Petri Lehtovirta

Boeing 797 / NMA (New Midsize)

6 viestiä aiheessa

Boeingin huhuttu uusi NMA, New Midsize Aircraft - keskikokoisten koneiden luokkaan puhtaalta pöydältä suunniteltava konetyyppi on noussut yhä enemmän lentoyhtiöiden toivelistalle, erityisesti Boeing 737 MAX katastrofin jälkeen.

Boeing on hahmotellut jo useiden vuosien ajan NMA:ta, lentokonetta jossa olisi noin 270 istuinta ja 4000–5000 nm (7 400–9 300 km) lentomatka.

Lentoyhtiöt tarvitsevat korvaajia heti seuraavan vuosikymmenen puolivälissä vanhenevien 757- ja 767-laivastojensa korvaamiseksi. Jos Boeing ei käynnistä uutta ohjelmaa pian, kaikki nämä lentotoiminnan harjoittajat valitsevat Airbusin yhden käytävän A321:n. Nämä operaattorit haluavat laajentaa olemassa olevia mannertenvälisiä reittejä ja luoda uusia mannertenvälisiä reittejä.

Joulukuussa  yhdysvaltalainen United tilasi 50 Airbus A321XLR -konetta juuri tähän segmenttiin.

Boeing on kuitenkin lykännyt päätösten tekemistä konehankkeen eteenpäin viemisestä. Boeing aikoo vielä kartoittaa lisää markkinasegmenttejä, joihin uutta konetyyppiä tarvitaan tulevaisuudessa.

https://www.flightglobal.com/airframers/boeing-has-no-time-to-lose-on-nma-decision/136562.article

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeingin johtaja David Calhoun kertoo, että Boeing suunnittelee ensin digitaaliset työkalut ja vasta kun työkalut ovat valmiina, alkaa uuden konetyypin suunnittelu. Tähän menee ainakin kaksi vuotta.

Lainaa

Design of the Boeing Co.'s (NYSE: BA) next commercial jet won't likely begin for at least two years, said CEO David Calhoun, who spoke at the Bernstein Strategic Decisions Conference on Friday.

The company has faced rising criticism that it's failing to address a widening market gap with European rival Airbus in the narrow-body segment.

But first, Calhoun said the company will focus on developing the digital tools it will use to design its next-generation plane.

It will be “at least a couple of years before I'm confident that those tools are tested and mature enough to implement on the next airplane,” Calhoun said. “When that happens, then we design the next airplane. We don't do it the other way around.”

Tällävälin Airbus on tukevassa johdossa kapearunkokoneiden tilausmäärissä. Tämän hetken tilanne: Airbusilla on toimittamatta 7360 A320-perheen konetta, Boeingilla toimittamatta 3413 737 Max-koneperheen konetta.

Lainaa

Airbus said it had around 7,360 outstanding orders for its A320 family of jets as of April, including some 3,447 for its 244-seat A321neo aircraft. It plans to increase production across its A320 family to 75 planes per month by 2025.

In contrast, Boeing has around 3,413 orders on its backlog for the 737 Max family of jets, taking into account federal rules that led the company to remove more than 100 orders from its books in March due to customer creditworthiness.

https://www.bizjournals.com/seattle/news/2022/06/05/boeing-ceo-calhoun-new-commercial-jet-design.html?utm_source=sy&utm_medium=nsyp&utm_campaign=yh

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeingin toimari Calhoun kertoo, että Boeing ei tuo markkinoille uutta konetyyppiä tällä vuosikymmenellä.

Lainaa

Boeing CEO David Calhoun explicitly erased any notion that the company will launch the development of a new commercial airplane this decade during the company’s 2022 Investor Conference Wednesday, explaining that it needs to see the availability of technology capable of generating a 20- to 30 percent operating cost improvement over existing platforms before committing financial resources to any clean-sheet program.

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2022-11-03/boeing-ceo-nixes-notion-clean-sheet-aircraft-decade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

560 Boeingin insinööriä eläköityi marraskuussa. Heillä oli mahdollisuus ottaa eläkkeensä kertasummana, jonka ehdot olisivat huonontuneet. Boeing tarjosi 26 avainhenkilölle 400 000 dollarin arvosta osakkeina kahden vuoden lykkäyksestä, mutta vain 9 tarttui tarjoukseen. Boeingin siviilikonepuolella on 17 000 insinööriä, kaikkiaan Boeing työllistää 57 600 insinööriä.

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeing-lost-hundreds-of-experienced-seattle-area-engineers-last-month/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeingin Calhoun on nyt sitä mieltä, että NASA:n kanssa yhteistyössä kehiteltävä "sustainable flight demonstrator", jossa on ohuet, tuetut siivet (ks. kuva) voisi tulevaisuudessa korvata 737 MAXin koska polttoaineenkulutuksen odotetaan putoavan 30 %, mikä tekee konetyypistä kaupallisesti kannattavan. 

Lainaa

Boeing says its collaboration with NASA on a highly efficient single-aisle airliner could lead to a replacement for the 737. In an earnings call on Wednesday Boeing CEO Dave Calhoun confirmed the Sustainable Flight Demonstrator meets the “standard needed to launch a commercial airplane” with its major increases in fuel efficiency. “The program that we’ve embarked on here is how do you commercialize it?” Calhoun told the call.

The glider-like wings will cut drag and improve efficiency by up to 30 percent over the 737 MAX and Airbus A320neo. NASA said it wants to see the design become commercially viable and Calhoun said that’s where the project is headed

https://www.avweb.com/aviation-news/strutted-airliner-might-replace-737/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään