Tatu Koiranen

Helsinki-Vantaalla yllättävä kapasiteettiongelma

6 viestiä aiheessa

Helsinki-Vantaan kapasiteetti loppui kesken - ruuhkaa myös yöllä

Helsinki-Vantaan lentoasema kärsii pahoista ongelmista kapasiteetin kanssa ja rajoittaa olennaisesti VFR-liikennettä notamin mukaisesti ainakin maaliskuun loppupuolelle asti (oletan notamin päättymispäivän liittyvän kesäaikaan siirtymiseen). Esimerkiksi yöaikaan klo 00:30-06:00 paikallista aikaa välillä lentoasema on täysin kykenemätön käsittelemään yhtäkään VFR-lentoa. Myös VFR-lennoilla käytettävien ilma-alusten pysäköinti on ongelmallista, koska sitä rajoitetaan, mutta samaa konetta IFR-toimintaan käyttäessä rajoitusta ei ole.

Finavia estää myös VFR-koneen säilyttämisen omassa tai yhteistyökumppanin hallissa pidempiaikaisesti, kieltäytymällä SLOT-pyynnön välittämisestä slotkoordinaattorille, jos kone ei ole poistumassa Finavian määrittelemän aikataulun mukaisesti kentältä. Varsinaisten SLOTtien myöntämiseen Finavia ei suoraa voi vaikuttaa, koska toimintaa hoitaa Airport Coordination Finland ry -niminen aatteellinen yhdistys, eikä Finavian määrittelemä rajoitus ole SLOT-asetuksen mukainen.

Melusyistä Finavia ei voi omatoimisesti ryhtyä lentotoimintamuotojen rajoittamiseen (ilmailulaki 12 luku), joten siitä tuskin on tapauksessa kyse yöaikojen osaltakaan. Kaiken kaikkiaan tapaus tuokin mieleen muutamaa vuotta vanhemman tilanteen, jossa Finavia yritti rajoittaa yöaikaan operoitavia rahtilentoja. Asiasta silloin päättänyt Trafi kuitenkin totesi ratkaisussaan, ettei lentokoneesta aiheutuva melu riipu siitä, käytetäänkö lentokonetta ihmisten vai rahdin kuljettamiseen (TRAFI/8440/05.00.11.01/2012). Mielenkiinnolla jäädäänkin odottamaan sitä, millä tavoin Finavia perustelee VFR-säännöillä saapuneen liikenteen erilaisen kohtelun pysäköinnin suhteen ja miten toimitaan sellaisten lentojen kohdalla, jossa esimerkiksi saapuminen suoritetaan IFR-lentona, mutta lähtö VFR-lentona?
 

Lainaa

RAJOITUKSIA VFR LIIKENTEELLE.
KAPASITEETISTA JA LIIKENTEEN SUJUVUUDESTA JOHTUEN VFR LIIKENNETTÄ
(EI KOSKE LENTOJA VALTION TARKOITUKSIIN, AMBULANSSI- TAI ETSINTÄ TAI
PELASTUSLENTOJA), JOKA KÄYTTÄÄ KIITOTIETÄ RAJOITETAAN MAANANTAISTA
SUNNUNTAIHIN:
0400-0700 MAX 2 VFR OPR,
0700-1100 MAX 6 VFR OPR,
1100-1200 MAX 2 VFR OPR,
1200-1600 EI VFR OPR,
1600-1900 MAX 2 VFR OPR,
1900-2100 EI VFR OPR,
2100-2230 MAX 4 VFR OPR,
2230-0400 EI VFR OPR
VFR SLOT VOIDAAN MYÖNTÄÄ VAIN, JOS ILMA-ALUKSELLA ON MYÖS LÄHTÖSLOT
HAETTUNA SEURAAVASTA MAHDOLLISESTA AIKAIKKUNASTA (ESIM. ARR 0400,
DEP TÄYTYY OLLA VIIMEISTÄÄN 1100). LISÄRAJOITUKSET MAHDOLLISIA
(ESIM. ALENTUNEESTA KOKONAISKAPASITEETISTA JOHTUEN).
FROM: 09 JAN 2020  10:39   TO: 28 MAR 2020  23:59

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin on oltu asiasta yhteydessä Finavian rajoittaessa toimintaa perusteettomasti julkisella lentoasemalla. VFR-lentojen rajoittaminen perusteettomasti voi olla laitonta myös määräävän markkina-aseman väärinkäyttönä (kilpailulaki 2:7 §).

Yleisesti ottaen huolestuttaa se, onko ANS Finlandin toiminta lainkaan tilanteen tasalla, jos yöaikaan reilun 5 tunnin jaksossa ei tosiaan voida käsitellä yhden ainutta VFR-ilma-alusta, tämän vaarantamatta liikenteen sujuvuutta tai kapasiteetin riittävyyttä, koska aivan niin ruuhkaiselta kenttä ei yleisesti ottaen yöllä vaikuta. Korvamerkitsemättömiä, sekä IFR- että VFR-toimintaan käytettävisä slotteja näyttääkin tietojärjestelmän mukaan olevan reilusti saatavilla.

Helsinki-Vantaa (HEL). Kellonajat UTC. Varatut slotit / tarjolla oleva kokonaismäärä:

arrslot.PNG.e5b681c52ad32beb210b7596313dfc0a.PNG

 

depslot.PNG.749c0d8196af4d892d782ab53dfc6509.PNG

Eipä näytä erityisen ruuhkaiselta. Mikähän lienee todellinen syy tässä taustalla...

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on nyt Finavian puolelta juurikin sitä puuhastelua jota ennakoin "Taistelevat malmilaiset"... -ketjussa:

Lainaa

Meinaatko ettei Finavialla ole keinoja häätää harrasteilmailua EFHK:lta jos se osoittautuu vähänkään häiritseväksi?

Ilmeisesti Finavia on nyt kokenut harrasteilmailun kovin häiritseväksi. Valittu keino toki on vähintäänkin arveluttava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Tämä on nyt Finavian puolelta juurikin sitä puuhastelua jota ennakoin "Taistelevat malmilaiset"... -ketjussa:

Ilmeisesti Finavia on nyt kokenut harrasteilmailun kovin häiritseväksi. Valittu keino toki on vähintäänkin arveluttava.

Valittu keino on kokonaisuuden kannalta oikein hyvän oloinen. Kunnon ylilyönti johtaa asioiden selvittämiseen, jos taas olisi ryhdytty varovaisesti rajoittamaan (vailla perusteita), ei niitä perusteluja olisi välttämättä niin kyselty tai arvioitu varsinkaan ko. lentopaikan tai lennonvarmistuspalveluiden toimiluvan myöntäjän puolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimiessani vielä Suomen Ilmailuliitto ry:n varapuheenjohtajana, vuonna 2016, lähetin Finavia Oyj:lle tarjouspyynnön pääasiassa Malmilla tuolloin toimivien yleisilmailukoneiden siirtämiseksi Helsinki-Vantaalle. Asia uutisoitiin mm. Yle:n uutisissa.

Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen vastasi SIL:in tarjouspyyntöön. Hän piti laajamittaista harrasteilmailua kansainvälisellä kentällä mahdottomana ajatuksena.

– Kansainvälinen menestyminen on kiinni siitä, kuinka sujuvasti lentoasema kaupallista lentoliikennettä palvelee, Savolainen sanoo.

Finavian mukaan yhtiö ei voi tarjota Helsinki-Vantaan lentoaseman tiloja tai kiitotiekapasiteettia harrasteilmailun käyttöön suuressa mittakaavassa. Yksi peruste on se, että kaupallisen ilmailun ja harrasteilmailun lentokoneiden nopeuserot ovat suuria. Sen vuoksi niiden laajamittainen yhteensovittaminen on hankalaa.

Sanomattakin on selvää, että Helsinki-Vantaan prosessit on optimoitu kaupallisen IFR-lentoliikenteen hoitamiseen.

Suosittelen lukemaan YLE:n tuolloisen uutisen aiheesta aluksi.

https://yle.fi/uutiset/3-9130250

Viime syksynä Malmin pienkoneet suorittivat invaasion Helsinki-Vantaalle.  Tämä koettiin provokatiivisena toimena Finavialla.  Asialla oli odottamattomiakin seurauksia. 

DC-yhdistyksen neuvottelut Finavian kanssa OH-LCH:n tulevan vuoden basesta Vantaalla vaarantuivat. Finavia ilmolitti yhdistykselle, ettei se ehkä ole tervetullut "koska teidän  (!) toimintanne on niin provokatiivista".  Finavia luki DC-yhdistyksen samaan kategoriaan Malmin lentoaseman Ystävien kanssa.

Oma tulkintani NOTAM:ista, jolla rajoitetaan VFR-toimintaa on, että Finavia haluaa asettaa nyt provokaatiolle rajat.
Voisihan se toki vielä muuttaa Helsinki-Vantaan lähestymis- ja lähialueet A-luokan ilmatilaksi. Siinä olisi kertakaikkinen ratkaisu asiaan.

Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hohhoijaa. Tästä salonkikelpoisesta ja olevinaan rakentavasta puheesta ei valitettavasti paista omaan silmääni mitään muuta kuin katkeruus siitä, että Malmin lentoasemien ystävien puheenjohtaja voitti hiljattain SILn pj-vaalin. Eikö niihin muroihin voisi kusta muutenkin, kuin kusemalla samalla kertaa muidenkin muroihin? SILn suhtautuminen Malmin tilanteeseen oli joitain vuosia sitten mielestäni todella nuiva, onneksi se muuttui sen jälkeen.

Toisin kuin väitit, Finavia, tai ANSF, ei voi muuttaa ilmatilaluokkia (tehdä EFHK CTR NORTHista A-luokan ilmatilaa), eikä se olisi edes johdonmukaista, kun hiljattain itse halusivat viranomaisen muuttavan ilmatilaluokan C:stä D:hen.

Jos Finavia on kykenemätön erottamaan toisistaan eri oikeushenkilöitä, siellä pitäisi varmaan vaihtaa henkilöitä. Ongelmahan on kertomasi mukaan yksinomaan Finavian päässä DC-yhdistyksen osalta. Viime syksynä Vantaalle lensi muutamia yleisilmailukoneita, mistään invaasiosta on turha puhua, eikä tuo liikenne aiheuttanut mitään ongelmia lentoaseman toiminnalle, toisin kuin vuosia aikaisempi tapahtuma, jonka yhteydessä Finavia ilmoitti, että liikenne mahtuu aivan ongelmitta, mutta joka todellisuudessa aiheutti ongelmia.

ps. tietyn lentokoneen nopeus ei riipu siitä, käytetäänkö sitä kaupallisesti vai ei.

ja toinen asia; en itse ota kantaa siihen, kumpi olisi ollut sopivampi PJ liitolle, mutta olen varsin harmissani tästä vastakkainasettelusta, jonka ainakin itse koen vaikuttavan puolin ja toisin kummankin pj-vaalin ehdokkaan välillä. Eikö kannattais ennemmin yhdistää osaaminen kuin riidellä (suoraa tai salonkikelpoisesti). Tämä viimeksi mainittu koskee siis myös Timoa. Kumpikin teistä on tehnyt todella paljon suomalaisen ilmailun eteen ja käyttänyt siihen paljon omaa aikaansa, toivottavasti teette jatkossakin. Esimerkiksi ilmailun regulaatioon liittyvissä asiakysymyksissä olet varmaan Timoa etevämpi, toisaalta Timolla on parempi kyky innostaa ihmisjoukkoja toimimaan. Kummallekin on kysyntää.👌

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään