Mika Laakso

Tupolev SB-2 / Birger Ek

29 viestiä aiheessa

SA-Kuvassa vasemmalla seisoo konekivääriampuja ylikersantti Tauno Kirjavainen.

141385.thumb.jpg.b1d4d4a4abde26bb3098300c21836d71.jpg.4b2259b7d9a64754f5bce1e7fc14451e.jpg

Sama mies keväällä 1973 hänen toimiessa ´ylimpänä valvojana´ Vesivehmaan museokonehallissa.

IMG_4504.thumb.JPG.758f5232ed49a2d1401429a67f705306.JPG

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täydennystä vielä edelliseen viestiini. SB-1 sai keväällä 1943 ollessaan VL:llä pakkolaskun jälkeisessä korjauksessa myös sotasaaliskoneiden sirpalekuvioisen sotamaalauksen. Kuva koneesta sirpalemaalauksessa ja ilman upotusmerkintöjä on Stenmanin LeLv 6 -kirjan sivulla 130.

[Kiitokset kirjailijalle itselleen konsultaatioavusta ja sparrauksesta.]

Muokattu: , käyttäjä: Esa Muikku
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Birger Ek ei ollut ensimmäinen lentokoneesta syvyyspommeja pudottanut, Wikipedian lähde on tarinoistaan tunnettu Joppe Karhunen, tosin "Merilentäjissä" mainitaan jo ensimmäisessä maailmansodassa pudotetun syvyyspommeja lentokoneesta. Jos ihan tarkkaan Joppea lukee, hän väittää Ekin olleen ensimmäinen, joka pudotti lentokoneen pommikuilusta syvyyspommeja. Tarina kyselystä brittien House of Commonsissa olisi ollut syksyllä 1942 Jopen mukaan. RAF otti käyttöön Royal Navyn 20+ vuotta vanhan VII syvyyspommin heinäkuussa 1940. Lähteenä RAF Historical Journal 45, joka löytyy netistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 21.11.2019 at 9:23 AM, Jukka Nisula said:

Kalevi Keskisen ja Kari Stenmanin kirjassa "Suomen Ilmavoimien Historia osa 24  LeR 5" (painettu 2004) on yksi sivu, johon on koottu kaikki ilmoitetut upotukset ja vaurioittamiset. Laitan tähän venäläisten itsensä varmistamat varmat upotukset, joita oli neljä. Vaurioitettuja oli venäläisten mukaan lisäksi kuusi, joista osan suomalaiset olivat merkinneet myös upotetuiksi.

- 28.05.1942 klo 06.25. SB-1  2/LeLv 6, luutn E. Palosuo (O), vänr A. Forsten (T), alik R. Turkka (A). Suursaaren itäpuoli, yksi syvyyspommi (25 m). Laivue sekä venäläiset ilmoittivat M-95:n tuhoutuneen.

- 24.06.1942 klo 23.25. SB-4 2/LeLv  6, kapt B. Ek (O),  luutn N-V. Halla (T), vääp T. Peltonen (A). Pellingin itäpuoli, yksi syvyyspommi (25 m). Laivue sekä venäläiset lähteet ilmoittivat SC-405:n tuhoutuneen.

- 14.07.1942 klo 15.35. SB-5 2/LeLv 6, kers E. Vuorio (O), luutn J. Teräs (T), alik R. Turkka (A). Kallbådagrundin itäpuoli, yksi syvyyspommi (25 m). Laivue sekä venäläiset lähteet kertoivat SC-317:n tuhoutuneen.

- 14.10.1942 klo 16.45. SB-10 2/LeLv 6, luutn E. Palosuo (O), luutn I. Vuorela (T), kers K. Ahvensalmi (A). Porkkalan eteläpuoli, kaksi syvyyspommia (25 ja 40 m). Laivue sekä venäläiset lähteet kertoivat SC-302:n tuhoutuneen.

Näin olleen varmoja upotuksia saivat luutnantti Erkki Palosuon ohjaama kone 2 kpl:tta, kapteeni Birger Ekin 1 kpl ja kersantti Erkki Vuorion 1 kpl.

Ohessa Ekin varmistettu upotus, kone SB-4 (lähde: Kansallisarkisto):

Jukka

 

Lentolai_168.jpg

Book Miroslav Morozov: "Soviets submarin of the second world war" 2021 years.

M-95 sunk by mine EMC, finnish minefield Rukajarvi-B.

SC-302 sunk by mine UMA, german minefield "Zeeigel-22".

SC-317 sunk by mine EMC, german minefield "Zeeigel-3"

SC-405 sunk by mine EMC, german minefield "Brumbar-1".

14.45 14.10.1942 SC-311 was badly damaged be mine UMA, german minefield  "Nashorn-11", and later was sunk finnish SB.

Muokattu: , käyttäjä: Evgeniy Kalinin
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään