Pasi Pirttikoski

Etunimiä puuttuu

23 viestiä aiheessa

Vuonna 1935 pidettiin Lentoasema 4:llä laskuvarjokurssi, jonka osallistujista on oheinen lista. Osan etunimistä olen löytänyt Lentomestarit kirjasta. Mutta pääosa puuttuu. Löytyisikö tätä kautta apua?

Kurssilaiset.jpg.d53b791c335ba43acb8bcb266a63d956.jpg

Tässä yksi kurssilainen esimerkinä Lentomestarit kirjasta. Lisäksi Tuominen, Rimminen ja Peltola löytyi ko. kirjasta.

Kurssilainen.jpg.05b62554cb4e1b56b189a5c713d4346c.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Pasi Pirttikoski
Lisätty loput tulevat lentomestarit

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kapteeni Torvald Appelroth, vänrikki Mauri Ensio Kivinen, vänrikki Lauri Alpo Karjalainen, vänrikki Pentti Johannes Hyvönen, kersantti Viljo Kalervo Ikonen, res. luutnantti Erkki Einar Armas Ahmo, kersantti Joonas Harju, luutnantti Eino Albert Carlsson, vääpeli Eino Kiilamo, vänrikki Paavo Nuortimo, luutnantti Mauno Lennart J. Hytönen, kersantti Olavi Mustonen.

Luullakseni tav.tarkastaja oli vänrikki Ferdinand (Vertti) Savolainen. Varastonhoitaja Kautiaista en löytänyt.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetkinen, oisko Torvald Appelroth kunnostautunut myös florettimiekkailijana. Muistelisin tällaista henkilöä 70-luvun alusta - myös miekkailijoiden pikkujoulusta Munkkiniemessä silloisessa Ilmavoimain kotipesässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka jo ehtikin nopeasti listata nimiä ilman lähdeviitteitä. Itse aloin tarkistaa Suomen Lentomerkkilistaa (Virtanen/Temmes). Tuominen on mahdollisesti Mannerheim-ristin ritari Oiva Tuominen, joka ylennettiin ylikersantiksi 31.12.1939.

Rodney

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
34 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

.... Varastonhoitaja Kautiaista en löytänyt.

Jukka

Kiitokset Jukka! Sieltähän ne tuli kuin apteekin hyllyltä.
Varastonhoitaja Kautiaista haetaan vielä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Jukka jo ehtikin nopeasti listata nimiä ilman lähdeviitteitä. Itse aloin tarkistaa Suomen Lentomerkkilistaa (Virtanen/Temmes). Tuominen on mahdollisesti Mannerheim-ristin ritari Oiva Tuominen, joka ylennettiin ylikersantiksi 31.12.1939.

Rodney

Juu sama eepos on käsillä, lisäksi selailin mm. Lentomestarit-teosta kuten Pasikin. Sieltä löytyy Pasin jo tuolla kuvan yhteydessä mainitsemat Väinö Helanto (Helander), Veikko Rimminen, Oiva "Oippa" Tuominen ja Heikki Peltola.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peltola voisi olla Heikki Peltola (s. 31.7.1904), SLM 218, 30.9.1929, joka oli myöhemmin koelentäjä ja menetti henkensä lentomestarina FR-118:n koelennolla Pirkkalassa 18.4.1941 (Jaakko Hyvönen: Kohtalokkaat lennot 1939-1944, tapaus 79, sivu 51)

Rodney

P.S. Toinen epätodenäköisempi on Matti Peltola (s. 18.5.1904), SLM 116, 23.4.1926. Hän oli tuolloin kapitulanttikersantti, joten vuonna 1935 todennäköisesti jo ylikersanttia korkeammassa arvossa.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Kohtalokkaat lennot
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin olette jo henkilöt tunnistaneet ja etunimet löytäneet. Tässä vielä muutama pikku täydennys ja tarkennus/varmistus (vaikka osa onkin tuttuina niminä “itsestäänselvyyksiä”):

- Ilm.VE tav.tark. ei liene Savolainen, Ferdinand (Vertti), sillä lähteitteni mukaan hän palveli koko vuoden 1935 LAs.3:ssa. On tosin mahdollista, että hänet olisi "lykätty" kurssille Ilm.VE:n kiintiössä ja onhan hän saattanut olla komennettuna Ilm.VE:een silloin, kun kurssi järjestettiin, tieto löytynee päiväkäskyistä. Kyseinen tav.tark. Savolainen voisi olla myös joko Otto Savolainen (synt. 1888, liian vanha laskuvarjokurssille 1935?) tai E.W. Savolainen (mekaanikkokoulutus 1924). Mitään täysin varmaa henkilötunnistusta en kyennyt tämän Savolaisen kohdalla tekemään.

- LAs.1 kersantti Tuominen, Oiva Emil Kalervo “Oippa”

- LAs.2 kersantti Rimminen, Toivo Weikko Johannes “Veka”

- LAs.5 luutnantti Carlsson, Eino Albert “Ape” (myöh. Rahka)

- LAs.5 vääpeli Kiilamo, Eino (ent. Kihlström)

- LAs.6 vänrikki Nuortimo, Paavo (ent. Nordlund)

- Ilm.K. luutnantti Hytönen, Mauno Lennart Johannes

- Ilm.K. kersantti Mustonen, Olavi “Olli”

- Koelentue ylikersantti Peltola, Heikki

- Ilm.Var. varastonhoitaja (vääpeli) Kautiainen, Hugo Gregorius

Heikki

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Korjattu Savolaiseen liittynyt hölmö selitys järkevämmäksi
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Ferdinand "Vertti" Savolainen kiinnostaa edelleen. Löysin Veli Pernaan kirjoittamasta "Ilmasotakoulun historia 1918-1980" -teoksesta maininnan, että 1930-luvun puolivälin paikkeilla Ilmailukoululla "Lentueenpäällikköinä toimivat mm. kapteenit Väinö Miettinen ja Lauri Larjo sekä luutnantit Mauno Hytönen ja (kapteeni vuodesta 1938) Ferdinand (Vertti) Savolainen (myöhemmin Rantakylä). Kapteeni Vertti Savolainen määrättiin Tähystäjäkurssi 1:n johtajaksi vuonna 1939 ja Lentosotakoulun koulutusupseerin virkaan vuonna 1941. Hän oli mm. yksi neljästä vuonna 1941 aloitetun sodanajan suurimman kurssin, eli Lentoupseerikurssi 13:n, johtajasta. Hän oli myös Ohjaajakurssi 6:n johtaja ajalla 30.6 - 8.9.1944. Löysin oheisen SA-kuvan, joka on otettu Kauhavan Lentosotakoululla 22.7.1943. Kuvateksti kuuluu näin: "Vasemmalta oik. majuri Kurimo, kapteeni Vikstrand, kapteeni Vertti Savolainen ja luutnantti T.Vuorimaa."

Jukka

132295.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tarkastaja Savolaisen joukko-osasto Ilm.VE tarkoittaa Ilmavoimien Esikuntaa. Nyt pitäisi löytää sieltä joku asiapaperi, josta kävisi ilmi etunimi.

Edit: sain seuraavan vinkin Jukka Rauniolta: ”Muuta ei tule mieleen kuin Paavo Savolainen, joka oli kuitenkin insinööriupseeri ja enimmäkseen kai varikolla. Syntynyt 1910, valmistui 1934 ja sen jälkeen Ilmavoimien tarkastusinsinöörinä 1934-1944.”

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuvarjokurssi 1:n Savolainen on todennäköisesti juuri tuo Raunion Jukan ehdottama Paavo, jonka kaksi muuta etunimeä olivat Ilmari Kalervo. Hän palveli Ilm.VE:ssa toimistoinsinöörinä ja moottoritarkastajana vuosina 1934-1944, ja myöhemmin vuosina 1953-1970 osastonjohtajana Ilmavoimien Varikolla.

Heikki

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuvarjokurssi 1:lle osallistunut kersantti Rimminen oli Lentoasema 1:n kirjoissa Santahaminassa. Hänet määrättiin LAs1:n päiväkäskyssä 21.2.35 laskuvarjo-aliupseeriksi ja hän sai apulaisekseen kersantti Grönroos´in.

Olisi kiinnostavaa tietää, milloin tuo kurssi pidettiin, sillä LAs4 sijaitsi veden ympäröimässä Turkinsaaressa. Oliko mahdollisesti talviaikaan tammi-helmikuussa ennen tuota Rimmisen nimitystä? Saattoihin olla ettei kurssilla hypätty lainkaan ja se oli tarkoitettu pelkästään henkilöille jotka vastasivat kaikista laskuvarjoihin liittyvistä asioista omassa joukko-osastossaan? Siinä tehtävässä ei hyppykokemusta vaadita mutta ei ole haittaakaan:cool:. Alla olevasta koulutussuunnitelmasta puuttuu mainittu laskuvarjokurssi:

IMG_4706.JPG

IMG_4710.JPG

IMG_4711.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Laskuvarjokurssi 1:lle osallistunut kersantti Rimminen oli Lentoasema 1:n kirjoissa Santahaminassa. Hänet määrättiin LAs1:n päiväkäskyssä 21.2.35 laskuvarjo-aliupseeriksi ja hän sai apulaisekseen kersantti Grönroos´in.

Olisi kiinnostavaa tietää, milloin tuo kurssi pidettiin, sillä LAs4 sijaitsi veden ympäröimässä Turkinsaaressa. Oliko mahdollisesti talviaikaan tammi-helmikuussa ennen tuota Rimmisen nimitystä?

Jotain löysin. Sen mukaan näyttäisi laskuvarjokurssin olleen maaliskuun jälkipuoliskolla 1935, siis vasta kers Rimmisen laskuvarjo-aliupseeriksi nimityksen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuvarjokurssi 1 pidettiin 18.-28.3.1935 Turkinsaaressa (vai pitääkö kirjoittaa Turkinsaarella?).

Tässä pari otetta kurssikertomuksesta.
msDSCN0196.jpg.25d07ff61409502a28ed35dd2ce8b7e5.jpg

Kurssilla myös hypättiin joskin kaikki kurssilaiset eivät päässeet taivaalle. Hyppääjien nimet täsmäävät aikaisemmin Raimon lähettämään luetteloon laskuvarjohypyistä Hansa koneista. Kurssilaisten alastulopaikkana oli Viipurin lahden jää.

msDSCN0200.jpg.3077da1b6d887494bef896174cb89c26.jpg

Kuten kertomuksessa mainitaan, osa hypyistä kuvattiin. Tässä yksi esimerkki kuvista.
msDSCN0215.jpg.c09ee6420e150114a6b7978a5872b07a.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkinsaaressa on oikein, päätellen mm. Satakunnan lennoston historia 1918-1998 -kirjan perusteella, jossa on paljon asiaa tuolta Turkinsaaren lentoaseman aikakaudelta.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoisen näköinen tuo hyppy. Onkohan hyppääjä seissyt suksella tai siivellä ja avannut siitä varjon, joka on nykäissyt hänet liikenteeseen. Miehen asento ja noinkin kehittynyt kupu ei oikein minun älliin muuten mene.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Pasi kurssin ajankohdan tiedosta. Hansasta tehdyt hyppylennot jäivät huomioimatta keskittyessäni pelkästään Ripon -koneisiin, joita Lentoasema 4:n hallussa Turkinsaaressa oli reippaanlaisesti, kuten lentokoneilmoituskin osoittaa (Ilmavoimien esikunnan leimasimessa on ollut muuten väärä vuosi!). Lentoasema 4:n päälentopäiväkirja puuttuu, eikä kaikista Riponeistakaan ole kaikkia konekohtaisia kirjoja säilynyt Kansallisarkistoon saakka. Itse asiassa löytyi vain yksi Riponilla tehty laskuvarjo-lento. Matala lentokorkeus viittaisi ettei tässä Peltola ole hypännyt vaan ehkäpä nukke on heitetty koneesta?

RI-131. 27.3.1935. 08:50-09:05. Res.luutn Ahmo/ylik Peltola. "Laskuvarjopudotus". Turkinsaari. 300 m.

IMG_3668.JPG

IMG_3669.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Erikoisen näköinen tuo hyppy. Onkohan hyppääjä seissyt suksella tai siivellä ja avannut siitä varjon, joka on nykäissyt hänet liikenteeseen. Miehen asento ja noinkin kehittynyt kupu ei oikein minun älliin muuten mene.

Ehdottomasti suksella on seissyt, siivellä ei missään tapauksessa. Muuten hypyn vaiheet menivät kuvaelmallasi tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Erikoisen näköinen tuo hyppy. Onkohan hyppääjä seissyt suksella tai siivellä ja avannut siitä varjon, joka on nykäissyt hänet liikenteeseen. Miehen asento ja noinkin kehittynyt kupu ei oikein minun älliin muuten mene.

Suksella oltiin polvillaan. Kuva kertoo enemmän kuin sanat. Onneksi kuvaaja oli mukana. Tuossa sitten vaan veto kahvasta ja loppuosuus hoitui itsestään. "Uloshyppy"/lähtö tapahtui avautuvan varjon toimesta.

msDSCN0207.jpg.67337f86cf5f9a66b2973c579a8ad255.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maallikko kuvittelisi että nykäisy olisi pienempi  vapaassa pudotuksessa...Jaa,tarkistin asian,ei olekaan,Hansan matkavauhti oli 130-150,ja pääsi varmaan hiljempaakin.Ääni sukseltahypylle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvateksti kertoo olennaisen. Lähde: Satakunnan Lennoston historia 1918-1998. 

Jukka

9550A950-D7D3-4FCF-97B5-8C5C54A8A72F.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kuvateksti kertoo olennaisen. Lähde: Satakunnan Lennoston historia 1918-1998. 

Jukka

 

Näin se hypyn suoritus meni. Pienenä tarkennuksena Satakunnan Lennoston historia kirjaan.... kuva on osa yhdestä hyppykurssikuvasta, ei näytöshyppy. Alla kokonainen kuva ja oma, pikkaisen rajattu vertailukuva.

msDSCN9011_kokonaan.jpg.dffa225f72827cb97d9624baf8083fc9.jpg

msDSCN9011.jpg.c906c2d73c736e026c4a3cf1b9261bff.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään