Mika Laakso

Raab-Katzenstein RK-26

16 viestiä aiheessa

Löytyykö mistään parempaa kuvaa F19:n Tigerschwalbesta kuin tuo Heinonen-Valtonen Albatrossista Pilatukseen kirjasta? Selasin omaa kirjastoa, mutta ei löytynyt..

FullSizeRender - 2019-11-11T211338.195.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Täällä löytyy pari hienoa kuvaa:

https://www.europeana.eu/portal/fi/record/916113/S_FV_photo_FVMF003715.html

https://www.europeana.eu/portal/fi/record/916113/S_FV_photo_FVMF003716.html

edit: näyttävät olevan julkisia, joten laitan tänne. Alin kuva on sama kuin kirjassa, mutta peilikuvana. Koska ylemmän kuvan hakaristi on oikein päin, niin uskon että alin kuvakin on oikein päin ja siis alkuperäinen. Kirjan kuva siis on tod.näk. käännetty.

Jukka

78190C57-5ABF-477A-AB57-F84B46AD76F9.jpeg

A76DE54B-77F0-42DC-9D77-C1419D1BA8B9.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Täydennys
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa! Kiitos! Tästä selvisi hakaristin koko ja paikka. Ylemmässä kuvassa koneen runko näyttää olevan kaksivärinen, ilmeisesti sama väritys kuin siinä Ruotsin museon ASJA Sk.10:ssä?

sk-10_stefan-kalm.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikael Forslundin kirjassa GLOSTER GLADIATOR & HAWKER HART In combat with Swedish voluntary Wing F 19, Finland 1940 on väripiirros koneesta sivulla 173. Siinä kone on yksivärinen, sivun 104 kuva näyttäisi ehkä vahvistavan sen. Onkin muuten tuo ensimmäinen kuva peilikuvana, toki parempilaatuisena. Netin kuvissa näyttäisi kyllä olevan kaksivärinen...

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Rouvinen
loppuun tarkennus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on tuo pienoismalli ASJA Sk10 Walter Castor moottorilla. F19:n kone oli se alkuperäinen  Rk.26, Armstrong Siddeley Lynx - moottorilla, SE-ACO / SE-ADK. Oliko koneissa muita mainittavia eroja, paitsi pyörät / sukset?

FullSizeRender - 2019-11-11T234016.482.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kapteeni Gustav Hamilton lensi koneen 29.3.1940 takaisin Ruotsiin, missä se tuhoutui 23.6.1940". Kuka lensi koneella Suomessa? ja miten se tuhoutui?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukka epätarkka tieto mutta, konetta käytti suomessa omistaja Hemminger yhdessä ff Nordwaegerin kanssa, toivat koneen tänne kimpassa ja lensivät sillä, Hemminger oliu vapaaehtoisena täällä kuten Nordwaegerkin.Kone sai ruotsissa aikanaan siviilirekisterin SE-ACO ja sittemmin SE-ADK ja uuden omistajan G Pahlm, siirtyi sitten Stockholms flygklubille ja 23.6.1940 kl. 14. aikaan lähti tarkastuslennolle, lentäjänä Tord Johnson ja tarkastajana Lennart Clemenz, nousu epäonnistui ja kone törmäsi kentän laidalla olevaan kallioon, molemmat koneessa olleet loukkaantuivat vakavasti ja vietiin sairaalaan.Kone romuttui.Tässä kuitenkin pieni ristiriita koska jossain lehtijutussa mainitaan että SE-ADK olisi ollut Zlin.Jatkan jutun selvittelyä.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsista löytyi tietoa, www.flyghistoria.org. Tuossa mainitaan että muutos SE-ACO:sta SE-ADK:si tapahtui 16.6.1932 sen jälkeen kun kone oli peruskorjattu Sk10 standardiin, uusi moottori ym (Walter Castor?). Mitähän tarkoittavat tekstin lyhenteet  Eo ja Lu?

SE-ADK_0001.jpg

SE-ADK_0002.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11.11.2019 at 22.39, Pekka Rouvinen kirjoitti:

Mikael Forslundin kirjassa GLOSTER GLADIATOR & HAWKER HART In combat with Swedish voluntary Wing F 19, Finland 1940 on väripiirros koneesta sivulla 173. Siinä kone on yksivärinen, 

 

IMG_20191111_233640.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutostyö koneeseen 1932 johtui samana vuonna tapahtuneesta kaputista, Lynx moottori vaihtui Walther-Castor IA malliin ja runko oli kokonaan aluminivärinen kuten kaikki SK10 koneet.Tuo ristiriita kaputin koneesta saattaa johtua lehdistöstä, selvittelen vielä sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Ruotsista löytyi tietoa, www.flyghistoria.org. Tuossa mainitaan että muutos SE-ACO:sta SE-ADK:si tapahtui 16.6.1932 sen jälkeen kun kone oli peruskorjattu Sk10 standardiin, uusi moottori ym (Walter Castor?). Mitähän tarkoittavat tekstin lyhenteet  Eo ja Lu?

SE-ADK_0001.jpg

SE-ADK_0002.jpg

"Mitähän tarkoittavat tekstin lyhenteet  Eo ja Lu?"

Eo =  (Ej officielt) ja tarkoittaa seuraavaa: "Ei virallisesti ilma-alus rekisterissä." Monia omistajavaihdoksia tehtiin ilman, että kone virallisesti rekisteröitiin. Omistajavaihdoksen päivämäärä kuitenkin merkitty.

Lu = (Luftvärdighetsbeviset utgick) ja tarkoittaa: "Lentokelpoisuustodistus ei voimassa". Päivämäärä ilmoittaa, kun kone poistettu ilma-alusrekisteristä.

Kuva: via Svensk Flyghistorisk Förening

Jukka

IMG-7412.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisätty valokuva
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Tilavan tuntuinen lentokonehangaari kuvassa. Liekö Ruotsissa?

Kuvasta ei ole muuta tietoa, kuin että otettu 1931-32.

Sen verran vielä päivämääristä, että tämä Raab-Katzenstein liitettiin F 19-laivueeseen 16.2.1940. Waco, josta on juttua toisessa ketjussa, taasen 9.2.1940 ja Junkers F.13  OH-SUO liitettiin 11.1.1940.

Edit: Greger Falkin toimittamasta  F 19-kronikasta löytyy tietoa koneiden käytöstä:

"Raab Katzenstein RK-26 (Ruotsin ilmavoimien Sk 10:n prototyyppi) saapuu meille 9.2. ja jää 29.3.1940 asti. Tulo- ja paluulennon lisäksi sillä ei ole paljon töitä. Moottori kaipaa peruskorjausta. Varaosia on vaikea saada.

Meidän kaksi kuljetuslentäjäämme ovat vääpelit Bertil Bjällby ja S.O.H. Tinnerstedt. Edellinen lentää tänne Junkers F 13:lla ja jää Suomeen rauhanteon jälkeen 30. huhtikuuta asti, jälkimmäinen jää 1.3. asti. Molemmat palvelevat Junkersin ohjaajina, jota käytetään toiminta-alueellamme pääasiassa henkilö- ja tavarakuljetuksiin tukikohtiemme välillä. Sellaisella lennolla Ouluun 28.1. jää murtuu suksien alla. Koneen korjaus vaatii pitkän ajan. Vasta 10.2. se on taas palvelukelpoinen.

Wacolla ei ole vakinaista ohjaajaa. Sitä lentää mm. Bjuggren, Falk, Rissler, Mörne ja Färnström, pääasiassa tukikohtien välillä, etenkin Oskariin, rykmentin johtoa matkoilla kokouksiin Rovaniemelle Lapin Ryhmän ja SFK:n esikunnan kanssa. Wacoa käytetään myös pitkillä lennoilla sotamarsalkan Päämajaan ja Tukholmaan, etupäässä SFK:n esikunnan laskuun.

Jos Wacolla ei ollut omaa ohjaajaa, niin sillä oli oma mekaanikko., hyvin pätevä Kurt Wenner Rundgren (21), Sollefteåsta. Hänestä sanoi Rissler: "Hän oli ainoa, joka pystyi pitämään tämän vanhan kuluneen lentokoneen kunnossa. Ystävälliset ruotsalaiset, jotka olivat lahjoittaneet koneen olivat myös lähettäneet varamoottorin mukaan. Valitettavasti se oli vanha ja ei sopinut. Alkuperäismoottori kesti Rundgrenin ansiosta sodan loppuun.

RK-26 seisoi enimmäkseen maassa ja odotti moottorihuoltoa."

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11.11.2019 at 21.19, Mika Laakso kirjoitti:

 

FullSizeRender - 2019-11-11T211338.195.jpg

 

13.11.2019 at 15.15, Jukka Nisula kirjoitti:

Sen verran vielä päivämääristä, että tämä Raab-Katzenstein liitettiin F 19-laivueeseen 16.2.1940.

Ongelmia sisältävä pikku lentokone, jota pian tarjottiin ilmavoimillemmekin (maksusta?) - vaan ei huolittu.

 

IMG_0527.thumb.JPG.1160dbd2c4f535637efc1ce498bbe673.JPGVaikka Suomi tarvitsi ulkomailta apua talvisodan aikana, oli sentään joku tolkku ja katsottiin "lahjahevosta suuhun". Ilmapuolustuksen komentaja Lundqvist esikuntineen ennakoi että joistakin lahjoista tulee vain ongelmia.

IMG_0642.thumb.JPG.468488a17f00a948537496705f6ec1e9.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään