Petri Lehtovirta

Ciara -myrsky peruuttaa lentoja

13 viestiä aiheessa

Lentoja on jouduttu perumaan muun muassa Amsterdamin Schipholissa, Brysselissä ja Saksan kentillä.

https://yle.fi/uutiset/3-11200591
 

Esimerkiksi Schipholin departures lista näyttää hyvin punaiselle tänään aamupäivän osalta
https://www.schiphol.nl/en/departures/
 

Brysselissä yksittäisiä lentoja peruutettu
https://www.brusselsairport.be/en/passengers/flights/departing
 

Hampuriin peruutukset iskevät laajalti:
https://www.hamburgairport.org/departures.shtml

============edit=====

Munchen on lisättävä näihin eniten kärsineisiin

https://www.munich-airport.com/all-departures-1450598#departures

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
Otsikko typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wideröe kirjoitti Faceen seuraavaa:

Lainaa

Historisk lavt lufttrykk

På grunn av historisk lavtrykk i store deler av landet har vi i dag utfordringer med flytrafikken. Våre minste flytyper, Dash 100-, 200 og 300, kan ikke fly i trykk lavere enn 948 hektopascal. Vi har en rekke steder målt trykk ned i 944 og 946.

Ved trykk under 948 hektopascal vil ikke høydemåleren gi pålitelig informasjon. Pålitelig høydemåling er nødvendig for å kunne lande på en sikker måte, og dette har resultert i flere innstillinger og forsinkelser.

Elikäs historiallisen matalan ilmanpaineen takia ei Dash 8-100/200/300 koneet voi lentää kaikkialle, koska ne on hyväksytty min 948 HPa paineelle ja osassa paikkoja on paineet 946 ja 944 Hpa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Timo Koski kirjoitti:

koska ne on hyväksytty min 948 HPa paineelle

Pilkunviilaajana aloin ihmettelemään tuota lausetta, sillä 948 hPa vastaa noin 600m (2000ft) standardi-ilmakehässä. Eli aika matalalla joutuisi Dash-kaseilla operoimaan normaalissa kelissäkin. :cool: 

Laitoin Wideroen tekstin Googlen kääntäjään:

"Historiallisen alhaisen paineen takia suurissa osissa maata meillä on tänään lentoliikenteen haasteita. Pienimmät lentokonetyyppimme, Dash 100, 200 ja 300, eivät voi lentää alle 948 hehtaarin paineissa. Meillä on useita paineita mitattuna paine alas 944 ja 946. Alle 948 hehtaarin paineissa korkeusmittari ei anna luotettavaa tietoa. Luotettavaa korkeudenmittausta vaaditaan voidakseen laskeutua turvallisesti, ja tämä on aiheuttanut useita asetuksia ja viiveitä."

Eli ei ainakaan tuossa tekstissä ole mitään mainintaa koneen hyväksymisestä.

Tekstin mukaan voisi kuvitella, että tuo ongelma liittyy korkeusmittarin asetukseen eli asetus ei onnistu noin pienelle paineelle. Saatan olla täysin väärässäkin.

FAA:n sivuilta löytyy oheinen dokumentti aiheesta https://www.faa.gov/air_traffic/publications/atpubs/aip_html/part2_enr_section_1.7.html

Sen kohdassa 5 sanotaan: 

"Low Barometric Pressure

  1. When abnormally low barometric pressure conditions occur (below 28.00), flight operations by aircraft unable to set the actual altimeter setting are not recommended." Alleviivaus allekirjoittaneen tekemä.

Tuo Jenkkien käyttämä 28.00 inches of mercury on sama kuin 948 hPa.

Rodney

P.S. Näyttäisi ainakin yhden valmistajan korkeusmittareiden (TSO) skaala olevan 28.1-31.0 In Hg.

https://www.unitedinst.com/Products/Altimeters/

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo / P.S.
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Eli ei ainakaan tuossa tekstissä ole mitään mainintaa koneen hyväksymisestä.

Tekstin mukaan voisi kuvitella, että tuo ongelma liittyy korkeusmittarin asetukseen eli asetus ei onnistu noin pienelle paineelle. Saatan olla täysin väärässäkin.

"While there are things pilots can do to compensate for lower pressure than their instruments can be calibrated for, it’s not an ideal situation. A Widerøe spokesperson told Forbes that canceling flights was the best option to ensure safety on the airline."

sanoo sivusto https://simpleflying.com/low-pressure-grounds-wideroes-dash-8-fleet/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kittilässä, ja yleisesti Länsi-Lapissa myös Ruotsin Norbottenissa, tällä hetkellä ollaan QNH 950 hPa paikkeilla, esim Pajala tasan 950 hPa ja Kittilä 949 hPa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

 

Eli ei ainakaan tuossa tekstissä ole mitään mainintaa koneen hyväksymisestä.

 

Pilkunviilaus on ihanaa ja hyväksyttävää, siihen itsekin osallistun aina silloin tällöin.

ROD on oikeassa, eihän tuossa lainauksessa niin lukenut. Mutta olinkin ottanut pätkän myöhemmästä Wideröen kommentista eli vastauksesta jollekin henkilölle mukaan (vapaaseen kouluruotsi käännökseeni):

Lainaa

Våre minste Dash8 fly er ikke sertifisert for operasjoner med lavere lufttrykk enn dette.

Tästä voi sitten alkaa pilkkua nysväämään lisää. :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Timo Koski kirjoitti:

Tästä voi sitten alkaa pilkkua nysväämään lisää. :cool:

Eiköhän perussyy tullut tuossa jo aika hyvin selville; höyrykorkeusmittarin asetuksen rajallisuus.

I rest my case.

Rod

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusia voimakkaita myrskykeskuksia on kehittymässä Atlantilla

Ensi viikonlopuksi Länsi-Eurooppaan saapuu Dennis.
 

Lainaa

 

– Juuri kun Ciaran aiheuttamasta myllerryksestä toivuttiin, on Dennis astumassa puikkoihin, sanoo Forecan meteorologi

Mielenkiintoista on hänen mukaansa se, että Dennis seuraa täsmälleen Ciaran jalanjälkiä tuoden Länsi- ja Keski-Eurooppaan sekä Skandinaviaan myrskytuulia, hirmumyrskypuuskia ja runsaita sateita.

– Lauantain ja maanantain välillä juna- ja lentoliikenteeseen on jälleen odotettavissa häiriöitä

 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006405195.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka onkin ennuste, niin suuntaa antava varmasti:

BIKF 131614Z 1318/1418 08022G33KT 9999 FEW030 SCT045 TX04/1415Z TNM02/1318Z PROB40 TEMPO 1318/1401 2000 SHSN BKN015 OVC028 BECMG 1320/1322 10033G44KT FEW020 SCT030 BKN040 BECMG 1400/1402 10042G55KT 3000 -SN BKN013 OVC022 TEMPO 1400/1418 0500 SNRA BKN005 OVC010 BECMG 1403/1405 09052G70KT TEMPO 1406/1411 11062G80KT BECMG 1413/1415 10042G54KT

Siinä on aamuyöstä alkaen aika haipakkaa tuulta, keskituuli 26 m/s ja puuskat 35m/s, ajoittain aamulla ja aamupäivällä 31m/s ja puuskat 40m/s. Pitääpä katsoa kuinka lähelle osui ennusteet, jos muistan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10.2.2020 at 15.18, Juri Pelkonen kirjoitti:

Ciara on myös edistänyt lentoja, JFK -LHR lenneltiin alle viiteen tuntiin:

 BBC: Storm Ciara helps plane beat transatlantic flight record

Istuskelin samana yönä BA294:n (B747) kyydissä ORD-LHR, ja sekin saapui yli tunnin etuajassa, vaikka lähti yli vartin myöhässä. Lähtiessä kapteeni kuulutti matkan teeman oleva tuuli. Tulisimme nappaamaan kunnon myötätuulia, ja saapumaan Lontooseen etuajassa. Samoin Lontoossa olisi luvassa kovaa tuulta ja vaappuva lähestyminen. Jossain vaiheessa yötä raotin silmiä ja näytöllä oli 1300-1330km/h maanopeuksia, sekä noin 400km/h myötätuulilukuja. Nappasin kuvan, mutten jaksanut kytistellä koko yötä hetkellisiä huippulukemia. Saisikohan jostain kaivettua ko. lennon hetkelliset maanopeushuiput, kun FR24:lla on katve Atlantilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika lähellä alkaa olla vallitseva sää ennustetta (ks edellä TAF), muutaman solmun vajaa.

BIKF 140800Z 10057G78KT 9999 BKN031 02/M01 Q0954

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänä päivänä Islannissa riehunna ja vieläkin riehuva matalapaine on peruuttanna aamusta lähtien lennot. Nyt n klo 2350 (suomen aikaa) yrittää Finnairin 321 sinne toisena koneena aamun jälkeen, aikaisempi on LPA:sta tuleva Icelandair 757 klo 2335 (suomen aikaa). Joitakin lentoja lähtennä vaan vaikeeta ku ei oo voinu laskeutua. Tällä hetkellä tuulet 58 km/h.  fr24.com. FIN4XP ja FI1513

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Hämäläinen
korjattu väärä tuulinopeus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään