Lari Nylund

Iranin tilanne: Finnair peruu osan Dubain lennoista helmi-huhtikuussa 2020

14 viestiä aiheessa

Finnair peruu osan helmikuun ja huhtikuun välisistä Dubain lennoistaan. Syynä on ilmailuviranomaisten suositus välttää Iranin ilmatilaa. Finnair noudattaa suositusta eikä käytä lennoillaan Iranin ilmatilaa. Kiertoreitti pidentää merkittävästi lentoaikaa ja aiheuttaa sen myötä myös koneenkäytöllisiä ongelmia.

Finnair on perunut  seuraavat  Helsinki-Dubai ja Dubai Helsinki -lennot 1.2.-29.3. väliseltä ajalta:

  • Helsinki-Dubai kello 20.40 (AY1969) (torstai, lauantai, sunnuntai), lennot kuitenkin lennetään hiihtoloma-aikana 15.-28.2. ja silloin on välilasku Hurghadassa
  • Dubai-Helsinki kello 06.05 (AY1970) (maanantai, perjantai, sunnuntai), lennot kuitenkin lennetään hiihtoloma-aikana 16.-28.2. ja silloin on välilasku Hurghadassa

Seuraavat lennot on peruttu 29.3.-13.4.:

  • Helsinki-Dubai kello 20.40 (AY1969) (torstai, sunnuntai)
  • Dubai-Helsinki kello 06.05 (AY1970) (maanantai, perjantai)

Lähde ja koko uutinen: 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/finnair_peruu_dubain_lentojaan_kev_tkaudelta_syyn_iranin_tilanne

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutoksena Dubain lentojen tilanteeseen näyttää nyt tapahtuvan jo tällä viikolla, että Airbus A350-koneilla operoitavat perjantain ja sunnuntain lennot AY1961/1962 ovat vaihdettu operoitaviksi Airbus A330-koneilla.

Pe 17.1.2020 OH-LTR suunniteltu koneeksi Flightradar24:stä löytyneen tiedon mukaan. Su 19.1.2020 tiedon havaitsin omasta matkavarauksestani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

17.1.2020 AY1961 A333 OH-LTR selviytyi HEL-DXB reitistä 1h4min myöhästymisellä lähdettyään Helsingistä 20min myöhässä.

HEL 07:55 -> 08:15

DXB 16:05 -> 17:09

Paluun arvioidaan saapuvan HEL 2h55min myöhässä.

DXB 17:55 -> 19:06 (pushback jo 18:55)

HEL 22:05 -> 01:00 (Finavia)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varasin perheelleni matkan Dubaihin päivämäärälle 20.3. ja paluun 29.3. lähinnä sen vuoksi että käymme kokeilemassa A350 kyydin. Välissä tietenkin lomaillaan. 
 

Nyt näyttää siltä että emme pääsekään A350:llä lentämään. 🙁

 

Ei voe mittää. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen menossa lauantaina Dohan kautta Muscatiin. Meno Dohaan on käsittääkseni aika lailla Iranin/Irakin rajaa pitkin. Toivotaan, etteivät ammu alas... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

Olen menossa lauantaina Dohan kautta Muscatiin. Meno Dohaan on käsittääkseni aika lailla Iranin/Irakin rajaa pitkin. Toivotaan, etteivät ammu alas... 

Qatar Airwaysilla? Sillä yhtiöllä ei taida olla oikein muita vaihtoehtoja kun eivät voi kiertää Irakia länsipuolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Qatar Airwaysilla? Sillä yhtiöllä ei taida olla oikein muita vaihtoehtoja kun eivät voi kiertää Irakia länsipuolelta.

Kaikki muutkin hiekkayhtiöt käyttää Irakin ja Iranin ilmatilaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, Qatarilla. Ilmeisesti Qatarin hallitus on sen verran hyvissä väleissä Iranin kanssa, että ehkä tämä Qatarin 350 ei ole ensimmäisenä alas ammuttavien listalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt takaisin maisemissa, ei siis ammuttu alas. Kaksi mielenkiintooista havaintoa reitistä. HEL-DOH keirsi Ukrainan, eli reitti kulki Vekiki Lukin kautta, samoja polkuja kuin Finskin Moskovan reitti. Iranin päällä lennettiin Teheranin itäpuolelta, eli mutkaa ei tullut kovin paljon, mutta jonkin verran kuitenkin.

Toinen mielenkiintoinen havainto oli, että Doha-Muscat lennettiin Hormuzin salmen kautta, eli Emiraattien ilmaitla ei ilmeisesti ole Qatarin käytössä. Tästä mutkasta tuli suhteellisesti aika plajon lisämatkaa, mutta toisaalta kun koko matka on aika lyhyt, niin ei sillä loppupeleissäole hirveästi väliä.

Kolmas juttu oli, että eilinen A359 Dohasta oli Qatarin lento, mutta kone oli dryleasattu joltain toiselta yhtiöltä. En nähnyt koneen kyljestä koko yhtiön nimeä, kun matkustajasilta peitti sen ja lentoemon lausumana siitä ei saanut selvää. Ehkä joku voi sen yhtiön nimen heittää lonkalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minutes ago, Timo Partanen said:

Kolmas juttu oli, että eilinen A359 Dohasta oli Qatarin lento, mutta kone oli dryleasattu joltain toiselta yhtiöltä. En nähnyt koneen kyljestä koko yhtiön nimeä, kun matkustajasilta peitti sen ja lentoemon lausumana siitä ei saanut selvää. Ehkä joku voi sen yhtiön nimen heittää lonkalta.

Qatarilla on muutama A350 liisattu LATAMilta.

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinan lentojen leikkaamisen takia Finnairilla pitäisi nyt ainakin olla laajarunkokalustoa käytettävissä myös näille reiteille aiempaa paremmin, jos kysyntää vaan on. Aika näyttää, lisätäänkö lentoja uudestaan tai vaihdetaanko A321:n tilalle A330/350 joillekin päiville.

 

21 minuuttia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

Emiraattien ilmaitla ei ilmeisesti ole Qatarin käytössä.

Juuri näin. QR ei ko. ilmatilaan ole päässyt siitä lähtien, kun diplomaattisuhteet hieman heikkenivät maiden välillä. Jokohan on mennyt miljoona tonnia ylimääräistä polttoainetta tuon takia...

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

Kolmas juttu oli, että eilinen A359 Dohasta oli Qatarin lento, mutta kone oli dryleasattu joltain toiselta yhtiöltä. En nähnyt koneen kyljestä koko yhtiön nimeä, kun matkustajasilta peitti sen ja lentoemon lausumana siitä ei saanut selvää. Ehkä joku voi sen yhtiön nimen heittää lonkalta.

Eilinen QR307/308 oli LATAM:n A7-AMA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA on peruuttanut Iranin ja Irakin ylilentokiellon:

Lainaa

The European Union Aviation Safety Agency (EASA) has announced it has removed the temporary ban for Iran/Iraq overflights which had been introduced last month.

The decision to change its advice follows a meeting of the Integrated EU Aviation Security Risk Assessment Group on January 28 to assess the most recent safety and security information for commercial flights over Iran and Iraq. The meeting's outcome has seen the withdrawal of the temporary recommendations issued by EASA and the European Commission on January 8 in which they advised against overflying Iraq, and on January 11, recommended avoiding Iran altogether.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/85880-easa-lifts-iraqiran-airspace-ban-swedes-allow-iran-air

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/30/2020 at 14.06, Tatu Lindeman kirjoitti:

Eilinen QR307/308 oli LATAM:n A7-AMA.

Keskiviikkona aamuyötä pitkin tultiin Dohasta korkealla (FL430) samalla LATAMin A359:llä.

Matkustamohenkilökunta puhui keskenään espanjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään