Olli Vainio

EFHK:n kiitotieremontti 22L/04R ja rinnakkaislähestymiset

53 viestiä aiheessa

Näemmä ILL on nyt laittanut nyt suplementit weppisivuilleen kanssa.

 

Eli, näemmä EFHK:lla on rinnakkaislähestymisistä kokeilujakso nyt keväällä ja tarkoitus ottaa nuo normaaliin käyttöön marraskuussa jos kokeilujakso onnistuu.

 

http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipsup/Sup/S2005/S0082005.pdf

 

Sitten on tuo kiitotieremontti. Näemmä pitkälti samantyylinen operaatio kuin viimekesän 15/33:n remontti. Tosin taitaa kokoajan olla myöskin 15/33 käytössä ettei tule yhden kiitotien tilannetta kuitenkaan.

 

http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipsup/Sup/S2005/S0092005.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli, näemmä EFHK:lla on rinnakkaislähestymisistä kokeilujakso nyt keväällä ja tarkoitus ottaa nuo normaaliin käyttöön marraskuussa jos kokeilujakso onnistuu.

 

http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipsup/Sup/S2005/S0082005.pdf

 

Kokeilu näytti alkaneen suunnitelmien mukaisesti tänään 14.4. Aamuyhdeksän kieppeillä ainakin kolme konetta (ATR 72, Saab 340 ja RJ85) tuli laskuun 22R:lle muun liikenteen laskeutuessa 22L:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuota suppelementtia lueskelen, niin aika yllättävän pitkään on tuo rata (22L siis) kiinni. Työt alkaa 2.5. ja rata avataan vasta 29.9.05...

 

Mukavasti tulee rullausmatkoja lisää. No, onneksi ei lentokoneessa ole kilometrimittaria ;D

 

 

Ja työvaiheissa 2 ja 3 voi tulla hieman rullausruuhkaa.. Vaihe 2 - tämä ei vielä niin paha, kun 22R:lle menee kaksi rullaustietä, mutta tuossa Y ja Z risteysalueella voi joutua jo väistelemään vähän.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Vaihe 3, tämä onkin jo vähän mielenkiintoisempi, koska 22R:lle menee vain yksi rullaustie (normitilanteessa 4). Eli esim. kovan tuulen vallitessa kun 15:ttä ei voida käyttää laskuihin, pitää sekä lähtevien että saapuvien kulkea tuon rullaustie G:n kautta. Elleivät sitten rataa 15/33 pitkin rullauta..

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

No, in any case, taas hyvä syy jaella lisää slottiaikoja EFHK:n liikenteen takia. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos 33:lle laskeutuu, niin ei sais mennä kovinkaan pitkälle. Muuten pitää alkaa perruuttelemaan, mikä voisi aiheuttaa odotusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos 33:lle laskeutuu, niin ei sais mennä kovinkaan pitkälle. Muuten pitää alkaa perruuttelemaan, mikä voisi aiheuttaa odotusta.

33 ei vaan ole käytössä laskeville juuri koskaan. Taitaa olla muutama päivä vuodessa jolloin on niin kova pohjoistuuli että pitää 33:sta käyttää. Ja nekin yleensä talvella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin mututietoutta käyttäen eiköhän ne käytä 15 laskeutuville ja 22R nouseville, kuten tähänkin saakka.

15 ei ole käytetty muutoinkaan nousuihin, eikä 33 laskuihin, kuin erittäin harvoina kertoina, kun tuulet tuulevat pahasti.

Turbopropithan noita on vissiin käyttänyt myös välillä, päiväsaikaan.

 

Muutenhan tuossa on golffi ja/tai delta rullaustiet auki.

15 kautta tuskin paljoa kannattaa rullailla, mutta eipä se kyllä mikään mahdottomuus näyttäisi olevan, mikäli tuulet eivät suosi 15 ja ei haluta työvaiheessa 3. pistää "liikennevaloja" golffille.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilu näytti alkaneen suunnitelmien mukaisesti tänään 14.4.

 

Myös perjantai-iltana 15.4. kuuden jälkeen kun laskeutuvien koneiden rata vaihtui 15:stä 22L:ksi alettiin koneita ottaa laskuun myös 22R:lle. Onneksi kuitenkin ne koneet, joita menin kuvaamaan laskeutuivat 22L:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sunnuntaina siinä kolmen pintaan olin Variston Kodin Ykkösen pihalla odottelemassa kun vaimo oli puutarhakaupassa shoppailemassa ja odotellessani tietysti nautin mahdollisuudesta nauttia hyvästä näkyvyydestä laskeutuviin koneisiin. Kyseisenä aikana oli näemmä melkoinen satsi koneita tulossa EFHK:lle ja hienosti menivät vuorotellen 04L:lle ja 04R:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

33 ei vaan ole käytössä laskeville juuri koskaan. Taitaa olla muutama päivä vuodessa jolloin on niin kova pohjoistuuli että pitää 33:sta käyttää. Ja nekin yleensä talvella.

 

No onhan toi lähes päivittäin, tosin vain pieni osa koneista sitä käyttää. ATR:t ainakin tulevan usein 33:lle laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK AD 2.2

 

Laskut: 1. RWY 15, 2. RWY 22L, 3. RWY 04L, 4. RWY 04R, 5. RWY 22R, 6. RWY 33

Lentoonlähdöt: 1. RWY 22R, 2. RWY 22L, 3. RWY 04R, 4. RWY 33, 5. RWY 04L, 6. RWY 15

 

Huom.: Kiitotietä 15 ei käytetä lentoonlähtöihin eikä kiitotietä 33 laskeutumisiin poikkeuksena 0400-2100 UTC välisenä aikana potkuriturbiinikoneet ja muut potkurikoneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näemmä ILL on nyt laittanut nyt suplementit weppisivuilleen kanssa.

 

Eli, näemmä EFHK:lla on rinnakkaislähestymisistä kokeilujakso nyt keväällä ja tarkoitus ottaa nuo normaaliin käyttöön marraskuussa jos kokeilujakso onnistuu.

 

http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipsup/Sup/S2005/S0082005.pdf

 

Sitten on tuo kiitotieremontti. Näemmä pitkälti samantyylinen operaatio kuin viimekesän 15/33:n remontti. Tosin taitaa kokoajan olla myöskin 15/33 käytössä ettei tule yhden kiitotien tilannetta kuitenkaan.

 

http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipsup/Sup/S2005/S0092005.pdf

 

Tarkoittaako tuo sitä, että ensi kesänä ei kannata mennä lemminkäisen kallioille!? >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onhan toi lähes päivittäin, tosin vain pieni osa koneista sitä käyttää. ATR:t ainakin tulevan usein 33:lle laskuun.

Toki, mutta niillä ei ole mikään pakko tulla sinne. Ensi kesänä voivat ihan hyvin laskeutua sinne minne muutkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaako tuo sitä, että ensi kesänä ei kannata mennä lemminkäisen kallioille!? >:(

 

Sitähän se tarkoittaa mutta kentältä löytyy muitakin hyviä paikkoja eikä tarvi rallata ympäri kenttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen katselin kodin ikkunasta lähestyviä koneita skanneri päällä arrivalin taajuudella 119.9 ja huomasin, etteivät 04L:lle laskeutuvat koneet ilmoitelleet sinne mitään. Vaihdoin sitten approachin taajuudelle 129.85, ja 04L:lle lähestyvien koneiden pitikin ottaa yhteyttä arrivaliin 124.32. Eli uusi taajuus tuntuu olevan käytössä ruuhka-aikoina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

04R lähestymisvalojen ympäristöön rakenteilla uutta aitaa. >:(

Liittyyköhän remonttiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä kun tuuli on 040 astetta/5 solmua on käytössä laskuihin rata 04L ja lentoonlähtöihin rata 15.

 

Taitaa tulla hyvä kesä jos lähdöt 15:sta jatkuvat. Eilen oli myös 15 käytössä lähteville iltapäivällä ja alkuillasta ainakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuis ne ny niinpäin, että 15 lähtöihin? Eikös jossain meluohjesäännössä sanota, että pitäis 4L:ltä hoitaa lähdöt ja 15:lle laskut. On niin heikko tuulikin, ettei pitäis vaikuttaa mihinkään. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tulla hyvä kesä jos lähdöt 15:sta jatkuvat.

 

Vaiheissa 2 ja 3 on aika mahdotonta rullata 15:lle, kts. kuvat ylempänä Samin viestissä. Ennustan, että kesällä toimitaan paljon yhtä rataa käyttäen. Kohtalaisilla länsituulilla (jolloin ei voida laskeutua myötätuuleen 15:lle) operoidaan 22R:ää käyttäen. Samoin kohtalaisilla pohjoisenpuoleisilla tuulilla 04L:ää käyttäen (ellei 33:a käytetä lentoonlähtöihin).

 

EDIT: Kuvia uudelleen katsottuani vain vaiheessa 2 ei pääse rullaamaan 15:lle muuten kuin rataa pitkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuis ne ny niinpäin, että 15 lähtöihin? Eikös jossain meluohjesäännössä sanota, että pitäis 4L:ltä hoitaa lähdöt ja 15:lle laskut. On niin heikko tuulikin, ettei pitäis vaikuttaa mihinkään. ???

 

En usko että noin toimitaan missään vaiheessa koska silloin laskeutuvilla ja nousevilla koneilla on risteävät linjat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös jossain meluohjesäännössä sanota, että pitäis 4L:ltä hoitaa lähdöt ja 15:lle laskut.

 

Jos noin operoidaan, niin lähtevien ja laskeutuvien koneiden lentoradat menevät ristiin 15:n finaalilla mikä on huomioitava porrastuksessa ja siitä aiheutuu viiveitä.

 

EDIT: Sami oli nopeampi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tässä mieleen, että remonttivaihe 3 on samaan aikaan kuin yleisurheilun MM-kisat Helsingissä (6. - 14.08.)...

 

Onkohan odotettavissa pientä ruuhkaa Vantaalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tässä mieleen, että remonttivaihe 3 on samaan aikaan kuin yleisurheilun MM-kisat Helsingissä (6. - 14.08.)...

 

Onkohan odotettavissa pientä ruuhkaa Vantaalle?

 

Vuoden hiljaisinta aikaa noin muuten. Tuskin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko toi remontoitava kiitorata 22L/04R se kiitorata mikä näkyy lemminkäisen kalliolta? jos on ni pitänee alkaa ettii muita spottailu paikkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään