Nils Rostedt

Menetelmäkysymys radion käytöstä (IRL)

5 viestiä aiheessa

Tuli pohdittua seuraavan tilanteen hoitaminen:

 

Lähestytään laskua varten "korpikenttää" joka sijaitsee isomman lentoaseman TMA:n eli lähestymisalueen alapuolella (esimerkkinä Malmi kun torni on kiinni, tai Barkarby). Kone on iso ja/tai meluisa, joten kippari pysyy mieluummin korkeammalla TMA:ssa mahdollisimman kauan, kun että lähestyisi TMA:n alapuolella matalalla. (esim. DC-3 tai businessjetti).

 

Kysymys on seuraava, kun TMA:ssa radion on oltava ao. lentoaseman lennonjohdon taajuudella. Miten ilmoittaudutaan ajoissa korpikentän taajuudella ja selvitetään sen liikennetilanne? Olisihan se aika hassua pölähtää yhtäkkiä "ylhäältäpäin" korpikentän laskukierrokseen, varsinkin jos siellä on enemmän liikennettä. Antaako lennonjohto luvan siirtyä pois TMA:n taajuudesta korpikentän taajuudelle vaikka ollaan edelleen TMA:n sisällä? Vai pitääkö koneessa olla kaksi radiota, jotta pystytään olemaan kuulolla sekä lennonjohdon että korpikentän taajuudella yhtaikaa? Vai onko turvallisin vaihtoehto lentää matalalla TMA:n alapuolella radio korpikentän taajuudella, meluvalituksien kustannuksella?

 

Kertokaa please. Ainakin Barkarby Fly In:ssä tilanne tulee DC-3:silla melko varmasti vastaan, joten olisi kiva tietää miten isommat koneet hoitavat tämän.

 

/Nils

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli pohdittua seuraavan tilanteen hoitaminen:

 

Lähestytään laskua varten "korpikenttää" joka sijaitsee isomman lentoaseman TMA:n eli lähestymisalueen alapuolella (esimerkkinä Malmi kun torni on kiinni, tai Barkarby). Kone on iso ja/tai meluisa, joten kippari pysyy mieluummin korkeammalla TMA:ssa mahdollisimman kauan, kun että lähestyisi TMA:n alapuolella matalalla. (esim. DC-3 tai businessjetti).

 

Kysymys on seuraava, kun TMA:ssa radion on oltava ao. lentoaseman lennonjohdon taajuudella. Miten ilmoittaudutaan ajoissa korpikentän taajuudella ja selvitetään sen liikennetilanne? Olisihan se aika hassua pölähtää yhtäkkiä "ylhäältäpäin" korpikentän laskukierrokseen, varsinkin jos siellä on enemmän liikennettä. Antaako lennonjohto luvan siirtyä pois TMA:n taajuudesta korpikentän taajuudelle vaikka ollaan edelleen TMA:n sisällä? Vai pitääkö koneessa olla kaksi radiota, jotta pystytään olemaan kuulolla sekä lennonjohdon että korpikentän taajuudella yhtaikaa? Vai onko turvallisin vaihtoehto lentää matalalla TMA:n alapuolella radio korpikentän taajuudella, meluvalituksien kustannuksella?

 

Kertokaa please. Ainakin Barkarby Fly In:ssä tilanne tulee DC-3:silla melko varmasti vastaan, joten olisi kiva tietää miten isommat koneet hoitavat tämän.

 

/Nils

 

 

 

Morjens

 

Onhan niitä radioita yleensä ainakin kaksi.

 

Että toinen vaan kuuntelulle ku toiselle ilmotetaan.

 

Terkkui

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatteessa kaksi radiota varmaan vähääkään C152:tta isommista jo löytyy ja sitä kautta tuo homma hoituu notkeasti - tai sitten jaksolla kysymys TMA:n ATC:lle, että josko passaa olla jaksolta pois pari minuuttia kun käväisee tuolla korpikentän jaksolla..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näin homma hoituu pienemmissä koneissa ;D.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Veljeni Janne lähdössä kilpailulennolle viime kesänä Jämillä. ICOM, kameja ja vesipuollo kaulalla. Koneessa oli kyllä oma radiokin, mutta se ei taipunut Jämin jaksolle. Kaikki roinat pitää olla kaulalla, sillä K-8b:n tavaratilat on aika vaatimattomat ja roinat voi joutua rungon sisään ja pahimmassa tapauksessa jumittaa ohjaimet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. ATC antaa luvan jättää jakson aiemmin, kysyttäessä tai ilman tai antaa luvan poistua jaksolta hetkeksi "for Barkarby traffic report", josta uskoisin jo ymmärtävän yskän.

 

2. Kuljettaa koneessa kahta radiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään