Kirjoitettu Tammikuu 15, 2020 IS uutisoi, että Delta Airlinesin kone on joutunut tekemään hätälaskun Los Angelesin kentälle ja laskun edellä tyhjensi polttoainetankkeja asutulla alueella. Mielestäni on aika erikoista, että kone joka on tekemässä hätälaskua todella nopeassa tilanteessa ylipäätään alkaa laskemaan polttoainetta ulos. Tämän uutisen perusteella kone on käytännössä noussut ilmaan ja kääntynyt välittömästi takaisin. Onko tietoa kuinka usein koneet tyhjentävät tankkeja tällaisissa hätälaskuissa? En ainakaan muista kovinkaan usein lukeneeni, että polttoainetta sataisi ihmisten päälle. Kentillähän on kuitenkin alueet joilla tankkien tyhjennys suoritetaan. Mutta noin niin kuin yleisesti mikä on ohjeistus koneiden checklistissä. Eli kuuluuko tankkien tyhjennys proceduuriin, kun ollaan tekemässä hätälaskua välittömästi nousun jälkeen? Eli ei lennetä mihinkään holding kuvioon vaan käytännössä liitytään suoraan laskukierrokseen. Toki tämä kyseinen kone oli varmasti aivan täydessä lastissa, koska kohteena oli Shanghai https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006373017.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 15, 2020 (muokattu) 17 minuuttia sitten, Petri Valo kirjoitti: IS uutisoi, että Delta Airlinesin kone on joutunut tekemään hätälaskun Los Angelesin kentälle ja laskun edellä tyhjensi polttoainetankkeja asutulla alueella. Mielestäni on aika erikoista, että kone joka on tekemässä hätälaskua todella nopeassa tilanteessa ylipäätään alkaa laskemaan polttoainetta ulos. Tämän uutisen perusteella kone on käytännössä noussut ilmaan ja kääntynyt välittömästi takaisin. Onko tietoa kuinka usein koneet tyhjentävät tankkeja tällaisissa hätälaskuissa? En ainakaan muista kovinkaan usein lukeneeni, että polttoainetta sataisi ihmisten päälle. Kentillähän on kuitenkin alueet joilla tankkien tyhjennys suoritetaan. Mutta noin niin kuin yleisesti mikä on ohjeistus koneiden checklistissä. Eli kuuluuko tankkien tyhjennys proceduuriin, kun ollaan tekemässä hätälaskua välittömästi nousun jälkeen? Eli ei lennetä mihinkään holding kuvioon vaan käytännössä liitytään suoraan laskukierrokseen. Toki tämä kyseinen kone oli varmasti aivan täydessä lastissa, koska kohteena oli Shanghai https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006373017.html Pitkän matkan tankkauksessa kone on usein liian painava laskuun tulemista varten. Itse olin BA:n 747-400:n kyydissä, kun kolmosmoottori irtisanoutui lähtökiidossa, mutta nopeutta oli sen verran paljon, että jouduimme menemään taivaalle. Lähtö oli Bangkokista ja pyörimme kolmisen varttia Siamin lahden päällä dumppaamassa 120 t polttoainetta, ja sitten laskuun takaisin Bangkokiin. LA:ssa luulisi olleen mahdollisuus dumpata Tyynenmeren päällä. Muokattu: Tammikuu 15, 2020, käyttäjä: Tauno Voipio painovirhe Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 15, 2020 (muokattu) Tilanteen vaatiessa voidaan polttoainetta dumbata silloin kun päällikkö niin päättää (edellyttäen tietysti, että koneessa on siihen mahdollisuus, suurimmassa osassa ei ole). Tietysti jos tilanne ja aika sallii, niin dumppaus, kuten kaikki muukin ulkopuoliseen maailmaan vaikuttava, tehdään koordinaatiossa lennonjohdon kanssa sellaisessa paikassa, jossa se ei aiheuta ongelmia maanpinnalle tai muulle liikenteelle. Tämä nyt täysin yleisesti, ottamatta kantaa siihen, mitä kyseisessä tilanteessa tapahtui ja miksi. Muokattu: Tammikuu 15, 2020, käyttäjä: Tatu Koiranen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2020 Neljä paikallisen koulun opettajaa, joiden yläpuolella 2000 jalan korkeudessa Deltan B777 dumppasi polttoainetta, on haastanut Deltan oikeuteen vaatien korvauksia polttoaineen aiheuttamista iho-, silmä- ja hengitystieongelmista ja pahoinvoinnista. Ulkona olleet lapset luulivat ensin kyseessä olleen sade ja katsoivat ylöspäin, saaden polttoainepilven kasvoilleen. Oikeusjutussa korostetaan, ettei Deltan kone maininnut polttoaineen dumppauksesta lennonjohdolle mitään vaikka sitä erikseen kysyttiin. Lainaa Four Los Angeles teachers sued Delta Airlines less than a week after a China-bound plane dumped fuel over playgrounds and schools, citing emotional anguish and distress and accusing the pilot of failing to follow protocol. In their suit, the teachers from Park Avenue Elementary School in south Los Angeles County, some 17 miles from Los Angeles International Airport, said they could feel fuel on their clothing, skin and eyes. The exposure caused the women to feel dizzy, nauseated and sick, attorney Gloria Allred said. Young students screamed and cried, she said. "They also suffered severe emotional distress from the knowledge that they had involuntarily ingested toxins," Allred said in a statement Friday. "Their severe emotional distress includes the reasonable fear that the exposure to and ingestion of jet fuel might produce serious health consequences in the future." The pilot dropped fuel at around 2,000 feet, hitting several schools in its path. One of the teachers in the suit said her fifth-grade students initially thought the jet fuel was rain. The children looked up "only to have noxious liquid then overwhelm [their] eyes, mouths, noses, lungs and skin," the teacher said in a statement. https://www.nbcnews.com/news/us-news/los-angeles-teachers-sue-delta-after-jet-fuel-dump-over-n1118261 http://avherald.com/h?article=4d1f4f9a&opt=0 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2020 Olisiko tässä pisarasateessa ollut syttymis-räjähdysvaara? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2020 2 tuntia sitten, Matti Palosuo kirjoitti: Olisiko tässä pisarasateessa ollut syttymis-räjähdysvaara? Tuskin. Elokuvissa se menee näin: : https://www.youtube.com/watch?v=P0Tt7VUMLs8 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2020 Kotoa katsoen en usko, että sumu olisi ollut riittävän tiheää enää maanpinnan tasolla syttyäkseen, ja nestepintana ei kerosiinia saa syttymään näissä lämpötiloissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla