Guest OldCrow

Minkä koneen potkurin lapa?

9 viestiä aiheessa

Morjens,

Muutama vuosi sitten ostin tämän potkurin lavan Keltaisen Pörssin kautta. Lapa on pituudeltaan noin 102,5 cm, joten kokonaispituus lienee ollut noin 205 cm:ä. Tämä lapa on ollut kenraali Artolan suvussa ja toiminut lampun jalkana. Huono lakkaus on jättänyt jälkensä...mutta silti siisti keräilykappale ;).

Löytyykö tietoa siitä, minkä koneen keulilla tämä lapa on joskus pyörinyt?

[ Attachment removed / expired ]

T: JJ

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tuo 22.5.33 tarkoittaa päivämäärää, niin ainakin seuraavat koneet tulevat kyseeseen:

I.V.L Hansa

VL Sääski

De Havilland Moth

Blackburn Ripon

Letov Smolik

VL Kotka

VL Tuisku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai niin...muistelin, että siellä olikin lisää merkintöjä.

GN 1340...Gnome ? eli ranskalainen...MS 50 ?

PS Hansan potkuri on ainakin JÄRJETTÖMÄN isokokoinen ;) ( pari päivää sitten nähneenä ).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

GN 1340...Gnome ? eli ranskalainen...MS 50 ?

Viimeiset MS-50:t poistettiin v. 1932 joten IMHO en usko. Lisäksi MS-50:ssä oli Clerget 9B -moottori

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliskohan tässä kuvassa saman sarjan potkurin lapa?

Erehdyttävän samannäköinen, eikö? Jos on, niin Papa varmaan muistaa??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on hiukkasen kokonaisempi lähes identtinen huiska. Siitä puuttuu toisen lavan kärjestä pikku palanen. Selvitin asiaa aikanaan, joten minulla saattaapi olla tietoa asiasta. Onkohan siinä keskiön kohdalla sivulla stanssattuna noita koodeja lisää? Niistä saattaisi saada jotakin irti, vaikka lienevätkin keskeltä poikki sahaustyön tuloksena...

Joka tapauksessa, GN on kuulemma geometrinen nousu, ja ko. koodi meinaa, että teoriassa rupelli poraa kierroksella itseään 1340 mm eteenpäin. Minun huiskani kuuluu Hermes-moottoriseen Mothiin ja siinä on samainen nousu sekä aika lähelle identtinen pituus, joten riskinsä olisi, että tuokin ois Mothista. Omani on vuodelta 1936.

Kaivapa, jos saat osiakin irti vielä muista koodeista!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisiko helpointa lähteä pudottelemaan pois VL:n tekemiä koneita? Luultavasti VL:n tekemissä koneissa useimmiten on myös heidän tekemänsä huiskat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on hiukkasen kokonaisempi lähes identtinen huiska. Siitä puuttuu toisen lavan kärjestä pikku palanen. Selvitin asiaa aikanaan, joten minulla saattaapi olla tietoa asiasta. Onkohan siinä keskiön kohdalla sivulla stanssattuna noita koodeja lisää? Niistä saattaisi saada jotakin irti, vaikka lienevätkin keskeltä poikki sahaustyön tuloksena...

Joka tapauksessa, GN on kuulemma geometrinen nousu, ja ko. koodi meinaa, että teoriassa rupelli poraa kierroksella itseään 1340 mm eteenpäin. Minun huiskani kuuluu Hermes-moottoriseen Mothiin ja siinä on samainen nousu sekä aika lähelle identtinen pituus, joten riskinsä olisi, että tuokin ois Mothista. Omani on vuodelta 1936.

Kaivapa, jos saat osiakin irti vielä muista koodeista!

Katos vaan....sieltähän löytyy toiselta puolelta hopean alustamaalin osittain peittämä "No 27" ja etupuolelta "2J" (?).

Ja toi wanha lakkakin lähtisi kynsilakan poistoaineella....mutta taitaa olla liian kova homma ;).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm. Noista ei juurikaan viisastunut... Entäpä siinä sivulla??? Voinpa postata omastani kuvia, kunhan saan kameran akun haettua työmaalta.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään