Tumi Hämäläinen

Ovi irtosi pienkoneesta

11 viestiä aiheessa

Mitäs tuo nyt on? Mikkelissä olin monta kertaa todistamassa, kun pienkone lähti lennolle ilman ovea, ja melkein aina joku ressukka putosikin koneesta! Eikä kukaan kertaakaan hälyttänyt iltapulua keskisuuresta ilmaliikenneonnettomuudesta hashtagilla #Apocalypse_NOW.. Mahtaisiko onnistua nykyään? Oi niitä aikoja! ;D

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Mitäs tuo nyt on? Mikkelissä olin monta kertaa todistamassa, kun pienkone lähti lennolle ilman ovea, ja melkein aina joku ressukka putosikin koneesta! Eikä kukaan kertaakaan hälyttänyt iltapulua keskisuuresta ilmaliikenneonnettomuudesta hashtagilla #Apocalypse_NOW.. Mahtaisiko onnistua nykyään? Oi niitä aikoja! ;D

 

No montako kertaa olit todistamassa, kun ovi putosi kesken lennon? Siitä tässä uutisessa oli kyse, ei ovetta lentämisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ovikin löytyi metsästä, eikä ollut pudotessaan osunut mihinkään. Tuli koneen rakentajalle harmittavasti talveksi hommia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 hours ago, Jaakko Rantavuori said:

Kun kyseessä oli alatasokone Europa XS, ovi voi olla aerodynaamisesti hyvinkin tarpeellinen osa ilmassa pysymiseen.

Koneessa näyttää ainakin normaalisti olevan edessä tuulilasi ja sisäänkäynti tapahtuu ainakin liittämässäni kuvassa lokinsiipiovien kautta. Nostovoimaan tuollaisen lokinsiiven puuttuminen ei kovin paljon vaikuta, ilmanvastus toki kasvaa. Jos tuulilasi lokinsiiven edessä on pysynyt paikallaan, ei vastus kuitenkaan välttämättä kasva niin paljoa, etteikö nopeutta vähentämällä vaakalento ja pieni nousukin olisi vielä mahdollista laskuvarjoilijoita taivaalle vievän ovettoman Cessnan tapaan. Paljon pahempi tilanne on, jos tuulilasikin irtoaa tai vaikka kaapparioven tapaan takaa saranoidun huuvan etulukitus pettää.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/Europa_Aviation_Europa_XS_G-OSLD_(7113476947).jpg

Juu ja aiempi postini tässä säikeessä oli vitsiksi tarkoitettu, jos hymiö ei jonkun selaimella näkynyt. Tietenkään lentokoneen ei pidä hajota ilmassa, ja onhan tuossa vaarassa toki ainakin maassaolijat pleksiluukun leijuessa maahan.

Pelottava kokemus toki kuskille ainakin. Varmaan jatkossa koneen kaikkien osien kiinnitykset tulee tarkastettua harvinaisen huolellisesti.:thmbup:

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimon lentokoneesta irtosi ovi kesken lennon: ”Naisystävä huusi minulle, että jos nyt pitää kuolla, niin mennään sitten molemmat!”

Ovi irtosi taivaalla 260 kilometrin tuntinopeudessa. Irrotessaan se kolhaisi pienkoneen toista korkeusperäsintä. Jos peräsin olisi irronnut, matka olisi voinut päättyä traagisesti.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5f3dfe69-aac7-41ba-b757-3fb82856ce99

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistään ei käy ilmi miksi ovi irtosi. Oliko se saranat vai lukituksen pettäminen,vaiko "vain" lukituksen unohtaminen? Tuota Matin linkkaaman jutun kuvaa kun katsoo niin jäin noita kakkuloita pohtimaan  " Hän kertoo vetäneensä laskeutumistelineet ja laipat esille vain muutamaa sekuntia ennen laskeutumista maan pinnalle."  Ehkäpä toimittajan omaa pohdintaa sekoittunut mukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30 minuuttia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Mistään ei käy ilmi miksi ovi irtosi. Oliko se saranat vai lukituksen pettäminen,vaiko "vain" lukituksen unohtaminen? Tuota Matin linkkaaman jutun kuvaa kun katsoo niin jäin noita kakkuloita pohtimaan  " Hän kertoo vetäneensä laskeutumistelineet ja laipat esille vain muutamaa sekuntia ennen laskeutumista maan pinnalle."  Ehkäpä toimittajan omaa pohdintaa sekoittunut mukaan?

Matin linkkaama kuva ei ole samasta konetyypistä tai ainakaan samasta variantista, kyseessä oli Europa xs monowheel, kuten artikkelin tekstistä myös kykeni lukija huomaamaan.

Ehkäpä tässä sekoittui joku muu kuin toimittaja.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Tatu Koiranen said:

Matin linkkaama kuva ei ole samasta konetyypistä tai ainakaan samasta variantista, kyseessä oli Europa xs monowheel, kuten artikkelin tekstistä myös kykeni lukija huomaamaan.

Ehkäpä tässä sekoittui joku muu kuin toimittaja.

No laitetaanpa toinen linkki, jossa näkyy hyvin monowheelin kabiinijärjestely; https://www.sportaircraftsales.com.au/product-page/europa-xs-classic

Laskutelineestä riippumatta samanlainen lokinsiipikabiini näyttää siis olevan sekä monowheelissä että nokkapyöräversiossa, ja kabiinin irtoamisestahan tässä olikin kysymys. Telinejärjestely ei liity käsittääkseni tähän asiaan, joten turhaa sekoitusta sinänsä;)

 

PS. Oliko kyseessä mahdollisesti XRT? Vaikka tämähän ei siis asiaan kuulu, niin oheisessa lentokuvassa telineet näyttäisivät olevan (osittain) sisällä; https://www.ilmailu.org/gallery/displayimage.php?pid=1480

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään