13 viestiä aiheessa

Siivet 1/2009 -lehdessä ollut juttu lentomestari Onni Parosesta, tuossa jutussa hän mainitsee nähneensä Spitfire-hävittäjiä elokuussa 1942 laatokalla suojaamassa alempana lentäneitä IL-2 sekä I-16 koneita. Tässä todennäköisesti virheellinen kone tunnistus? Kyseessä lienee LaGG-3, MiG 1 tai 3 tai Hurricane -koneita?  

Raimo Heikkinen, löytyisikö tästä k.o lennosta ilmataistelukertomusta?

IMG_20191109_0001.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen kuin Raimo kaivaa esiin mahdollisesti löytyvän ilmataistelukertomuksen, niin laitetaan tähän Lentolaivue 26:n 1. lentueen sotapäiväkirjasta ote elokuulta 1942. Muka "Spitfirejähän" siellä Laatokalla on oikein urakalla ammuttu alas. Totuus lienee ollut toisenlainen, kuten Markkukin toteaa. Lähde: Kansallisarkisto.

Tämä "Spitfireiden" esiintyminen Suomen rintamalla on ikuisuuskysymys ja "ammuttu alas" historiantutkijoiden ja muiden asiantuntijoiden toimesta lukemattomia kertoja...

Esimerkiksi tuona 26.8.-42 pudotetut ”Spitfiret” (Lautamäki ja Trontti) olivat myöhempien tutkimusten mukaan Hurricaneja. (Lautamäen ampuma yksiköstä 3 GIAP, KBF). Länsivaaran alas ampuma ”Spitfire” oli taasen oikeasti Il-2 (yksikkö 57 AP, KBF).

Myöhemminkin Spitfireksi ja Mustangiksi tunnistetut koneet lienevät olleen useimmiten Jak-7/9 hävittäjiä. Yhtään Mustangia ei myöskään ollut käytössä Suomen rintamalla.

Jukka

Lentolai_5(2).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole lisättävää Jukan vastaukseen. Laitan pari yhteenvetoa "alasammutuista" Spitfire´stä, josta käytettiin lyhennettä "SF".

08.07.1942. LLv.26. Kasimovon lentokentän luoteiskulma n. 500 m. länteen. SF 1.

08.07.1942. LLv.24. 6-8 km. Somerista itään. SF 2.

26.08.1942. LLv.26. Konevitsa SE - Miikkulainen. SF 2.

20.09.1942. LLv.24. Lavansaaresta 4-8 km. eteläkaakkoon mereen. SF 2.

26.10.1942. LLv.24. Kreivinlahti. SF 1.

22.11.1942. LLv.24. Kreivinlahti. SF 4.

23.11.1942. LLv.24. Inkerin rannikko. SF 1.

14.4.1943. LLv.24. Kreivinlahti. SF 4.

Tässä on yhteensä 17 Spitfireä. Kreivinlahdesta näyttää muodostuneen Spitien joukkohauta. Eräässä yllämainittuja laivueita koskevassa yhteenvedossa on merkitty loppusummaksi18 alasammuttua Spitfire-konetta.

Yksi kummajainen oli myös "Lightning". Sellainen on merkitty alasammutuksi 10.07.1943 Lentolaivue 34:n toimesta välillä Seiskari - Harjavalta.

IMG_5358.JPG

IMG_5360.JPG

IMG_3449.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty NL:n konetyyppi-kuvaston sivu (kevät 1942)
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimolle mielenkiintoisesta taulukosta. Kyllähän se on melko erikoista ja silmiinpistävää, että Suomessa vielä nuo ”Spitfiret” eli SF:t on jaettu eri ”malleihin” 1, 2 ja 4. Paljon on ”Spittejä” nähty jo elokuussa 1942, mutta todellinen konetilanne oli tietysti toisenlainen.

Yhtään Spitfireä ei ollut käytössä tuolloin loppukesällä 1942 NL:n ilmavoimissa eikä yhtään jatkosodassa Suomen rintamalla alasammuttua ja löytynyttä viholliskonetta ole myöskään tunnistettu ja todennettu Spitfireksi. 

Tässä useammasta lähteestä koostettu lyhyt yhteenveto Spitfireistä Neuvostoliitossa:

Syyskuussa 1942 saapui kolmekoneinen englantilainen Spitfire PR. IV -tiedusteluosasto (parvi) No 1 PRU:sta Pohjois-Venäjälle Vaengaan (nyk. Severemorsk Kuolassa). Ne osallistuivat saksalaisten laivojen valokuvaustiedusteluun. Nämä koneet olivat aseistamattomia. Ensimmäinen operaatio oli 10.9.-42 ja koneet palasivat Englantiin marraskuussa -42. Yksi koneista ammuttiin alas Alta-vuonon lähellä, kun se palasi tiedustelulennolta, ilmeisesti 27.9. Huom. Koneet lensivät venäläisissä tunnuksissa.

Ensimmäiset Englannista NL:n ilmavoimille toimitetut käytetyt Spitfiret luovutettiin Basrahissa Irakissa maaliskuussa 1943. Ensimmäinen Stalinin kysely koneista tuli Englannin lähetystöön lokakuussa 1942. Ilmaiseksi toimitetut koneet olivat mallia VB. Koneita oli 143 kpl:tta ja ainakin ensimmäiset 35 konetta toimitettiin puulaatikoissa Englannista Irakiin Basrahiin. Mahdollisesti koneita luovutettiin myös RAF:n Keski-Idän varastoista. Koneet olivat luovutuskunnossa helmi-maaliskuussa 1943.

Näitä ensimmäisiä saatuja Spitfire VB-hävittäjiä käytettiin pääasiassa eteläisimmillä rintamilla kuten Kubanin ilmataisteluissa keväällä ja alkukesällä 1943. Venäläiset vetivät lähes kaikki Spitfiret kuitenkin pois etulinjasta taaemmaksi kotiseutupuolustukseen PVO- rykmentteihin. Koneiden kenttäkelpoisuus, venäläiskoneita vaikeampi ja vaativampi huolto, varaosien saanti, kapea laskuteline huonoilla nopeasti rakennetuilla työkentillä ym. vastaavat seikat aiheuttivat liikaa ongelmia. Kone oli yksinkertaisempaan tekniikkaan tottuneiden venäläisten mukaan ”liian hieno”. Myös koneiden taktisessa käytössä oli puutteita, vaikka osa lentäjistä pitikin niitä hyvinä. Oli myös paljon vastustusta ja Mk VB:n todettiin olevan jo vanhentunut tyyppi, eikä se pärjännyt enää ilmataistelussa. Osasyynä olivat myös venäläiset koneeseen ja sen laitteisiin tottumattomat ohjaajat. Moottoreita ajettiin loppuun karkeakätisesti, koska Merlin ei kestänyt liiallista ylitehoa kauan jne. Spitfireitä sekoitettiin (!) myös Messerschmittiin ja venäläisten oma it ja hävittäjäkoneet ampuivat niitä alas. Mk VB ei myöskään vetänyt vertoja alakorkeuksissa saksalaishävittäjille, missä suurin osa tuon eteläisen rintamaosan ilmataisteluista käytiin.

Spitfire Mk VB-koneita käytettiin etulinjassa mm. Kubanissa huhtikuusta 1943 alkaen vain joitakin kuukausia ennen niiden siirtoa mm. tappioiden ja edellä mainittujen ongelmien takia taaemmaksi kotipuolustukseen. Näitä Spitfire VB-koneita käyttivät etulinjan rintamahävittäjinä mm. 57. Kaartin hävittäjärykmentti ja 821. hävittäjärykmentti huhti-kesäkuussa 1943.

Sen sijaan vuodesta 1943 lähtien toimitetut uudemmat ja tehokkaammat Mk LF. IX -koneet sijoitettiin hyvin pian taaemmaksi rintamalta oleviin PVO-rykmentteihin, jotka vastasivat kotiseudun puolustuksesta. Lentäjät pitivät koneesta, mutta edellä mainittujen huonojen rintama-olosuhteista saatujen kokemusten ja taktisten ongelmien takia nekin siirrettiin lähes välittömästi pois etulinjasta ”takalinjoille”. LF. IX:t sijoitettiin rintaman taakse rykmentteihin korkeushävittäjiksi, jossa konetyyppi oli parhaimmillaan korkealla lentäviä pommikoneita vastaan. Koneella annettiin sodan jälkeen korkeushävittäjä-koulutusta aina vuoteen 1947 saakka, ja joitain koneita muutettiin kaksipaikkaisiksi.

Kaikkiaan NL:oon toimitettiin Lend-Lease-apuna vuosina 1943-45 1331 Spitfireä. Niistä oli LF. IX-mallia 1186 kpl:tta ja HF. IX-mallia 2 kpl:tta. Loput 143 kpl:tta olivat VB-mallia. Vahvistamaton tieto (joissain lähteissä) kertoo myös käytössä olleen 9 kpl:tta mallia LF. IV ja LF. XVI. 

Huomasin eri lähdetietojen tiedoista ja kommenteista, että NL:ssa koko Spitfire-asia (ja muutkin ilmaiset Lend-Lease-koneet) on ilmeisesti poliittisista syistä vähätelty ja sivuutettu taka-alalle sikäläisen historiankirjoituksen sivuilla. Tarkkoja tietoja on ollut huono saada. Myöskään se, mitä tuolle sodasta jääneelle Spitfire-konemäärälle tapahtui, on myös epäselvää. Todennäköisesti ne joutuivat ”kylmästi” sulatusuuniin. Lend-Lease-avun merkityksen sijaan maan historiankirjoituksessa on keskitytty korostamaan NL:n oman valtavan lentokonetuotannon merkitystä ja sen ”hyvyyttä”.

Kuvassa englantilaiset mekaanikot tekevät huoltotöitä Mk VB-koneille todennäköisesti Basrahissa Irakissa keväällä 1943 ennen koneiden luovutusta NL:lle.  Lähde: wikipedia

Edit: Löysin vielä tällaisen luettelon:
"Units known to have used the Spitfires :
118 ORAP (PR Mk. IV and Mk. V)
7 IAP (Mk. V)
25 ZAP (Mk. V)
36 IAP (Mk. V)
57 GIAP (Mk. V)
821 IAP (Mk. V)
11 GIAP (Mk. IX)
16 IAP (Mk. V & Mk. IX)
26 GIAP (Mk. V & Mk. IX)
67 IAP (Mk. V)
102 GIAP (Mk. IX)
177 IAP (Mk. IX)
767 IAP (Mk. IX)
20 IAP (Mk. IX)

Lisäksi löytyy maininta, että 26 GIAP ja 27 GIAP olisivat käyttäneet Spitfire IX-koneita Leningradin rintamalla 1944. 

Jukka

5587D2EA-CFD4-4754-BB41-EEB743C7ADD7.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäystä, täsmennystä
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommenttina tuohon Jukan neukku-spit katsaukseen.

Britit eivät vaivautuneet lentämään käyttämiään Spitfire PR IV:ia takaisin, vaan osastojen lähtiessä takaisin kotiin jättivät koneensa neukuiille, joita sitten Pohjoinen Laivasto käytti kaukotiedusteluun. Päätyivät 118 ORAPille. Britit lennättivät Kuolaan 10 PR IV:sta, joista neukuille päätyi 7. 27.9.1942 palaamatta jääneen lisäksi yksi menetettiin jo siirtolennolla Britanniasta saksalaisen ja neukku-it:n yhteisten ponnistusten tuloksena, lentäjä hyppäsi ja saapui Murmanskiin junalla. En nyt muista kolmannen kohtaloa. Britit eivät tarkoituksella myöhemmillä kerroilla käyttäneet uudempia PR versioitaan, koska eivät halunneet jättää uudempia versioita neukuille. Jossain 80-luvun? Aeroplane Monthlyssä oli juttu(sarja) yhdestä näistä Murmanskin alueella toimineista Spittiosastoista, joita muistaakseni oli yhteensä kolme 1942:sta 1944:ään ja jossain Air Enthusiastissa on juttu näiden PR IV:n käytöstä Pohjoisen Laivaston Ilmavoimissa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos täsmennyksistä Juha. Kirjoitin tosiaan, että nuo ensimmäiset PR.IV-Spitit palasivat Englantiin NL:sta marraskuussa 1942. Tietoni perustuu kirjaan SPITFIRE (julkaissut Sovereign Series) ja jonka on kirjoittanut Stewart Wilson Buckinghamissa 1999. Käsitin tuon kohdan niin, että lentue palasi myös koneineen takaisin, teksti on hieman harhaanjohtava siltä osin. Kirjassa käydään kronologisesti läpi koko Spitfiren kehityskaari ja eri mallien käyttö eri maissa kuukausittain. Hyvä kirja muuten.

Jukka

AABACBC1-4AE2-4AAA-8990-E0B68332B888.jpeg

61EADE22-3A11-4055-A57C-F881F6C61A0D.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Kirjoitusvirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kun katsoin omaa tekstiäni niin senkin olisi voinut kirjoittaa selvemmin, britit siis lensivät Spit PR IV:ia Muurmanskin alueelle 3 erässä 42 3+1 korvauskone, 43 3 ja 44 3. Tuo saksalais-neuvostoliittolaisella yhteistyöllä pudotettu Spit oli 44 erään kuuluva.

Jos on valokuvatiedustelusta kiinnostunut, ihan käypäinen kirja RAF:in osalta on Edward Leafin Above All Unseen, Patrick Stephens 1997

Muokattu: , käyttäjä: Juha Vaittinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

minä olen ihmetellyt ettei kukaan ole yo. ketjussa viitannut edesmennen Apali-kustantamon jo vuonna 2002 yhdessä Gennadij Petrovin kanssa julkaisemaani Red stars Vol.4 - Lend-lease aircraft in Russia - kirjaan, joka minun subjektiivisesta mielestäni on edelleen paras yleisesitys lend-lease koneista N-liitossa. Liitän oheen kirjan Spitfire-tekstisivut. Kirjassa on lisäksi 10 (kymmenen) sivua isokokoisia Spitfire-kuvia, joihin suosittelen tutustumista.

190.jpg

191.jpg

Red Stars 4, cover pak.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Calle kysymästä. Vastaanpa tuohon omalta osaltani, sillä tämä hyvä kirja ei ole suinkaan unohtunut. Ei tullut aikanaan vaan jostain syystä hankittua kyseistä kirjaa, ja nyt sitä ei taida saada mistään. Toki lend-lease-kirja on ollut useasti käsissäni kirjastossa ja kotona lainassa. Viimeksi loppuviikosta kävin sitä selaamassa, mutta ensimmäistä vastausta Juhalle hakiessa täytyi siis tyytyä käden ulottuvissa olleeseen Spitfire-kirjaan. 

Hyvät kuvat on kirjassa Spiteistä, osa niistä löytyy myös netistä googlaamalla.

Terveisin Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

nyt sitä ei taida saada mistään.

Abebooksista näyttää maailmalla löytyvän kolmesta antikvariaatista, joista lähin Tanskassa ja muut Jenkeissä. Eli ehtii selfiejoululahjaksi.

Rodney :cool:

P.S. Hintahaarukka näyttää olevan GBP 295-456 + toimituskulut. Amazonin kautta löytyy Henderson Books, WA, USA USD 75 + toimituskulut

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Abebooksista näyttää maailmalla löytyvän kolmesta antikvariaatista, joista lähin Tanskassa ja muut Jenkeissä. Eli ehtii selfiejoululahjaksi.

Rodney :cool:

P.S. Hintahaarukka näyttää olevan GBP 295-456 + toimituskulut. Amazonin kautta löytyy Henderson Books, WA, USA USD 75 + toimituskulut

"Johan nyt on markkinat! " Taidanpä käydä tarvittaessa taas kirjastossa 5 km:n päässä ... ;) 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

"Johan nyt on markkinat! "

Antikvariaatti Pufendorfin kuukausi sitten julkaistussa melkein 900 ilmailukirjaa käsittävässä luettelossa on myös Red Stars 4. Hintana € 35, kohde 114. 

Jos uskot lottovoittoon, niin chekkaat löytyykö se vielä. https://www.antikvaari.fi/kauppias.asp?myyja=1145 

Antikvariaatti Pufendorf ja omistajansa Petteri Leino osallistui viime viikonloppuna ilmailukirjallisuuspäiviin Ilmailumuseolla Helsinki-Vantaalla.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Antikvariaatti Pufendorfin kuukausi sitten julkaistussa melkein 900 ilmailukirjaa käsittävässä luettelossa on myös Red Stars 4. Hintana € 35, kohde 114. 

Jos uskot lottovoittoon, niin chekkaat löytyykö se vielä. https://www.antikvaari.fi/kauppias.asp?myyja=1145 

Antikvariaatti Pufendorf ja omistajansa Petteri Leino osallistui viime viikonloppuna ilmailukirjallisuuspäiviin Ilmailumuseolla Helsinki-Vantaalla.

Rodney

Tsekkasin. Ei tullut ”lottovoittoa”...🤔

Edit: tai taisi tulla sittenkin, sillä sain hankittua kirjan, mutta vähän toista kautta.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään