Tony Panttila

Empun jäänpoisto

27 viestiä aiheessa

Jäi vaivaamaan eilen myöhään illalla kun oottelin Vaasan koneessa kotiin pääsyä niin eiköhän Emppu kurvannut jää poistoon. Näytti kuitenkin että kaikki pikkubussit ja atikat oikaisi suoraan lähtöön ilman tätä toimenpidettä. Oliko nyt vain huonoa tuuria että empussa oli havaittu jäätä vai onko ne arempia kuin muut Finnairin koneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntematta nykytilannetta, niin ainakin jokunen vuosi sitten ATR:ät pestiin pääsääntöisesti ständeillään. Bussien kohdalla voinut olla myös ständit, joissa on pesty ennen rullaamaan lähtöä. Osalla putkipaikoista saa pestä riippuen viemäröinnistä. Samaten ulkorivissä. Tämä tilanne joskus 7 vuotta sitten. Nykyään voinut muuttua paljonkin. Ei Emppu sen arempi ole. Itse muistan kun sillä lähdin ilman pesua, niin ainoa muu pesemätön lähtöjonossa oli Bangkokin lähtevä MD-11.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä vain arvaus mutta voisiko johtua määränpääkentän vallitsevista olosuhteista että oli pakko tehdä jäänesto (eikä jäänpoisto). Tosin jos jäänpoisto on suoritettu niin onko kone ollut kauan ennen kyseistä lentoa parkissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Arto Virtanen kirjoitti:

Tämä vain arvaus mutta voisiko johtua määränpääkentän vallitsevista olosuhteista että oli pakko tehdä jäänesto (eikä jäänpoisto). Tosin jos jäänpoisto on suoritettu niin onko kone ollut kauan ennen kyseistä lentoa parkissa?

Ei tuo lähtiessä suoritettu suojaus kestä edes nelosnesteelläkään (se on tiukinta tavaraa) pidemmälle kuin lentoon lähtöön. Siinä sen pitäisi rotation vaiheessa irrota siiven pinnasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka tekee päätöksen jäänpoiston suorittamisesta? Tuleeko esimerkiksi jostain dispatchista tms jonkinlainen ohjeistus tai suositus koneeseen jäänpoiston suorittamisesta, vai onko kyseessä pitkälti kapteenin oma harkinta jäänpoiston tarpeellisuudesta olosuhteiden perusteella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Jesse Lindsberg kirjoitti:

Kuka tekee päätöksen jäänpoiston suorittamisesta?

Kapteeni. (vain ja ainoastaan :P) Ja tosiaan olosuhteista ja koneen "kunnosta" rippuen (onko jäätä/lunta/huurretta jne siivillä/rungolla).

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kuinka tavallista, että jäänpoisto joudutaan tekemään useampaan kertaan? Eli jäänpoiston jälkeen tulee niin paljon viiveitä, että kone on taas jäässä/lumessa/huurteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Onko kuinka tavallista, että jäänpoisto joudutaan tekemään useampaan kertaan? Eli jäänpoiston jälkeen tulee niin paljon viiveitä, että kone on taas jäässä/lumessa/huurteessa.

Jokaiselle nestetyypille on suoja-aikataulukot, eli riippuen siitä ja sateen määrästä/tyypistä saadaan tietty aika minuutteina jolloin on pesun jälkeen vielä turvallista ja luvallista lähteä taivaalle. Jos tuo aika menee ohi niin sitten uutta käsittelyä kehiin. Poikkeuksellista jos noin joudutaan tekemään (eli yleensä tullut jotain yllättävää eli keli muuttunut äkkiä todella paljon, kiitotie mennyt suunnittelemattomasti kiinni tai jotain sellaista).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko jäänestosta veloitetaan lentoyhtiöitä? Skenaariona jonkin halpayhtiön  kapteeni haluaisi säästää kustannuksia ja jättäisi jossain rajatapauksessa ottamatta jääneston.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Paljonko jäänestosta veloitetaan lentoyhtiöitä? Skenaariona jonkin halpayhtiön  kapteeni haluaisi säästää kustannuksia ja jättäisi jossain rajatapauksessa ottamatta jääneston.

Riippuu koneen koosta ja käytettävistä aineista, mutta on Empun kokoluokassa muutamia tuhansia euroja laaki. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Paljonko jäänestosta veloitetaan lentoyhtiöitä? Skenaariona jonkin halpayhtiön  kapteeni haluaisi säästää kustannuksia ja jättäisi jossain rajatapauksessa ottamatta jääneston.

Tämähän nivoutuu yleisemminkin yhtiöissä vallalla olevaan turvallisuuskulttuuriin. Millaisessa ilmapiirissä pienempiä ja suurempia päätöksiä tehdään? Kyseenalaistetaanko jälkeenpäin turvallisuus edellä tehtyjä ratkaisuja euron/taalan kuva silmissä? Luodaanko ilmapiiriä liialliselle säästämiselle turvallisuuden maksimoinnin kustannuksella?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/11/2019 at 10.39, Ville Väisänen kirjoitti:

Riippuu koneen koosta ja käytettävistä aineista, mutta on Empun kokoluokassa muutamia tuhansia euroja laaki. 

Embraerin 1+4 on luokkaa 7-8000.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, noihin koneisiin menee sata lipunostajaa. Jos kone on täynnä kuluu jäänpoistoon / -estoon 70 - 80 € per lippu. Kovin on kallista tuo operaatio ja tuntuisi siltä että tuohonhan kuluu useimmiten valtaosa lipunhinnasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovin ovat hinnat nousset siitä kun itse viimeksi (yhdeksän vuotta sitten) kilpailutin jäänpoistoyrityksiä Hesassa?? Ja näitä sopimusten hintamallejakin on muutama erilainen riippuen esim. lentojen määrästä ja konetyypistä.

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
‎15‎.‎11‎.‎2019 at 04.39, Mikko Tuomi kirjoitti:

Embraerin 1+4 on luokkaa 7-8000.

Ei saakeli, onko tosiaan noin tyyristä?! :o

Mikä siinä maksaa? Käytettävä aine? Paljonkos aikaa tuohon operaatioon menee? JFK:lla aikoinaan suihkuteltiin DC-10 puhtaaksi, siihen meni melkoisessa pyräkässä varmaan 15 min. Riippuu varmaan kelistä, mutta kuulostaa aika ISOLTA tuo hinta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkuin Pekka tuossa ylempänä mainitsi, niin sopimustyyppejä on useita erilaisia.

Wikipedian mukaan jäänpoistoneste maksaa US$2.10 - US$3.20 / litra. Ohjeiden mukaan 1 litra / m2. E90 siipipinta -ala on 92m2 + vakaajat. Eli arviolta 130 litralla pitäisi pärjätä.

US$ 3,20 * 130l = 416$

Tällä laskukaavalla voidaan ehkä laskea type 4 -glykoolille joku hinta, mutta type 1 nestettä laimennetaan aina vedellä, suhde riippu ulkoilman lämpötilasta.

Autot maksaa, vesi maksaa, työntekijät, verot, ympäristömaksut jne...

Kauan kestää? Huurrekelillä nopeaa puuhaa, riippuen koneen koosta 2-8min (4 autoa). Pahimmillaan lumisateella laajarungon peseminen voi kestää puolikin tuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulenpa että noista mainitusista summista voidaan vähintäänkin pyyhkäistä viimeinen nolla pois. Tänä päivänä, riippuen taas lentojen määrästä ja aikataulusta, voi Hesassa  saada esim. 737 tai A320 koko ground handling käännön alle tonnin.

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Pekka Salo kirjoitti:

Luulenpa että noista mainitusista summista voidaan vähintäänkin pyyhkäistä viimeinen nolla pois. Tänä päivänä, riippuen taas lentojen määrästä ja aikataulusta, voi Hesassa  saada esim. 737 tai A320 koko ground handling käännön alle tonnin.

Pekka

En jaksa kaivaa tämän vuoden hintoja, mutta edellisenä talvena Finavian hinta ykköselle oli 1,57 euroa ja neloselle 1,34 euroa per litra ja kummallekin nesteelle 0,77 euroa jätemaksua litralta (kaikki nämä löytyvät finavian julkisilta nettisivuilta, ei ole salaista tietoa).

Kovin paljoa ei saa jäätä koneessa olla tai taivaalta sataa, jos meinaat nesteiden kanssa saada GH:n pikkubussille alle tonniin.

-tko

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhuin ihan normaalista kääntöhinnasta. Jäänpoisto on aina hinnoiteltu erikseen lisäpalveluna. Kommenttini tarkoitus oli suhteuttaa lukuja.

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen, voin taas olla väärässäkin, että noilla Suomen maakuntakentillä jo markka-aikana maksoi jotain 800mk, kun se jäänpoistoauto ajettiin paikalle. Sen jälkeen pesuhinta päälle. Jossakin, olikohan Pirkkalassa Finnairin mekaanikko ei  suostunut päästämään vierasmaalaista (nimi epäolennainen, enkä sitä muistakaan...) konetta lähtemään ilman jäänpoistoa. Tarina on tosi, kertoi itse.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon Pirkkalan tapauksen muistan minäkin. Keli oli ehdottomasti vaatinut jäänpoiston ja koneen kippari oli pienen keskustelun jälkeen siihen suostunut. Onneksi oli kokenut mekaanikko. Ja sanavalmis.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan. Matkustajaluokan koneiden hinnat lasketaan tonneissa. A320 kun tulee lunta taivaalta on yli kymppitonnin tuossa hinnastossa. Varmasti noista saa jonkun verran kimppa-alea pitkillä sopimuksilla, ja lentopaikoilla missä tuo jäänpoisto on liki päivittäinen juttu se on varmasti halvempaa (mun hintatieto on täältä rapakon tältä puolelta), mutta ei se tosiaan mitään satasia maksa.

A388 Munchenissa melkein 50kEUR.

Pitää muistaa, että tuo 50 tonnia säästyy kun on pitkällä lennolla hyvä myötätuuli. Eli silleensä nämä summat vaikka kuulostavat kovilta ovat lopulta aika pieni kustannus kokonaispotista.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Tuomi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään