Harri Mustonen

Pilvien huimapäät

32 viestiä aiheessa

Tänään tuli kuluneeksi 70 vuotta lentosirkus Pilvien huimapäiden ensimmäisestä varsinaisesta näytöksestä. Lentonäytöksiä oli toki pidetty aiemminkin, mutta 29. tammikuuta 1950 Raimo Aulio esitti ensimmäistä kertaa Suomessa siivelläratsastusta Virroilla pidetyssä näytöksessä. Tästä voidaan katsoa varsinaisen ilmasirkustoiminnan alkaneen. Myöhemmin saman vuoden näytöksissä ilmavoimistelija Niilo Salo esiintyi Smolikin väliin rakennetulla Fonck-rekillä ja seuraavana vuonna esityksiin tuli nuoratikkailla voimistelua.

Juhlavuoden kunniaksi ilmasirkustoiminnasta on tarkoitus julkaista syksyllä kirja. Pilvien huimapäiden lisäksi siinä taustoitetaan lyhyesti myös ilmasirkuksen historiaa Yhdysvalloissa ja Euroopassa.

Nyt kirjaan kaivattaisiin aikalaisten tuntoja, kokemuksia ja muistoja Pilvien huimapäiden näytöksistä vuosilta 1950–1954. Mikäli sinulla sellaisia on, tai tiedät jonkun muistelleen noita näytöksiä, ottaisin tarinoita hyvin mielelläni vastaan. Juttuja voi lähettää kirjoitettuna tai voin tehdä myös haastattelun.

Kirjaan on olemassa jo melko runsas kuvitus, mutta jos kätköistä löytyy valokuvia, esitteitä tai julisteita, olisin myös niistä kiinnostunut.

Minuun voi ottaa yhteyttä sp:lla: pilvienhuimapaat(att)gmail.com

tai soittamalla: o4o 7o9 4854

t. Harri

Heinola-25.303.50.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on varmaankin tiedossa, muttei välttämättä kaikilla foorumin lukijoilla. Kuvia ja tietoja löytyy Jämiltä. 5e517bac04149_msKuva031.jpg.9aa61ca681bb11bceeceff0f70db7b52.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimo on löytänyt mielenkiintoisen artikkelin!

Ehkä Aamulehti? Särkkä oli tamperelainen toimittaja: https://fi.wikipedia.org/wiki/Eeva_Särkkä

Hän avusti Pakarista jonkun verran myös tämän Pilvien Huimapäät -kirjan teossa. Särkkä oli mukana tekemässä ainakin entisten sirkuslaisten haastattelusessiota Tampereella 1960-luvun lopulla.

t. Harri

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Quote

 

Kun Eero Pakarinen (s. 12.9.1914, ks esim Lentomestarit-kirja) oli haastattelun aikana 54-vuotias, on Eeva Särkän juttu ilmeisesti julkaistu Aamulehdessä syksyllä 1968 tai alkuvuodesta 1969. Onko Aamulehden artikkeliarkisto mahdollisesti käytettävissä, vaan pitääkö kelata suurimmissa kirjastoissa olevat mikrofilmit läpi? 

Jutun kuvituksena oleva Sha-2 kuva on mielenkiintoinen, ja ainakin minulle tuntematon!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama henkilö jolta sain ylläolevan lehtileikkeen kuvattavakseni kysyy, että onko kenelläkään tietoa Suomen Lentäjäin Ammattiyhdistys ry:stä? Hänen mukaansa yhdistys perustettiin pian sodan jälkeen ja se toimi suunnilleen vuoteen 1957 (eikä jatkanut toisella nimellä). Tuo "Ammattiyhdistys"-nimike laitettiin kuulemma siksi että näin saataisiin venäläisten valvontakomissiota rauhoitettua.

Miten tämä liittyy Lentosirkus Pilvien Huimapäihin? Yhdistyksellä oli omana koneena (ainakin) Praga Baby, jolla lennätettiin lentohalukasta yleisöä joka oli tullut seuraamaan lentosirkuksen esityksiä.

Lisätietojen lisäksi kysyjä haluaisi saada myös kontaktia jäseniin, toimihan hänen sukulaisensa tässä yhdistyksessä sihteerinäkin.

Täytyy todeta että jäsenmäärä on ollut aika huikea kun tarkastelee Hallinportti-näyttelyssä kuvattuja yhdistyksen jäsenkortteja.

(Sipi Laattala oli se toinen lentäjä joka lehtileikkeen mukaan lensi Savrovia Eero Pakarisen kanssa).

SLAY.JPG

SLAY1.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Sama henkilö jolta sain ylläolevan lehtileikkeen kuvattavakseni kysyy, että onko kenelläkään tietoa Suomen Lentäjäin Ammattiyhdistys ry:stä? Hänen mukaansa yhdistys perustettiin pian sodan jälkeen ja se toimi suunnilleen vuoteen 1957 (eikä jatkanut toisella nimellä). Tuo "Ammattiyhdistys"-nimike laitettiin kuulemma siksi että näin saataisiin venäläisten valvontakomissiota rauhoitettua.

Miten tämä liittyy Lentosirkus Pilvien Huimapäihin? Yhdistyksellä oli omana koneena (ainakin) Praga Baby, jolla lennätettiin lentohalukasta yleisöä joka oli tullut seuraamaan lentosirkuksen esityksiä.

Lisätietojen lisäksi kysyjä haluaisi saada myös kontaktia jäseniin, toimihan hänen sukulaisensa tässä yhdistyksessä sihteerinäkin.

Täytyy todeta että jäsenmäärä on ollut aika huikea kun tarkastelee Hallinportti-näyttelyssä kuvattuja yhdistyksen jäsenkortteja.

(Sipi Laattala oli se toinen lentäjä joka lehtileikkeen mukaan lensi Savrovia Eero Pakarisen kanssa).

 

Onkohan Lentäjäin Ammattiyhdistys ry sama kuin Suomen Lentäjäin Liitto, jonka toiminnanjohtaja Uuno Mäkelä oli 1945–1946? Mäkelä kirjoittaa julkaisemattomissa muistelmissaan tästä muutaman rivin, käyttäen myös nimeä Lentäjäin Liitto.

6 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Kun Eero Pakarinen (s. 12.9.1914, ks esim Lentomestarit-kirja) oli haastattelun aikana 54-vuotias, on Eeva Särkän juttu ilmeisesti julkaistu Aamulehdessä syksyllä 1968 tai alkuvuodesta 1969. Onko Aamulehden artikkeliarkisto mahdollisesti käytettävissä, vaan pitääkö kelata suurimmissa kirjastoissa olevat mikrofilmit läpi? 

Jutun kuvituksena oleva Sha-2 kuva on mielenkiintoinen, ja ainakin minulle tuntematon!

Mäkelä kertoo myös, kuinka lenteli matkoja pienellä amfibiokoneella ollessaan Kenttälentovarikko 3:n komentaja. Ilmaseikkailuihin tällä koneella mahtui ainakin kaksi pakkolaskua, jotka päättyivät onnellisesti. Harmon-lentäjät kirjassani on kuva s. 326 hänen laskeuduttua Sh-2:lla tarkastamaan Kasinhäntää - eli kyseessä lienee ollut sama kone, josta Pakarisen jutussa kerrotaan?

t. Harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Harri Mustonen kirjoitti:

Onkohan Lentäjäin Ammattiyhdistys ry sama kuin Suomen Lentäjäin Liitto, jonka toiminnanjohtaja Uuno Mäkelä oli 1945–1946?

Tietoa SLAY/SLY:stä löytyy Seppo Uolamon teoksesta "Härmälä - Tampereen lentokenttä", sivut 113-115 (Apali, 2004, ISBN 952-5026-41-8).

"Syyskokouksessa toiminnanjohtajaksi valittiin kapteeni evp. Uuno Mäkelä Orimattilasta ja sihteeriksi O. Törrönen." (1945)

Suomen Lentäjäin Ammattiyhdistys ry:n nimi päätettiin muuttaa Suomen Lentäjäin Yhdistys ry:ksi SLAY:n yleisessä kokouksessa Helsingissä 8. marraskuuta 1947. "Samassa kokouksessa valittiin uudeksi toiminnanjohtajaksi majuri E.Z. Stenbäck."

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
, / O

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harri tuossa edellä kysyy, että ”Onkohan Lentäjäin Ammattiyhdistys ry sama kuin Suomen Lentäjäin Liitto, jonka toiminnanjohtaja Uuno Mäkelä oli 1945–1946? Mäkelä kirjoittaa julkaisemattomissa muistelmissaan tästä muutaman rivin, käyttäen myös nimeä Lentäjäin Liitto.”

Entäs sitten Ansiolentäjien liitto? Sellainenkin on ollut olemassa. Kirjassani Kauhavan apu-ja leirikentät 1930- ja 1940-luvuilla kirjoitan seuraavasti:


”Aivan 1950-luvun alussa Ylivieskan kentällä kuitenkin vielä vieraili kiertueellaan Suomen Ilmailuliiton lentosirkus Pilvien Huimapäät. Heidänkin muistelmissaan mainitaan kentän pieni koko. Samoin kotimaista pienkonelentoliikennettä samoihin aikoihin harjoittaneen Ansiolentäjien Liitto ry:n mainoskartassa Ylivieskan Niemelänkylän kenttä on mukana.”

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta olikohan tuo SLAY jonkinlainen sodissa lentäneiden ”aseveliyhdistys ” ?

Tämä kannattaisi tutkia tarkemmin, vai ovatko jo kaikki jotain asiasta tietäneet pois joukostamme ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä ja milloin kuva on otettu ?

SLAY mainitaan jo vuoden 1946 Ilmailu-lehden toimituskunnassa.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Missä ja milloin kuva on otettu ?

"Yhdistyksen vuosikokouksessa 17. maaliskuuta 1946 Hotelli Aulangolla Hämeenlinnassa oli jäsenistöä runsaslukuisesti paikalla. Kokouksessa valittiin yhdistyksen uudeksi puheenjohtajaksi diplomi-insinööri T.A. Nieminen ja varapuheenjohtajaksi majuri K. Kepsu, molemmat Tampereelta." Ref: Uolamo, Härmälä - Tampereen lentokenttä, sivu 113.

Kuvassa on porukkaa runsaslukuisesti; noin 80 henkilöä. Lisäksi Hotelli Aulangon kuvista netissä löytyy samanlaisia tuoleja ja kattolamppuja.

Nimenmuutosta varten SLAY järjesti yleisen kokouksen Helsingissä 8. marraskuuta 1947. "Paikalla oli 64 yhdistyksen jäsentä."

Eli todennäköisesti kuva on Aulangolta 17. maaliskuuta 1946. Voin olla väärässäkin.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22.2.2020 at 14.59, Mara Aulio kirjoitti:

Rami aloitti nuoratikastempuilut kun Niilo Salo sanoi moiselle kiitos ei.

Huimapäiden hommaa täytyy sanoa:o

IMG_7294.JPG

IMG_7312.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Huimapäiden hommaa täytyy sanoa:o

 

Toimittaja Eeva Särkän kysymykseen, mitä huimapäisyys oikein on, 3 Powers akrobaattiryhmän jäsen Ville Korpela vastasi: "Se on älyllistä rohkeutta."

Särkkä: "Onko se sukua rämäpäisyydelle?"

Korpela ja Niilo Salo totesivat heti yhdessä, että ei varmasti!

Korpela jatkoi: "Täytyyhän huimapäälläkin olla rämäpäisyyttä, mutta jos se on vaan rämäpää se ei ole huimapää. Se on vain rämäpää. Rämäpäinen tekee mitä tahansa ja se harkitsee vasta jälkeenpäin – jos sillä on aikaa. Huimapää harkitsee vähän aikaisemmin ja tekee sitten rämäpäisesti."

t. Harri

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo Uolamon kirjassa (painettu 2014) "Kahdesti alasammuttu - Lentomestari Pauli Lehtonen", on kokonainen kappale nimeltään LENTONÄYTÖKSISSÄ (sivut 175-187). Siinä kerrotaan Pauli "Pali" Lehtosen vaiheet Pilvien Huimapäissä. Kirjassa on paljon hyviä kuvia ja muisteluita noista touhuista.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Seppo Uolamon kirjassa (painettu 2014) "Kahdesti alasammuttu - Lentomestari Pauli Lehtonen", on kokonainen kappale nimeltään LENTONÄYTÖKSISSÄ (sivut 175-187). Siinä kerrotaan Pauli "Pali" Lehtosen vaiheet Pilvien Huimapäissä. Kirjassa on paljon hyviä kuvia ja muisteluita noista touhuista.

Jukka

Kiitos vinkistä!

t. Harri

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuvarjohyppääjä Anneli Linkolan veli Paavo Linkola palveli ilmavoimissa, mutta missähän yksikössä? Hänelle myönnettiin SLM no 528, 21.1.1940.

 

t. Harri

Muokattu: , käyttäjä: Harri Mustonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paavo Sakari Linkola (ent. Collan, synt. 30.10.-17), kävi Ilmaupseerikurssi 6:n joka alkoi 6.6.1936 ja päättyi 15.5.1937, vänrikkinä 9.10.1939 Lentolaivue 26:een, josta lomautettiin 17.5.1940.

Samaa sukua, alunperin Collan, ollut tunnetumpi hävittäjälentäjä oli Mikko Linkola. Mikko Linkola (Mikko Collan synt. 3.2.1913) eli Yrjö Akseli Mikael Linkola oli ainakin varsin tunnettu hävittäjälentäjä (LLv 26 ja 28 sekä 24), jolla myös ilmavoittoja 3 kpl:tta. Hänestä löytyy paljon tietoja, tästä Paavosta en äkkiseltään vielä muuta löytänyt. Varmaan joku hänestä kertoo enemmän.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäystä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paavo saattoi kerryttää lentoaikaa Ilmavoimien esikunnan upseerina vuonna 1942? Etunimi puuttuu eikä näin ollen voi varmasti sanoa:

Edit: Tässä ei ole Paavo Linkola. Sen sijaan kyseessä on luutnantti Yrjö Linkola joka oli komennettuna Ilmavoimien esikuntaan jatkosodan aikana 17.11.41-27.2.42.

Linkola.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Paavo Sakari Linkola (ent. Collan, synt. 30.10.-17), kävi Ilmaupseerikurssi 6:n joka alkoi 6.6.1936 ja päättyi 15.5.1937, vänrikkinä 9.10.1939 Lentolaivue 26:een, josta lomautettiin 17.5.1940.

Paavo Sakari Linkolasta löysin jatkosodan aikaisena tietona että hän kuului vuonna 1942 Täydennyslentolaivue 35:n lentävän henkilökunnan luetteloon. Vänrikistä luutnantiksi ylennys tapahtui Ylipäällikön päiväkäskyllä n:o 66/22.6.42. Komennus ohjaajaopettajakurssille Lentosotakouluun 27.10.42. Siirretty T-Lentolaivue 35:stä Lentosotakouluun ohjaajaopettajaksi 12.11.42. Tietoni kattavat vuoden 1943 loppuun, jona aikana hän ainakin toimi tässä tehtävässä.

 

Linkola1.JPG

Linkola2.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, selvisihän se. Olin juuri laittamassa saman maininnan, että Yrjö eli luutnantti Mikko Linkola oli Ilmavoimien Esikunnassa ajalla 17.11-41 - 27.2. -42. Myös Mikko Linkola oli Täydennyslentolaivue 35:ssa 28.7.-43 - 4.7. -44.

Jukka

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään