (Albatrossista Pilatukseen)

"Rekisteröitiin 9.12.1932" Siivet lehti 2/88 

"Myöskin siinä olleet kaksi lentokonetta vikautuivat". Helsingin Sanomat 1.2.1921

Ei oikein päivämäärät täsmää? Ainakin Siivet-lehdessä on väärä päivämäärä!

Eli päättelin väärin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kuvassa saattaa todellakin olla OH-ASY:n kaputti 11.12.1932. Lehtipuut näyttävät taustalla olevan ilman lehtiä, joten joulukuun alku voi hyvinkin olla kyseessä. Koneessa ei myöskään näy ilmavoimien (Ilmailuvoimien) hakaristitunnuksia, joskin ei kyllä siviilitunnuksiakaan. Konehan oli vasta rekisteröity muutama päivä aiemmin, ja ehkä tunnuksia ei ollut edes ehditty vielä maalata. Kone oli entinen ES-AAB, ostettu Virosta. Viron tunnukset on hyvin voitu maalata yli.

Edit: Kirjassa Thulinista Hornetiin - 75 vuotta Suomen Ilmavoimien lentokoneita (Timo Heinonen, Keski-Suomen Ilmailumuseon julkaisuja 3, julk. v.1992) kerrotaan, että "Kone nro 32:n lennoista Ilmailuvoimissa ei ole säilynyt tietoja. Se esiintyy Ilmailutelakan ja Varikon ilmoituksissa 6.2.1925, jolloin se poistettiin."

Näin ollen jos kone nro 32 eli 3A32 oli mukana tuossa telttahallin romahduksessa v. 1921 ja vaurioitui, niin se korjattiin vielä lentokelpoiseksi.

Edit: Mikan valokuvassa koneessa on vaalea metallinvärinen (alumiininen) etuosa, poiketen siitä yhdestä ja samasta valokuvasta, joka löytyy em. Heinosen kirjasta sekä mm. Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden numerosta 4/2009. Lehdessä on myös harmaapiirros koneesta. Näissä kuvissa koneen etuosa on tumma, samaa väriä kuin muukin runko. Siksi tuo kaputtikuva todennäköisesti on OH-ASY.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikan laittama valokuva löytyy Jarmo Niemisen kirjasta ”Santahamina - sinivalkoinen saari” (Maanpuolustuskorkeakoulu 2012). 

Kuvateksti (kuva Ilmavoimat) on seuraava: ”Sirkustirehtööri Ludvig Leonard Syversenin omistama L.V.G. C.VI koelennon jälkeen 11.12.1932 Santahaminassa Lentokentän itäreunalla (takana ns. Puhelinkeskus). Koelentäjä Paul Kopf selvisi vammoitta. Lentokoneen jäännökset haudattiin Valtion Lentokonetehtaan kaatopaikalle. Ilmavoimat.”

Tämä varmistaa tapauksen, kuvassa OH-ASY.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä 1/2010 on koko sivun artikkeli otsikolla ”Tarina kuvan takana”. Kirjoittanut Pentti Manninen.

Siinä on sama kuva, sekä yksityiskohtainen selostus koneen vaiheista Saksassa, Virossa ja Suomessa, sekä itse onnettomuudesta. OH-ASY:lla oli muuten lempinimi ”Joutsen”.

Edit: Vielä mielenkiintoinen lisäys, tämä tieto ja lainaus Manniselta:

”Koska ilmaliikenteestä ei ollut OH-ASY:n aikaan vielä lainsäädäntöä, hallinnoitiin ilma-aluksia merenkulkuviranomaisten toimesta. Aluksella oli oltava nimi ennen rekisteröintiä. Se oli pakollinen, siispä OH-ASY oli Joutsen ja monella muullakin koneella oli "nimi", jonka viranomainen vaati.”

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

”Koska ilmaliikenteestä ei ollut OH-ASY:n aikaan vielä lainsäädäntöä, hallinnoitiin ilma-aluksia merenkulkuviranomaisten toimesta."

Senaatin vuoden 1914 päätöksessä ilmailusta Suomessa ilma-aluksien luvittamisesta vastasi kuvernööri. Vastaavasti Senaatin vuoden 1918 asetuksessa ilmailuliikenteestä Suomessa tämä päätösvalta siirrettiin Yleisesikunnalle. Lopuksi Eduskunnan vuoden 1922 laissa ilmailusta erityistä päätösvaltaista viranomaista ei mainita. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heinonen-Valtonen: Albatrossista Pilatukseen sivu 53: "3A31 tuhoutui jo 18.4.1923, kun se putosi koelennolla syöksykierteessä jäälle Santahaminassa."

Manninen: Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 1/2010 sivu 2: "Ilmailuvoimien ainoa lentokelpoinen koneyksilö 3A32 oli syöksynyt maahan koelennolla 18.4.1923."

Jommassakummassa on virhe tunnuksen osalta? jos virhe on SIL 1/2010 po. 3A31. Ja 3A32 lennoista Ilmailuvoimissa ei ole säilynyttä tietoa. 

Niin olisiko niin että 3A32 vaurioitui siinä telttahallin romahduksessa 1.2.1921, ei lennetty enää, mutta oli kirjoilla vielä vuoteen -25?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuliikenne OY jätti Ilmailuvoimien esikunnalle tarjouksen kahdesta L.V.G -lentokoneesta tammikuussa 1923. Tarjouksen mukaan toinen koneista on kunnossa, toisessa on laskuteline ja siivet korjattava. Ilmailutelakan ja varikon 23.4.1923 jättämän ilmoituksen sekä 19.4.1923 päivätyn tutkimuspöytäkirjan mukaan 18.4.1923 tuhoutunut lentokone oli 3A31. Koneessa oli tuhoutumishetkellä muun muassa 200 hevosvoiman Benz-moottori N:o 35464 sekä potkuri Wolff N:o 76.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31.10.2019 at 19.12, Martti Kujansuu kirjoitti:

Koneessa oli tuhoutumishetkellä muun muassa 200 hevosvoiman Benz-moottori N:o 35464 sekä potkuri Wolff N:o 76.

12. heinäkuuta 1923 - kun kone ja moottori olivat jo aikaa sitten poistettu kirjoista - suostui Puolustusministeriö kapitulanttivääpeli Lihr´in tekemään anomukseen 200 hv. Benz-moottorin (N:o 35464) nostamiseen merenpohjasta. Ministeriö asetti nostolle kuitenkin ehtoja seuraavasti:

1) Lihr suorittaa oikeudesta nostaa moottori Smk 500:-.

2) jos moottorin nostaminen onnistuu suorittaa Lihr lisämaksun Smk. 500:-.

3) jos moottoria myydessä myyntihinta nousee yli Smk. 5000:- suorittaa Lihr ylittävästä summasta 20%.

Itselläni ei ole tietoa miten moottorin noston kanssa kävi.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha.Konetta ei sitten vietykään kaatopaikalle vaan dumpattiin mereen?Onkohan tämä Lihr sama mies joka ymmärtääkseni oli Aeron kanssa tekemisissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Risto Sollo kirjoitti:

Jaaha.Konetta ei sitten vietykään kaatopaikalle vaan dumpattiin mereen?Onkohan tämä Lihr sama mies joka ymmärtääkseni oli Aeron kanssa tekemisissä?

Kujansuu kirjoittaa tässä Ilmailuvoimien koneyksilöstä, OH-ASY dumpattiin Suomenlinnan kaatopaikalle. 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kun innostuu penkomaan, niin yksi löytö poikii toisen! Tuossa kun etsin Kuhlmeystä tarinoita Ilmailumuseoyhdistyksen vanhoista tiedotteista, niin tuli eteen tämä. Eli Lentolaivue 6:ssa ja Ilmavoimien Esikunnassa sota-aikana lentoupseerina palvelleen Erkki Palosuon kirjoitus tästä Santahaminan tapauksesta. Imyn tiedote 3/1987.

Jukka

A1719B55-661E-4B8E-9196-C51268CA2D32.jpeg

BD7D1E7F-A530-4EE7-ACF1-529CE354D4F4.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään