Juhani Hämäläinen

Koronavirus ja lentoliikenne

1 113 viestiä aiheessa

2 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Mutta karanteenista laistaminen tietää noin 1200 dollarin sakkoja.

Onko limeyt vaihtamassa valuuttansakin Brexitin myötä?

Rod :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Onko limeyt vaihtamassa valuuttansakin Brexitin myötä?

Rod :cool:

Jenkkijulkaisu, jenkeille suunnattu,ei ne punnista ymmärrä joten summa oli valmiiksi muunnettu taaloiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/5/2020 at 14.56, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Ryanair hakee riitaa, kuten tavallista. Ryanair on haastanut EU:n EU-tuomioistuimeen, :laugh: koska EU hyväksyi Ruotsin antamat lainatakuut lentoyhtiöille, joilla on ruotsalainen operaattorilupa, kun taas Ruotsissa myös lentävä Ryanair-rassukka jäi ihan ilman. EU aikoo puolustaa kantaansa oikeudessa.

https://www.bnnbloomberg.ca/ryanair-sues-eu-to-cancel-sweden-s-493-million-airline-rescue-1.1431524

12.5. päivätty uutinen kertoo, että Ryanair haastaa EU-tuomioistuimeen kaikki yhtiöt, jotka saavat valtioilta korona-avustusta:

Lainaa

Ryanair has a message for any airlines taking government rescue money — we'll see you in court.

https://www.politico.eu/article/ryanair-goes-to-war-against-coronavirus-bailouts/

6 päivää myöhemmin päivätty uutinen kertoo, että Ryanair saa Englannin valtiolta 600 miljoonan punnan lainatakuut:

Lainaa

Ryanair Holdings boosted its liquidity with a £600 million (Dh2.67 billion) loan backed by the UK government and said the coronavirus crisis will reduce passenger numbers by half over the next year.

https://www.thenational.ae/business/economy/ryanair-taps-uk-government-loan-programme-for-600m-1.1020977

Jos Ryanair on sanansa mittainen, niin sen pitää haastaa itsensä EU-tuomioistuimeen näistä lainatakuista :cool:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/21/2020 at 09.43, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Nyt, kolmen lisäviikon mittaisen väännön jälkeen, Lufthansa näyttää päässeen sopimukseen avustuksista ja vastapalveluksesta Saksan valtion kanssa. Valtio saa Handelsblattin mukaan ensi vaiheessa 20 % osakkeista ja lisäksi vaihtovelkakirjan, joka voidaan vaihtaa 5 % plus 1 osakkeen osakepottiin, mikä takaisi tilanteen, jossa valtio voisi 25 %:lla plus yhdellä osakkeella estää päätöksiä yhtiökokouksissa. Valtio saa myös 2 edustajaa hallintoneuvostoon. Tästä hyvästä Lufthansa saisi jopa 9 miljardia euroa lisää pääomaa.

Der Spiegel-lehti kuitenkin sanoo, että neuvottelut eivät ole vielä päättyneet.

https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/lufthansa/german-government-agrees-on-a-rescue-package-for-lufthansa/

Saksalaisen Bild.de -lehden tietojen mukaan Saksan hallitus ja Lufthansa ovat pääseet sopimukseen noin yhdeksän miljardin euron tukipaketista. Vastineeksi hallitus saa 20 prosentin omistusosuuden yhtiöstä ja kaksi hallintoneuvostopaikkaa.


https://www.bild.de/politik/2020/politik/corona-rettungspaket-bundesregierung-und-lufthansa-einigen-sich-70854728.bild.html

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/8/2020 at 18.58, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

...... Ei tässäkään tarvitse Einstein olla ymmärtääkseen sen, millä maalla on suuri houkutus tulla Norskin suureksi omistajaksi. Kun vielä kyseisellä maalla on pulaa sekä lentokoneista että lentäjistä ja matkustajapotentiaalia vaikka muille jakaa. Ei taida yksi käsi riittää sen laskemiseen, montako kärpästä saadaan tällaisella yhdellä harkitulla iskulla.  

Seppo        

Jatkoa viestilleni 8.huhtikuuta 2020. Norskin kehitys näyttää etenevän aivan käsikirjoituksen mukaan. Ei edelleenkään tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen mitä jatkossa tapahtuu. Tätä kehitystä nopeuttaa vielä se, että USA:n ja EU:n "viisaat" poliitikot pyrkivät erottelemaan hyvismaat ja pahismaat lyhytnäköisellä ja hölmöllä politiikallaan lisäämällä maakohtaisia pakotteita. Ovat käskeneet lisäksi pankkeja heinäkuun alusta lähtien vaikeuttamaan rahasiirtoja "pahismaihin ja pahismaista". Tästä on maailman luonnollisin seuraus se, että nämä maat pyrkivät EU:n sisäisiin omistuksiin, toimivat EU:n sisällä itselleen ja omalle maalleen parhaaksi katsomallaan tavalla ja nauravat poliitikkojen hölmöydelle. Sanoisivat poliitikkomme meille suoraan, että todellinen syy pyrkimykseen eristää tietyt maat johtuu useimmiten näiden maiden ylilikviditeetistä ja korkeasta inflaatiosta. Sekin on maailman luonnollisin asia, että tässä tilanteessa ne pyrkivät investoimaan matalan inflaation Eurooppaan, eikä siinä ole mitään väärää. Näillä mailla on ostovoimaa paljon enemmän kuin meillä Euroopassa ja tämän ostovoiman poliittisperusteinen tulppaaminen ei onnistu näillä poliitikkojen pakotteisiin perustuvilla keinoilla. Maailmassa kun on laillistakin kansainvälistä liiketoimintaa eikä Suomen etu ole jäädä poliittisista syistä sen kaupan ulkopuolelle onpa kauppakumppani mistä tahansa. Vai onko jollakin vielä lapsenomainen usko siihen, etteivät Ranska ja Saksa jatka kauppaa näiden maiden kanssa pakotteista huolimatta? 

Seppo  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelä-Amerikan suurin lentoyhtiö Latam Group on hakeutunut Chapter 11-konkurssisuojaan USA:ssa järjestelläkseen toimintonsa uudelleen. Lennot kuulemma jatkuvat entiseen tapaan. Konkurssisuoja käsittää Latam Groupin ja yhtiöt Kolumbiassa, Perussa ja Ecuadorissa sekä toiminnot USA:ssa. Argentiinan, Brasilian ja Paraguayn operaatioista pitää neuvotella lisää.

Lainaa

Latam Airlines, South America’s biggest carrier, sought U.S. bankruptcy protection Tuesday as it grapples with a sharp downturn in air travel sparked by the coronavirus pandemic.

Passenger and cargo flights will continue to operate during the reorganization, and employees will still be paid, the Santiago, Chile-based airline said. Travelers with existing tickets and vouchers can still use them.

Latam’s bankruptcy filing includes parent company Latam Airlines Group S.A. and its affiliated airlines in Colombia, Peru and Ecuador, as well as its businesses in the U.S.

The company is not including its affiliates in Argentina, Brazil and Paraguay in the turnaround effort. It says it is talking with the Brazilian government about how to proceed with its operations there.

https://apnews.com/4da6714f9fe9c0db56f0b985a780918b

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair sanoo lentävänsä 40 % lennoistaan heinäkuusta alkaen, koska Italia, Kreikka, Portugal, Espanja ja Kypros poistavat silloin matkustusrajoitukset ja karanteenivaatimukset.

Täytyy vain toivoa, ettei virus lähde uudelleen leviämään.

Lainaa

On Tuesday, lowcost airline Ryanair confirmed its plans to restore 40% of its flights from 1 July.

“After 4 months of lockdown, we welcome these moves by governments in Italy, Greece, Portugal, Spain and Cyprus to open their borders, remove travel restrictions and scrap ineffective quarantines,” the company’s CEO, Eddie Wilson, said in a statement.

https://www.brusselstimes.com/all-news/world-all-news/113630/ryanair-will-operate-40-of-flights-from-july/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/25/2020 at 15.53, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Saksalaisen Bild.de -lehden tietojen mukaan Saksan hallitus ja Lufthansa ovat pääseet sopimukseen noin yhdeksän miljardin euron tukipaketista. Vastineeksi hallitus saa 20 prosentin omistusosuuden yhtiöstä ja kaksi hallintoneuvostopaikkaa.


https://www.bild.de/politik/2020/politik/corona-rettungspaket-bundesregierung-und-lufthansa-einigen-sich-70854728.bild.html

Ryanair itkee Lufthansa Groupin eri valtioilta saaman valtionavun epäreiluutta, koska se mahdollistaa Lufthansalle Saksaan ja Saksasta kulkevien reittien lentämistä alle tuotantokustannusten, eikä Ryanair pysty kilpailemaan tällaisessa tilanteessa.

Lainaa

“Lufthansa is addicted to State Aid. Whenever there is a crisis, Lufthansa’s first reflex is to put its hand in the German Government’s pocket. While most other EU airlines can survive on just payroll support schemes (for which we are extremely grateful), Lufthansa claims it needs another €9bn from the German Govt, €1bn from the Swiss Govt, €800m from the Austrian Govt, and €500m from the Belgian Govt as it stumbles around Europe sucking up as much State Aid as it can possibly gather.

How can airlines like Ryanair, EasyJet and Laudamotion be expected to compete with Lufthansa in the short-haul market to and from Germany, now that it has €9bn worth of German Govt subsidies to allow it to engage in below-cost selling or buy up even more competition for the next number of years.

https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/lufthansa/ryanair-condemns-e9-billion-state-aid-to-lufthansa/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing aikoo vähentää työntekijöiden määrää lähinnä pandemian takia. Tarkempaa tietoa odotetaan perjantaiksi, mutta kyseessä tulee olemaan todennäköisesti tuhansia henkilöitä.

Huhtikuussa Boeing ei saanut yhtään uutta tilausta, vaan 108 737 Maxia peruutettiin.

Lainaa

The Puget Sound Business Journal reported earlier that Boeing planned to layoff thousands of workers.

A union official confirmed the newspaper’s report that Boeing had told union leaders to expect cuts of between 15 to 20% of its membership, which represents engineers and technical workers in Washington State and southern California.

Boeing is struggling as the worldwide airline sector has been rocked by the travel demand falloff from the coronavirus pandemic.

In April, Boeing recorded zero orders for the second time this year and customers canceled another 108 orders for its grounded 737 MAX plane compounding its worst start to a year since 1962.

https://www.reuters.com/article/us-boeing-jobs/boeing-set-to-announce-significant-u-s-job-cuts-this-week-union-idUSKBN23308I

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/25/2020 at 15.53, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Saksalaisen Bild.de -lehden tietojen mukaan Saksan hallitus ja Lufthansa ovat pääseet sopimukseen noin yhdeksän miljardin euron tukipaketista. Vastineeksi hallitus saa 20 prosentin omistusosuuden yhtiöstä ja kaksi hallintoneuvostopaikkaa.

https://www.bild.de/politik/2020/politik/corona-rettungspaket-bundesregierung-und-lufthansa-einigen-sich-70854728.bild.html

Kuten Bild-lehden artikkelin lopussakin vihjataan, EU:n komissio haluaa pistää sormensa soppaan ja vaatii Lufthansaa luovuttamaan slotteja Frankfurtista ja Münchenistä, ja mahdollisesti Berliinistäkin, tasapuolisuuden nimissä muita lentoyhtiöitä kohtaan. Joten Lufhansan avustuspaketista väännetään edelleen kättä.

Lainaa

It appears that, in return for allowing the record-breaking bailout, Lufthansa could be forced to give up some key assets, namely some of its airport slots at Frankfurt and Munich. As reported in Bloomberg today, people close to the matter have said that the EC believes the aid package could give Lufthansa an unfair advantage against the competition.  As such, they want the airline to surrender some critical slots in a bid to level the playing field.

https://simpleflying.com/eu-commission-lufthansa-slots/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA on julkaissut ohjeet ja suositukset siitä, kuinka lentomatkustamisen pitäisi sujua jatkossa korona huomioon ottaen. Esimerkiksi terminaaliin pitäisi päästää vain matkustajat, kentän henkilökunta ja lentävä henkilöstö. Saattajat jne jäisivät ulkopuolelle, lukuunottamatta eräiden ryhmien saattajia.

Koronailmoitus täytettäisiin lähtöselvityksessä, boardaus tapahtuisi riveittäin jne jne. 

Koko 28-sivuinen dokumentti löytyy täältä: https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/EASA-ECDC_COVID-19_Operational guidelines for management of passengers_final.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Boeing aikoo vähentää työntekijöiden määrää lähinnä pandemian takia. Tarkempaa tietoa odotetaan perjantaiksi, mutta kyseessä tulee olemaan todennäköisesti tuhansia henkilöitä.

SimpleFlying.com informoi Boeingin lukemista tietoa.

"Boeing has announced to employees that it will start involuntary layoffs in the United States and that the first set of almost 7,000 job losses will be communicated this week. Combined with the voluntary buyouts already made, this amounts to nearly 12,300 job cuts. More may follow though, as Boeing has previously said 16,000 job cuts may be necessary."

https://simpleflying.com/boeing-us-job-cuts/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/27/2020 at 17.08, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Kuten Bild-lehden artikkelin lopussakin vihjataan, EU:n komissio haluaa pistää sormensa soppaan ja vaatii Lufthansaa luovuttamaan slotteja Frankfurtista ja Münchenistä, ja mahdollisesti Berliinistäkin, tasapuolisuuden nimissä muita lentoyhtiöitä kohtaan. Joten Lufhansan avustuspaketista väännetään edelleen kättä.

https://simpleflying.com/eu-commission-lufthansa-slots/

Nyt on päädytty sellaiseen ratkaisuun, että Lufthansan pitää siirtää yhteensä 8 konetta pois Frankfurtista ja Münchenistä ja luovuttaa siten vapautuvat 24 slottia jakoon muille yhtiöille. LH:n osalta ratkaisu vaatii hallintoneuvoston ja ylimääräisen yhtiökokouksen hyväksynnän, minkä jälkeen 9 miljardin tukipaketti olisi saatavilla. Paitsi, että pakettia ei vielä ole virallisesti hyväksytty Brysselissä.

Lainaa

According to Handelsblatt, there is obviously a breakthrough in the recent deadlock between the Federal Government and the EU Commission. The Supervisory Board could meet on Whit Monday, after which the invitation to the extraordinary general meeting could be sent. If the shareholders agree, the state aid of nine billion euros could be delivered.

According to the information provided, the current compromise stipulates that Lufthansa should surrender a total of 8 aircraft (four in Frankfurt and four in Munich) together with the associated 24 slots. The planes and the slots should be awarded to competitors, enabling them to set up their own bases at Lufthansa’s two home airports.

https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/lufthansa/european-commission-agrees-on-lufthansa-rescue-package-the-airline-surrenders-8-aircraft-and-24-slots-in-frankfurt-munich/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Nyt on päädytty sellaiseen ratkaisuun, että Lufthansan pitää siirtää yhteensä 8 konetta pois Frankfurtista ja Münchenistä ja luovuttaa siten vapautuvat 24 slottia jakoon muille yhtiöille. LH:n osalta ratkaisu vaatii hallintoneuvoston ja ylimääräisen yhtiökokouksen hyväksynnän, minkä jälkeen 9 miljardin tukipaketti olisi saatavilla. Paitsi, että pakettia ei vielä ole virallisesti hyväksytty Brysselissä.

https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/lufthansa/european-commission-agrees-on-lufthansa-rescue-package-the-airline-surrenders-8-aircraft-and-24-slots-in-frankfurt-munich/

Lufthansan slottien osalta vääntö ei ole vieläkään ohitse. Lufthansan pitää luovuttaa tilat ja slotit 4 koneelle Frankfurtissa ja 4 koneelle Münchenissä, mutta puolentoista vuoden aikana näitä slotteja saa käyttää ainoastaan uusi eurooppalainen kilpailja. Jollei tällaisia ilmaannu, slotteja tarjotaan tämänhetkisille kilpailijoille tarjousten perusteella. Tarjouksen tekijäksi kelpaa ainoastaan eurooppalainen yhtiö, joka ei ole saanut valtiolta olennaisen suurta lisäpääomaa koronavirusepidemian takia.

Toisinsanoen, LH pyrkii kaikin keinoin rajaamaan kilpailijat ulos prosessista.

Lainaa

According to the information provided, the current compromise stipulates that Lufthansa should surrender a total of 8 aircraft (four in Frankfurt and four in Munich) together with the associated 24 slots. The planes and the slots should be awarded to competitors, enabling them to set up their own bases at Lufthansa’s two home airports.

The scope of the conditions required in the EU Commission’s view has been reduced in comparison with initial indications. Lufthansa will, therefore, be obliged to transfer to one competitor each at the Frankfurt and Munich airports up to 24 take-off and landing rights (slots), i.e. three take-off and three landing rights per aircraft and day, for the stationing of up to four aircraft. For one and a half years, this option is only available to new competitors at the Frankfurt and Munich airports. If no new competitor makes use of this option, it will be extended to existing competitors at the respective airports.

The slots will be allocated in a bidding process. The slots can only be taken over by a European competitor that has not itself received any substantial state recapitalisation as a result of the corona pandemic.

https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/lufthansa/european-commission-agrees-on-lufthansa-rescue-package-the-airline-surrenders-8-aircraft-and-24-slots-in-frankfurt-munich/

Ja edelleenkään LH:n hellintoneuvosto ja ylimääräinen yhtiökokous eivät ole ehtineet käsitellä tätä asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miljoonia laadultaan ala-arvoisia kasvomaskeja sekä väärennettyä käsidesiä sisältäviä pulloja on takavarikoitu Heathrown kentällä epidemian aikana.

Lainaa

Millions of sub-standard face masks and thousands of fake hand sanitisers have been seized at Heathrow since the coronavirus pandemic started.

https://www.itv.com/news/london/2020-06-01/millions-of-sub-standard-face-masks-seized-at-heathrow-since-pandemic-began/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään