Jukka Joutsijärvi

Afganistanissa lento onnettomuus

11 viestiä aiheessa

Isompi lentokone ( matkustajakone?)  on tippunut Afganistanissa mutta varmuutta ei ole onko Ariana Afgan kone vaiko sotilaskone.

Toinen lähde väittää toista, toinen toista.

Arianan toimitusjohtaja väittää että yhtään heidän koneistaan ( 4 kpl) ei ole tippunut 

.https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006386066.html

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Joutsijärvi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsin todennäköisesti siellä on pudonnut USA:n ilmavoimien käyttämä Global Express, jonka pyrstö näkyy tämän uutisen kuvassa:

Lainaa

Ghazni governor's office in a statement said that the aircraft belonged to a foreign company.

A government source told 1TV that it was a military aircraft and belonged to coalition contractors.

Arif Rahmani, an MP from Ghazni, said that it was a small aircraft. He said that the crash happened in the Taliban-controlled area.

http://www.1tvnews.af/en/news/afghanistan/41037

https://aviation-safety.net/wikibase/232483

Tässä uutisessa on video, jossa koneen pyrstössä oleva USA:n ilmavoimien logo näkyy selvästi:

https://defence-blog.com/news/u-s-air-force-e-11a-aircraft-crashed-in-south-west-afghanistan.html

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä
update

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Joutsijärvi kirjoitti:

aika vaikea erehtyä luulemaan Arianan 737-400 koneeksi

Luultavasti Ghaznin provinssin lentokoneiden spottereiden taso ei ole aivan maailmanluokkaa.

Rod :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jukka Joutsijärvi kirjoitti:

Pentagon on vahvistanut koneen olevan amerikkalainen tiedustelukone..hmm tiedustelukone,  no niin tuossa uutisessa lukee.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006386655.html

Sikäli täsmää, että Wikipedian mukaan konetyypin käyttäjä USA:n ilmavoimissa on 430th Expeditionary Electronic Combat Squadron.

" The unit flies the Northrop Grumman E-11 aircraft (ts. Global 6000 variantti). The mission of the E-11A is to serve as a Battlefield Airborne Communications Node, a communications system that provides voice and data connectivity across the battlespace for air and surface operators."

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuuden tutkinta on tehty ja raportti julkaistu. 

Rodney

"Deadly U.S. Air Force E-11A Crash in Afghanistan Last Year Caused by Pilot Error Leading To Dual Engine Shutdown

Fatal USAF E-11A crash caused by engine failure and subsequent aircrew mistake."

https://theaviationist.com/2021/01/21/u-s-air-force-e-11a-crash-in-afghanistan-last-year-caused-by-pilot-error-leading-to-dual-engine-shutdown/

https://www.airforcemag.com/app/uploads/2021/01/27-Jan-2020-ACC-Bagram-Airfield-E-11-AIB-Narrative.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kuolonuhreja vaatinut onnettomuus Global-sarjan lentokoneille, ja toinen hull-loss. Aika hyvin tyypille, jota eri versioissa on rakennettu lähes 900 kappaletta liki 25 vuoden aikana.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritaranta
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Ensimmäinen kuolonuhreja vaatinut onnettomuus Global-sarjan lentokoneille, ja toinen hull-loss. Aika hyvin tyypille, jota eri versioissa on rakennettu lähes 900 kappaletta liki 25 vuoden aikana.

Laiha lohdutus, että vielä voi sanoa ettei siviilikäytössä kuolonuhreja vaatineita onnettomuuksia ole tapahtunut.

"Accident Board says in the report that the E-11A probably did not spend sufficient time to properly analyze the situation."

Kauan (1-2 minuuttia) meni vibran takia vuoden 2006 vastaavassa Global Expressin tapauksessa päätellä kumpi moottori meni, mutta silloin toiminta päättyi onnellisesti.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

ja toinen hull-loss

Näyttäisi hull-losseja olevan seitsemän ASN:n mukaan, joista kolme Global 5000 versiota. Niistä seitsemästä tosin kolme hallien kattojen sorruttua lumikuorman takia. Tuo Luftwaffen tapaus on mielenkiintoinen. 

Rodney

https://aviation-safety.net/database/types/Bombardier-BD-700-Global-Express/losses

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Lisätty unohtunut linkki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 hours ago, Jorma Kosonen said:

Näyttäisi hull-losseja olevan seitsemän ASN:n mukaan, joista kolme Global 5000 versiota. Niistä seitsemästä tosin kolme hallien kattojen sorruttua lumikuorman takia. Tuo Luftwaffen tapaus on mielenkiintoinen. 

Rodney

Niinpäs olikin. En muistanut tuota Filippiinien tapausta, ja jotenkin vain kuvittelin, että se Luftwaffen kone olisi korjattu, vaan poistoonhan se meni. Noita hallin romahtamisessa menneitä koneita en laske lento-onnettomuudeksi, tyypillähän ei ollut merkitystä tuossa tapauksessa. Tapauksen muistan hyvin, kun olin just silloin itse ihan lähellä, Wilmingtonissa, Delawaressa Globalin recurrent-simulaattorissa. Kurssikin venähti, kun oli niin kova lumimyrsky, että koulutuspaikka oli pari päivää kiinni. Näin suomalaisena en ihan jaksanut ymmärtää miksi, mielestäni satoi hiukka lunta. Liekö tässä havaittavissa jonkunmoinen trendi, kun ensimmäisen Globalin - Kanadassa sattuneen - hull-lossin aikaan olin Montrealissa myös saman tyypin recurrentissa. Oli sattuneesta syystä päivän ykkösuutinen koulussa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään