Guest TarppiVertainen

Mitäs koneita nämä ovat? 1940-1944!

26 viestiä aiheessa

Löysin kyseiset konetyyppien kapuutit Luftwaffen listasta ja itse en muista kaikkien koneiden historiaa...

Onko kenelläkään tietoa, mitkä koneet ja missä ovat kaputeeranneet?

Tuntuu listalla olevan aika summittaista tietoa paikoista, mutta onhan noita kapuutteja saksalaisilla ollutkin sotien aikana.

 

Listaa:

1. Fi156. 25.9.1940. 40%vauriot. Salla.

2. Hs126. 25.6.1941. 80%vauriot. Muonio????

3. Hs126. 27.6.1941. 100% Männikköselkä.

4. DFS230. 24.5.1943. ?. Pakkolasku. Pohj.Suomi.

5. DO17P. 14.9.1943. 60% Pakkolasku. Joutsijärveltä etelään.

6. Ju87R2. 5.3.1944. 60% TJ-CB. Länsipuolella Sodankylää.

 

Tässä ainoastaan muutama listalla olleista, eli kyllä näitä on!

Mutta paikkakunnat ja konetyypit ei kaikkiin kirjoitettuun täsmää!

Fieseler Storchin tiedän, sekä Fi:n, Do:n ja Ju87:n, mutta mikä on DFS?

Ja missä nämä ovat tarkemmin käpsähtäneet maahan?

Tuntuu olevan paikkakunnat sekaisin, vai onko?

Huhua olen kyllä kuullut, että eivät välttämättä ole kaukana totuudesta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fieseler Storchin tiedän, sekä Fi:n, Do:n ja Ju87:n, mutta mikä on DFS?

 

DFS = Deutsche Forschungsintitut für Segelflugzeug, siis Saksan tutkimuskeskus purjelentokoneille. DFS 230 on maahanlaskuihin suunniteltu rynnäkköliituri, pohjoisessa sitä tosin luultavasti käytettiin tavaroiden yms. kuljettamiseen.

 

dfs230-2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahans.

Nyt menee mielenkiintoiseksi.

Mitä ja missä ja minkä takia tuo Glideri käpsähti Lappiin?

Oliko näitä tyyppejä siis käytössä enempi vähempi sakemannien rintamalla Petsamossa ja muilla osilla?

OT: Eikös Länsi-Rintamalla ollut briteilläkin käytössä jotain liitokoneita?

En muista taaskaan nimiä..

 

Luultavasti aika köykäisesti tehty kone kyseessä, eli hylkypaikalla olisi varmaan jäänteitä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko näitä tyyppejä siis käytössä enempi vähempi sakemannien rintamalla Petsamossa ja muilla osilla?

 

Muistaakseni Lapissa oli myös Gotha 242 -tyyppisiä liitokoneita, mutta en ole varma, Valtosen kirjoissa oli kuvia liitokoneista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Lapissa oli myös Gotha 242 -tyyppisiä liitokoneita, mutta en ole varma, Valtosen kirjoissa oli kuvia liitokoneista.

 

Siis Valtosen kirjoissa?

Missä niistä?

Nyt olen lukenut huolimattomasti...taas :P

 

Onkos näitä käytetty sodan alusta asti,vai lopussa?

Perssana, kun tulee taas kiintoisaa tietoa..

Laitappa Martti linkki Luftwaffe lost's Norway-sivuille, niin saadaan muitakin lukemaan ja laskemaan kapuuttien määrää...

 

Kuka laskee ensiksi, montako saksalaista konetta kaputeerasi vuosina 1940-1945 Skandinavian alueella?

Mukaan lasketaan entisen Suomen alueet, eli laskemista piisaa..

 

Ja kukakohan kertoo ensimmäisen saku-koneen putoamisen ajankohdan ja paikan?

Karmaistaan sitten urakalla laskijoita ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tästä Me 323 Gigantista ollut myös moottoroimaton liitoversio?

 

Sinälläänhän noissa kuljetettiin aika järeääkin varustusta. Britit taisivat normandian aikana kuljettaa tankkeja miehistön kanssa noissa liidokeissaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tästä Me 323 Gigantista ollut myös moottoroimaton liitoversio?

 

Eiköhän paremminkin niinpäin että Me-321 liitokoneesta tehtiin moottoroitu versio Me-323, joka oli helppoa kauraa liittoutuneiden hävittäjille... Hyvä ettei pitänyt ottaa telineitä ja laippoja täysin alas ampuma-asemaan siirtyessä...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahans.

Nyt menee mielenkiintoiseksi.

Mitä ja missä ja minkä takia tuo Glideri käpsähti Lappiin?

Oliko näitä tyyppejä siis käytössä enempi vähempi sakemannien rintamalla Petsamossa ja muilla osilla?

OT: Eikös Länsi-Rintamalla ollut briteilläkin käytössä jotain liitokoneita?

En muista taaskaan nimiä..

 

Luultavasti aika köykäisesti tehty kone kyseessä, eli hylkypaikalla olisi varmaan jäänteitä?

 

 

Tässä on 100 % varmaa perimätietoa isältä pojalle: Isäni on kertonut minulle, kuinka he sota-aikana poikasina katsoivat taivaalle, kun saksalaisten vihreiksi maalatut Junkers JU 52-kuljetuskoneet lensivät etelästä pohjoiseen päin pitkin Pohjanlahden rannikkoa vetäen perässään liitokoneita. Määriä en tiedä, mutta kuitenkin aika paljon. Ja katselupaikka oli Kokkola. Pohjoiseen olivat menossa. Oli ollut komea näky. ::)

 

Lisään tähän vielä, että koneet olivat menneet korkealla...Ja Stuka-laivueita oli mennyt myös samaa reittiä pohjoiseen.

 

Jukka

 

Muutama linkki aiheesta, viimeisessä kuvakin hinausyhdistelmästä JU 52 ja liitokone

 

http://www.feldgrau.com/articles.php?ID=18

 

http://www.ju52-3m.ch/about.htm

 

http://www.fiddlersgreen.net/AC/aircraft/DFS-230-glider/info/info.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia mielenkiintoisista tiedoista..

Pari kysymystä vielä:

Oliko Arado 232 A-0-koneita useitakin saksalaisten käytössä? On aika hauskan näköinen vehje, useine pyörineen ;)

 

Ja löytyykö mistään listaa kaikista saksalaisten käyttämistä konetyypeistä Lapissa/Norjassa sotien aikana?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martti ei saa vastata.

 

Mikäs kone tämä on?

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Tarmo en ole varma muistanko konetyypin oikein, mutta mielestäni noita Aradoja ei kyllä kovin montaa kymmentä ainakaan ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees.

Tuo on joku Me262:n proto, tai mitä ne sakut sitten sodan loppuaikoina yrittivät kehitellä :P

Ensimmäisiä tuon tyypin koneita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja löytyykö mistään listaa kaikista saksalaisten käyttämistä konetyypeistä Lapissa/Norjassa sotien aikana?

 

Ei suoraan, mutta kun Lapissa / Norjassa toimivat ainakin seuraavat yksiköt:

 

Jagdgeschwader 1 & 11

Jagdgeschwader 5 'Eismeer'

I. & 2. Jagdgeschwader 77

Nachtjagdgeschwader 3

Kampfgeschwader 30 'Adler'

Kampfgeschwader 26 'Löwengeschwader'

Aufklärungsgruppe 120

 

Niin tuolta löytyy kys. yksiköiden käyttämät konetyypit

 

http://www.ww2.dk/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläisethän sittemmin kopioivat Ta183:n designin melko suoraan (samalla kuskasivat joukon saksalaisia insinöörejä NL:ään) ja tuloksena oli MiG-15.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis Valtosen kirjoissa?

Missä niistä?

Nyt olen lukenut huolimattomasti...taas :P

 

Onkos näitä käytetty sodan alusta asti,vai lopussa?

Perssana, kun tulee taas kiintoisaa tietoa..

Laitappa Martti linkki Luftwaffe lost's Norway-sivuille, niin saadaan muitakin lukemaan ja laskemaan kapuuttien määrää...

 

Kuka laskee ensiksi, montako saksalaista konetta kaputeerasi vuosina 1940-1945 Skandinavian alueella?

Mukaan lasketaan entisen Suomen alueet, eli laskemista piisaa..

 

Ja kukakohan kertoo ensimmäisen saku-koneen putoamisen ajankohdan ja paikan?

Karmaistaan sitten urakalla laskijoita ;)

 

 

Valtosen/Anttosen kirjassa 70-luvulta (Luftwaffe Suomessa 1941-44) on kuva HS126-koneesta Lapissa, johon oli asennettu liitokoneiden vetokoukku. Samoin JU 87 Stukaan. Onko kellään tietoa, paljonko liitokoneita tuotiin Suomeen? Eli molempia konetyyppejä käytettiin myös hinauksiin. Itselläni on engl.kielinen teos Luftwaffen koneista, ja siinä on kuva hinausyhdistelmästä HS126-DFS230, ja maininta, että juuri HS126:sta käytettiin hinauskoneena usein.Tuossa Valtosen kirjassa taasen ei ollut yhtäkään liitokoneen kuvaa. :(

Täytyy etsiä se jatko-osa kirjastosta.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin kyseiset konetyyppien kapuutit Luftwaffen listasta ja itse en muista kaikkien koneiden historiaa...

Onko kenelläkään tietoa, mitkä koneet ja missä ovat kaputeeranneet?

Tuntuu listalla olevan aika summittaista tietoa paikoista, mutta onhan noita kapuutteja saksalaisilla ollutkin sotien aikana.

 

Listaa:

1. Fi156. 25.9.1940. 40%vauriot. Salla.

2. Hs126. 25.6.1941. 80%vauriot. Muonio????

3. Hs126. 27.6.1941. 100% Männikköselkä.

4. DFS230. 24.5.1943. ?. Pakkolasku. Pohj.Suomi.

5. DO17P. 14.9.1943. 60% Pakkolasku. Joutsijärveltä etelään.

6. Ju87R2. 5.3.1944. 60% TJ-CB. Länsipuolella Sodankylää.

 

Tässä ainoastaan muutama listalla olleista, eli kyllä näitä on!

Mutta paikkakunnat ja konetyypit ei kaikkiin kirjoitettuun täsmää!

Fieseler Storchin tiedän, sekä Fi:n, Do:n ja Ju87:n, mutta mikä on DFS?

Ja missä nämä ovat tarkemmin käpsähtäneet maahan?

Tuntuu olevan paikkakunnat sekaisin, vai onko?

Huhua olen kyllä kuullut, että eivät välttämättä ole kaukana totuudesta..

 

Löysin Hannu Valtosen kirjoittaman artikkelin SIL 1/1995 lehdestä. Siinä on saksalaisen Lähitiedustelulaivue 1.(H)/32:n sotapäiväkirjasta poimittuna seuraavat kaputit, jotka ovat sattuneet Henschel Hs 126-koneille. Laivue toimi Kemijärveltä:

 

-24.6.41 Hs 126 (V7+1H, WNr.3467) 80% vaurio laskussa Muoniossa, poistoon

-27.6.41 Hs 126 (V7+1B). Osumia it.stä, pakkolasku Juniskoon

(35 km kaakkoon Kemijärveltä)

-8.7.41 Hs 126, ammuttiin alas (paikka tuntematon), lentäjät pelastuivat

-21.7.41 Hs 126B (V7+1L, Wnr.4375). Vuonnisissa alas, lentäjä kuoli, tähystäjä hyppäsi laskuvarjolla

 

Lentue siirtyi Vuorijärvelle 28.8.1941

 

28.12. Hs 126 B-1 (Wnr.3297) pakkolasku Kemijärvelle, moottorihäiriö, 50% vaurio

6.1.42 Hs 126 pakkolasku (Uffz.Michel)

9.2.42 Hs 126B-1 (V7+1K, Wnr.4374) menetettiin miehistöineen

2.8.42 Hs 126 (Wnr.4268) 50 % vaurio, pakkolasku Kokkosalmelle

 

Kirjoituksessa mainitaan myös muita pienempiä laskuvaurioita kentillä ym. Koneet yleensä korjattiin lentokuntoon. Hs 126 koneita alettiin korvata 1942 Fw 189 koneilla.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-24.6.41 Hs 126 (V7+1H, WNr.3467) 80% vaurio laskussa Muoniossa, poistoon

 

Kuului 1.(H)/32:een, pilottina Fw. E. Fiebig

 

-27.6.41 Hs 126 (V7+1B). Osumia it.stä, pakkolasku Juniskoon

(35 km kaakkoon Kemijärveltä)

 

Kuului 1.(H)/32:een, pilottina Fw. H. Weide

 

5. DO17P. 14.9.1943. 60% Pakkolasku. Joutsijärveltä etelään.

 

Ld. Kdo, Di-17P, W.nr 4080?

 

6. Ju87R2. 5.3.1944. 60% TJ-CB. Länsipuolella Sodankylää.

 

Ld. Kdo, Ju-87 R-2, W.nr 5832, TJ + CB, Uffz. Stache?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään