Olli Vainio

EFHK:n kiitotieremontti 22L/04R ja rinnakkaislähestymiset

53 viestiä aiheessa

Onko toi remontoitava kiitorata 22L/04R se kiitorata mikä näkyy lemminkäisen kalliolta? jos on ni pitänee alkaa ettii muita spottailu paikkoja.

Sepä juuri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedotteessa mainitaan myös uusien pysäköintipaikkojen rakentamisesta. Onko kenelläkään tietoa mihin ja kuinka monta niitä tulee?

 

Tuossapa malliksi kohtuuvanha kuva Vantaalta:

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Kuvan keskellä oleva orpo metsikkö on kaadettu jo pauttiarallaa 5-6v sitten ja siinä louhitaan parhaillaan eli siihenhän tuo parkkialue on tulossa. Siis paikallistuntemusta omaaville ykköshallin ja seiskahallin väliselle alueelle.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmosvaihe on hitain kun silloin kaikki lähtevä liikenne mennee ZG:n kautta , saattaa klo 1620 olla suppiloon ruuhkaa.....

 

- ;D -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tässä juuri Vantaan viiden vuorokauden sääennustetta Ilmatieteen laitokselta, ja näyttäisi maanantaina olevan luoteistuulta 9m/s. Mitähän kiitotietä meinaavat silloin käyttää laskeutuville? 33 olisi tuulen puolesta ainut järkevä mutta voivatko ne sinnekään kaikkia suurimpia koneita pistää?

 

Toinen mielenkiintoinen päivä on sitten tiistai, jolloin pitäisi ennusteen mukaan olla 8m/s lounaistuulta. Käsittääkseni tuokin on jo sen verran voimakas sivutuuli ettei esimerkiksi 15:lle pystytä laskeutumaan, eli jäljelle jää 22R. Siinä sitten kertyykin rullausmatkaa porteille useita kilometrejä, eli mahtaa olla matkustajilla mukavaa.

 

Kuinka suuri sivutuuli muuten pitää olla ettei jollekin kiitotielle pystytä laskeutumaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka suuri sivutuuli muuten pitää olla ettei jollekin kiitotielle pystytä laskeutumaan?

 

En tiedä, mutta kerran koneet tulivat 15:lle laskuun kun tuuli oli n. 20kts suunnasta 220. Vaihtoivat sitten radan 22L:lle kun tuuli koveni. Oltiin siellä tiilikasan päällä ja jalustasta sai pitää kiinni, kun meinasi kokoajan kaatua kameroineen alas sieltä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kuinka suuri sivutuuli muuten pitää olla ettei jollekin kiitotielle pystytä laskeutumaan?

 

Kuivalla kiitotiellä kitkojen ollessa hyvät voidaan tulla alas ongelmitta n. 30kt:n sivutuuleen asti. Tietysti turvallisuuden maksimoimiseksi kannattaa vaihtaa käytössä olevaa rataa jo pienemmilläkin sivutuulilla, jos se on mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tässä juuri Vantaan viiden vuorokauden sääennustetta Ilmatieteen laitokselta, ja näyttäisi maanantaina olevan luoteistuulta 9m/s. Mitähän kiitotietä meinaavat silloin käyttää laskeutuville? 33 olisi tuulen puolesta ainut järkevä mutta voivatko ne sinnekään kaikkia suurimpia koneita pistää?

 

 

Onhan nuo suuretkin koneet ennekin 33:sta käyttäneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan nuo suuretkin koneet ennekin 33:sta käyttäneet.

 

Mutta eikös jarrutusmatkat ole kuitenkin jonkin verran pidemmät vaikka MD-11:llä kuin jollain ATR:llä? Ja nyt kun on monia rullausteitäkin suljettuina, niin voisi olla vähän hankalaa rullata sieltä 33:n päästä porteille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eikös jarrutusmatkat ole kuitenkin jonkin verran pidemmät vaikka MD-11:llä kuin jollain ATR:llä? Ja nyt kun on monia rullausteitäkin suljettuina, niin voisi olla vähän hankalaa rullata sieltä 33:n päästä porteille.

 

Kiitotie 15/33 on vain noin 40 metriä lyhyempi kuin toinen tällä hetkellä käytössä oleva kiitotie 04L/22R. Molemmat ovat hieman yli 3 kilometriä pitkiä joten kyllä ne riittävät ihan hyvin MD-11:lle.

 

Remontin ykkösvaiheen aikana pääsee 33:n päästä rullaamaan ulos.

 

EDIT: 33:n päästä on huomattavasti lyhyempi rullausmatka terminaalille kuin 22R:n päästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eikös jarrutusmatkat ole kuitenkin jonkin verran pidemmät vaikka MD-11:llä kuin jollain ATR:llä? Ja nyt kun on monia rullausteitäkin suljettuina, niin voisi olla vähän hankalaa rullata sieltä 33:n päästä porteille.

 

Siihen ne tulivat pohjoistuulilla menneenä talvena 33:selle MD-11:sta ja ATR:tkin ihan nätisti.

Ja tuleehan ne 15:stakin ihan mukavasti kelillä kun kelillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihen ne tulivat pohjoistuulilla menneenä talvena 33:selle MD-11:sta ja ATR:tkin ihan nätisti.

Ja tuleehan ne 15:stakin ihan mukavasti kelillä kun kelillä.

 

Niin siis en nyt tarkoittanut missään vaiheessa kiitotie 33/15:n kokonaispituutta, vaan 33:lle laskeutumisen järkevyyttä, kun rullausteitä on suljettuna:

[ Attachment removed / expired ]

 

Eli siis tuosta YF-rullaustiestä pitäisi kääntyä jos haluaisi suoraan terminaaleille, taikka sitten pitäisi kiertää tuolta kaukaa 22R:n kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on taas sellaista herkkua tarjolla, että 15 käytössä lähteville. :D

Ja se kuuluu tänne. Menevät tuosta vierestä yli. On vaan liian pilvistä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekös se jyrinä on parhaillaan :D

Tosta Md-11:n laskeutumisesta sen verran, että ihan helposti se laskeutuu kiitotielle 15. Muutaman kerran nähnyt terminaalista sen maahan tulon. Ja jos se pystyy tulemaan tonttiin kuopiossa niin miksei vantaalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se kuuluu tänne. Menevät tuosta vieresatä yli. On vaan liian pilvistä...

 

Hetkinen...liian pilvistä? Mhin?

Ainakin kun itse Tikkurila-lentoasema seudulla ajelin tunti sitten niin näkyvyys oli vallan hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Martinlaaksossa alin pilvikerros lepää nyt 3600 metrissä, eli ei ne ihan heti sinne vissiin uppoa kadoksiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tänä aamuna noin 6.30 alkaen koneet ovat ulvoneet täässä

talon päällä kun nousevat kiitotieltä 15. Ei tommosta vonkumista

kyllä läpi vuoden viitsis kuunnella, vaikka kuinka ilmailu kiinnostaa.

Kyllä sen nyt tuon remontin ajan kestää. . .

Tais siinä Saminkin atraimella päristellä Tallinnaa kohti. . .

Siis on se nyt kumma, määkin oon aina verot maksanu, eikä oo ees

kotirauhaa.

Sitten vielä tuossa iltapäivällä noin klo 15 tulivat Hornetit tuohon

Malmin kentän päälle pörräämään, luulis niillä olevan enemmän

tilaa tuolla kehä kolmosen ulkopuolella, ettei tarvii tulla tänne

pensaa kulutttamaan. . . .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sitten vielä tuossa iltapäivällä noin klo 15 tulivat Hornetit tuohon

Malmin kentän päälle pörräämään, luulis niillä olevan enemmän

tilaa tuolla kehä kolmosen ulkopuolella, ettei tarvii tulla tänne

pensaa kulutttamaan. . . .

Olisit tullut katsomaan hienoa lentoa.

Ja ne oli Hawkeja. Midnight Hawks. Klo 15.45

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tänä aamuna noin 6.30 alkaen koneet ovat ulvoneet täässä

talon päällä kun nousevat kiitotieltä 15. Ei tommosta vonkumista

kyllä läpi vuoden viitsis kuunnella, vaikka kuinka ilmailu kiinnostaa.

Kyllä sen nyt tuon remontin ajan kestää. . .

Tais siinä Saminkin atraimella päristellä Tallinnaa kohti. . .

Siis on se nyt kumma, määkin oon aina verot maksanu, eikä oo ees

kotirauhaa.

Sitten vielä tuossa iltapäivällä noin klo 15 tulivat Hornetit tuohon

Malmin kentän päälle pörräämään, luulis niillä olevan enemmän

tilaa tuolla kehä kolmosen ulkopuolella, ettei tarvii tulla tänne

pensaa kulutttamaan. . . .

 

Voi ressua, pitäiskö korvatulpat foorumin kustantaa ???... Aikoinaan Kalajärven möykkääjillekin neuvoin muuttoa sivistyksen tieltä...taitavat pahimmat "Antin mutkan" saartajat muuttaneet jo ulommas linjoilta kun nyt on ollut hiljaisempaa.

 

- ;D -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tommosta vonkumista

kyllä läpi vuoden viitsis kuunnella, vaikka kuinka ilmailu kiinnostaa.

Kyllä sen nyt tuon remontin ajan kestää. . .

 

Kröhm! et varmaan kämppää ostaessa/vuokratessa tiennyt että lähistöllä on joku paikallinen aukea jossa harrastetaan aktiivisesti Fly-inn tapahtumia? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(nojoo, totta tuo kyllä on, että jos lähtevien koneiden melua koko päivän, aamusta pitkään iltaan joutuu kuuntelemaan, niin kyllä se rassaa --- Etenkin siis tuossa 15:n tapauksessa, kun asutus alkaa hyvin läheltä kentän reunaa - verrattuna muihin kiitoteihin ja niiden nousureitteihin)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koko päivä täällä Myllypurossa on piinattu vanhuksia ja lentokonefriikkiä kivalla melussa :D

Olisi ollut vain hyvä kamera mukana niin olisi tullut hyviä kuvia laskeutuvista koneista. Nyt otin yhden kuvan Bojon pitkäsäärestä kamerakännyllä ja jälki on sen mukaista.

20050510-Attachment.jpg

 

taisi muutama kone noista 33:ltakin päivän aikaan tai sitten kiertelivät myllypurossa päin ihan väärän suuntaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo tuo minun kommenttini lentomelusta oli lähinnä vitsi, mutta kyllä se koneen ääni nuosuvaiheessa kuuluu voimakkaana.

Istuskelin pihalla ja kyllä siinä on selvä ero vanhan koneen ja uudemman välillä eli uudet koneet ovat selvästi hiljaisempia.

Sitten eilen iltapäivällä koneet alkoivat käyttämään kiitotietä 33, jolloin nuosumelu poistui ja sain katella laskeutuvia koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään