Juhani Hämäläinen

Koronavirus ja lentoliikenne

1 113 viestiä aiheessa

8 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Finnairille kuljetettavaa (?), kun Thaimaasta saapuu mahdollisesti vielä jopa 3000 marjanpoimijaa. Kysymysmerkki on vain se, miten nopeasti heille saadaan viisumit järjestymään ja miten moni lopulta haluaa lähteä, kun osa sesongista on jo menetetty eli potentiaaset ansiot voivat jäädä selvästi normaalia kesää heikommiksi - samaan aikaan matkakustannukset voivat olla suurempia.

https://valtioneuvosto.fi/-/10616/hallitus-linjasi-neuvottelussaan-sisarajavalvonnasta-ja-matkustusrajoituksista

Ilmeisesti Thaimaan viranomaisten pitää ensin antaa kansalaisilleen maastapoistumislupa. Vaikka tämä uutinen ei ole ihan tuore, niin en ole havainnut viime aikoina asiassa tapahtuneen muutosta. Se oli jokin aika sitten näkyvästi esillä myös TV-uutisissa.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.1108870

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

Ilmeisesti Thaimaan viranomaisten pitää ensin antaa kansalaisilleen maastapoistumislupa. Vaikka tämä uutinen ei ole ihan tuore, niin en ole havainnut viime aikoina asiassa tapahtuneen muutosta. Se oli jokin aika sitten näkyvästi esillä myös TV-uutisissa.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.1108870

Kyllä, ei sieltä noin vain lähdetä töihin ilman hallituksen siunausta. Tarkoitus on estää ihmiskauppaa / thaimaalaisten päätymistä orjatyötä vastaaviin olosuhteisiin ja taata tulotaso. Nyt ylimääräisenä lisänä on karanteenin kustannukset Thaimaahan palatessa.

Thaimaassa on moni päätös mennyt uusiksi 1.7. alkaen, eikä tuo kesäkuun alun tieto käsittääkseni pidä ihan julkaistulla tavalla paikkaansa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Thaimaassa on moni päätös mennyt uusiksi 1.7. alkaen, eikä tuo kesäkuun alun tieto käsittääkseni pidä ihan julkaistulla tavalla paikkaansa.

Tuore YLEn uutinen kertoo näin:

Marjanjalostaja Polarican toimitusjohtajan Jukka Kriston mukaan näyttää kuitenkin siltä, että Thaimaa ei salli poimijoiden maahan tuloa. Hän on neuvotellut asiasta Thaimaan viranomaisten kanssa jo kuukausien ajan.

Viimeiset vastauksensa viranomaisten on tarkoitus antaa perjantaina.

https://yle.fi/uutiset/3-11440579

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Ans kattoo kuka poimii marjat vai jääkö mätänemään....

https://www.aamulehti.fi/a/9798a549-5ac1-4353-9b0c-24dae8563f98?c=1522737894164

HS oli kirjoitus asiasta kesäkuun lopulla. Valitettavasti juttu on vain tilaajille.

Rodney

"Marjat eivät mätäne metsiin

Kesä ei ollut edes ehtinyt sarastaa, kun alkoi jo valitus: ”Marjat mätänevät metsiin.” Eivät mätäne! Kasville olisi kohtalokasta tuottaa marjoja vain mätänemään. Siemenet kulkevat linnun suoliston läpi ja itävät tuottaen uusia kasveja."

https://www.hs.fi/paivanlehti/30062020/art-2000006556097.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Viimeisin tieto thaikkupomijoista on, että Thaimaan viranomaispäätös lykkääntyy ainakin kahdella viikolla. Ans kattoo kuka poimii marjat vai jääkö mätänemään....

https://www.aamulehti.fi/a/9798a549-5ac1-4353-9b0c-24dae8563f98?c=1522737894164

Melko nopeasti thaimaalaiset ainakin saavat päätöksen tehtyä suomalaisiin verrattuna. Thaimaassa ei ole missään vaiheessa levinnyt korona käsiin, mutta kuukausikaupalla on vetkutettu ja pitkitetty työvoiman päästämistä maahan periaatepäätöksen tasolla.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu, eihän kyse ole työvoiman päästämisestä Thaimaaseen. Vaan siitä, että Thaimaan viranomaiset eivät vieläkään ole tehneet päätöstä päästää poimijoita Suomeen.

Eli kyllä Thaimaan viranomaiset osaavat myös vatkuttelun taidon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thaimaasta puheenollen, Thai on ilmoittanut että kansainvälistä liikennettä eivät harjoita ainakaan ennen 1.9.2020. 

Lainaa

08 July 2020

Due to the ongoing COVID-19 outbreak, and the continuous immigration restrictions and governmental measures imposed by several countries, THAI has been forced to extended the temporary suspension of its international operations until the end of August 2020.

https://www.thaiairways.com/en_GB/news/news_announcement/news_detail/covid_19.page

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Tatu, eihän kyse ole työvoiman päästämisestä Thaimaaseen. Vaan siitä, että Thaimaan viranomaiset eivät vieläkään ole tehneet päätöstä päästää poimijoita Suomeen.

Niin. Juuri tätä aikaa vertasin, viesti olisi ehkä voinut olla selkeämpi. Suomi on vehdannut kuukausikaupalla asiassa ja estänyt työvoiman tulon sekä viisumikäsittelyn. Thaimaan viranomaiset saavat asian omassa päässään hoidettua mahdollisesti noin kahdessa viikossa nyt, kun Suomi sai vihdoin päätettyä, että tänne voi tulla töihin. 2 viikkoa vs. 4 kuukautta.
 

Thaiviranomaiset ovat varmasti varovaisia Suomen kaltaisen koronalingon kanssa, Suomen tilanne kun on ollut kymmeniä kertoja Thaimaan tilannetta huonompi. Eivät halua lähettää omiaan tänne sairastumaan...

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/30/2020 at 13.32, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

SAS on nyt saamassa 1,5 miljardin dollarin avustuspaketin, jonka ovat koonneet Tanska, Ruotsi ja Wallenbergin säätiö. Norja loistaa poissaolollaan.

Avustuspaketti edellyttää vielä osakkeenomistajien kokouksen ja EU:n hyväksyntää.

https://apnews.com/57f37c38c73ee220b1d15ef3427dcce6

SAS:n 1,5 miljardin dollarin avustuspaketti on kohdannut odottamattoman vastoinkäymisen, koska se edellyttää SAS:n joukkovelkakirjojen haltijoiden hyväksyntää sille, millä kurssilla haltijavelkakirjat vaihdetaan osakkeiksi, eivätkä velkakirjojen haltijat hyväksy tehtyä tarjousta, mikä on taas Ruotsin ja Tanskan edellytys avustuspaketille.. SAS:n on nyt yritettävä parantaa tarjousta hyväksynnän saamiseksi ennen osakkeenomistajien kokousta, mikä pidetään elokuun lopulla.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/93042-sas-bondholders-reject-15bn-rescue-plan-measures

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itävallan sosiaali- ja terveysministeriö on laittanut kokonaisen nivaskan maita maahantulokieltolistalle huomisesta lähtien. Ja UK, Ruotsi ja Ukraina ovat edelleen kieltolistalla heinäkuun 31. päivään asti.

Lainaa

The Austrian federal ministry of social affairs, health, care and consumer protection has significantly expanded the list of landing bans for aircraft.

Starting tomorrow, no regular flights from Albania, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Egypt, Kosovo, Montenegro, North Macedonia, Romania and Serbia will be permitted to land in Austria.

The landing bans for aircraft from Great Britain, Sweden and the Ukraine have also been extended and the decree is valid until July 31st.

https://www.breakingtravelnews.com/news/article/austrian-airlines-cancels-flight-as-bans-reinstated/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Hesarissa maksumuurin takana aukeaman juttu lennoista San Francisco - Heathrow - Helsinki Vantaa. 

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006572252.html

Quote

Autioita terminaaleja, ruokaa pahvilaatikossa, maskipakko ja rajoituksia lentoasemilla. Koronaviruksen kurittama lentoliikenne aloittaa hitaan paluun kohti uutta normaalia, ja sen kunniaksi HS lensi Yhdysvalloista Suomeen. Selvisi, että lentämisestä on tullut harvojen hommaa mutta huvi ja herkut ovat poissa. 

 5f0ffd38d65e4_Screenshot_20200716-100849_HelsinginSanomat.jpg.509268d7b278651e6f1941a49306571d.jpg

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Päivän Hesarissa maksumuurin takana aukeaman juttu lennoista San Francisco - Heathrow - Helsinki Vantaa. 

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006572252.html

 

Möykyssä ei ole huvia ja herkkua ollut tarjolla vuosikausiin. 

Joku maski naamalla on pieni hinta siitä että toppahousut ja kaikenmaailman jurpot loistavat poissaolollaan: se mitä olen nykytilanteesta kuullut, on pelkästään positiivista. Sitäpaitsi, Finnairhan tarjoaa sämpylät lyhyilläkin lennoilla nykyään.

Itselleni tuosta jutusta välittyi pääasiassa positiivinen kuva lentämisestä - vaikka toimittaja tosin yritti kovasti sitä negapensselillä häivyttää.
 

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Icelandair aikoo ottaa kovat keinot käyttöön ja erottaa kaikki lentoemäntänsä. Koska yhtiö lentää vain muutamaa reittiä on lentäjiä liikaa ja tarkoitus on korvata lentäjillä lentoemännät.

Lentäjiä aletaan käyttää 20.7 alkaen korvaavina työntekijöinä matkustamon puolella. Tämä käytäntö jatku kunnes yhtiö löytää jonkun kolmannen osapuolen joka alkaa tarjota henkilöstöä tekemään lentoemäntien työt. 

https://onemileatatime.com/icelandair-fires-all-flight-attendants/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi koronaviruksen vaikutus, jota en ole huomannut tässä säikeessä käsitellyn, on blue(r) skies. Kun koneet eivät lennä, jättövanatkin loistavat lähes kokonaan poissaolollaan, eikä niistä levitessään synny yläpilveä.

Tätähän tutkittiin 9/11 jälkeisen muutaman lentokieltopäivän aikana USA:ssa. Nyt sitä on mahdollisuus tutkia laajemmin ja pitemmällä ajanjaksolla.

Rodney

P.S. Kyllä Hangon taivas on ollut sinisempi kuin aiemmin samaan aikaaan. Tämä mutuna ilman referenssiä.

https://www.climatechangenews.com/2020/04/09/coronavirus-plane-free-skies-spur-research-warming-impact-aviation/

https://globalnews.ca/news/2934513/empty-skies-after-911-set-the-stage-for-an-unlikely-climate-change-experiment/

Vastaavia linkkejä löytyy kokkelilla paljon lisää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä oliko näitä tänne vielä linkattu.

Molemmat koskevat lentokoulusta valmistumista ja koronaa. Elikkä sitä tosiasiaa, että nyt valmistuvilla lentäjillä (tai vähäisen kokemuksen omaavilla ammattilentäjillä) ei ole mikään helppo homma edessä

https://www.hs.fi/paivanlehti/19072020/art-2000006575896.html

https://yle.fi/uutiset/3-11381270

Toisaalta, kuten toisessa uutisessa mainitaan niin lähes alalla, kuin alalla eivät ne näkymät mitkään kovin hyvät tällä hetkellä ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinan viranomaisen mukaan maan sisäinen matkustajalentoliikenne on elpynyt 80 %:iin siitä, mitä se oli ennen koronaepidemian puhkeamista. Eilen lentoja oli yhteensä 13059 ja matkustajatäyttöaste 73,57 %. Lyhyt vilkaisu FR24:llä osoitti selvästi sen, että Kiinassa on nytkin liikkeellä kymmenittäin koneita.

Myös Kiinan viranomaisen mukaan Kiina avautuu vähitellen myös kansainvälisille lennoille, mutta maahantulijoiden on käytävä etukäteen virustesteissä hankkimassa lääketieteellinen todistus siitä, ettei heillä ole virusta.

Lainaa

The number of daily passenger flights in China has rebounded to 80 pc of pre-coronavirus levels, China's aviation regulator said on Friday, as the aviation industry recovers from the plunge in travel demand caused by the Covid-19 pandemic.

On July 23, Chinese airlines operated 13,059 passenger flights, the Civil Aviation Administration of China (CAAC) said.

Daily passenger traffic was nearly 70 pc of the level seen last year, with load factors, a measure of how well airlines are filling available seats, averaging 73.57 pc.

Beijing is also allowing more international flights, but requires all arrival passengers to provide negative Covid-19 test results before boarding.

https://www.independent.ie/world-news/asia-pacific/daily-passenger-flights-in-china-rebound-to-80-pc-of-pre-coronavirus-levels-39394081.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7/18/2020 at 09.08, Harri Mattila kirjoitti:

Icelandair aikoo ottaa kovat keinot käyttöön ja erottaa kaikki lentoemäntänsä. Koska yhtiö lentää vain muutamaa reittiä on lentäjiä liikaa ja tarkoitus on korvata lentäjillä lentoemännät.

Lentäjiä aletaan käyttää 20.7 alkaen korvaavina työntekijöinä matkustamon puolella. Tämä käytäntö jatku kunnes yhtiö löytää jonkun kolmannen osapuolen joka alkaa tarjota henkilöstöä tekemään lentoemäntien työt. 

https://onemileatatime.com/icelandair-fires-all-flight-attendants/

Icelandair on perunut päätöksen erottaa lentoemännät ja saanut neuvoteltua uuden sopimuksen lentoemäntien yhdistyksen kanssa, joka menee jäsenäänestykseen jonka pitäisi ratketa 27.7.

Lainaa

Members of the FFI will now vote on the agreement and by July 27th it will be clear if they approve of Icelandair‘s offer.

Friday‘s decision to fire all cabin crew has been withdrawn.

https://icelandmonitor.mbl.is/news/news/2020/07/19/icelandair_and_flight_attendants_have_struck_a_deal/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JetBlue yrittää saada jenkkejä lentämään "Osta kaksi, maksa yksi"-kampanjalla. Kyseessä on siis kaksi edestakaista lentoa joista toinen on ilmainen - paitsi, tietenkin, että pitää ostaa jetBluen nettisivulta myös hotellit väh. 3 yöksi väh. kahdelle hengelle. Siis mikään ei ole ilmaista, tai ainakin hintavertailu on hankalaa ja vie oman aikansa. Diili pitää varata viimeistään ylihuomenna, eikä se päde marraskuun lopulla (thanksgiving) eikä joulun/vuodenvaihteen aikaan, mutta kelpaa muuten syyskuun 8. ja helmikuun 10. päivien välisenä aikana.

Pitipä sitten kokeilla, tuleeko tämän BOGO-diilin kautta varaamisesta mitään, koska varauksien tekeminen on todella pahasti ruosteessa. Lainatussa teekstissä on linkki BOGOon, jos joku muu haluaa kokeilla. BuyOne,GetOne.

Valitsin 1. kohteeksi San Juanin, Puerto Ricossa ja lähtöpaikaksi JFK:n. Lento oli tässä vaiheessa ilmainen (paitsi ehkä verot ja maksut pitää pulittaa?) Sitten hotellin valintaan. Kallein hotla oli 12500 taalaa 3 yöltä, ei minulle, kiitos. Halvemmasta päästä taas oli Hilton, 3 yön huone kahdelle 770 taalaa, plus "king size"-vuoteesta ja valitun huoneen laadusta riippuen aina 70 taalaan ekstraa, plus "resort fee" joka maksetaan hotellissa, huoneesta riippuen 80 taalaan asti ekstraa. Kuitenkin hotellin ehdoissa lukee että resort fee = 20 % huoneen hinnasta. Eli 154 taalaa eikä 80 taalaa. Kumpikohan summa veloitettaisiin? Sitten, jokaisen huoneen kohdalla lukee "member´s exclusive price". Mistä tiedän, olenko "member", vai onko homma kusetusta siltä osin? Saavun hotelliin ja en yllättäen olekaan "member", mikä maksaa xz % ekstraa. :laugh:

Enpä tiedä, saisiko tämä diili minua ja kumppania lähtemään matkaan. Kun se toinen lento olisi kuitenkin maksullinen. Auttaisiko jos valitsisi maksulliseksi lennoksi jonkin lyhyemmän pätkän? Vai määrääkö jetBlue kumpi lennoista on ilmainen ja kumpi maksaa? Kun pienessä präntissä lukee "terms and conditions apply" :hmm:Kuitenkin, lopulliseksi saldoksi tulisi 1 maksettu edestakainen lento 2 hengelle ja 2 eri hotellia väh. 3 yötä/hotla väh. 2 hengelle/hotla. Ainoa säästö olisi se yksi lento. Toisaalta, jetBlue ei muuta lupaakaan.

Se myönnetään, että Hilton ottaa koronaviruksen huomioon kohtuuhyvin. Vieraille löytyy kasvomaskeja (mutta ei sanota, maksavatko ne sitä kuuluisaa ekstraa), desinfiointiaineita käytetään joka paikassa, liinavaatteet pestään 60 asteen lämpötilassa, edellisen asiakkaan jälkeen huone pidetään tyhjänä 24 h ja desinfioidaan, ja niin edelleen.Vaikka ravintolat ovat auki, niin asiakas saa halutessaan kaikki ateriat yksilöllisesti muoviin pakattuina.

Saa vapaasti kertoa, missä matkakuvitelmani meni pieleen ja olenko vainoharhainen noiden lisämaksujen kanssa. Ja kiitos, jos jaksoit lukea tänne asti :thmbup:

Lainaa

JetBlue is trying to excite people to travel again by easing up the financial burden. With their new BOGO deal, when you buy one round trip flight you get a second round trip flight completely free. The only catch is that you need to book flights and hotels together via JetBlue’s website. Hotels require a minimum three night stay and at least two people per room.

The deal is valid for travel between September 8, 2020, and February 10, 2021, with blackout dates of November 19 through November 30 and December 18 through January 4. To take advantage of the offer, you need to book your flights by July 27.

https://matadornetwork.com/read/jetblue-bogo-round-trip-flights/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10.7.2020 at 15.42, Harri Mattila kirjoitti:

Viimeisin tieto thaikkupomijoista on, että Thaimaan viranomaispäätös lykkääntyy ainakin kahdella viikolla. Ans kattoo kuka poimii marjat vai jääkö mätänemään....

https://www.aamulehti.fi/a/9798a549-5ac1-4353-9b0c-24dae8563f98?c=1522737894164

Thaimaan hallinto sallii thaipoimijoiden saapumisen Suomeen.

https://yle.fi/uutiset/3-11465542

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7/25/2020 at 21.32, Harri Koskinen kirjoitti:

Thaimaan hallinto sallii thaipoimijoiden saapumisen Suomeen.

https://yle.fi/uutiset/3-11465542

Nyt myös jo parin tunnin ajan kuka tahansa on saanut Thaimaasta matkustaa Suomeen millä tahansa normaalilla syyllä. Pieni tekninen ongelma on tosin se, että esimerkiksi Thaimaalaiset tarvitsevat Suomeen viisumin, joiden käsittelyä ei ole edelleenkään jatkettu, eikä ulkoministeriö ole tiedottanut sanallakaan, että toimintaa jossain vaiheessa jatkettaisiin...

Toki voi olla, että hirveää intoa ulkomaanmatkailuun ei Thaimaassa ole, kun palatessa odottaa kahden viikon valvottu karanteeni neljän seinän sisällä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

It ain`t over till the fat lady sings

Ehkäpä olemme viimeinen sukupolvi, joka sai nauttia maapalloistumisen mahdollistaman kasvun hedelmistä. Kotiplaneettamme sietokyvyn raja tuli vastaan. Luonto itse veti hätäjarrusta. Se levitti lentoliikenteen avulla ihmiskuntaan hirveän kulkutaudin. Edessä voi vielä olla kauhuja, jotka saavat ilmestyskirjan ennustukset näyttämään pieniltä vitsauksilta.
 
Me etuoikeutetut saamme kokea globalisaation tuhon. Suurvaltojen vaikutusvalta heikkenee ja valtioliitot pirstaloituvat. Merkkejä siitä on jo näkyvissä.
 
Tulevaisuuteen selvinneet seuraajamme ihmettelevät tätä nykypolven menoa. Emmekö älynneet mitään? Vastaus kuuluu, kyllä me älysimme, mutta me emme välittäneet.
 
Ehkäpä äly on luonnon epäonnistunut kokeilu. Universumin suuret tähtitarhat selviävät ilman sitä erinomaisesti. Hyvin kaukaisessa tulevaisuudessa maailmankaikkeus on lopulta vain energian hento kuiskaus. Siitä on äly kaukana.
 
Esa
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavallaan koronaviruksiin ja varsinkin sen aiheuttamiin pitkäaikaisiin koneiden maadoituksiin liittyvä uutinen tämäkin; B737 -koneissa on ollut ongelmia moottorin uudelleenkäynnistyksessä. Syyksi on selvinnyt moottorien ahtimien 5. asteen vuodatusilmaventtiilien juuttuminen auki -asentoon korroosion johdosta, mistä on seurannut paineilman virtaaminen 9. asteen vuodatusilmasta 5. asteeseen, jolloin ahdin on sakannut. FAA on tämän johdosta julkaissut mandatory AD 2020-51:n.

https://news.aviation-safety.net/2020/07/24/faa-requires-additional-post-storage-b737-engine-inspections-after-several-in-flight-shutdown-incidents/

AD koskee kaikkia malleja B737-300:sta NG:hen, joissa on käytössä CFM 56 -sarjan moottorit, joita toki käytetään monissa muissakin koneissa, joten mielenkiinnolla ja pienellä huolella jään seuraamaan tuleeko pian vastaavanlaisia bulletiineja joillekin muillekin konetyypeille, onhan esimerkiksi A318-A321 -koneissakin saman sarjan hieman eri tyypin moottorit.

Sinänsähän vastaavanlaisia, aiemmin tunnistamattomia korroosiohuolia voisi kuvitella esiintyvän monissa muissakin moottoreissa ja laitteissa koneiden tullessa takaisin käyttöön.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään