Jussi Harola

Kuvan ajankohta?

13 viestiä aiheessa

Ohessa on monissa julkaisuissa esiintynyt kuva mersuista MT-441 ja MT-476 Lappeenrannan kentällä heinäkuussa 1944. Kuvan melko tarkka ajankohta on helppo määritellä, koska MT-476 saapui Suomeen heinäkuun 1. päivänä ja tuhoutui pakkolaskussa 5. päivänä. Mutta, onko kenelläkään tietoa tarkemmasta kuvanottohetkestä tai jopa mihin tehtävään tässä ollaan starttaamassa?

Kuva on otettu aika tarkalleen pohjoiseen ja varjoista voi päätellä oltavan iltapäivän puolella, ehkä klo 15-17.

1. päivä tuntuu jotenkin epätodennäköiseltä, koska kyseisenä päivänä MT-476 saapui maahan, vastaanotettiin Lentovarikolle (mikä ei ollut läpihuutojuttu, koska koneen rakenne, laitteet ja varusteet tarkastettiin), tehtiin tarvittavat muutokset (kansallisuus- ja muut tunnukset, ohjetekstien suomennos, liitoskohtien kangaslistojen liimaus) ja luovutettiin edelleen 3/HLeLv 24:lle.

Jussi

157364web.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MT-476:n lennot Lappeenrannassa: (Lappeenrannan lentokenttäpäiväkirjan mukaan)

- 2.7. - 44 klo 18.35 - 19.20 vänr Per-Erik Ohls tiedustelulento

- 3.7. - 44 klo 12.20 - 12.55 kers Helava Risto suojauslento

- 4.7. - 44 klo 00.30 - 01.30 ylik Emil Vesa suojauslento

- 4.7. - 44 klo 04.50 - 06.05 ylik Emil Vesa suojauslento

- 4.7. - 44 klo 13.00 - 14.15 vänr Per-Erik Ohls suojauslento

- 5.7. - 44 klo 04.55 - 06.05 vääp Nils Katajainen suojauslento

- 5.7. -44 klo 09.25 - 10.15 vääp Nils Katajainen suojauslento (pakkolasku kentälle)

Kuvassa oleva MT-441 oli mukana samalla suojauslennolla yhdessä MT-476:n ja viiden muun koneen kanssa aamuyöllä 4.5. Muut koneet MT-440, -460, -461 ja -471.

Samaten MT-441 oli mukana samalla viimeisellä neljän koneen suojauslennolla aamulla 5.7. kun Katajainen teki pakkolaskun MT-476:lla. Muut koneet olivat MT-460 ja - 461.

Kari Stenmanin Kaartinlaivue-kirjassa mainitaan, että kuva on otettu 2.7.-44. Vasemmalla luutnantti Ahti Laitisen MT-441 ja oikealla vääpeli Nils Katajaisen MT-476. (SA-kuva)

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista. Löytyi vain päivälle 5.7.44 yhteiset lentotehtävät koneille MT-441 ja MT-476. Myös 1.7. on mahdollinen kuvauspäivä koska MT-476 oli jo Lappeenrannassa valmiiksi muutettuna, vaikka koneella ei vielä tehtykään sotalentoa. Tämä kooste on kerätty HLe.Lv.24:n laivuepäiväkirjasta. MT-476 lentopäiväkirja ei ole säilynyt.

Kaikki em. koneilla tehdyt lennot ajalla 01.-05.7.44:

01.07.44. 19:00-19:50. Torjuntalento. MT-441/Ylik Vesa.

02.07.44. 04:35-05:45. Suojauslento. MT-441/Kers Pakarinen.

02.07.44. 10:50-12:00. Torjuntalento. MT-441/Ylik Vesa.

02.07.44. 14:30-15:10. Torjuntalento. MT-441/Kers Pakarinen.

02.07.44. 18:35-19:20. Tiedustelulento. MT-476/Vänr Ols.

03.07.44. 12:20-12:55. Suojauslento. MT-476/Kers Helava.

03.07.44. 15:55-17:15. Suojauslento. MT-441/Kers Pakarinen.

04.07.44. 00:30-01:30. Suojauslento. MT-476/Ylik Vesa.

04.07.44. 04:50-06:05. Suojauslento. MT-476/Ylik Vesa.

04.07.44.13:00-14:15. Suojauslento. MT-476/Vänr Ols.

04.07.44. 19:25-20:25. Suojauslento. MT-441/Kers Pakarinen.

05.07.44. 04:55-06:05. Suojauslento. MT-441/Kers Pakarinen.

05.07.44. 04:55-06:05. Suojauslento. MT-476/Vääp Katajainen.

05.07.44. 09:25-10:30. Suojauslento. MT-441/Vääp Huotari.

05.07.44. 09:25-10:15. Suojauslento. MT-476/Vääp Katajainen. 1 Jak-9 alas, pakkol. kentälle kone vaurioitui.

05.07.44. 19:45-20:50. Suojauslento. MT-441/Kers Pakarinen.

 

MT-476.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kuva 157364 kuuluu tk-mies Jori Ilangon ottamaan kuvasarjaan, jossa on muitakin MT-kuvia, toki ilman päivämäärää. MT-kuvat ovat 157362-157365. Mielenkiintoiseksi tekee se, että hänen ottamia pommituskuvia kentän pommituksesta löytyy päivämäärällä 1.7. ja kuvasarja alkaa numerolla 157366 ja kuvateksti kuuluu näin: "Pommituskuvia Lappeenrannan lentokentältä 1.7. klo 20. Kaksoispatsaskuvat omien koneitten paloa.
Lappeenranta 1944.07.01".  Kuvasarja päättyy kuvaan 157371.

Tämä voi viitata siihen, että Raimon päätelmä 1. päivästä voisi olla kyseessä, sillä kuvien juoksevan numeroinnin mukaan se täsmäisi hyvin. Sen sijaan en tiedä, mistä Kari Stenman on löytänyt kuvaan päivämäärän 2.7.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Sen sijaan en tiedä, mistä Kari Stenman on löytänyt kuvaan päivämäärän 2.7.

Jukka

Ja mistä nimet ohjaajille...:hmm:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Ja mistä nimet ohjaajille...:hmm:

Kari kirjoittaa Kaartinlaivue-kuvatekstissä, että nämä koneet olivat Laitisen ja Katajaisen nimikkokoneet. Ehkäpä siinä syy.

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun tulkintani kuvasta on se, että kuva on otettu kentän itäpäädyssä olevassa “päätytaskussa” ja kuvaussuunta on ollut kutakuinkin itä-koilliseen. Tämän voi päätellä kuvan vasemmassa laidassa näkyvistä rakennuksista sekä erityisesti niiden taustalla näkyvästä Lappeenrannan kirkosta (osoite Mannerheiminkatu 1). Stenmanin Karin kirjoissa kirkko on rajattu pois kuvista.

Koneiden varjoista päätellen kuva on otettu iltapäivällä. Se, ovatko molemmat koneet olleet starttaamassa samalle tehtävälle onkin sitten eri juttu. Voihan olla, että MT-441 on ollut starttaamassa tehtävälle samaan aikaan, kun MT-476:lle on tehty koekäyttöä, huoltoa, tms. Stenmanin “Mersu”-kirjan sivuilla 254-255 kun MT-476 on toisessa kuvassa vielä puolittain pressun peittämä (sivu 255) ja toisessa (sivu 254, sama kuva kuin yllä) pressu roikkuu vielä koneen oikealla siivellä. Tämä ei anna kuvaa hälytysvalmiudessa olleesta koneesta.  

Heikki

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heikiltä hyvät kommentit. Ja itse kommentoin laittamaani pommituskuvien SA-kuvatekstiä. SA-kuvatekstissä täytyy olla päivämäärävirhe, sillä Lappeenrannan pommitus oli 2.7. illalla klo 19.40 alkaen, eikä 1.7. Tämä voi olla myös syy, mistä Kari Stenman on päivämäärän päätellyt, olettaen että hänkin on verrannut MT- ja pommituskuvasarjojen juoksunumeroita.

Osasuurensin MT-476:n ohjaajan tuosta alkuperäisestä kuvasta, en kyllä osaa sanoa varmasti onko tuo Nisse Katajainen, veikkaan että ei ole. Minusta se voisi olla hyvinkin Emil "Emppu" Vesa. Hänen silmäalueen piirteet mielestäni vastaavat paremmin osasuurennoksen lentäjää. Isossa kuvassa on ensin Katajainen ja sitten alla Emppu Vesa kahdesti, voi verrata, ohjaamokuva on otettu myöskin Lappeenrannassa 30.6.-44. Alin kesä-heinäkuu -44. SA-kuvia.

Jukka

157364.jpg

155361a.jpg

155363(1).jpg

157391.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäyksiä, täsmennyksiä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimo, listassasi on eri kone kuin minun laittamassa. Tarkistatko vielä.

"03.07.44. 15:55-17:15. Suojauslento. MT-476/Kers Pakarinen."

Lappeenrannan kenttäpäiväkirjan mukaan tuon kyseisen lennon lensi kersantti Pakarinen MT-441:llä.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Raimo, listassasi on eri kone kuin minun laittamassa. Tarkistatko vielä.

"03.07.44. 15:55-17:15. Suojauslento. MT-476/Kers Pakarinen."

Lappeenrannan kenttäpäiväkirjan mukaan tuon kyseisen lennon lensi kersantti Pakarinen MT-441:llä.

Jukka

Hyvä havainto. Mersun MT-441 lentokonepäiväkirjassa että HLe.Lv.24:n pääkirjassa se on merkattu juuri niin kuin Lappeenrannan kenttäpäiväkirjassakin on, eli MT-441/Kers Pakarinen. Teen korjauksen listaani. Kiitos.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille mysteerin selvittelyyn osallistuneille. Alkaa tosiaan näyttää siltä, että vaikka koneet ovat osuneet samaan kuvaan, ne eivät välttämättä osallistuneet samaan tehtävään. Selvitin astrologisella ohjelmalla tarkemmin auringon asemaa kyseisenä vuonna. Silloin oltiin normaaliajassa, koska kesäaikaa kokeiltiin vain 1942. Kuvan taustalla olevien talojen seinille osuu aurinko samanaikaisesti suunnilleen klo 12-17 välisenä aikana. Vaikka tarkasteltaisiin vain MT-441:n lentoja, jää useampi mahdollinen päivä. Selvitin jopa säätietoja, mutta sellaista sade- tai pilvisäätä ei ollut, joka sulkisi jonkun päivän pois.

Liitän tähän ilmakuvan vuodelta 1946, johon on piirretty viiva kuvan horisontissa näkyvän kirkontornin ja kentän laidalla samalle linjalle osuvan talon kautta. Kuvan ottokohta olisi suunnilleen tuon metsään hakatun "taskun" keskikohdalla.

Jussi

Lappeenranta.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleiskommentti (erityisesti Jukalle): SA-kuvien numerointi EI OLE läheskään aina sama kuin niiden ottojärjestys. Filmien tullessa rintamalta kehitykseen ne katkottiin ruutuihin ja pantiin ruuduittain pusseihin ja numeroitiin. Tuossa yhteydessä järjestys usein meni sekaisin, jos kuvien aihe oli merkitty selostukseen samaksi (= järjestyksellä ei merkitystä). On useita tunnettuja ja varmoja tapauksia, missä tämä voidaan todeta. Vain selostus ohjasi numerointia filmirullittain oikeaan.

Samaten alkuperäisten kuvaselostusten kirjoituksessa on tullut erinäisiä lyönti- ja tulkintavirheitä. Joskus jopa TK-miehet ovat päivänneet huolimattomasti selostuksiaan.

Jos sama tapahtuma on jatkunut toiselle filmille, on sen kuvat eri sarjassa, koska filmit ovat saattaneet tulla eri aikaan kehitykseen+numerointiin.

Jos samassa lähetyksessä on tullut samalta TK-mieheltä useampi filmirulla kehitykseen, on ne kehitetty mielivaltaisessa järjestyksessä ja kuvat ei ole numeroituneet aikajärjestyksessä.

>>>

Entisenä lappeenrantalaisena komppaan Heikkiä kuvanottosuunnassa ja ajankohdassa (iltapäivä) sekä Jussia ilmakuva-analyysissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Esalle asiallisesta ja täsmentävästä oikaisusta koskien SA-kuvien numerointia ja kuvasarjoja. Samansuuntaisen kommentin näistä asioista sain myös Pentti Manniselta. Hänen mukaansa kuvat olivat irtonegoja, jotka kuvaselosteen laatija laittoi numeroiksi ihan sattumanvaraisesti. Kuvat samoista ja paikoista ja samalla ajoituksella voivat olla ihan eri "sarjoina".

Tiedossani on ja on ollut, että eivät kaikki SA-kuvat ole missään nimessä numero- ja aikajärjestyksessä, ja jonkin numerosarjan seassa voi löytyä kuva, joka on otettu muussa yhteydessä ja aivan eri aikaan. Lisäksi päivämäärä- ja paikkaepäselvyydet ovat tuttua ja ovat aiheuttaneet sekaannuksia ja pohtimista. Mutta muistaakseni on joskus peräkkäisten kuvasarjojen/numeroinnin kanssa myös onnistanut, kuten taannoin täällä foorumilla Immola 44- kuvasarjassa, (Brewsterit platalla ja Blenheim huollossa, päiväkirjojen avulla vielä päivämäärävarmistus), mutta hakuammuntaahan se useimmiten on.

Jostain syystä ei ole tullut tutkittua tarpeeksi tätä kuvien valmistuspuolta, sen kyllä myönnän, eli kuinka kuvat sitten laboratoriossa on käsitelty, valmistettu ja numeroitu. Kiitos Esa noista mainioista yksityiskohtaisista tiedoista, taas ollaan vähän viisaampia. Samaten Penalle. Täytyy olla jatkossa olla hieman kriittisempi ja varovaisempi kuvissa olevien tietojen kanssa.

Toisaalta on noista numerosarjoista ollut hyötyäkin. Jussi Harolan kanssa ollaan kuvista myös keskusteltu, ja ollaan tultu samoille linjoille. Jussia nyt tässä lainaten monesti nuo negatiivinumerot auttavat löytämään sellaisia kuvia joita ei esim. hakusanoilla löytäisi. Yleensä sarjalla on jonkinlainen yhteys paikkaan tai aikaan. Ei tietysti aina. Suurempana epäkohtana hänkin on pitänyt kuvien päivämääriä, jotka ilmoitetaan joskus päivän tarkkuudella, mutta ovat mitä sattuu. Monessakaan negatiivissa ei ole täsmällistä päivämäärää, osassa ei mitään. Noissa Lappeenrannan kuvissa on mm. kuva missä 1. lentueen päällikkö Ltn Suhonen saa kunniamerkin 6.6.1944. Päiväys ei mennyt pieleen kuin kuukaudella.

Hyvä kun tässäkin asiassa mentiin hieman pintaa syvemmälle, niin jatkossa ollaan tarkempia kuvien ja niissä olevan tietoinformaation kanssa. Mainio asia on, että kuviin on myöhemmin voinut ja voi kommentoida, esim. henkilöiden ja paikkojen tunnistamista ja oikaisua. Nämä tiedot näkyvät omassa kentässä kuvan yhteydessä. Tätä työtä olen itsekin tehnyt joihinkin kuviin.

Parasta asiassa on kuitenkin se tosiseikka, että julkisuuteen vihdoin tulleista SA-kuvista on ollut valtavasti hyötyä ja iloa meille ilmailuhistorian ja sekä muun sotahistorian harrastajille ja tutkijoille. Siitä iso kiitos Sotamuseolle ja SA-kuva-arkistolle.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään