Matti Palosuo

Paniikkinappulalla lasku lähimmälle lentokentälle

6 viestiä aiheessa

Kohta meillä on automaattilentokonebussit.

Matkustaja vain painaa nappia halutessaan jäädä pois seuraavalla lentokentällä...

 

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/0665b309-3f12-4807-808d-6acc13f5bdba

Lainaa

Garmin kehitti lentokoneen paniikkinappulan - matkustaja painaa punaista nappia, ja kone lähtee automaattisesti lähimmälle lentokentälle

Lentokoneiden avioniikkavalmistaja Garmin on kehittänyt varsin edistyneen hätätoiminnon. Järjestelmä voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi tilanteissa, joissa koneen lentäjä syystä tai toisesta menettää toimintakykynsä kesken lennon. Käytännössä koneen matkustajan pitää vain painaa hätänappia, jonka jälkeen kone etsiytyy lähimmälle sopivalle lentokentälle.
...

Järjestelmä on integroitu Garminin G3000 -sarjan ohjaamoelektroniikkaan. Se tulee käyttöön ensimmäisenä Cirruksen Vision Jet -piensuihkukoneessa sekä Piper M600 -potkuriturbiinikoneessa. Cirruksen mukaan se alkaa toimittaa Safe Return -järjestelmällä varustettuja Vision Jet -koneita alkuvuodesta 2020.
 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti paniikkinappula on kytketty ainakin transponderiin. Koneen valitessa laskupaikakseen jonkin kansainvälisen lentokentän ruuhka-aikaan tai lentoreittinsä jonkin kieltoalueen yli voisi muuten paha tilanne muuttua  nopeasti katastrofiksi ehkä pienemmällä todennäköisyydellä silloin, jos koneella on esimerkiksi koodi 7700.

 

Jahas, hieman tarkemmin tutkien järjestelmä tosiaan lähettääkin ko. koodia ja lisäksi viestejä hätätaajuudella. Hyvä näin.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piperin M600/SLS, johon on asennettu Garminin Autoland, on nyt FAA:n sertifioima. Näkyy maksavan kaupassa noin 3,2 miljoonaa taalaa.

Lainaa

The Piper M600/SLS became the first aircraft equipped with Garmin’s Autoland system to receive FAA type certification on Monday. In the event of an emergency, Autoland is designed to “control and land the aircraft without human intervention,” taking into account factors such as aircraft performance, terrain, obstacles and weather. In addition, the system, which is capable of activating automatically or via a dedicated button, communicates with air traffic control and provides visual and verbal information for passengers. Autoland activation can be canceled at any time using the autopilot disconnect button.

https://www.avweb.com/aviation-news/first-autoland-equipped-aircraft-faa-certified/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään