Martti Kujansuu

Petsamon Terskeljaurille 25.11.1940 pakkolaskun tehnyt Tupolev SB

8 viestiä aiheessa

Neuvostoliittolainen Tupolev SB teki välirauhan aikana 25.11.1940 pakkolaskun Petsamon Terskeljaurille (Terskeljärvelle) noin 40 kilometriä rajalta. Terskeljaurin lähettyvillä olleet kalastajat kuulivat päivällä noin kello 14 aikaan lentokoneen äänen ja sitä seuranneen kirkkaan leimahduksen taivaalla. Palattuaan Terskeljaurin kämpälle he näkivät tulta järven etelärannalla lähellä kämppää. Jonkun ajan kuluttua koputettiin oven ja sisään astui kolme neuvostoliittolaista.

Lentäjiä kuulusteltiin Laukkujoen leirillä 26.11.1940 ja Ivalossa 27.11.1940. Luutnantti Aleksi Dvarjatkin (s. 1909 Arlovskoissa) kertoi lähteneensä toisen koneen kanssa Kirovskin lentokentältä harjoituslennolle 25.11.40 klo 11.45. Nousun aikana ajautui alueelle sakea sumu ja he eivät enää nähneet lentokenttä. Yli kolme tuntia lennettyään kone oli syttynyt palamaan ilmassa klo 15 tienoissa. Toiset lentäjät olivat luutnantti Anatoli Palibin (s. 1914 Sustenissa) ja radiosähköttäjä Vuitseslav Novikav (s. 1921 Gorkissa).

Lentolaivue 44:n komennuskunta saapui paikalle 20.12.1940. Pakkolaskussa koneen vasemman siiven kärki katkesi ja siiven etureuna ruhjoutui koko matkalta. Molemmat potkurit taipuivat ja vasemmassa potkurissa oli lisäksi luodinreikiä. Luodinreikiä havaittiin myös siipipolttoainetankissa. Luodinreikiin oli tungettu myös kolme lentokoneen varusteisiin kuulunutta kuusipölkkyä, joilla kone oli ilmeisesti yritetty polttaa. Ohjaamo oli palanut pahoin. Sivuvakaajassa oli numerot 2/113 noin 5 cm korkuisilla kirjaimilla. Sivuperäsimessä oli lisäksi noin 30 cm korkuisilla kirjaimilla numero 2. 

Pohjonen kirjoittaa lyhyesti tapauksesta ja lentäjien vaihtokaupasta aikaisemmin siepattuihin suomalaisiin kirjassaan Sodan ja rauhan rajalla: Välirauhan uhrit 1940-1941, tosin virheellisesti mainiten että pakkolaskun tehnyt lentokone oli Iljušin DB-3.

1.jpg

2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Martti Kujansuu
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjät kaiketi ampuneet estääkseen koneen joutumisen suomalaisten haltuun. Polttoainetankkeihin reiät jotta höyryt syttyisivät. Ja propelli yritetty tehdä uusiokäytyökelvottomaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakko Alakulpin mainiossa kirjassa Lapin ilmailuhistoria I on juttu tuosta pakkolaskusta. Ylempi valokuva on otettu hieman Martin laittaman kuvan jälkeen, koska SB:n sivuperäsin on irroitettu. 

Jukka

D71055FE-F658-47B0-B378-D1D036A17411.jpeg

EB28A2AF-9B53-49CB-AF7E-1B7BC080A43C.jpeg

68BDFABF-8532-48AD-8196-0E6A9A2F25EC.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

Kyllä se runko on yhä siellä järven rannalla . Samoin irroitetut siivet . Sivuperäsin on kyllä tuotu pois samoin moottorit.

Kuljetus suoritettu poroilla.

Venäläiset  hylkytutkijat  eivät ole löytäneet valmistuslaattoja ?

Kone  tiettävästi palautettiin  .. mutta   mikä kone  sinne meni ?

Ilmeisesti tästä  "lainattu " sivuperäsin   ja  laatat  vaihdettiin.   ( oma arvaus )

Olihan noita  SB romuja  etelässäkin , Miksi siis  rahdata  hankalan matkan takaa.

Vesa

 

 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18/01/2020 at 21.32, Vesa Viero kirjoitti:

Kyllä se runko on yhä siellä järven rannalla . Samoin irroitetut siivet . Sivuperäsin on kyllä tuotu pois samoin moottorit.

Lentolaivue 44:n komennuskunnan kertomuksen mukaan "[Valokuvassa] takana näkyy siivet, moottoritelineet, jäähdytyskennot, rikkinäisiä peltejä y.m. lentokalustoa, joka jätetään pakkolaskupaikalle joko rikkoutuneina tai kuljetusvaikeuksien takia. Runko on rannan suuntainen ja vesiraja alkaa uloimman moottorin ulkoreunasta. Runko on n. 0,5 m. jäässä eikä liiku".

Alla on piirros koneen löytöpaikasta. Valitettavasti en löytänyt konetta USGS:n (Yhdysvaltain geologian tutkimuskeskus) tai Microsoft Bingin ilmakuvapalveluiden kuvista.

SBPaikka.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha Pohjosen kirjassa  "Sodan ja rauhan rajalla" vuodelta 2016 on käsitelty myös tämä Terskeljärven  tapaus. Kone on kyllä virheellisesti mainittu Iljushin DB-3:ksi.

Tässä linkki kirjan sähköiseen painokseen: https://urly.fi/1qPL

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään