Olli Vainio

EFHK:n kiitotieremontti 22L/04R ja rinnakkaislähestymiset

53 viestiä aiheessa

Oheinen ilmailulaitoksen tiedote kertoo, että tänään on otettu käyttöön dependent-menetelmät ja vuoden kuluttua independent-menetelmät.

 

Kuvauksen kannalta huomioitavaa rinnakkaislähestymisten lisäksi on se, että 24. marraskuuta alkaen kiitotietä 22L voivat käyttää potkurikoneiden lisäksi myös vähämeluiset suihkukonetyypit nousukiitotienä. Eli Katriinantien varrelta ei enää saa kuvatuksi kaikkia lähteviä suihkukoneita. Pahimmassa tapauksessa saattaa missata jonkin mielenkiintoisen vierailijan ensin laskussa ja sitten vielä lentoonlähdössä. No eihän kiitoteiden käyttöä tietenkään kuvaajien ehdolla suunnitellakaan.

 

 

ILMAILULAITOS

HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA

LEHDISTÖTIEDOTE 7.11.2005

 

 

UUDET LÄHESTYMISMENETELMÄT LISÄÄVÄT KIITOTIEKAPASITEETTIA

 

Helsinki-Vantaalla otetaan käyttöön uudet lähestymismenetelmät. Niiden avulla on mahdollista lisätä saapuvan lentoliikenteen kapasiteettia, kun koneita voidaan ohjata laskeutumaan rinnakkain kahdelle kiitotielle samanaikaisesti. Uudet lähestymismenetelmät otetaan käyttöön vaiheittain. Ne vaikuttavat jonkin verran myös lentokoneiden laskeutumis- ja lentoonlähtösuuntiin. Rinnakkaiset laskeutumiset ovat osa kiitotien 3 täysmittaista käyttöönottoa.

 

Rinnakkaislähestymisten toteuttamiseksi Helsinki-Vantaan lennonjohtomenetelmät on uusittu. Ensimmäisessä vaiheessa marraskuun 7. päivästä alkaen käyttöön otetaan dependent-menetelmät. Helsinki-Vantaalle saapuvia koneita voidaan ohjata laskeutumaan lyhyin väliajoin vuorotellen rinnakkaisille kiitoteille 1 ja 3. Vuoden kuluttua otetaan käyttöön independent-menetelmät, jolloin koneet voivat laskeutua kahdelle rinnakkaiselle kiitotielle samanaikaisesti.

 

Kiitotiekapasiteetti nousee tammikuun 1. päivästä alkaen viisi prosenttia 80 operaatioon tunnissa. - Jo marras- ja joulukuussa voimme purkaa saapuvien lentokoneiden tuloruuhkaa iltapäivän vilkkaimpien tuntien aikana. Varsinaisesti kiitotieparametrit muuttuvat kuitenkin vasta tammikuussa, sanoo Helsinki-Vantaan lennonjohdon apulaispäällikkö Raine Luojus Ilmailulaitoksesta. Lisää kapasiteettia on mahdollista saada seuraavassa vaiheessa ensi vuoden syksyllä, kun independent-menetelmät otetaan käyttöön. Vuonna 2002 ennen kiitotien 3 avaamista kiitotiekapasiteetti oli 48 operaatiota tunnissa.

 

Uusien menetelmien lisäksi lentoonlähtö- ja tuloreittejä on optimoitu ja vähän käytettyjä vakioreittejä (SID) on poistettu. Lisäksi Tallinnan lennonjohto alkaa syöttää Viron ilmatilan kautta saapuvaa liikennettä Helsinki-Vantaan lennonjohdolle. Vastaava toimintamalli on käytössä Ruotsin ja Tanskan välillä, jossa Malmön lennonjohto syöttää koneita Kööpenhaminaan. Ilmailulaitos on antanut koulutuksen Tallinnan lennonjohdolle ja tarjoaa heidän käyttöönsä lentoliikenteen lähestymisjärjestyksen määrittävän laitteiston ja ohjelmiston.

 

Rinnakkaismenetelmien käyttöönotto vaikuttaa myös lentokoneiden laskeutumis- ja lentoonlähtösuuntiin marraskuusta alkaen. Iltapäivällä ja alkuillasta Keravan tai Espoon suunnasta laskeutuu lentokoneita nykyistä enemmän. Marraskuun 24. päivästä alkaen kiitotietä 1 tullaan käyttämään nykyisten potkurikoneiden lisäksi myös vähämeluisten suihkukonetyyppien nousukiitotienä. Tällaisia konetyyppejä ovat muun muassa Airbus 319-321, B 737 ja Avro RJ 85/100. Näiden suihkukonetyyppien lentoonlähtöjä kiitotieltä 1 etelän suuntaan on arkipäivisin aamulla ja alkuillasta keskimäärin 20-30. Vilkkaimmillaan Helsinki-Vantaan lentoliikenne on aamulla kello 7.30-8.00, jolloin matkustajaliikenne suuntautuu Eurooppaan. Iltaliikenne jakautuu tasaisesti kello 16:n ja 22:n välille, jolloin lentoliikenne palvelee sekä Suomeen palaavia että edelleen ulkomaille lähteviä matkustajia.

 

Rinnakkaismenetelmiä suunniteltiin Ilmailulaitoksessa jo kiitotien 3 suunnittelutyön yhteydessä. Menetelmät otetaan nyt käyttöön ennakoitua aiemmin, sillä iltapäivän vilkkaimpien tuntien kysyntä on kasvanut ennustettua enemmän. - Olemme tehneet laajoja simulointeja ja lennonjohdon henkilöstömme on koulutettu uuteen toimintamalliin, kuvaa Raine Luojus valmistautumista. Euroopassa samanaikaisia rinnakkaisia lähestymisiä tehdään vilkkaasti liikennöidyillä lentokentillä esimerkiksi Münchenissä, Amsterdamissa, Pariisissa ja Brysselissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan se spotterin kannalta hyvä asia että on rinnakkaislähestymiset käytössä? Jää näkemättä läheltä jotkin koneet, mutta voi olla toisin hienon näköistä kun kaksi konetta tulee rinta rinnan

 

Ja toiseksi miksi 22L ei tunnu olevan käytössä, kun tälläkin hetkellä tuuli on tasas 220 astetta, mutta silti rwy 15 käytössä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha otsikko ylös, kun aihe on sama - tosin tilapäinen sulku 04L/22R tällä kertaa.

Selailin muuten vain netissä, niin osui silmään tällainen tieto:

"HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA (EFHK), KIITOTIEN 04L/22R TILAPÄINEN SULKEMINEN 18.8. - 6.9.2019"

http://uutiskirje.ansfinland.fi/archive/show/3320770

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään