Kirjoitettu Helmikuu 3, 2020 Moi, Kaverillani on ko.potkuri hallussaan jonka ostanut jonkun jäämistön yhteydessä. Löytyisikö täältä apua selvittämään lisätietoja ko. potkurista? Valmistusvuosi,missä koneessa käytetty aikanoinaan ja mahdollinen arvo? Kiitollisena jään odottelemaan foorumilaisten tietoja. Annan mielelläni lisätietoja,mutta oletan ,että noista kuvista löytynee jo tarpeeksi tietoa tunnistamista varten. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2020 Tässä ketjussa Raimo on avannut tehtaan merkintöjen merkitystä: Ehkäpä tällekin ropellille löytyy pian oikea koneyksilö? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2020 (muokattu) Taitaa tämäkin olla Caudronin potkuri = CAU. Jukka Muokattu: Helmikuu 3, 2020, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2020 Moi, Kiitos tiedoista! Caudron ei sano maalikolle mitään...Milloin ollut käytössä ja missä käytössä? Täytyypä kuuklata hiukan... 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2020 Kolmannesta kuvasta voisi päätellä että on kyseessä Caudron G3. Lavan kärjen malli on vähän tämän kaltainen. -ARi- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2020 Moi, Näyttää kyllä malli joo hiukan samalle,toi kaverin potkuri on tehty 6;sta lamellista,kertoiskohan se jotain?Tosta kuvasta ei näe monestako lamellista esimerkkipotkuri on tehty. Koitan saada kaverilta tarkempia kuvia noista stansseista jos sillä saisi varmemman selvyyden. Kiitos jo selvitystyöstä tähän mennessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2020 (muokattu) Auttaisi asiaa jos laittaisi kaikki potkurissa olevat numerot ja kirjaimet kirjoittaen näkyville. Silloin on mahdollista löytää oikea koneyksilökin minkä nokalla on potkuri pyörinyt, ja näin päästä vieläkin syvemmälle potkurin käyttöhistoriaan. Muokattu: Helmikuu 3, 2020, käyttäjä: Raimo Heikkinen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2020 (muokattu) 3 tuntia sitten, Tomas Åberg kirjoitti: Moi, Kiitos tiedoista! Caudron ei sano maalikolle mitään...Milloin ollut käytössä ja missä käytössä? Täytyypä kuuklata hiukan... Jos tuo potkuri on "Tutankhamonista", niin tässä tietoa koneesta ja sen käytöstä Ilmailuvoimissa. http://lentotekniikankilta.fi/caudron.htm Yksi koneyksilö on entisöity ja löytyy Hallinportin ilmailumuseosta: https://www.flickr.com/photos/nilsmosberg/42472662715 Jukka Muokattu: Helmikuu 3, 2020, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2020 laitanpa kyselyä kirjaimista eteenpäin.Uskaltaako joku arvioida tuollaisen hintaa vai taitaa olla vaan koriste-esine? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2020 No niin... Potkurista voi kuulemma lukea suurennuslasilla seuraavaa: N_7 (selkeä tunnistus) CAU_G3_ H tai N 801P 80 P 60 10 918 Auttaako yhtään tunnistusta? Jännittävää touhua...:) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2020 Täytyy jatkaa huomenna. Tähän mennessä on löytynyt joitakin Tomaksen listaan yhdistäviä potkurien numeroita/koneita: - Caudron G.3, tunnus 1.E.14: Potkuri N:o 7, - Caudron G.3, tunnus 1.E.15: Ollut asennettuna mm. potkuri N:o 918 (Tomaksen listassa on 10 918). Myöhemmin on poistettu 29.2.1924 tapahtuneessa onnettomuudessa särkynyt potkuri N:o 7 sarja D.21, - Caudron G.3, tunnus 1.E.16: Poistettu 17.3.1924 tapahtuneessa onnettomuudessa tuhoutunut 1.E.16 ja potkuri N:o 7. Kysynpä: Onko potkurissa mitään vauriojälkiä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2020 Missä onnettomuuksissa ovat edellämainitut tuhoutuneet? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2020 Caudron G.3 -koulukoneiden konekohtaiset lentopäiväkirjat ovat yleisesti ottaen kovin vajaasti (lue: huonosti) täytetyt. Varsinkin potkurien kohdalla on joko yksi, kaksi tai ei yhtään potkurivaihtoa merkittynä. Lisäksi on huomattavasti "numero epäselvä" merkintöjä. Le Rhöne 80 hv. -moottoreihin käypien potkureiden valmistajia löytyi seuraavasti: "Gremout", "Lumiére", "Melner", "Thulin", "Velo" ja kotimainen "I.V.L.". Löytyi myös "Le Rhône" mutta onko ollut myös potkurien valmistaja? Tähän mennessä on löytynyt numeroita seuraavasti: Gremout: 14055, 140160, 11076, 14113, 114116, 11007, 10696, 11038, 11005, 11468. Velo: 101878, 101778, 101786, 101721 (Nousu 1,40-1,60. Pituus 2,6 m.). Melner: 1253. I.V.L.: 1, 2, 3, 4. Thulin: N:o - (Nousu 207. Pituus 2,50 m.). Lumiére: N:o -. Potkureita ilman tehdasmerkintöjä: 213, 918, 1017, 8752, 8725, 9943, 14932, 49819, 82639, 82687, 123185. Majuri Etiennen välittämänä, saapui Ranskasta huhtikuussa 1921 yhteensä 10 kpl. Caudron-potkureita. (Numerot ovat keskeneräisyyden vuoksi toistaiseksi selvittämättä). Ranskasta saapui helmikuussa 1923 "Le Rhône" -potkureita 15 kpl.: 101870, 101764, 101950, 101778, 101846, 101878,101882, 1826, 82676, 82686, 12185, 123285, 49826, 49849 ja 49835. Toukokuussa 1923 Lento Oy:lta ostetut potkurit ovat toistaiseksi selvittämättä. Le Rhône 80 hv. moottorien ja siihen potkurien tarvitsijoita oli Suomen ilmailuvoimissa koneet Caudron G.3 (19 kpl.), SPAD S.34 (2 kpl.), Nieuport 10 (3 kpl.). Tämän lisäksi vielä viimeisinä käyttäjinä olivat Ilmailutelakan valmistamat moottorikelkat (n. 4 kpl.). Vuoden 1924 jälkeen oli käyttäjinä enää moottorikelkat. Silti Ilmailutelakalla oli 15.9.1926 varastoituna kaikkiaan 19 kpl. Le Rhône-moottoria ja 27 Caudron G.3-potkuria. Tämä projekti ei ole vielä maalissa, mutta en taida tätä nyt jatkaa sillä epävarmuustekijöitä on tässä liiaksi. Läpikäytävää aineistoa vielä kyllä riittäisi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2020 Raimo, En voi sanoa kuin huh huh tuota kertomaasi tiedon määrää..mistä ikinä tietosi ovat peräisin kuulostaa tuo tiedon määrä uskomattomalta. Iso kiitos kaikille vastanneille. Arvon määritys taitaa jo olla mahdotonta,pitäköön kaveri potkurinsa tallissaan ja nauttikoon ulkonäöstä kokorahalla. Kiitos. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2020 Tutankhamon tuli 18. maaliskuuta 1924 nousun aikana tulleen käyntihäiriön vuoksi jäälle Santahaminan edustalla. Caurdonin liito-ominaisuudet olivat hetekan vastaavien ominaisuuksien luokkaa, ja kun konerikko tapahtui 150 metrin korkeudessa, tuli koneesta rumaa jälkeä kahden kuperkeikan tuloksena. Lentäjä "selvisi" mutta tähystäjä menetti henkensä. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla