Mika Laakso

Hanna Reitsch, die Hanna Suomessa

38 viestiä aiheessa

Hanna Reitsch kävi Suomessa 30-luvulla ainakin Jämijärvellä, mutta mistä tämä kuva on ja koska? Vanha huonolaatuinen valokuva n. 8x6

Die Hanna.jpg

Die Hanna_0001.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauhavalta varmaankin, Smolikeista päätellen. Hallien välissä ja edustalla oli betonia. Die Hanna kävi myös Suur -Merijoella, kirjoitin tänne foorumille 2005 näin:

”Suur-Merijoen lentokentästä on 8 valokuvaa (via Hannu Valtonen) kirjassa "Hanna Reitsch-lentäminen elämäni". Kirjan on kustantanut Koala ja ilmestynyt 2002. Suomennus Hannu Valtonen. Kuvissa näkyy kenttäaluetta rakennuksineen, purjekoneita ja ihmisiä. Kuvat ovat syyskuulta 1934, jolloin "Die Hanna"vieraili Suomessa ja järjesti purjelentonäytöksiä. Muutamassa kuvassa näkyy iso puolivalmis lentokonehalli, katto auki vielä osaksi. Toisen valmiin hallin edessä on betonilaattoja ja parissa kuvassa betonista rullaustietäkin. Muutenhan kenttä oli täysin ruohopäällysteinen.”

Eli betonia oli jonkin verran Suur-Merijoella, mutta uskoisin kuvan olevan kuitenkin Kauhavalta. Jollei sitten Ilmailukoulun Smolik-koulukoneet ole vierailulla hävittäjätukikohdassa. 

Edit: En olekaan varma kävikö Klemm Kauhavalla ollenkaan piipahtamassa...tietääkö joku tarkemmin? Kuvan kone on D-ENXU, joten 1935 kyseessä. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys, korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on nuo molemmat suomeksi julkaistut kirjat, ensimmäisessä on paljon enemmän asiaa Suomen käynneistä.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hanna Reitsch seurueineen kävi Suomessa Tuomarinkylässä sekä Utissa ja Suur-Merijoella syyskuussa 1934. Myös Tampereella oli iso lentonäytös vielä keskeneräisellä liejuisella kentällä. Se oli kiertueen viimeinen näytös. Mukana oli Klemm 25 tunnus D-2943. 

Vuonna 1935 mukana ollut Klemm-hinauskone oli D-ENXU, jolla käytiin ainakin Santahaminassa ja Jämijärvellä sekä Turun Artukaisten kentän vihkiäisissä. Turussakin taisi olla betonilaattoja platalla ja Ilmavoimien koneita oli avajaisissa.

Mikan valokuva esittää mielestäni Klemm Kl 25 D-ENXU-konetta, vuosi olisi siis 1935.  Sen nokasta moottorisuojuksen takaa puuttuu ympyrän sisällä kyljellään oleva hakaristimerkki (emblem), joka näkyy D-2943:ssa. 

Yhteenveto:

1934: Laivassa tulivat: Klemm Kl. 25 D-2943, Buick-vintturiauto, purjekoneet Rhönadler, D 28 b Windspiel "Darmstadt", Grünau Baby II ja liitokone Grünau 9.

- Näytökset: Tuomarinkylä 11.9.-16.9., Viipuri Suur-Merijoki 17.9.-19.9., Tampere 21.-23.9. (Utin kautta Suur-Merijoelle, ei näytöstä Utissa)

1935: hinauskone Klemm Kl.25 D-ENXU, purjekone Jacobs Schweyer Flugzegbau Rhönsperber "Urubu" sekä purjekone Rhönadler "D-Klettermaxe".

- Näytös Jämillä elokuun loppupuolella, 8.9. Turun Artukaisten kentän vihkiäiset

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomat kertoi seuraavana päivänä Helsingin lentojen loppunäytöksestä, näytös oli sunnuntaina 16.9.1934 Tuomarinkylän Tomtebon "lentokentällä". Sää oli aurinkoinen.   Paikalla olivat mm. Tasavallan presidentti ja pääministeri T.M. Kivimäki. Linja-autojen kuljetuskapasiteetti loppui näytöksen päättyessä. Presidentin nimeä (Svinhufvud) ei sanottu uutisessa.   

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
57 minuuttia sitten, Simo Lallukka kirjoitti:

Helsingin Sanomat kertoi seuraavana päivänä Helsingin lentojen loppunäytöksestä, näytös oli sunnuntaina 16.9.1934 Tuomarinkylän Tomtebon "lentokentällä". Sää oli aurinkoinen.   Paikalla olivat mm. Tasavallan presidentti ja pääministeri T.M. Kivimäki. Linja-autojen kuljetuskapasiteetti loppui näytöksen päättyessä. Presidentin nimeä (Svinhufvud) ei sanottu uutisessa.   

Ja Tampereella oli 20.000 katsojaa, joten melkoinen succee...

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos noista Smolikien tunnuksista saisi jotain tolkkua, niin niiden perusteella SM-koneyksilöiden lennot voisi tarkistaa. Pörräsivätkö Kauhavan lakeuksilla vai kävivätkö kauempana. Eli Klemmistä D-ENXU päätellen (nokan hakaristi puuttuu) ajankohta elokuun puoliväli-syyskuu 1935. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvan oikealla reunalla olevan Smolikin tunnus loppuu numerolla 2. Ehdokkaita ei ole niin monta..

EDIT: internetistä löytyy kuvia  SM-127... SM-165 välillä. Kuvassa tunnuksen toinen numero sattaisi olla 4, eli ehkä SM-142 ?

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
Tarkennus
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2-loppuiset koneyksilöt olivat SM-132, -142, -152 ja -162.

Huom! Ilmailukoulun Smolikit osallistuivat Suur-Merijoen lentonäytökseen 3.8.1935. Mukana olivat valokuvan mukaan ainakin -152, -147, -153 ja -155. (lähde: Keskinen-Stenman SIH 22 Koulukoneet sivu 10.)

Olivatkohan Die Hanna ja muut saksalaiset jo tuolloin Suomessa? Jämin kurssi alkoi puolessavälissä kuuta ja lentonäytös oli loppukuusta ja Turun avajaiset heti syyskuun alussa.

edit: Ylen Elävä Arkisto-palvelussa on filmi Suur-Merijoen lentonäytöksestä 3.8.1935. Ohessa kuvakaappaus, jossa näkyy nuo neljä Smolikkia etummaisina ja jotka on kuvattu myös Koulukoneet-kirjassa. Mikan laittamassa kuvassa Smolik-koneita taasen on enemmän. Tämä kyllä poissulkee Suur-Merijoen kuvioista mitä todennäköisimmin. Edelleen mietin Kauhavaa tai sitten Turun Artukaista.

Jukka

6A0BD47B-D869-4240-9B1E-E6835DFF1F4D.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suur-Merijoen näytökseen osallistuneet Ilmailukoulun Ohjaajalaivueen Smolikit ovat juuri nuo Jukan listassa olevat. Koneet olivat sillä reissulla ajan 1.-5.8.1935. Muita Smolikeja ei siellä ollut ja Mikan laittamassa kuvassa näkyy Smolikeja kahdeksisen, joten Suur-Merijoki voidaan kuvauspaikkana unohtaa. Sitä paitsi, 1.8.-30.9.35 välisenä aikana ei Kauhavan Ohjaajalaivueen koneet (ryhmänä) tehneet mitään maakuntamatkoja, vaan koulutusta annettiin kotikentällä. Ilmailukoulun Tähystäjälaivueella taas oli usean muun tyyppisen koneen ohessa vain pari Smolikia (SM-127 ja -133), eikä niitä tarvitse kuva-aiheen tiimoilta noteerata.

Armin epäili että kuvan laitimmainen kone saattaisi olla SM-142. Itsekin olen samalla mielellä. Smolik SM-142 tuli riviin Jukan antaman ajanjakson puitteissa pvm:llä 29.8.35 joka aloitettiin koneella suoritetulla koelennolla.

Kaikki elokuun lopun ja koko syyskuun ajan Kauhavalla O/Ilm.K:n lentopalveluksessa käytetyt Smolik-alkeiskoulukoneet numerojärjestyksessä: SM-132, -140, -142, -143, -145, -147, -149, -150, -152, -153, -154, -155 ja SM-156.

Hanna Reitsch´in käynnistä Kauhavalla ei ole mitään merkintää Ilmailukoulun Ohjaajalaivueen ja Tähystäjälaivueen lentopäiväkirjoissa.

Lisätty. Kuten Jukka jo totesikin, on samannäköistä betonilaattaa Suur-Merijoellakin ollut lentohallien edustalla. Kuvassa venäläisten perääntyessään tuhoama lentohalli N:o 1 ja värikuvia samoilta sijoilta kymmenisen vuotta sitten. Vaikka hallia ei enää ole, on jotkut laatat säilyneet jotenkin näkyvillä.

IMG_8326.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty liitesivu
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Klemm 25 tunnus D-2943. 

Tässä vielä tuo mainitsemani hakaristi-emblem D-2943:n nokassa kuvattuna Utissa 20.9.1934. Tämän eroavaisuuden perusteella arvioin Mikan kuvassa olevan D-EXNU:n ja vuoden 1935.

Kuva on osasuurennos ”Hanna Reitsch Lentäminen - elämäni” -kirjasta.

Mika, pystyisitkö vielä suurennuslasilla katsomalla tai skannaamalla isoksi tiedostoksi kuitenkin varmistamaan kuvastasi tuon hakaristin. Onko vai ei. Foorumilla kuvatiedosto pienenee niin paljon, että kuva menee suttuiseksi. Minä en ainakaan erota sitä kuvastasi.

Jukka

88B18F68-10C7-4E58-80DA-18D547A3F93D.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
43 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Lähetin kuvan suoraan Sinulle!

Kiitos. Aika pieni oli tiedosto, mutta otin osasuurennoksen ja vähän koitin parannella. Ei tässä mielestäni tuota hakaristiä näy. Eli on D-EXNU ja 1935.

Turun Artukaisten avajaisista on juttua Ismo Nurmen kirjoittaman Turun Lentokerhon historiikissa. Lainaus siitä: "Muihin saksalaisiin vieraisiin lukeutuivat purjelentokoneosasto ja niiden Klemm-hinauskone. " jne. "Kotimaisista esiintyjistä mainittakoon useat Ilmavoimien koneet, kuten Bristol Bulldog-parvi ja koelentäjä Urho Heiskalan ohjaaja VL Tuisku, sekä entinen SIPL:n "Ilmatar" Niilo Karhumäen ohjaamana." jne.

Smolikkeja ei kuitenkaan mainita. Tämä siis 8.9.1935. Minusta Mikan kuva esittää varsin "aakeeta laakeeta", metsän reuna on kaukana. Taasen useissa Turun Artukaisten kuvissa kentän reunalla kohoaa selvästi erottuvia mäkiä.

Jukka

Die Hanna – kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuomarinkylän lentokentän paikasta peltoalueella on oikein piirroskin olemassa. Siitä kopiota etsiessäni tässä lehtijuttua Tuomarinkylässä ja Turuus.

IMG_3598.JPG

IMG_3599.JPG

IMG_3600.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27.1.2020 at 22.02, Mika Laakso kirjoitti:

Hanna Reitsch kävi Suomessa 30-luvulla ainakin Jämijärvellä, mutta mistä tämä kuva on ja koska? Vanha huonolaatuinen valokuva n. 8x6

Die Hanna.jpg

Die Hanna_0001.jpg

Mennään vielä tähän kuvaan. Mika, onko kuvan omistaja tai ottaja tiedossa? Sekin voisi auttaa jäljityksessä. Kuvateksti viittaa ”koulukoneisiin”, ja maasto taustalla viittaa Kauhavaan kuten betoniplattakin. Olisiko niin, että joku tai jotkut saksalaisseurueesta (ei itse Hanna) olisivat käyneet D-EXNU:lla Jämijärveltä Kauhavalla edestakaisin? Seurue oli kuitenkin useamman viikon Jämillä elokuun puolivälistä -35 lähtien.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

(...)Olisiko niin, että joku tai jotkut saksalaisseurueesta (ei itse Hanna) olisivat käyneet D-EXNU:lla Jämijärveltä Kauhavalla edestakaisin? Seurue oli kuitenkin useamman viikon Jämillä elokuun puolivälistä -35 lähtien.

Jukka

Ajattelin ihan samaa eilen. Ei tähti itse vaan joku muu olisi käynyt hänen koneella Kauhavalla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yhteydessä lienee sopivaa muistuttaa, että Hanna Reitsch vieraili Suomessa vielä 1961 lähinnä Olavi A. Raution ja SIL:n kutsusta. Alla oleva kuva on otettu Nummelan vanhassa hallissa ja julkaistu yhdessä Pentti Heimolaisen haastattelun kanssa Uudessa Suomessa. Valitan aikanaan otetun kopion huonoa laatua. Toimin vierailun aikana Die Hannan saksankielen tulkkina ja esittelen kuvassa PIKin kehittelemää nostoindikaattoria, joka perustui siivenkärkien lämpötilaeroon. Laitteesta ei kuitenkaan tullut käyttökelpoista. Die Hannan piti lentää pursikeikka Nummelassa, ja minulla olisi ollut aloittelevana hinaajana kunnia hinata häntä. Huono sää valitettavasti pilasi kaikki lentosuunnitelmat. Vanhassa yksityislentäjän lupakirjassani on viimeisellä sivulla muistona  toivotus "Viel Glück! Die Hanna", mikä tekee mielestäni lupakirjasta varsinaisen "collector's item'in".

OJ

Hanna Reitsch Suomessa 1961.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Osmo Jalovaara
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Osaisiko joku paikantaa tämän Tuomarinkylässä otetun valokuvan kartalle:

https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK19670603_13732

 

Uusi Suomi 11.9.1934: Saksalaisten liitolentäjien mukanaan tuoma Klemm, D-2943.

Piirros Tuomarinkylässä sijainneesta lentopaikasta Helsingin Sanomien (16.9.1934) sivulla.

1. Klemm.jpg

2. Tuomarinkylän lentokenttä.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo, eli lentopaikka oli Haltialassa. Olinkin tunnistavani ka. kuvan maaston horisontissa. 

DE3218F4-CD75-4491-A5F1-D996757CBA62.jpeg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään