Jorma Laiho

Mäntän kenttä ja kehityshankkeet

259 viestiä aiheessa

24 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

KMV-lehden jutun kommenteissa joku sanoi,että positiivisella puolella on että "hangaari nousee".

Siihenhän on saatu ELY-rahoitusta 438000 euroa ja rakentamisen piti alkaa kesällä.

https://www.kmvlehti.fi/uutiset/art-2000007936895.html

Onkohan joku käynyt paikalla tai lentänyt yli tms, joka voisi kertoa onko siellä hangaari rakenteilla?

Rakentaminen oli hyvässä vauhdissa elokuun lopulla siellä käydessäni.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, heinäkuussa poikkesin, ja kyllä siellä hangaaria rakennettiin. Toivottavasti sen ympärille - tai sisälle - saadaan jotakin mielekästä puuhaa. Mielellään semmoista, josta jäisi paikkakunnalle hiukan rahaakin.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiselta foorumilta lainattua:

Lainaa

Miljoonien eurojen kulut
Talouselämä hankki Mänttä-Vilppulan kaupungilta Sassiin kaavaillun hankkeen kustannustietoja julkisuuslain perusteella.

Kaupungin mukaan sen kirjanpidossa on Sassi1 ja Sassi2 -nimillä investointikustannuksia vuosilta 2016-2019 ja 2020 yhteensä 408 885 euroa. Tällä hetkellä investointien kirjanpitoarvo on poistojen jälkeen 364 047 euroa. Sassi1:n osalta investoinnit ovat muun muassa rakenteellisia töitä, kuten maanrakennustöitä. Sassi 2:ssa on kyse alueen kehityssuunnitelmista.

Maa-alueiden ostosta Sassi-projektia varten on kertynyt kuluja 2015 vuonna 285 000 euroa. Alueen asemakaavoitus on puolestaan maksanut 31 689 euroa.

Keskeisessä roolissa Sassi-projektissa on ollut Mänttä-Vilppulan kaupungin elinkeinoyhtiöt MW-Kehitys Oy ja Yrke Kiinteistöt Oy. Yrke Kiinteistöt Oy on saanut avustusta vuosina 2018-2019 yhteensä 400 000 euroa.

Kaupungin mukaan muut kustannukset ovat pääsääntöisesti vuosilta 2017-2020 yhteensä 64 410 euroa. Kyse on muun muassa MW-kehityksen kautta laskutetuista konsulttipalkkioista. Niitä on maksettu asianajotoimistolle asian valmistelusta.

Lisäksi rahoja on käytetty kehittämiskustannuksiin kuten hankkeen messumatkoihin ja suunnittelukustannuksiin. Varoja on mennyt myös muihin ”matkustus ja yhteistoimintakuluihin”. Talouselämä on pyytänyt kaupungilta myös hankkeen laskuja, mutta toistaiseksi niitä ei ole ehditty toimittaa kaupungilta.

Avustuksesta ei erillistä valvontaa
Lisäksi kaupunki on antanut tytäryhtiölleen MW-Kehitys Oy:lle toiminta-avustusta vuosina 2016-2019 noin 2 837 982 euroa. Tämän toiminta-avustuksen käyttökohdetta ei ole erikseen määritelty, kaupungilta kerrotaan.

Avustus sisältää muun muassa kaupunkimarkkinoinnin kustannuksia ja elinkeinoelämän kehittämisen tukemiseksi annettua avustusta. Toiminta-avustuksen käyttämisestä ei ole olut erillistä valvontaa.


Talouselämälle kerrotaan Mänttä-Vilppulan kaupungilta, että osa kaupungin kirjanpidon kustannuksista on kertynyt Sassi-hankkeen ajalta jo ennen italialaista rahoittajaa. Siksi ei voida tarkasti eritellä, mitkä kirjapidosta löytyvistä yhteensä yli neljän miljoonan euron Sassi-kustannuksista ovat kertyneet italialaisen rahoittajatahon aikana.

”Rahaa on mennyt maltillisia määriä”
Yrken toimitusjohtajana Sassi-hankkeen valmistelussa mukana ollut Otto Huttunen sanoo, että kaupungin antamat luvut eivät suoraan kerro Sassi-kokonaisuuden hintaa. Huttunen sanoo, että hän ei pysty arvioimaan kuinka paljon Sassi-hankkeeseen on käytetty rahaa.
”Annetut luvut eivät ole käyttökelpoinen tapa tarkastella Sassi-hanketta. Osanna tuli hankkeeseen mukaan vasta vuoden 2018 jälkeen”, hän sanoo.

Huttusen mukaan on väärä tapa ajatella, että kansainvälisen sijoittajan vetäytyminen olisi tuottanut tappioita.
”Sassin alueen kehittämishankkeeseen on mennyt maltillisia määriä rahaa. Kaikki toimenpiteet, joita on tehty, ovat käytettävissä täysmääräisesti”, hän toteaa.

Mänttä-Vilppulan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Marika Ala-Herttuala (sd.) sanoo, että hän ei ole nähnyt kaupungin laatimia selvityksiä Sassi-hankkeen rahankäytöstä, joita on annettu Talouselämälle.
Maanrakennustöiden kulut Sassissa saattavat liittyä hänen mukaansa Sassi-projektin lisäksi myös lentokoneasentajakoulutukseen.

Onko kaupungin rahoja käytetty viisaasti?

"Päättäjät ovat katsoneet hankkeen tarkoituksenmukaiseksi niiden tietojen valossa, joita oli käytettävissä. Emme me myönnä kevyillä perusteilla mitään hankemäärärahoja”, hän sanoo.

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mänttä-Vilppulan kaupunki, joka kentän omistaa, on vihdoin päättänyt hakea Sassin kentälle ympäristölupaa. Jos ympäristölupa saadaan, voidaan hakea Traficomilta pitolupaa.

Mielenkiintoinen yksityiskohta uutisessa on, että jos lupia ei haettaisi, kenttä pitäisi sulkea. Silloin jäisi mm. hangaari ilman käyttöä?

Lainaa

Mänttä-Vilppulan kaupunginhallitus päätti 20. joulukuuta, että Sassin lentopaikalle haetaan ympäristölupaa.

Ympäristöluvan avulla ja myöhemmin haettavan pitoluvan avulla Sassin lentopaikan toiminta halutaan turvata.

Ympäristölupaa haetaan Keurusselän ympäristölautakunnan ympäristönsuojelujaostolta.

https://www.kmvlehti.fi/uutiset/art-2000008490616.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäntän lentopaikan ympäristölupahakemus liitteineen käsittää näköjään 247 sivua. Mikäli lupa myönnetään, tai sitten ei myönnetä, niin asiasta voivat asianosaiset tavanomaiseen tapaan valittaa Vaasan hallinto-oikeuteen.

Lainaa

Mäntän lentopaikan kiitotie sijoittuu kiinteistölle 508-3-9906-0. Lentopaikan nimi on "Mäntän lentopaikka". Lentopaikalla liikennöivät tyypilliset pienet yleisilmailukoneet: mäntämoottorikoneet 1-6 paikkaiset sekä ultrakevyet lentokoneet. Lentopaikalla on myös lennokkitoimintaa, joka rajataan omalle alueelleen.  Ympäristölupahakemuksen yhteydessä haetaan Ympäristö-suojelulain 199 § mukaista toiminnan aloittamislupaa. Alueella on tähän asti toimittu harrastepohjalta maanomistajien luvalla.

Ympäristölupahakemuksen asiakirja liitteineen (274 sivua) sisältää tiedot muun muassa kohteen maankäytöstä, lentopaikkatoiminnasta, päästöistä, kuormituksesta, jätteistä, arviosta toiminnan eri vaikutuksista ympäristöön, äänitasomallinnuksen, turvallisuusarvioinnin, luontoselvityksen, ympäristö-teknisiä tutkimusraportteja yms.

Ympäristölupahakemus annetaan/toimitetaan kunnan ympäristönsuojelu-viranomaiselle. Keurusselän ympäristönsuojelujaosto tiedottaa hakemuk-sesta kuulutuksella ja pyytää tarvittavat viranomaislausunnot. Kuulutusaikana asianosaiset saavat tehdä muistutuksia ja hankkeen vaikutusalueen asukkaat voivat esittää asiasta mielipiteensä. Kuulutusajan päätyttyä annetut lausunnot ja muistutukset sekä mielipiteet toimitetaan luvan hakijalle vastinetta varten, jonka jälkeen Keurusselän ympäristönsuojelujaosto tekee asiassa päätöksen. Lupapäätöksestä voi valittaa Vaasan hallinto-oikeuteen ja tämän päätöksestä edelleen Korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jos se myöntää valitusluvan. Lupa-hakemuksen käsittelystä peritään hakijalta maksu. Maksun suuruus on 2500 euroa (lupa 2300 € + aloituslupa 200 €).

Mikäli ympäristölupaa ja tarvittavia TRAFICOM:in lupia ei haeta, niin nykyinen lentopaikka tulee sulkea.

https://mantta-vilppulad10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=202120-9

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivät oikein mene asiat putkeen Mäntän lentopaikalla. Lentokonehangaaria rakentanut urakoitsija Tampereen Pwc-hallit Oy on mennyt konkurssiin ja rakennustyöt ovat jääneet kesken.

Lainaa

Urakoitsija ei ole tehnyt urakkaa loppuun vaadittuun päivämäärään 15.4.2022 mennessä. Kaupunki on 22.4.2022 saanut tiedon, että Tampereen Pvc-hallit Oy (2827878-4) on 6.4.2022 asetettu konkurssiin Pirkanmaan käräjäoikeuden päätöksellä,

Tekninen lautakunta päättää

- purkaa Tampereen Pvc-hallit Oy:n ja Mänttä-Vilppulan kaupungin välisen 5.7.2021 allekirjoitetun Mäntän lentopaikan hangaarin urakkasopimuksen mukaisesti, viitaten eritysesti sopimusehtojen YSE1998 §78 a ja b

- purkamisen perusteena on mm. hankkeen viivästyminen, sopimuksen vastainen tuote, virheelliset asennukset, ovet toimittamatta, vaipan alahelman kiinnityksen puuttuminen ja lämmitysjärjestelmän puuttuminen

 

https://mantta-vilppulad10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=202279-4

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purkamisen perusteiden mukaan ongelmana ei tule olemaan pelkästää uuden urakoitsijan löytäminen, se ei ole konkurssitapauksessa muutenkaan helppoa moninaisten vastuukysymysten vuoksi, saati nyt noiden  virheellisten asennuksien yms tuolla listatun vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää on kilpailutuksen tulos. Otetaan halvin tarjous. Sama juttu muillakin aloilla. Tarjouskilpailun voittaneet ryssii hommat ja sitten muut tulee korjaan hommat.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Tommi Hinkka kirjoitti:

Tää on kilpailutuksen tulos. Otetaan halvin tarjous. Sama juttu muillakin aloilla. Tarjouskilpailun voittaneet ryssii hommat ja sitten muut tulee korjaan hommat.

Kilpailutuskin on taitolaji. Halvinta ja paskinta ei ole pakko ottaa jos ei halua.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 hours ago, Juri Pelkonen said:

Kilpailutuskin on taitolaji. Halvinta ja paskinta ei ole pakko ottaa jos ei halua.

Ellei sitten ole kunnalla tai valtiolla tekemässä hankintoja. Julkisissa hankinnoissa on sääntönsä. Ensin on todistettava että halvin tarjous ei tule olemaan kokonaisuutena edullisin, sen jälkeen voi varovasti esittää hankittavaksi kalliimpaa tarjousta. Ote TEMin sivuilta (https://tem.fi/julkiset-hankinnat):

Quote

Tarjouksista on valittava joko

  • kokonaistaloudellisesti edullisin tai
  • hinnaltaan halvin

 Mutta milläs todistat etukäteen sen, että halvin tarjous tuleekin lopulta kalliimmaksi viivästysten, lakimiesten ja vaadittavien korjausten jälkeen ehkä joskus tulevaisuudessa? Virkavirheen, halvemman tarjouksen tehneiden kilpailijoiden järjestämien oikeusjuttujen tai ihan vain hankalien selittelyjen välttämiseksi on turvallisinta valita se halvin tarjous, kunhan se paperilla täyttää asetetut minimivaatimukset.  Firma saa homman, tekee sutta ja sekundaa, jättää maksamatta verot ja palkat ja eipä aikaakaan kun firma on ajettu konkurssiin. Samat veijarit kotiuttavat saamansa rahat, perustavat ehkä uuden yrityksen ja ruletti jatkuu.

Järjen käyttö julkisissakin hankinnoissa pitäisi tehdä mahdolliseksi, ellei jopa pakolliseksi.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
typö
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös laatupisteitä voi käyttää, ja tarjoajien joukkoa voi rajata erilaisilla vaatimuksilla, joiden täytyy toki olla perusteltuja.

Se, että aina pitäisi kilpailuttaa vain hinnalla on myytti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksupostien määrittely on aika oleellinen juttu; sillä karsii persaukiset jo tarjousvaiheessa ja välttää ongelmien seuraukset toteutusvaiheessa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 hours ago, Tauno Hermola said:

Maksupostien määrittely on aika oleellinen juttu; sillä karsii persaukiset jo tarjousvaiheessa ja välttää ongelmien seuraukset toteutusvaiheessa.

Ja takuusumman asettaminen jonka urakoitsija saa vasta takuuajan jälkeen. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Helsingin alueella taloyhtiöiden urakoiden kilpailutuksissa näyttää yksi sääntö olevan kultaakin kalliimpi. Hallituksen kannattaa kysyä isännöitsijältä, että ketä suunnittelijaa, urakoitsijaa ja valvojaa hän voisi suositella? Ja hallituksen kannattaa sitten vastauksen saatuaan ottaa hommaan joku muu kuin isännöitsijän suosittelema. Poruahan siitä tulee hallitukselle ja saattaa isännöitsijä mennä vaihtoon, mutta ensinnäkin taloyhtiön mahdollisuus saada priimaa on parempi ja toiseksi urakka tulee todennäköisesti loppupeleissä halvemmaksi. Eivätkä ne isännöitsijätoimistot, jotka on jo tuomittu kartelleista ja sen myötä taloyhtiöiden lypsämisestä, todellakaan ole edes pahimmasta päästä. Valitettavasti on tullut nähtyä tätäkin touhua liian läheltä. Nyt ovat vielä ryhtyneet vakuutusmeklareiksi tytäryhtiöidensä kautta jo soppa vain sakenee.  

Toinen asia, mikä on mennyt jo täydeksi kikkailuksi, koskee huoltoyhtiöiden kilpailuttamista. Monet huoltoyhtiöt pääsevät markkinoilla halvalla tarjouksella. Mutta monet työsuoritteet, joita talon asukkaat pitävät ja ovat aina pitäneet normaalina huoltoyhtiön työnä, niin siitä laskutetaan erikseen. Valitettavasti hallitukset koostuvat useimmiten maallikoista eivätkä aluksi tajua kusetusta. Ja pahimmat mainostavat ylimääräisiä palvelujaan tyyliin "voidaanko pestä lipputanko", johon toivovat taloyhtiön suostuvan. Monet pienet ja tosiasiassa hyvät huoltoyhtiöt ovat ihmeissään näiden ketjujen markkinointipolitiikan kanssa.  

Seppo

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

…ja sitten, kun minä olen laatinut lukuisia tarjouksia esim. Tarjouspalvelun kautta, sinne on usein joutunut mättämään kahmalokaupalla espd-tietoja, Vastuugroup-raporttia, Ratingeja, RALA-auditointiraportteja, referenssilistoja tilaajatietoineen, ceeveitä ja laatujärjestelmäkuvauksia. Ent tiedä, takaavatko ne mahdollisille tilaajille heidän tavoittelemaansa laatua, mutta ainakin niillä on työllistävä vaikutus :lol:

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1.12.2021 at 18.58, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Rakentaminen oli hyvässä vauhdissa elokuun lopulla siellä käydessäni.

Terve

Itse tiedän työni puolesta asiasta jonkin verran ja Tampereen Pvc-Hallit Oy olisi mennyt oikeuteen asiasta, koska Mänttä-Vilppulan ulkopuolinen insinööritoimisto oli lämmityslaitteiden puolesta tehnyt virhelaskelman ja vaati kyseiseltä firmalta uutta lämmitysjärjestelmää joka poikkesi alkuperäisistä suunnitelmista ja tämä olisi maksanut maltaita ja kaupunki ei suostunut osallistumaan maksamaan tästä osaa vaan yritti laittaa kyseisen firman maksamaan tämän. 
 

Veikkaan että kaverit joutui laittamaan Ukrainan sodan takia pillit pussiin, koska jos olette katsoneet niin raudan hinta nelinkertaistui Maaliskuussa ja siitä on jopa pulaa. 
 

Näyttää siltä, että tässä on itse Mänttä-Vilppula taas ollut sössimässä asioita ja saattanut jopa olla edes auttamassa, että kyseinen firma on joutunut maksuvaikeuksiin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/8/2022 at 18.49, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Eivätkä ne isännöitsijätoimistot, jotka on jo tuomittu kartelleista ja sen myötä taloyhtiöiden lypsämisestä, todellakaan ole edes pahimmasta päästä.

Eräs ystäväni soitti ja pyysi kertomaan viestiini liittyvänä esimerkkitapauksen siitä, kuinka taloyhtiöitä kusetetaan. No kerron yhden esimerkin.                 

Erääseen vuonna 1961 rakennettuun taloyhtiöön Helsingissä tehtiin 2018 linjasaneeraus. Talossa oli erillisessä siivessä parisataaneliöinen liiketila, jonka lattialaatta oli rakennettu aikoinaan väärin. Tämä ilman kapillaarikatkoa ja raudoittamattomana rakennettu riskirakenteeksi luokiteltu lattialaatta oli lohkeillut pahasti ja sitä oli jo paikkailtu useista kohdin menneinä vuosikymmeninä, tietenkin ilman minkäänlaista dokumentaatiota. Viimeistään linjasaneerauksen yhteydessä kaikki tämä tuli päivänvaloon, kun osa lattiaa purettiin ja valettiin uudelleen umpeen. Linjasaneeraussuunnitelmat, poikkileikkaukset ja työselitykset olettivat lattian olevan erilainen, oikein rakennettu. Tämän takia suunnitelmia olisi kuulunut päivittää vastaamaan todellisuutta, mutta niitä ei tehty. Lattia vain valettiin umpeen eli piilotettiin ongelmat. Rakennusmääräykset ja linjasaneerauksen työselitykset edellyttivät myös haitta-ainetutkimuksen tekoa. Tämä tutkimus joko jätettiin tekemättä tai sen tulokset salattiin. Tämän seurauksena haitta-ainetutkimus teetettiin linjasaneerausurakoitsijan luovutettua kohteen ja sekä lattiasta että seinistä löytyi sädesieniä ja muita migrobeja toimenpiderajat ylittäviä määriä. Lisäksi myös seinät todettiin saastuneiksi riskirakenteiksi kuten pahasti lohkeillut lattiakin. Taloyhtiö oli tietenkin maksanut sekä suunnittelun että haitta-ainetutkimukset. Kun kaikki karmeus tuli ilmi, isännöitsijä ja valvoja alkoivat sellaisen teatterin ettei paremmasta väliä, Uhkasivat haastaa käräjille ne, jotka olivat tuoneet asiat päivänvaloon. Olivat muka tavattoman loukkaantuneita, kun sanottiin heidän tehneet työnsä ala-arvoisesti ja aiheuttaneet suurta vahinkoa. Sitten hätäpäissään meinasivat vielä kusettaa taloyhtiötä uskottelemalla hallitukselle, että ongelmat ratkeavat kapseloimalla tämä koko saastunut, lohkeillut ja myös tulevaisuudessa lohkeileva kantava rakenne. Sillä tavalla tämän sisäilmapommin laukeaminen siirtyisi ehkä kymmenen vuoden päähän ja silloin olisivat eri ihmiset kantamassa vastuuta. Täysin vastuutonta touhua. Nämä isännöitsijät ja valvojat tietävät ehkä jotain betonirakentamisesta, mutta kun heidän pitäisi ymmärtää ainakin perusteet myös rakennusfysiikasta. Silloin ollaan pahasti hakoteilla, kun tavallisen osakkaan pitää alkaa neuvomaan isännöitsijää, valvojaa ja erästä valtakunnan mitassa suurta linjasaneerausurakoitsijaa siitä, kuinka heidän oma työ tehdään oikein. Tämänkin suuren linjasaneerausurakoitsijan toimitusjohtaja kehuskeli parisen vuotta sitten, kuinka Saksassa linjasaneeraus kestää vain muutaman viikon. Opettelisi ensin tekemään työnsä kunnolla ja rakennusmääräyksiä noudattaen Suomessa ennenkuin lähtee opettamaan muille Saksan oppeja.

Seppo         

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnen saneerausmaailmaa jossain määrin, ja ongelma on pitkälti sama kuin Mäntän onnettoman kenttähankkeen tapauksessa: asiasta päättäviltä tahoilta puuttuu realistinen käsitys asiasta, ja tämä mahdollistaa kaikenlaisen koijaamisen. Mänttä on sinällään erikoistapaus että valmiutta maksaa höpöhöpöstä oli osalla porukkaa yllin kyllin, taloyhtiöissa tilannetta hankaloittaa se, että hommista ei välttämättä haluta maksaa juuri mitään, jolloin tekijäksi valikoituu joko joku täysi huijari, tai katteensa tinkinyt tekijä.

Ja oikea vastaus tähän ei toki ole että "tehtiinhän Mäntässä mittavia esiselvityksiä yms." Jep. Noita saa tilattua ihan sellaisia kuin haluaa, ja ne voi myös lukea niinkuin parhaaksi näkee...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa hulppea halli! Miksi lentokonehallit muuten ovat yleensä aina noin korkeita, yleensähän varsinkin pienkoneille riittäisi paljon matalampikin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Timo Hyvönen kirjoitti:

Onpa hulppea halli! Miksi lentokonehallit muuten ovat yleensä aina noin korkeita, yleensähän varsinkin pienkoneille riittäisi paljon matalampikin?

Ei muuten mahdu lentäjien egot sisään.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäntän lentopaikalle on myönnetty ympäristölupa, kertoo KMV-lehti.

Lainaa

Mäntän lentopaikka Sassissa on saanut ympäristöluvan. Keurusselän ympäristönsuojelujaosto myönsi Mänttä-Vilppulan kaupungille ympäristönsuojelulain mukaisen ympäristöluvan Mäntän lentopaikalle hakemuksen ja ympäristölupapäätöksen mukaisesti. Samalla myönnettiin ympäristönsuojelulain mukainen toiminnan aloittamislupa mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Mänttä-Vilppulan kaupunki on haki ympäristölupaa olemassa olevalle murskepintaiselle 18 metriä leveälle ja 780 metriä pitkälle kiitotielle Sassissa.

https://www.kmvlehti.fi/uutiset/art-2000008838951.html

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään