Martti Kujansuu

Rajanloukkaus 27.7.1983

4 viestiä aiheessa

Viestikeskus 3:n Tampereen ja Kuopion aluevalvontatutkat havaitsivat luvattoman rajanylityksen 27.7.1983 noin klo 12.17.20 - 12.18.10. Tuntematon lentokone ylitti rajan 19,6 kilometrin korkeudella Suokumaanjärven kohdalla ja poistui Suomen ilmatilasta Vainikkalan lounaispuolella lennettyään rajaa pitkin ainakin 12 kilometriä. Päivystävä MiG-21 nousi ilmaan Kuopiosta klo 12.26. Muun muassa Ylämaan Leinon sekä Parikkalan Joukion rajavartioasemat kuulivat yliäänipamauksen, mutta eivät havainneet lentokonetta. Suurin tutkalla mitattu nopeus oli 3364 km/h 18,5 kilometrin korkeudessa ennen rajan ylitystä. Tämä vastaa noin 3,1-3,2 Machia.

Vastauksessaan 28.7.1983 Viipurin alueen rajavaltuutettu ilmoitti, että "asianomaisten toimivaltaisten elinten huolellisessa tutkimuksissa on saatu selville, että todellakin kyseiseen aikaan lentokoneemme suoritti koulutuslennon noin 20 kilometrin korkeudelle Neuvostoliiton alueella, mutta se ei poikennut Suomen alueelle".

Lähde: Ulkoministeriön arkisto. Signum 19-42. Lentokoneiden suorittamat rajaloukkaukset v. 1983.

Rajanloukkaus.jpg.a3c8f3ddaf1687e749045b88693b9ce7.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Martti Kujansuu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs kalustoa naapurilla tuohon aikaan oli, jolla olisi päässyt noinkin korkealla ja kovaa? MiG-25?

Voisi tietysti olla joku proto, joka ei koskaan päätynyt tuotantoon.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Mitäs kalustoa naapurilla tuohon aikaan oli, jolla olisi päässyt noinkin korkealla ja kovaa? MiG-25?

Voisi tietysti olla joku proto, joka ei koskaan päätynyt tuotantoon.

MiG-25 ”Foxbat” kulki juuri noin kovaa, max nopeus lähenteli 3,5 tuhatta ainakin teoriassa. Tuossa venäläiset puhuvat koulutuslennosta, ei koelennosta, joten se voisi viitata ”kaksvitoseen”.  Mitäs kalustoa siellä rajan takana Karjalassa tuolloin oli, en itse ole perehtynyt tarkemmin asiaan.

EDIT: on niitä "kaksvitosia" tuolla maamme itärajan takana ollut (mm. Moskovan alueella MiG-25 koulutuskeskus, Kuolan niemimaalla).

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Soviet_Air_Force_bases

Alla olevassa puhutaan, että koneen Tumanski-moottorilla olisi ollut vaikeuksia yli 3 machin nopeuksissa. Joka tapauksessa 3,2 machia luvataan, vaikka "punainen viiva" olisi ollut 2,8.

"The Tumansky R-15 is one of the most ridiculous engines ever designed, and the information available about it is barely believable. Each one produces more than 24,000 pound-feet of force at afterburner, and the MiG-25 had double. It could propel the plane to over a blasting 90,000 feet, and to Mach 3.2 (No, not a typo)

One small problem with going over Mach 3, though. If the Tumansky was an animal, it would be a voracious mutant. Push it above three times the speed of sound, and it became an unstoppable, rabid force of nature, continuing to eat fuel and spit out fire until it eventually tore itself apart.

Theoretically, the MiG-25 could top Mach 3.2, but the throttles were redlined at Mach 2.8 in what seems like a desperate act of self-preservation by the plane. Above speeds of 2,000 miles per hour, the Tumansky engines began to transform. The sheer power of air rushing into the intakes at such speeds totally overwhelmed the fuel pumps. No longer capable of limiting their own flow, fuel would just be dumped into the combustion chamber at a totally uncontrollable rate. Air would begin to speed past the turbine compressors, turning the engines into ramjets."

https://migflug.com/jetflights/mig-25-the-original-soviet-rat-rod/

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gordon & Komissarovin kirjan "Soviet Air Defence Aviation 1945-1991" mukaan 1.1.1980 Suomen lähialueilla oli MiG-25P -koneita vain Kotlaksen (445 IAP) sekä Letneozerskin (524 IAP) lentotukikohdissa lähellä Arkangelia. Viimeistään 1987 Leningradin, Arkangelin ja Murmanskin alueilla toimi myös useita MiG-31 -yksiköitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään