Juhani Hämäläinen

Koronavirus ja lentoliikenne

1 113 viestiä aiheessa

Heathrown kentällä aloitetaan ennen lennolle lähtöä suoritettavat ns. LAMP-koronoviruspikatestit, joiden tulos valmistuu jo tunnin sisällä. Testiin pääsy täytyy tilata etukäteen ja testi maksaa 80 puntaa. Alustavassa kokeilussa testiin pääsevät halutessaan Hongkongiin ja Italiaan matkustavat henkilöt. Testistä saa todistuksen, jos tulos on negatiivinen mikä voi mahdollistaa sen, ettei karanteenia tarvita. Testi on nopea, koska laboratoriota ei tarvita.

Lainaa

Passengers who travel to Hong Kong and Italy from London’s Heathrow Airport will now be able to take a one-hour Covid-19 test before they fly.

The new pre-departure rapid Covid-19 testing facility launched at the airport on Tuesday 20 October, with Terminals 2 and 5 first to offer the tests.

The rapid tests will allow travellers to enter countries where a negative Covid-19 test result is needed to avoid a 14-day quarantine.

Airlines including British Airways, Virgin Atlantic and Cathay Pacific are among the first to be offering the facility to passengers travelling out of Heathrow’s Terminal 2 and 5.

https://www.southyorkshiretimes.co.uk/health/coronavirus/heathrow-airport-has-launched-pre-departure-covid-testing-facility-what-it-means-travel-3009523

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjistä sananen:

 

Lainaa

Finnair ei irtisanonut yt-neuvotteluissaan lentäjiä, mutta iso osa heistä ei ole päässyt ilmaan yli puoleen vuoteen. Ensi vuoden alussa on edessä mittava urakka, kun pitkään toimettomana olleet lentäjät kertauskoulutetaan.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006676490.html

 

Esitän tässä samalla kysymyksen. 

Mksei Finnairin pilotteja kierrätetä enemmän niissä vähäisissäkin rotaatioissa mitä tällä hetkellä on vaan annetaan osan porukasta lupien vanhentua ja osa lentää? Kun homma alkaa pyöriä vähän isommalla, on tuo mainittu koulutusurakka edessä. Olisi mentaalipuolellakin yksilötasolla varmasti mukavampaa päästä edes vähäksiaikaa töihin ja samalla pitää tuntuma. Vai? 

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
45 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Mksei Finnairin pilotteja kierrätetä enemmän niissä vähäisissäkin rotaatioissa mitä tällä hetkellä on vaan annetaan osan porukasta lupien vanhentua ja osa lentää? Kun homma alkaa pyöriä vähän isommalla, on tuo mainittu koulutusurakka edessä. Olisi mentaalipuolellakin yksilötasolla varmasti mukavampaa päästä edes vähäksiaikaa töihin ja samalla pitää tuntuma. Vai? 

Firman oma päätös. Syyskuussa tiedotettiin että koko talvikausi mennään tietoisesti täysin "talviunimoodissa" minimimiehityksellä. Eli pidetään managerit töissä ( = lentäjät jotka ovat myös toimistohommissa ja/tai esimiehinä operatiivisessa tai HR-toiminnassa, mutta nyt vain laitetaan heidät lentämään enemmän), ja lisäksi kouluttajat/tarkastajat ja hyvin pieni osa satunnaisesti valittuja perämiehiä välttyy lomautukselta toistaiseksi. Ei kovin reilua tai tasapuolista noin äkkiä ajateltuna.

Mutta lentoja on todella vähän jaettavaksi eli toisaalta kelppareiden ylläpito vaatisi paljon ylimääräistä simulaattoriaikaa vain parin viikon työrupeaman tai parin lennon takia. Normaalisti kun simulaattorissa käydään 6 kk välein. Ja selvästi halutaan myös välttyä ylimääräiseltä toimistotyörumbalta lomautusten jaon ja tasaamisen suhteen, eli kustannuskysymyksiä. Kouluttajien pitää myös olla iskussa jos tilanne jossain vaiheessa alkaa elpyä. (Mutta kyllä jonkun tason kierrätys esim. 3 kk sykleissä olisi mahdollista.)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
54 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Mksei Finnairin pilotteja kierrätetä enemmän niissä vähäisissäkin rotaatioissa mitä tällä hetkellä on vaan annetaan osan porukasta lupien vanhentua ja osa lentää? Kun homma alkaa pyöriä vähän isommalla, on tuo mainittu koulutusurakka edessä. Olisi mentaalipuolellakin yksilötasolla varmasti mukavampaa päästä edes vähäksiaikaa töihin ja samalla pitää tuntuma. Vai? 

Samaa mieltä Samin kanssa, elikkä firman oma päätös, mutta toisaalta perustuu kyllä ihan vaan siihen tosiasiaan, että jos niitä vähäisiä lentoja pyöritettäisiin 800 pilotin voimin niin eihän siitäkään mitään tulisi. Silloinkin siellä lentäisi porukka todella pienillä tunneilla, mikä taas ei ole turvallista sekään. Se on useimmiten parempi firmalle käyttää pientä "ydinporukkaa" sen vähäisen työn tekemiseen mitä on tarjolla ja antaa muiden olla lomalla (tai lomautettuna ym.), kuin yrittää väkisin vääntää tunteja kaikille tasapuolisesti.

Toisaalta juurikin kaikki lomautuksiin ym. liittyvä paperityö on myös raskasta elikkä jos nyt lentäjät tekisivät jotain 4h työviikkoa vs. kokonaan lomautettu, niin kyllähän tuo kokonaan lomautettu on parempi vaihtoehto. En edes tiedä miten valtion korvaukset juoksisivat tuollaisessa tapauksessa. En sitten tiedä olisiko esimerkiksi voinut tehdä niin, että vaikkapa 2kk lentävät ryhmä x ja sitten 2kk lentävät ryhmä y ym. Elikkä että rotatoisi isompaa porukkaa kerrallaan. Tämänhän Samikin tuossa mainitsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä on toisaalta osa myös ihan tyytyväisiä (näistä kaikista huonoista vaihtoehdoista) siihen, ettei tarvitse kuukauden välein kääntymässä töissä jonkun lennon takia, vaan voi  keskittyä muihin bisneksiin tai omiin projekteihin. Ainakin pari kesämökkiprojektia starttasi lyhyellä aikataululla, kun nyt on kuulemma aikaa rakentaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtio tukee Suomen lentokenttiä 350 miljoonalla eurolla

Nyt sitten Finavialle joudutaan antamaan vahva avustus ja valtio pääomittaa lentokenttäyhtiötään 350 miljoonalla eurolla yhtiön rahoitusaseman vahvistamiseksi. Oli odotettavissa, kun business ja lähes kaikki tulot hävisivät alta ja yhtiön suurin investointi on kesken. Se ilmeisesti on pakko viedä päätökseen, vaikka laajennuksen tarve saattoikin haihtua tulevaisuuden hämärään.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006677476.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää on hankala homma ja hankala edes yrittää selittää. Mutta lausunpa taas mielipiteeni kuten joskus keväälläkin, tilanne lienee vähän muuttunut?? 

Tiedän (ite pelokas monisairas 54+ vee kirjoittaa) kymmeniä nuoria jotka eivät vaan jaksa pysyä aloillaan. Kuitenkin se on se taudin pahin levitysmuoto nyt. Sieltä riemuista se kulkee koteihin ja vanhempiin jne... Voi kun vielä jaksettais, rokotehan-kin alkaa olla jo lähellä. Keski-Eurooppa on kohta suljettu ja täällä maailman sivussa inistään "kun ei pääse baariin eikä lätkäreeniin"... hotelleista puhumattakaan.  

Luonto korjaa nyt ihmisen itselleen aiheuttamaa kiirettä ja varsinkin ahneutta, palataan -80 luvulle. Kun tulevaisuudessa taas on tarvetta ja kysyntää syntyy availlaan sulkeutuneita baareja ja hotelleita pikkuhiljaa. 

Voi kun ne joita "ei kiinnosta" ymmärtäisivät edes sen verran että sairaalapaikat ovat rajallisia. Nyt, kuten jo totesin, on asiat vielä hyvin. Euroopassa jossa on ollut vapaampi kesä asiat eivät ole lähellekään hyvin.

Jonkinlainen sotatila ja ulosmenokielto olisi hyväksi näille "arjen nykysankareille" jotka mistään välittämättä tunkevat matkoille ja ravintoloihin sekä itkevät "jos just nyt ei pääse". 

Ennenmuinoin hävettiin, nykyihmiselle se ei kai ole edes tiedossa oleva olotila.

Tällainen mielipide. Itse myös ilmailualalla vuodesta 1985.

- ? -

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Timo Helenius

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis keiden pitäisi hävetä ja mitä? 

Rokotteeseen uskovat ja sitä kiimaisesti odottavat tulevat ehkä vielä pettymään, Sellainen ei ole vielä missään tulossa tai lähellä (paitsi Putinilla on jo).

Tästä saattaa tulla ihan pysyvä riesa jonka kanssa vaan on opittava elämään.  Kovasti puhutaan sairaalapaikoista ja massiivisista kuolemista. Meillä odottaa iso peikko tilanteen jälkihoidossa ja sitä kovemmaksi lasku muodostuu ja sitä enemmän uhreja tulee mitä kauemmin kielloilla ja suluilla temppuillaan.

 

Ilman faktoja ja käsitystä meneiillään olevasta monella on tarve tuoda esille jotan huuhaateorioita. On 5G -teoriaa, on salaliittoterioita sinne tänne kuka viruksen laittoi maailmalle ja yksi uskomus vailla mitään pohjaa, on se että luonto on nyt jollain kostoretkellä. Kun ei tiedekään ole vielä valmis antamaan vastauksia kaikkeen, niin joillain on tarve sitten keksiä loput.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos silti pysytään ketjun aiheessa eli ilmailun uutiset ---> koronavirus & lentoliikenne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä kahta välitysfirmaa ei kiinnosta

 

Lainaa

Korona aiheutti massiiviset matkojen peruutukset. Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste, joka toimii Kilpailu- ja kuluttajavirastossa, varoittaa kahdesta suuresta matkojenvälittäjästä. Ne ovat Travellink ja Supersaver, joita käytetään paljon myös Suomessa. Yhtiöt välittävät lentojen lisäksi muitakin palveluita, kuten hotelleja.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/863a20ef-2dfd-4079-be66-c94dec4c4c28?ref=ampparit:cdb9

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korona-ajan erikoisuus kai tämäkin...

British Airways BA160 ja BA166 operoidaan Shanghaista (10:55) Lontoon Heathrowlle (16:00) samoilla aikatauluilla. Molemmilla vuoroilla konetyyppinä Boeing 777 (B77W). 

Havainto Viron ilmatilasta hetki sitten Flightradar24-sivuston kautta.

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Lari Nylund kirjoitti:

Korona-ajan erikoisuus kai tämäkin...

British Airways BA160 ja BA166 operoidaan Shanghaista (10:55) Lontoon Heathrowlle (16:00) samoilla aikatauluilla. Molemmilla vuoroilla konetyyppinä Boeing 777 (B77W). 

 

Ja molemmat rahtivuoroja.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Imec-niminen firma kehittelee virustestiä, joka reagoi mahdollisiin viruksiin koehenkilön uloshengitysilmassa ja antaa tuloksen 5 minuutissa. Menetelmää kehitetään yhdessä yliopistollisen sairaalan kanssa ja laitteen prototyyppi voi tulla käyttöön Brysselin kentällä ensi kesänä.

5 minuutin testille olisi käyttöä muuallakin.

Lainaa

Imec, a world-leading research and innovation hub in nanoelectronics and digital technologies, announced that it has started developing a groundbreaking SARS-CoV-2 test. Unlike current approaches (using blood, saliva, or a nasopharyngeal swab), the new test will identify SARS-CoV-2 virus particles in a person’s exhaled breath. The solution promises the accurate identification of a contagious case in less than five minutes.

https://www.aviation24.be/miscellaneous/covid-19/imec-develops-sars-cov-2-test-to-identify-positive-cases-in-less-than-5-minutes-test-could-be-introduced-at-brussels-airport-in-summer-2021/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Imec-niminen firma kehittelee virustestiä, joka reagoi mahdollisiin viruksiin koehenkilön uloshengitysilmassa ja antaa tuloksen 5 minuutissa. Menetelmää kehitetään yhdessä yliopistollisen sairaalan kanssa ja laitteen prototyyppi voi tulla käyttöön Brysselin kentällä ensi kesänä.

5 minuutin testille olisi käyttöä muuallakin.

https://www.aviation24.be/miscellaneous/covid-19/imec-develops-sars-cov-2-test-to-identify-positive-cases-in-less-than-5-minutes-test-could-be-introduced-at-brussels-airport-in-summer-2021/

Suomessa on jo testattu 2 min puhallustestiä kesällä. 
 

https://yle.fi/uutiset/3-11423211

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30 minuuttia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Suomessa on jo testattu 2 min puhallustestiä kesällä. 
 

https://yle.fi/uutiset/3-11423211

Tuo kotimainen vaihtoehto vaikuttaa asialliselta. Tieto siitä on julkaistu kesäkuussa eikä sen jälkeen näytä löytyvän tietoa projektin etenemisestä.

Jo maaliskuussa on googlailun mukaan lyöty lukkoon tilaus, joka käsittää 120 miljoonaa testiä, jotka maksavat 5 dollaria kappale ja antavat tuloksen 15-30 minuutissa ja sitä tukee World Health Organization (WHO), EU:n komissio, Bill Gatesin säätiö ja Ranskan valtio. Ovat siis ehtineet ensin.

Vaikka suomalainen testi on halvempi ja antaa tuloksen nopeammin, aikaisemmin sovittuun diiliin on paha päästä väliin. Jos niin käy, niin harmin paikka, mutta toisaalta 120 miljoonaa testiä ei kovin pitkälle riitä, kun maapallon väkiluku on 7,8 miljardia, joten jos suomalainen testi valmistuu, todetaan toimivaksi, saa hyväksynnän ja sitä valmistetaan massatuotantona, niin luulisi sillekin markkinoita riittävän.

Lainaa

Tests for Covid-19 that show on-the-spot results in 15 to 30 minutes are about to be rolled out across the world, potentially saving many thousands of lives and slowing the pandemic in both poor and rich countries.

In a triumph for a global initiative to get vital drugs and vaccines to fight the virus, 120m rapid antigen tests from two companies will be supplied to low- and middle-income countries for $5 (£3.90) each or even less.

The tests, which look like a pregnancy test, with two blue lines displayed for positive, are read by a health worker. One test has received emergency approval from the World Health Organization (WHO) and the other is expected to get it shortly.

The initiative was launched in March by the WHO, the European commission, the Gates Foundation and the French government.

In return for a volume guarantee from the Gates Foundation, the companies are making 20% of their production available to low- and middle-income countries and 80% to the rest. Germany has already ordered 20m tests and France and Switzerland are following suit.

https://www.theguardian.com/world/2020/sep/28/covid-19-tests-that-give-results-in-minutes-to-be-rolled-out-across-world

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Tuoreen tutkimuksen mukaan koronavirus voi levitä myös melko tyhjässä lentokoneessa ja aiheuttaa kohdemaassa kymmeniä jatkotartuntoja.

Eurosurveillance-lehdessä julkaistu tapaus käsittelee 59 laboratoriovarmistettua Covid-19-tapausta Irlannissa, joiden alkuperä jäljitettiin yhteen kesällä saapuneeseen reittilentoon.

Lentokoneessa oli matkustajia kolmelta eri mantereelta, joista 13 henkilön arvellaan olleen sairastuneita 7,5-tuntisen lennon aikana. Osa matkustajista oli odottanut lentokentällä jatkolentoa jopa 12 tuntia. Reittilento oli koronakriisin vuoksi lähes tyhjä, sillä 283 paikasta oli täytetty vain 49 kappaletta eli 17 prosenttia.

Viidelle matkustajalle ilmaantui oireita neljän päivän sisällä. Kahdeksan henkilöä olisi voinut saada tartunnan myös lentokentällä, mutta istumapaikkojen perusteella koneessa tapahtunut infektio vaikuttaa todennäköisemmältä.

 

https://www.verkkouutiset.fi/yllatys-jaljityksessa-virus-levisi-lahes-tyhjassa-lentokoneessa/#3a490d71

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pariisin Charles de Gaullen lentoasema on ohittanut Lontoon Heathrow'n Euroopan vilkkaimmin liikkennöitynä lentokenttänä.

Ensimmäistä kertaa Pariisin Charles de Gaullen lentoasema on ohittanut Heathrow'n Euroopan suurimpana lentoasemana. Amsterdamin Schipol ja Frankfurt ovat tiiviisti perässä.

 

Lainaa

Heathrow has lost its place as Europe’s busiest airport for the first time after being overtaken by Paris’s Charles de Gaulle, the London airport said.

The number of passengers passing through Charles de Gaulle surpassed Heathrow, as losses at the UK airport climbed to £1.5bn in the first nine months of 2020. Heathrow heavily criticised the government for “slow progress” relative to its rivals in instituting a coronavirus testing regime for passengers.

https://www.theguardian.com/uk-news/2020/oct/28/heathrow-overtaken-as-europe-largest-airport-by-charles-de-gaulle-london-covid-paris

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26.10.2020 at 14.44, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Tuo kotimainen vaihtoehto vaikuttaa asialliselta. Tieto siitä on julkaistu kesäkuussa eikä sen jälkeen näytä löytyvän tietoa projektin etenemisestä.

Syyskuulta löytyi ainakin yksi uutinen.

https://yle.fi/uutiset/3-11537679

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää synkkyyttä:

 

Lainaa

Lentokenttiä hallinnoiva Finavia-konserni aloittaa yt-neuvottelut, joska koskevat Finavian ja sen tytäryhtiö Airpron koko henkilöstöä. Vähennystarve on yhteensä enintään 480 työpaikkaa, joista Finaviassa alustavan arvion mukaan enintään 130 ja Airprossa enintään 350.

https://yle.fi/uutiset/3-11605330?origin=rss

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansan 747 masiinat jumissa Twentessa, viranomaisten mukaan tulla saa muttei poistua..

"Six Lufthansa Boeing 747-400s, parked long-term at Twente Airport, The Netherlands, are not allowed to take off again to their final dismantling destination. Since their landing back in July 2020, Dutch aviation authority ILT (Inspectie voor Leefomgeving en Transport) amended the airport’s permits. 

Those six Boeing 747-400’s are too big and too heavy to take off from this regional airport, thinks ILT: “Wide-body aircraft can land at Twente Airport, but only for dismantling.” The infrastructure and departure procedures have not been approved for wide-body operations, hence the Lufthansa aircraft are “legally stuck”."

https://www.aviation24.be/airports/twente-airport-ens/six-lufthansa-boeing-747s-stuck-at-twente-airport-the-netherlands/ 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään