Lari Nylund

HS digi: Ilmojen halki huvikseen.

21 viestiä aiheessa

"Tuomas Uutela ja Ilkka Mannikainen pitävät lentämisestä niin paljon, että he matkustavat Helsingistä edestakaisin vaikka vain käydäkseen vessassa jonkin maan lentokentällä. He harrastavat lentopisteiden keräämistä ja bisnesluokassa ja loungeissa istumista. Tässä jutussa he kertovat, mikä huvikseen lentämisessä viehättää ja miten siihen voi olla varaa ja näinä ilmastonmuutoksen aikoina myös pokkaa."

https://dynamic.hs.fi/2019/ilmojenhalki/#kirjaudu

Huom! Jutun lukeminen vaatii HS Digi-oikeudet. Sattumalta HS:n sivuilla juuri tarjolla 14vrk ilmainen kampanja. 

* * *

Kommentti: Hyvä ja asiallinen juttu tältäkin forumilta tutusta harrastuksesta. Juttu tuntui jotenkin loppuvan kesken, mutta lennot jatkuvat... Happy landings! 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päämääräksi voisin kuvitella saada kokea eri paikkoja, kenttiä, koneita, yhtiöitä, loungeja ja ehkä vaan nauttia lennolla olosta, katsella maisemia, jne. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin voin samaistua. Lähipiirillä välillä vaikea ymmärtää, kun reititän matkoja sen mukaan mitä kalustoa ja lentokenttiä tarjolla. Ja on käyty vain kääntymässä kentillä ja kaupungeissa, näitä ei vain viitsi joka seurassa mainostaa;)Kokemusten keräämisessä vain se ongelma, että nälkä kasvaa syödessä. Kun on päässyt pisteillä perehtymään Finnairin A350:n bisnesluokkaan muutaman kerran, niin haluaisi testata jo muitakin, jos vain lompsa sallisi harrastuksen.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Ihanko oikeasti kyselet mikä on jonkun harrastuksen päämäärä :D

Ihan oikeasti. Ei vaan jaksaisi ahtautua (190cm) sardiinipurkkiin, että pääsee sahaamaan kolmattatoista kertaa kuukauden aikana Arlandan loungeen. Päämääränä odotin, että olisi mainittu joku Ambrassador Exclusive Platinum kullitettu asiakaskortti jolla saa jonkun ikuisen hyväksikäyttöoikeuden loungeihin ja gintoniceihin.

Ei sillä, etten itsekin käyttäisi hyödyksi reittivalintoja, jotka eivät tehokkaan ajankäytön kannalta optimaalisia olisikaan. Kuten pari vuotta sitten Helsinki - Kiova - Madrid - Ateena  - Helsinki

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiintonen juttu asiasta, josta en ole ollut varsinaisesti tietoinen. Täällä FF:ssä on ajoittain raportteja matkoista jotka tuntuvat noudattavan tätä mallia, että mennään jonnekin ja palataan heti takaisin, mahdollisesti jotain toidsta reittiä.

Itselle lentäminen on työtä, jota ilman pärjäisi hyvin. Koneet on ahtaita ja yleensä aivan täynnä. Joillain yhtiöillä penkkirivien väli on noiin ahdas, että polvet ei kerta kaikkiaan mahdu koneeseen, jollei istu ext-rivillä. Ihmiset liikkuvat suurien kantamusten kanssa ja jos koneeseen ei pääsisi ensimmäisten joukossa, niin tavaroille ei olisi mitään paikkaa.Tarjoilu koneessa on aivan olematonta ja ilman loungessa tarjottua aamupalaa tms oliis matkustaminen aivan tuskaa. Ehkä mun erona tuohon artikkeliin on se, tekeekö matkaa työn vuoksi vai omaksi huvikseen. Lennän sen mikä on pakko, mutta en yhtään enempää. Busineksessä ei saa mitään lisäarvoa jos ei sitten lennä pitkiä matkoja. Euroopan reiteillä business on lähinnä vitsi.  

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Ihan oikeasti. Ei vaan jaksaisi ahtautua (190cm) sardiinipurkkiin, että pääsee sahaamaan kolmattatoista kertaa kuukauden aikana Arlandan loungeen. Päämääränä odotin, että olisi mainittu joku Ambrassador Exclusive Platinum kullitettu asiakaskortti jolla saa jonkun ikuisen hyväksikäyttöoikeuden loungeihin ja gintoniceihin.

Ei sillä, etten itsekin käyttäisi hyödyksi reittivalintoja, jotka eivät tehokkaan ajankäytön kannalta optimaalisia olisikaan. Kuten pari vuotta sitten Helsinki - Kiova - Madrid - Ateena  - Helsinki

Kukin tyylillään. En minäkään tuohon ryhtyisi, mutta en katso aiheelliseksi ihmetellä että joku tykkää. Nämä on niitä asioita joita ei kannata selitellä, varsinkaan kun hakusessa tuskin on kenenkään hyväksyntä, ihailu saati ymmärrys. En minäkään yritä selitellä pitkiä juoksumatkoja. Eihän niissä ole nivelrikkoiselle mitään järkeä, eikä terveellekään, kun tutkimusten mukaan elämä pitenee enintään sen verran kuin mitä juoksemiseen menee aikaa:hmm:

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Pakko kommentoida jotain kun nyt tässä päivänpolttavassa asiassa ollaan. :)

Täytyy vaan puhua omasta puolesta koska muiden päämääristä ja tavoitteista en tiedä, että ei tällä hommalla ole sen kummempaa päämäärää.

Jos on sairastunut jonkinlaiseen matkailutautiin niin sitä pitää hoitaa jotenkin. Joillain se on mahdollisimman monta reissua aina kun aikataulu sallii johonkin haluttuun kohteeseen tutustumaan nähtävyyksiin, ruokaan tai johonkin muuhun mielenkiintoiseeen. Jotkut sitten kiertää formuloita, jalkapalloa, jääkiekkoa tms ympäri maailman. Minua ei kovin paljoa nähtävyydet tai jonotettavat turistirysät kiinnosta, joten olen jättänyt ne sitten pois omilta matkoilta. Se, että pääsee jonnekin pois arkiympyröistä ja että voi lähteä jonnekin, on se jutun suola. Kuten Marko ylempänä totesi, niin kaikille ei voi asiaa edes alkaa avaamaan koska eivät vaan ymmärrä tai halua ymmärtää.

Sitten mitä tulee lentomatkaan, niin kanta-asiakaskorteillahan pyritäään poistamaan ne epämukavuustekijät mitä lennoilla (ja kentill) on. Saat valita paikan itse kenties jopa hyvät jalkatilat, ykkösrivin paikan tai ihan mikä vaan miellyttää. Nälässä ei tarvitse olla, ruoat ja juomat tankataan ennen lentoa loungessa ja ehkä duuniakin tehdään rauhallisissa oloissa odotellessa.

Koneessa sitten voi tehdä duuneja tai vain olla ja möllöttää. Taivalla on hyvä olla koska siellä on vain ammattilaisia sekä ohjaamossa että matkustamossa hommissa. Monasti lennon henkilökunta tekee sen matkan. On ollut erittäin hauskoja hetkiä eri miehistöjen kanssa ja monella heistäkin tuntuu mielenkiintoa riittävän tähän harrastukseen. Heiltä sitten saan vastapalveluksena mielenkiintoista tietoa niin paljon kun vaan jaksaa kysellä vaikka eri kohteista ja reiteistä.

Pari kovaa juttua on tässä ollut kun esim. kesken lennon kabiinihenkilökunta tulee sanomaan että ohjaamosta kävi käsky ja mene käymään siellä. Joku on siis tunnistanut hörhön:thmbup:AIna hienoa kun ammattilaisten kanssa saa jutella ja kysellä asioita.

Tämänpäiväisesä artikkelista ei tällä palstalla ilmastokysymyksestä olekaan maalitettu, Twitter tuntuu olevan se kaiken paskan ja vihapuheen alusta. Ilmastoasiasta ei tässä kannata siis sen kummemin alkaa jaarittelemaan, siitä jokaisella on varmasti näkemys.

21 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuorokausi artikkelin julkaisemisen jälkeen voidaan todeta, että se on selkeästi herättänyt mielenkiintoa. Juttu on ollut päivän luetuin ja tällä hetkellä on jo viikon kolmanneksi luetuin.

Hienoa, että olitte suostuvaisia juttuun ja annoitte tälle harrastukselle kasvot. 

Screenshot_20191109-073239_Samsung Internet.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä vessakäynti herättää kiinnostusta :)

 

Ja epäilen että vessajuttu tuli siitä kun kerroin toimittajalle että esimerkiksi Arlandassa on joskus niin nopeita kääntöjä että ei ehdi kun korkeintaan vessassa käymään.

Sitä en ole kuullut että joku lähtisi kotoaan käymään lentomatkan takana olevan kentän vessassa kun ei jaksa/viitsi/halua lähinnä olevassa vessassa käydä.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/12/2019 at 16.06, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

No ei se nyt niin kiinnostavaa voi olla.

Ilmastoahdistuksesta kärsivät sitä on lukeneet kauhuissaan...

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8.11.2019 at 10.43, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Mikä on herrojen Mannikainen ja Uutela päämäärä?

 

Toivottavasti pääsemme tätä ja paljon muutakin avaamaan aiheesta huomenna perjantaina 29.11.19 Radio Rockin Korporaatiossa.

Eikun kanavalle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilta-Sanomat päivittää "himolentäjien" tilanteen ajantasalle. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006649769.html 

Kysymys Tuomakselle, että milloin olet viimeksi matkustanut junalla Suomessa ja mitä rataosaa tarkoitat hitaalla? Joensuun suunta kaipaisi kyllä nopeutta, joka ei juuri vuoden 2006 jälkeen näytä muuttuneen. 

Itselleni oli yllätys, että matka-ajat pääradalla Helsingistä ovat nykyisin jopa:

Rovaniemi (900km): 8 tuntia

Kemi: 6 tuntia 16 minuuttia

Oulu (680km): 5 tuntia 24 minuuttia

Kokkola: 4 tuntia 7 minuuttia

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Lari Nylund kirjoitti:

Ilta-Sanomat päivittää "himolentäjien" tilanteen ajantasalle. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006649769.html 

Kysymys Tuomakselle, että milloin olet viimeksi matkustanut junalla Suomessa ja mitä rataosaa tarkoitat hitaalla? Joensuun suunta kaipaisi kyllä nopeutta, joka ei juuri vuoden 2006 jälkeen näytä muuttuneen. 

Itselleni oli yllätys, että matka-ajat pääradalla Helsingistä ovat nykyisin jopa:

Rovaniemi (900km): 8 tuntia

Kemi: 6 tuntia 16 minuuttia

Oulu (680km): 5 tuntia 24 minuuttia

Kokkola: 4 tuntia 7 minuuttia

Matka-aika Helsingistä Ouluun lentokoneella on jopa 20 minuuttia. Siis hornetilla poltto päällä.

Se, että joku edes etäisesti nopeahko juna sattuu kulkemaan silloin tällöin johonkin, ei tee junamatkustamisesta nopeaa. Porista ajaa autollakin nopeammin Tampereelle tai Helsinkiin kuin menee junalla. Esimerkiksi Porista Helsinkiin matka-aika on joskus 3:20, joskus yli 5 tuntia. Autolla 2 tuntia 30 minuuttia ja lentäen reilun puoli tuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Matka-aika Helsingistä Ouluun lentokoneella on jopa 20 minuuttia. Siis hornetilla poltto päällä.

Se, että joku edes etäisesti nopeahko juna sattuu kulkemaan silloin tällöin johonkin, ei tee junamatkustamisesta nopeaa. Porista ajaa autollakin nopeammin Tampereelle tai Helsinkiin kuin menee junalla. Esimerkiksi Porista Helsinkiin matka-aika on joskus 3:20, joskus yli 5 tuntia. Autolla 2 tuntia 30 minuuttia ja lentäen reilun puoli tuntia.

Erittäin hyvä pointti. Esimerkiksi Rovaniemeltä ja Kemistä noita nopeita yhteyksiä on tarjolla 2 kappaletta päivässä, lopuissa menee Kemistä 10-11h, Rovaniemeltä reilun tunnin pidempään. Kummallakaan näistä ei kerkeä Helsinkiin ennen iltapäivää, joten ei niistä millään tavalla ainakaan liikematkustajalle ole kilpailemaan lentokoneen kanssa, ellei matkusta jo edellisenä päivänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkällä matkalla Helsingistä pohjoiseen juna toki hitaampi kuin lentäen, mutta hyvä vaihtoehto. Parhaaksi vaihtoehdoksi se muuttuu esimerkiksi Tampere-Seinäjoki/Kokkola/Oulu välillä. Tuollainen Hornet-lento olisi kyllä hieno joskus kokea, mutta taitaa olla aikalailla mahdoton haave. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeus on yksi pointti. Jos ei ole kiire, juna hakkaa mielestäni mukavuuden ja tunnelman osalta lentämisen 6-0. Takana äskettäin ruskamatka, Helsinki-Rovaniemi ja Kemijärvi-Helsinki tripit. Jälkimmäisen matka-aika 13h34'. Hidastavana tekijänä jälkimmäisessä autonkuljetusvaunujen sinksailu usealla asemalla,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään