Harri Mustonen

Kollsman-variometri

9 viestiä aiheessa

Tietääkö kukaan missähän koneessa tällaista Kollsman-variometriä on käytetty?

Veikkaisin, että olisi sota-ajalta, Pyryssä on vähän vastaava 20 metrinen Kollsman, mutta eri tyyppinumerolla ja sen taulussa on 5:n sijaan 10. Tämän tyyppinumero on 615K-012-120.

Mikäli kiinnostusta löytyy, saattaisi olla myös kaupan.

IMG_9973b.jpg

IMG_9974b.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Raimo,

Tämä on siitä ihme vekotin, että siihen ei ole laitettu sarjanumeroa, vain tyyppi. Vertailun vuoksi Pyryn manuaalissa on mittarivarustuksessa ilmoittettu nousunopeusmittariksi Kollsman 164-025 (+/- 20 m/sek). Eli tämänkin mittarin tyyppimerkintä saattaisi löytyä jonkun koneen manuaalista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi!

Viimeinen valmistunut sarja Fokker D.XXI -koneesta käsitti viisi konetta jotka saivat tunnukset FR-171 - 175. Tässä FR-V-sarjassa näyttää olleen juurikin sama mittarityyppi kuin mikä Harrilla on hallussaan.

FR-IV-sarjassa se oli mallia Kollsman 149-012 +/- 20 m/sek. Tästä aikaisemmissa sarjoissa se näyttäisi olleen Askania...

Kuvassa FR-173 vaurioituneena epäonnistuneen startin jälkeen Kauhavalla 21.11.1945.

Liitteet: Kansallisarkisto.

Kuva1.JPG

Kuva2.JPG

Kuva3.JPG

Kuva4.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo!

Tältä foorumilta löytyy kyllä historiatietoa ällistyttävän tarkasti ja nopeasti!

Muokattu: , käyttäjä: Harri Mustonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

 

Viimeinen valmistunut sarja Fokker D.XXI -koneesta käsitti viisi konetta jotka saivat tunnukset FR-171 - 175. 

Liitteet: Kansallisarkisto.

 

 

 

 

 

 

Kuva4.JPG

Ompa hyvä kuva jälkipään Fokkerista, jossa näkyy hyvin tuo muutettu kuomun takimmainen osa. Sellainen aikoinaan löytyi erään kyläkaupan vintiltä. Eli niissä jälkipään viidessä koneessa menee tuo vahvike pitkittäin kuomun yli. 

DSC_0091.JPG

DSC_0092.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa suunnitelmissa vielä Fokker D.XXI:n FR-VI-sarjakin, ja siihen oltaisiin asennettu myös Kollsman´in variometri 615 K-012. Tämä FR-sarja ei kuitenkaan toteutunut.

Marko, löydätkö kuomusta jonkin näistä VL:n piirustusten numeroista stanssattuina?

Kun näihin 5. sarjan Fokkereihin sovitettiin kokonaan uutta radioasemaa, saksalaista FuG VII, oli ongelmana tilan puute. Ratkaisuksi päätettiin ottaa lääkelaatikolle varattu lokero radion viritysluukuksi ja alempana sijaitseva luukku akkua varten sai tehdä tilaa myös lääkelaatikolle. Akku ja lääkelaatikko löytyivät samasta luukusta. Tästä tiukasti rajatusta FR-173:n kuvasta voi todeta ensiapuvälineitä sisältävän luukun merkinnän sijaitsevan alempana kuin muissa FR-sarjoissa (valokuvia vertailemalla).

Kuva-a.JPG

Kuva-b.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Marko, löydätkö kuomusta jonkin näistä VL:n piirustusten numeroista stanssattuina?

 

 

 

 

Tässä kaikki stanssatut numerot mitä kuomusta löytyi. Numero 136 oli kuomun kulmassa suhteellisen isolla, joten uskoisin sen luvun tarkoittavan koko kuomua. 

_20191214_234337.JPG

_20191214_234630.JPG

_20191214_234646.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13.12.2019 at 23.13, Marko Rintanen kirjoitti:

Eli niissä jälkipään viidessä koneessa menee tuo vahvike pitkittäin kuomun yli.

Hyvä huomio jota itse en ole aikaisemmin huomannut. Tässä IV-sarjan Fokkerissa (FR-122) ei mainittua vahvikelistaa vielä ole.

IMG_3616.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään