Juhani Hämäläinen

Koronavirus ja lentoliikenne

1 113 viestiä aiheessa

28 minuuttia sitten, Ari Aho kirjoitti:

Enpä hämmästyisi, jos syy olisi niinkin käytännöllinen kuin miehistön työaika. Jos kone on tuonut lastin Shanghaista, niin miehistön työaika Shanghai-Tallinna-Helsinki tulee aika pitkäksi, varsinkin, jos koneen purku yhtään takkuaa Tallinnassa. Ja nykyisten karanteenimääräysten vuoksi on yksinkertaisempaa ja riskittömämpää vaihtaa miehistö Helsinki-Vantaalla kuin lähettää vaihtomiehistöä Tallinnaan muilla kyydeillä. 

Kyllä se vaihtomiehistö olisi ollut halvempi lennättää vaikka privaatti-atr:llä sinne tallinnaan kuin pomppia laajarungolla helsinkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitetään oma veikkaus peliin. Eli välilasku vantaalle tehtiin myös Venäjän ylilentolupien takia. 

Muokattu: , käyttäjä: Jani Luoto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naritan kentälle saapuvat kansainväliset matkustajat joutuvat koronavirustestiin, jonka tuloksen valmistuminen voi kestää 48 tuntia. Sillä aikaa ko. matkustajat joutuvat nukkumaan/loikoilemaan pahvilaatikoissa. Snacksejä ja juotavaa on tarjolla superhalpaan 140 USD hintaan. Ks. kuvat.

Lainaa

Travellers arriving off international flights at Tokyo Narita from Covid-19 nations are having to spend 48 hours at the airport before entering Japan.

Reports have emerged which purport to show a range of cardboard boxes within the baggage hall at Tokyo Narita.

Arriving passengers are tested for coronavirus and they must remain in their cardboard box until the result is known. This could take 48 hours or more.

Beverages and snacks are provided but all this comes at a cost. It’s reported that the Japanese government is charging travellers Yen 15,000 or US$140 for the facility.

https://www.businesstraveller.com/business-travel/2020/04/13/tokyo-narita-arrivals-sleeping-in-cardboard-boxes/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6.4.2020 at 12.59, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Finnair vetää ehkä historiansa lyhimmän 350-vedon huomenna kun 359 lentää Vantaalta-Tallinnaan edestakaisen rahtivuoron AY8851/8852

Tähän tulossa tod näk uusinta tällä viikolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Naritan kentälle saapuvat kansainväliset matkustajat joutuvat koronavirustestiin, jonka tuloksen valmistuminen voi kestää 48 tuntia. Sillä aikaa ko. matkustajat joutuvat nukkumaan/loikoilemaan pahvilaatikoissa. Snacksejä ja juotavaa on tarjolla superhalpaan 140 USD hintaan. Ks. kuvat.

Minä käsitän tuon kyllä niin, että pahvilaatikko patjoineen ym on tarjolla 140 dollarilla ja ne snäksit sit jollain omalla hinnallaan, joka tuskin on 140 dollaria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi erä mm. suojaimia on saapumassa Helsinki-Vantaalle noin kello 09:30 Shanghaista, kertoi YLE Aamu-tv. Lento AY88D A359 OH-LWP, lähde FR24.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Canada riisuu penkit kolmesta 777-300ER-koneestaan, jolloin niiden rahtikapasiteetiksi tulee lähes 90 tonnia per kone. Tyhjältä näyttää sisällä (ks. kuva). Tarkoitus on luonnollisesti hakea lääketieteellisiä tuotteita Euroopasta ja Aasiasta.

Lainaa

The trio will deploy to global destinations primarily in Europe and Asia to bring home well-needed medical supplies as Canada weathers the COVID-19 that's hit close to home with nearly 25,000 reported cases, including the First Lady of Canada, Sophie Grégoire Trudeau.

https://www.businessinsider.com/coronavirus-air-canada-converting-three-boeing-777s-to-cargo-only-2020-4?r=US&IR=T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikka & Talous

Lainaa

Vähiin käy ennen kuin loppuu: Helsinki-Vantaan matkustajamäärät huvenneet lähes 99 %

Helsinki-Vantaan matkustajamäärät ovat huvenneet lähes olemattomiin koronaviruksen myötä.

Normaalina päivänä Helsinki-Vantaalta matkustaa keskimäärin 57 000 matkustajaa. Viikko sitten matkustajia oli reilu tuhat päivässä ja määrä oli vähenemässä edelleen.

19. maaliskuuta Finavia sulki Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 1:n lähtöselvitykset ja matkatavaroiden luovutuspisteet sekä auloissa sijaitsevat palvelut. Tämä tarkoittaa, että kaikki toteutuvat lennot operoidaan toistaiseksi terminaali 2:n kautta.

Myös muita terminaaliosia on suljettu sekä Schengen että non-Schengen-alueella. Kiitotie 3 suljettiin lentoliikenteeltä toistaiseksi 1. huhtikuuta.

Maaliskuussa Helsinki-Vantaalla oli "vain" 57,2 prosenttia vähemmän matkustajia kuin vastaavaan aikaan vuosi sitten.

Tässä vielä Flightradarin tuorein tilasto:

hel.png.779ebc72f47083e9f205e765bd8b536f.png

Muokattu: , käyttäjä: Markus Valo
Lisätty Flightradarin tilasto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää yrittää nähdä tässäkin jotain positiivista. Nyt T2:n työmaan erikoisjärjestelyt aiheuttavat mahdollisimman vähän harmia ja mielessä käy väkisin, voiko matkustajamäärän väheneminen jopa edistää remontin tekemistä (tietysti olettaen, että esimerkiksi kaikki rakennusmiehet ei ole lahden toisella puolen).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Pitää yrittää nähdä tässäkin jotain positiivista. Nyt T2:n työmaan erikoisjärjestelyt aiheuttavat mahdollisimman vähän harmia ja mielessä käy väkisin, voiko matkustajamäärän väheneminen jopa edistää remontin tekemistä (tietysti olettaen, että esimerkiksi kaikki rakennusmiehet ei ole lahden toisella puolen).

Niin,jos vaikka ovat lahden takaa,silloin duunia painetaan kahdessa vuorossa ja valmista syntyy,ei katkosia,ei saikkuja,ei pekkasia jne,jne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nyt tähän säikeeseen kun kyseessä on kaksi koronaan liittyvää kotiutuslentoa. Kummassakin tapauksessa ihmisten ilo kotiinpääsystä lykkääntyi korvaavan lennon odotteluun.

Dubaissa (DXB) oli ilmeisen ruuhkaisaa kun BA:n A35K pushattiin perä edellä päin Emiratesin B773 konetta. 

https://www.airlive.net/breaking-british-airways-a350k-and-emirates-b773-have-been-damaged-in-ground-a-collision/ 

 

Kongossa Pointe Noire and Banguin (PNR) kentällä paikallinen kenttäpoliisi, ilmeisesti huumeiden vaikutuksen alaisena, ampui rynnäkkökiväärillä kaksi laukausta. Toinen luoti osui asfalttiin ja toinen juuri laskeutuneen AF:n A332 koneen runkoon.

https://www.google.com/amp/s/simpleflying.com/air-france-a330-shot-at/amp/ 

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Pitää yrittää nähdä tässäkin jotain positiivista. Nyt T2:n työmaan erikoisjärjestelyt aiheuttavat mahdollisimman vähän harmia ja mielessä käy väkisin, voiko matkustajamäärän väheneminen jopa edistää remontin tekemistä (tietysti olettaen, että esimerkiksi kaikki rakennusmiehet ei ole lahden toisella puolen).

Kylä siellä pääsiäisenäkin naputettiin kaikki päivät. Eli ei ollut kotimaisia :)

Minä taas mietin että jääkö ne hommat kesken jos Finavialla loppuu taateli ja kun alkaa pitkä kitukausi.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Jaakko Männistö said:

Niin,jos vaikka ovat lahden takaa,silloin duunia painetaan kahdessa vuorossa ja valmista syntyy,ei katkosia,ei saikkuja,ei pekkasia jne,jne...

Onko ne heinolalaiset ja Vierumäen tyypit niin paljon kovempia tekee duunia? 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Kylä siellä pääsiäisenäkin naputettiin kaikki päivät. Eli ei ollut kotimaisia :)

Minä taas mietin että jääkö ne hommat kesken jos Finavialla loppuu taateli ja kun alkaa pitkä kitukausi.

Omavaraisuusaste 60 % luokkaa, monopoli kansallisen liikenteen osalta (ei toki vaihtokenttänä paitsi Finnairin kannalta). Kaipa tuollainen voisi pankista rahaa saada..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Jori Lamberg kirjoitti:
2 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Niin,jos vaikka ovat lahden takaa,silloin duunia painetaan kahdessa vuorossa ja valmista syntyy,ei katkosia,ei saikkuja,ei pekkasia jne,jne...

Onko ne heinolalaiset ja Vierumäen tyypit niin paljon kovempia tekee duunia? 

Yleis- ja erisnimen kirjoitusasun eron tärkeys tuli taas todistettua ;-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29 minuuttia sitten, Jori Lamberg kirjoitti:

Onko ne heinolalaiset ja Vierumäen tyypit niin paljon kovempia tekee duunia? 

No enpä kyllä pohjalaisena ymmärtänyt tuosta yhtikäs mitäänkään:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilta pari huvää juttua koronan aikaisesta tilanteesta.

Rahtilennot 
https://www.finnair.com/fi-fi/bluewings/finnairin-maailma/finnair-cargo-pitää-tavarat-liikkeellä-koronakriisin-aikana-2105684

Huoltotoiminta tauon aikana
https://www.finnair.com/fi-fi/bluewings/finnairin-maailma/parkissa-vaan-ei-unohduksissa--kuinka-finnairin-koneita-huolletaan-tauon-aikana-2107200 
[EDIT.  Kirjoittavat mittareiden suojaamisesta, antureita tarkoittanevat.]

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

[EDIT.  Kirjoittavat mittareiden suojaamisesta, antureita tarkoittanevat.]

Nyt korjattu ;)

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei kuulu mitenkään aiheen lentoliikenteeseen, mutta kerron silti oman näkemykseni.

Mielestäni Uudemmaan eristyksen purkaminen oli virhe. Itse olisin päättäjänä sulkenut myös kaikki muut kunnat ja kaupungit. Nyt ei tarvitse kenenkään liikkua mihinkään! Suomessa hallitus teki paremman ratkaisun, kuin naapurimaassa Ruotsissa. Tästä kertovat luvut. Suomessa virukseen kuolleita nyt 72 ihmistä Ruotsissa jo yli 1300. Miksi piti pilata hyvä tilanne? 

Ei kai vaan yritysmaailmasta tullut käskyjä? No aika sen näyttää... Aina. 

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA kieltää aktiivisesti lentäviä pilotteja kokeilemasta kahta lääkettä (klorokiini ja hydroksiklorokiini), joita mm. Trump on mainostanut ihmelääkkeinä koronavirusta vastaan. Näitä lääkkeitä voidaan käyttää malariaa ja reumaa vastaan, mutta koronavirukseen tehoamisesta ei ole näyttöä.

Ymmärtääkseeni ko. lääkkeitä ei saa ottaa lentotehtävien aikana eikä 48 tuntiin ennen lentoa.

Lainaa

Pilots are prohibited within two days of flying from experimenting with two yet unproven medications to prevent coronavirus infection, the Federal Aviation Administration has determined.

“Use of chloroquine or hydroxychloroquine to prevent coronavirus infection is disqualifying while on the medication and for 48 hours after the last dose before reporting for flight or other safety related duties,” a new FAA directive says.

https://www.airlive.net/faa-bars-active-pilots-from-taking-chloroquine-and-hydroxychloroquine/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TV puhuu koko ajan rahtikoneista kun näytetään A350-konetta. Ei kai näistä koneista penkkejä ole riisuttu? Vai onko kabiinikin täynnä maskeja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Justiinsa oli Uudenmaan TV-uutisissa, että kabiineja ruvetaan tyhjentämään rahtia varten. Kuinkas pallit pannaan sisään?

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Suuronen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Pekka Suuronen kirjoitti:

TV puhuu koko ajan rahtikoneista kun näytetään A350-konetta. Ei kai näistä koneista penkkejä ole riisuttu? Vai onko kabiinikin täynnä maskeja?

Penkkejä ei ainakaan vielä ole riisuttu, mutta tänään saapui ensimmäinen lento, jossa oli rahtia myös matkustamossa matkatavarahyllyillä ja istuinten alla.

http://lentoposti.fi/uutiset/finnairin_a350_900_matkustajakoneet_kuljettavat_nyt_lentorahtia_my_s_matkustamoissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään