Jaakko Mattila

Liikennelentäjäkoulutusta Suomessa kiinnostavalla tavalla

30 viestiä aiheessa

26 minuuttia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Sait, kiitos paljon. Pieni hienosäätö: Liikennelentäjän lupakirjan (ATPL) saamisedellytyksenä on myös kokemusvaatimus eikä se normaalisti tule tämän koulutuksen myötä. Siksi valmistuneilla on alkuun ansiolentäjän (B1) lupakirja, vaikka heillä onkin ATPL:n mukainen teoriakoulutus. Yleismaailmallisesti saatua koulutusta nimitetään "Frozen ATPL" eli koulutus kyllä on, mutta kokemusta puuttuu. 

Seppo

Seppo, se on ollut jo vuosia CPL, ei B1...

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin onkin. Kun näitä ei enää ole vuosiin käyttänyt niin ne vanhimmat muistikuvat tulevat mieleen. Enkä ole vasta kuin 70 vuotta nuori. Kiitos korjauksesta.

Seppo 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Seppo  ja Juhani täsmennyksistä.   XAMK:n ja Lentokoulu Pirkanmaan yhteistoteutus tuottaa CPL-lupakirjan ja "Frozen" ATPL  teoriat.   ATPL-lupakirja astuu voimaan lennettyään lentoperämiehenä liikennelentokoneessa ja saatuaan siinä hyvää kokemusta ja lentoperämiehen palkkaa.   Tämän jälkeen voi siirtyä kapteeniksi ja korkeammalle palkalle ja vastuulle..

Tuon vielä korjauksena ja täsmennyksenä edelliseen viestiini.  TAMK:lla ei ole enää tarjonnassaan lentokonetekniikan opintoja, vaan opiskelijat voivat suorittaa niitä TAY:ssa (Tampereen yliopisto).  Näiden opintojen sältö on:  lentotekniikka, aerodynamiikkaa ja lentomekaniikkaa, lentokoneen kuormitukset ja rakenneratkaisut, komposiittirakenteet, avioniikka sekä lentomoottorit ja lentokoneen järjestelmät.   Kaikki nämä osiot sisältyvät laajempana XAMK:n ja Lentokoulu Pirkanmaan yhteistoteutuksen ATPL-teorioihin.  Perustiedot sähkö- ja automaatiotekniikasta ovat XAMK:n opiskelijoilla luonnollisesti paljon vahvenmmat kuin TAMK:n konetekniikan opiskelijoilla.   Kun insinööritöissä vaaditaan entistä enemmän lentokoneiden kehittyessä avioniikan hallintaa, ovat samoilla työmarkkinoilla insinööreinä XAMK.n käyneet käyttökelpoisempia, vaikkeivat he edes suorittaisi lento-osioitaan loppuun syystä tai toisesta.

Jaakko 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28.3.2020 at 01.27, Juri Pelkonen kirjoitti:

Parin vuoden päästä on huutava pula lentäjistä.

Juri kommentoi toisessa viestiketjussa tulevasta lentäjäpulasta koronatilanteen jälkeen.

Koronaviruksen johdosta ovat nyt liikennelennot vähissä ainakin matkustajalentojen suhteen ja koneet kentällä sekä lentäjiä lomautetaan maailman laajuisesti.  Näin on käynyt aiemminkin epidemian tai esimerkiksi New Yorkin terroristi-iskun jälkeen.   Kun ongelma on ohitettu, niin lentoliikenne on palautunut vähintäänkin  entiselleen.   Ongelma-ajanjaksona on poistunut aina joukottain lentäjiä työmarkkinoilta ennenaikaisten eläköitymisten, toisiin tehtäviin siirtymisten tai lupakirjojen vanhentumisten johdosta.  Tilanteen normalisoitua operaattoreille on tullut äkkiä huutava pula lentäjistä.

Insinööri (AMK)-Liikennelentäjä yhdistelmäammatti on erinomainen korkeakoulutasoinen ammatti tällaisissa tilanteissa, koska operaattorit tarvitsevat insinöörejä koneiden ollessa maassa muutos- ja huoltotöiden organisoinnissa ym.   Insinöörinä lentäjä saa helpommin tilapäistöitä myös muualta.   Kun sähköinsinöörinä esimerkiksi on pitänyt yhteydet suunnittelutoimistoon kunnossa, voi tällaisessa koronatilanteessa tehdä vaikka rakennusten sähkösuunnittelua  etätyönä.

Tällaisista koronan  kaltaisista tilanteista oppineina on keksieruoopan merkittäviä Fachhochschuleja (ammattikorkeakouluja) ryhtynyt yhteistyöhön lentokoulujen kanssa vastaamaan operaattoreiden tarpeisiin. 

Nyt on erinomainen aika aloittaa liikennelentäjäopinnot yleensäkkin.

Jaakko

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koronavirustilanne ei vaikuta onneksi ammattikorkeakoulun hakuun.  Pääsykokeet mahdollisesti korvataan jotenkin, jollei niitä voi järjestää normaalisti.  Pääsykokeiden ajankohta on vasta keäkuun alussa.  Hakeminen Lentokoulu Pirkanmaa oy:n  koulutukseen on jatkuvanan hakuna.   Pääsykokeet järjestetään yksilöllisesti, joten siihenkään ei korona vaikuta.   Tänään on viimeinen päivä hakeutua XAMK:n sähkö- ja automaatitekniikan linjalle.   Lentokouluun voi hakeutua sitten myöhemmin.   XAMK:iin kannattaa hakea nyt, jos haluaa säilyttää option yhdistelmä koulutukseen.

Jaakko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään