Marko Rintanen

Fieseler Storch kevätauringossa

25 viestiä aiheessa

Tänään pääsi tuulettumaan ja valohoitoa saamaan Luftwaffen Storch. Vuonna 1944 Suomeen kaputin tehneen koneen jäänteet ja siihen vähän kerättyä osaa.

 

IMG_2045 2.jpg

IMG_2055.jpg

IMG_2067.jpg

IMG_2065.jpg

IMG_2081.jpg

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Marko Rintanen kirjoitti:

 

IMG_2055.jpg

 

Marko se osaa yllättää! Onko tämän koneen kaputtipaikasta tietoa? Laitan vertailuksi varhaisen saksalaisen Fi 156:n "armatuurilaudan" noin v. 1938-39.

IMG_0616.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Marko se osaa yllättää! Onko tämän koneen kaputtipaikasta tietoa? 

Sen verran on, että - 44 Ristijärvellä. Ilmeisesti nousussa ottanut toinen teline piikkilanka-aitaan kiinni ja siitä peltoon. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmetytti mikä mittaritaulussa kielletty Sacklandung oikein on. Vastaus löytyi vuoden 1942 Flugsport-lehdissä olleesta tehtaan mainossarjasta. Storchilla voi ilmeisesti tulla laskuun koko ajan kolmelle pisteelle vedettynä, jolloin laskumatka on 25 metriä. Teline on tietysti kovilla.

Sacklandung.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Seppo Koivisto kirjoitti:

Teline on tietysti kovilla.

Niin kovilla, että Luftwaffe on katsonut parhaaksi sen kieltää (verboten).

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen tunnuksesta on kahta tietoa. ND+OA on mitä ilmeisimmin merkattu - 42 vuoden papereissa tälle runkonumerolle 5718. Mutta on myös tullut toista tietoa, että vuoden - 44 kaputissa tunnuksena olisi ollut ND+OT. Kone vaurioitui vuonna 1944 Ristijärvellä lentoonlähdössä. Toinen teline otti nousussa kiinni piikkilanka-aitaan ja kone tuli nokilleen. Saksalaiset polttivat koneen.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota "Sacklandung" termiä suomentelin itsekin. Tässä vielä video, jossa näkyy mm. tuo lyhyt laskeutuminen.

 

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SA-kuva, kuvatiedoissa maininta: ”Kuvassa on lähitiedustelulentue 1(H)/32:n Fi 156 Storch lentokone. Kuvassa on alkuperäisestä kuvatekstistä poiketen 80 litran lisäpolttoainesäiliö, ei pommi.”

Kuva on otettu Kemijärvellä 15.9.1941. Kuvaaja sotilasvirkamies H.Roivainen.

Jukka

EC8A46F4-9757-4F8E-A8CA-F455006533A1.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Marko Rintanen kirjoitti:

Koneen tunnuksesta on kahta tietoa. ND+OA on mitä ilmeisimmin merkattu - 42 vuoden papereissa tälle runkonumerolle 5718. Mutta on myös tullut toista tietoa, että vuoden - 44 kaputissa tunnuksena olisi ollut ND+OT. Kone vaurioitui vuonna 1944 Ristijärvellä lentoonlähdössä. Toinen teline otti nousussa kiinni piikkilanka-aitaan ja kone tuli nokilleen. Saksalaiset polttivat koneen.

Sattumaako vain? Seppo Kohosen liittämässä Storch-koosteessa jossa lentelee Fi 156-koneita eri aikakausilla, lentelee 1.9.2018 sellainen Storch, jonka Luftwaffen rek.tunnus on NO+OA. Läheltähän se liippaa. Onkohan ollut joku yhteys "Markon Storch´n" esim. valokuva kun tätä feikkitunnusta on koneeseen maalattu?

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

SA-kuva, kuvatiedoissa maininta: ”Kuvassa on lähitiedustelulentue 1(H)/32:n Fi 156 Storch lentokone. Kuvassa on alkuperäisestä kuvatekstistä poiketen 80 litran lisäpolttoainesäiliö, ei pommi.”

Kuva on otettu Kemijärvellä 15.9.1941. Kuvaaja sotilasvirkamies H.Roivainen.

Jukka

Suomenkielisen Wikipedian artikkelissa on ilmeisesti samasta Storchista on myös toinen kuva Kemijärveltä.

"Fieseler Storch pommilastissa valmiina tehtäväänsä. (Kuvassa on lähitiedustelulentue 1(H)/32:n Fi 156 Storch lentokone)."

Kemijärvi, 15. syyskuuta 1941 Sot.virk. H.Roivainen - SA-kuva (http://sa-kuva.fi/)"

Fieseler_Fi_156_Storch_(SA-kuva_48792).j

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä vain, itse asiassa samasta tilanteesta on kuuden SA-kuvan sarja. En viitsinyt kaikkia tänne laittaa. (kuvat 48791-48796)

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markon ja SA-kuvan Storch´ssa näyttää olevan valonheittimet. Löytyykö Markolla mitään näitä tunnuksia/numeroita valonheittimessään?

IMG_0606.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Markon ja SA-kuvan Storch´ssa näyttää olevan valonheittimet. Löytyykö Markolla mitään näitä tunnuksia/numeroita valonheittimessään?

IMG_0606.JPG

Tuossa pari kuvaa

PINTSCH BERLIN

FI Nr. 32459

Type FS 130 S

Nr. 6265   12V

 

IMG_2053.jpg

IMG_2099.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Marko Rintanen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/8/2020 at 12.33, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Markon ja SA-kuvan Storch´ssa näyttää olevan valonheittimet. Löytyykö Markolla mitään näitä tunnuksia/numeroita valonheittimessään?

IMG_0606.JPG

Voisiko tuo Osram valonheitinlamppu olla sama, kuin tämä:

https://www.ebay.com/itm/Osram-Nitra-Lamp-Tear-Drop-Clear-E27-100W-24-25V-N10024-5-/174142125552

Eli onko tuo alkuperäinenkin E27 kannalla?

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
Typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varaosaluettelon mukaan lampun Fl numero on 32798. Tuolla voi jostain löytyä lähempää tietoa alkuperäisestä polttimosta?

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaava polttimo (paitsi kirkas, alkuperäisessä ilmeisesti heijastinrengas?) siis löytyisi esim. täältä.

Muokattu: , käyttäjä: Tuomo Laamanen
Lisäys suluissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään