Mika Laakso

IL-4 ja joku?, kaksi vanhaa valokuvaa

20 viestiä aiheessa

Löytyi taas pari vanhaa valokuvaa, Il-4 saksalaisin tunnuksin Härmälän lentokentällä (kuvatekstin mukaan). Ilmeisesti heti saapumisen 21.10.1942 jälkeen. Koneyksilöä tuosta on varmaan mahdoton tunnistaa? Ja alin kuva, mikä kone ja mikä tapaus? onko tuossa kuvan vasemmassa reunassa Mersun spinneri?

FullSizeRender (101).jpg

FullSizeRender (102).jpg

FullSizeRender (103).jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alimmainen näyttäisi olevan sodan jälkeen otettu kuva, Mersun spinnerin maalauksesta sekä henkilöiden varusteista ja vaatetuksesta päätellen. Lähdekirjallisuutta ei ole nyt käsillä, mutta kai tämänkin joku pian selvittää. 

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Utin koneet siipi maassa (2.p, 2018) teoksessa on kuva, joka mielestäni on samasta tapauksesta. Messerschmitt Bf-109 G-6, MT-415, (Yliluutnantti Kalervo Tiitinen) ja Focke-Wulf Stieglitz SZ-15 (Valjento) rullasivat yhteen Utissa 13.3.1953.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskinen/Stenman SIH-9, Venäläiset pommittajat, sivulla 73 on kuva Il-4 DF-23 koneesta, Siinä alatason palkkiristi näyttää olevan pienempi ja eri paikassa kuin Mikan kuvassa. Eli jättäisi vaihtoehdoiksi DF-24 ja DF-25, sillä DF-22 tuhoutui siirtolennolla ennen kuin ehti Suomeen.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Utin koneet siipi maassa (2.p, 2018) teoksessa on kuva, joka mielestäni on samasta tapauksesta. Messerschmitt Bf-109 G-6, MT-415, (Yliluutnantti Kalervo Tiitinen) ja Focke-Wulf Stieglitz SZ-15 (Valjento) rullasivat yhteen Utissa 13.3.1953.

Rodney

 Kiitos Rodney! Selasin samaa kirjaa, mutta liian hätäisesti! Sieltä se selitys löytyi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Keskinen/Stenman SIH-9, Venäläiset pommittajat, sivulla 73 on kuva Il-4 DF-23 koneesta, Siinä alatason palkkiristi näyttää olevan pienempi ja eri paikassa kuin Mikan kuvassa. Eli jättäisi vaihtoehdoiksi DF-24 ja DF-25, sillä DF-22 tuhoutui siirtolennolla ennen kuin ehti Suomeen.

Rodney

 Katsoin samaa kuvaa, ja huomasin kans eron! eli mun valokuvan kone on DF-24 tai DF-25. Oliko kaikki Suomeen lennetyt IL-4 koneet maalattu keltaisiksi, kuten SIH-9, sivu 73 kertoo DF-23 koneesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

 

FullSizeRender (103).jpg

Hävittäjälentolaivue 31:n kalustoon kuuluneiden MT-415:n ja SZ-15:n nokittaintörmäys tapahtui rullaustiellä Utissa 13.3.1953.

Uttiin sijoitetun 3. Lennoston (3. Lsto) kahden "lentävän yksikön" (HLeLv 31 ja 33) konetilanne 14.3.1953:

Hävittäjälentolaivue 31.

Kunnossa: MT-499.

Ei kunnossa: MT-415; Vaurioitui [13.3.1953]. MT-490; Moottori täysin käynyt. MT-504; Vaurioitunut startissa [12.5.1952]. MT-511; Runko, lentoaika täysi. SZ-15; Vaurioitui [13.3.1953].

Päivän ohjelma: Kalusto irroitettuna. Sulkeisia ja Link-harjoituksia.

Hävittäjälentolaivue 33.

Kunnossa: MT-402, MT-438, SZ-2.

Korjattavana: MT-436.

Päivän ohjelma: Muodostelmalento (MT), mittarilento (SZ), matalapurjehduslento (SZ).

"Hävittäjäilmailun kehdossa" Utissa oli konetilanne hyvin surkea, vain kolme Mersu-taistelukonetta kunnossa.

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27.12.2019 at 22.23, Mika Laakso kirjoitti:

Löytyi taas pari vanhaa valokuvaa, Il-4 saksalaisin tunnuksin Härmälän lentokentällä (kuvatekstin mukaan). Ilmeisesti heti saapumisen 21.10.1942 jälkeen. Koneyksilöä tuosta on varmaan mahdoton tunnistaa?

FullSizeRender (101).jpg

 

 

Tämä Iljushin DB-3f sai Suomen ilmavoimissa tunnuksen DF-25. Todennäköisesti kone kuvassa on Tampereella Härmälän lentokentällä. Mietin, ollaanko tuossa moottoriöljyjä laskemassa kannuihin? Keltaiseksi olivat koneet yläpinnoiltaan maalatut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Miten tästä valokuvasta tunnistaa, että kyseessä on DF-25? ;) Nippelitietoja?

Vertailemalla laittamaasi kuvaa SIH9 sivulla 73 olevaan DF-24:n kuvaan. Huomioipa ero moottoripeltien etuosan NACA-renkaissa. DF-24:ssa ne olivat suipommat kuten myös liitteessäkin todetaan. Tämä ero on siis ajalta kun koneet olivat juuri saapuneet Suomeen.

27.12.2019 at 23.56, Mika Laakso kirjoitti:

 Katsoin samaa kuvaa, ja huomasin kans eron! eli mun valokuvan kone on DF-24 tai DF-25. Oliko kaikki Suomeen lennetyt IL-4 koneet maalattu keltaisiksi, kuten SIH-9, sivu 73 kertoo DF-23 koneesta?

DF-24:n kohdalla todetaan: "Kone pestävä puhtaaksi keltaisesta maalista ja maalattava määräysten mukaisesti".

DF-25. Kirjassa Pommituslentolaivue 48, Matti Hämäläinen, sivulla 83 kerrotaan: "Vielä saman päivän [10.10.1942] aikana kone maalattiin yläpuolelta keltaiseksi ja se sai saksalaiset tunnukset ja jostain syystä runkomerkinnän DB-25, vaikka kone virallisesti oli DF-25. Seuraavana päivänä [luutnantti] Platan lensi koneen Kurskiin".

DF-23. Tämän koneen kohdalla mainitaan työtilauksessa elokuussa 1943 että "Naca-renkaat on vaihdettava uusimallisiin". Tarkoittanee niitä suipompia.

Suomen Siivet 6-1971. Nämä olivat vastustajiamme 1939-44, osa 9; Iljushin DB-3f. Näillä koneilla paljon lentänyt pilotti vänr. Erkki Blom kertoo: "Koneet olivat pakkolaskun tehneitä, mutta melkein uusia. Oma nimikkoni DF-25 esimerkiksi oli sen saadessani lentänyt vain 150 t. Niissä oli ollut omalaatuinen suojamaalaus: viljapellonkeltainen - kai johtuen siitä, että ne olivat toimineet Ukrainan ja Unkarin arojen yllä. Lensin kerran raesateessa ja tasojen etureunoista paljastui tuo keltainen väri.".

Pidän Hämäläisen kertomusta keltaisen värin synnystä luotettavampana, mutta tästä Blom´in kertomuksesta tulee mieleen että eikö koneita sitten pestykään puhtaiksi keltaisesta maalista;).

LDF-24.JPG

LDF-24a.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Liitteet oli unohtua
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ollut aina siinä uskossa, että koneet maalattiin saksalaisten toimesta keltaisiksi siksi, että olivat sotasaalista, ja ettei niitä sekoitettaisi venäläiskoneiksi siirtolennon aikana ja ammuttaisi alas. Jukka Raunio on samaa mieltä kirjassa Lentäjän näkökulma IV, josta ote: ”Saksalaistunnuksin varustetut ja turvallisuussyistä keltaisiksi maalatut koneet lähtivät kotimatkalle OH-LAM:n vetämässä letkassa 14.10.1942, telineet ulkona.” jne.

Minusta tuo Erkki Blomin lausunto keltaisesta suojaväristä ”peltojen ja arojen takia” ei pidä paikkaansa. 

Saksalaiset maalasivat muutenkin muidenkin sotasaaliskoneidensa alapinnat keltaisiksi, jotta oma it ei ampuisi niitä alas erehdyksessä. Iljushinien kohdalla mentiin vielä pidemmälle näillä siirtolennoilla.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukan kanssa samaa mieltä, en ole missän tavannut kuvia näistä koneista kotimaan väreissä muina kun maastokuvioituna, toki joku hiekka/harmaanvihreä ja lisäksi tietty ihan pellinvärisinä.Geust ehkä tietää jotain maalausohjeista tuolla.Kaikki kellertävät mainitaan Finland väritykseksi.

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Arne Wallen kirjoitti:

Jukan kanssa samaa mieltä, en ole missän tavannut kuvia näistä koneista kotimaan väreissä muina kun maastokuvioituna, toki joku hiekka/harmaanvihreä ja lisäksi tietty ihan pellinvärisinä.Geust ehkä tietää jotain maalausohjeista tuolla.Kaikki kellertävät mainitaan Finland väritykseksi.

 

 

Geustinkin mukaan koneet maalattiin turvallisuussyistä keltaisiksi Suomeen siirtoa varten, lainaus:

"Koneet (jotka itse asiassa olivat tutun DB-3 koneen uudempaa mallia DB-3f) sijaitsi pitkin Venäjän-Ukrainan aroja. Tuleva DF-22 noudettiin pellolta Bujanovitskin kylästä, DF-23 Orelin kentältä, DF-24 Ponyrin kylästä ja DF-25 pellolta Krementshukin seudulta Brjanskiin, mistä kotimatka alkoi Ju-52 koneen vetämänä letkana 14.10.42. DB-3f koneet olivat turvallisuussyistä maalattu keltaisiksi (pitkä kotimatka kulki saksalaisten miehittämän alueen yli, missä lentäminen "viholliskoneella" varmasti saattoi saada saks. it-tulta, tai jopa torjuntahävittäjiä vastaan). Koneet joutuivat lisäksi lentämään laskutelineet ulkona Ju-52 koneen pienemmän nopeuden takia."

http://www.virtualpilots.fi/fi/hist/ukraina/taustatietoja.html

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmönen kuva tuli vastaan DF-24:stä (kuvatekstin mukaan) Suomeen siirtolennon jälkeen. Oikean siiven alapuolinen palkkiristi näyttäisi olevan sitä isompaa mallia ja lähempänä runkoa kuin Mikan kuvassa. Eli kaksvitonen taitaa olla oikea veikkaus. Lisäksi tässä on runkotunnuksen DF-kirjaimet, toisin kuin Mikan kuvassa. Taustalla DF-23:n pyrstö.

DF-24 keltainen.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi vielä tommonen kuva, siitä erottaa NACA-renkaan erot? Kuva DF-25 joulukuu 1944, eli siihen on vaihdettu myöhemmin "suipompi" NACA-rengas?

IL-4.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DF-23:ssa ei ollut Suomeen tullessaan lasikuomua ohjaamon takana, sellainen kyllä jälkiasennettiin korjauksen yhteydessä VL:lla.

Tämä nippelitietous on tarkoitettu pienoismallareille kuten Mikalle:PTässä kaksi esimerkkiä saksalaisten keltaisista väreistä. Ylläolevassa DF-24:n valokuvassa koneen väri on hyvin vaaleahko.

IMG_2295.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Zirkus Rosarius oli saksalaisten yksikkö, joka oli keskittynyt liittoutuneilta saatujen sotasaaliskoneiden koelentämiseen, tosin vasta vuodesta 1943. Näissäkin yksikön koneet merkittin keltaisella, mutta alapuolelta. Saattaisin kuvitella, että Saksan alueella ilmatorjunta oli suurin uhka, pommareiden siirtolennolla taas toisinpäin. https://www.google.com/search?q=zirkus+rosarius&client=firefox-b-ab&sxsrf=ACYBGNTKILNKv9y1BRoF85dbtBKolGdrvg:1578440046328&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwirvYqy0_LmAhWly6YKHew8BssQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1536&bih=727

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palaan vielä tähän aiheeseen.

Tässä hieman "todistuaineistoa". Lähde: Ilmavoimamuseon digtoitua kuvamateriaalia. https://drive.google.com/drive/folders/1FO83uECjjd9A85AWzytdeZzNxDms_PpU

Viides rivi, ensimmäinen ja toinen kuva vasemmalta.

Muokataan sen verran, että 29:s ja 30:s kuva, koska eri laitteet rivittävät kuvat eri tavalla.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Laite-erot
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ari.

Se on nyt lopullisesti todistettu. Laittamassasi linkissä rivillä 6 on tämän ketjun aloituskuva ts. Mikan kuva, ja sen vieressä samalla kertaa otettu toinen kuva jossa "25" näkyy selvästi koneen nokan alapuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään