Tumi Hämäläinen

Erikoisnäyttely Juvan Blenheimeista

24 viestiä aiheessa

Vierailin tänään Juvan Wehmaalla mainitsemassani näyttelyssä. Laitan tähän muutamia kuvia tapahtumasta, jossa tänään ainakin oli kiinnostunutta porukkaa ihan kivasti. Näyttely on kartanon piharakennuksen ylisillä vielä ensi viikollakin.

Näyttelyn opas kertoi, että Blenheimeja Englannista lennettäessä Suomeen Norjan ja Ruotsin kautta kyseiset maat eivät olisi sallineet välilaskuja alueelleen niin, että koneissa on pommiripustimet ja konekiväärit, ne kuulemma asennettiin sitten Juvalla. Eli lennot olisi suoritettu "siviilikoneina". Mene ja tiedä.

Brittilentäjät olivat Juvalla vain vuorokauden, ja siirtyivät autokuljetuksella ensin Turkuun ja siitä laivalla Ruotsiin, josta matka jatkui takaisin Englantiin jollain kyydillä, joka ei ollut nyt oppaan tiedossa.

En nyt sen kummemmin laita kuviin selventäviä tekstejä (kuvat kertokoot tarinaa).

20200221_124807.jpg

20200221_124753.jpg

20200221_123425.jpg

20200221_122317.jpg

20200221_122322.jpg

20200221_122404.jpg

20200221_122535.jpg

20200221_122552.jpg

20200221_122601.jpg

20200221_122633.jpg

20200221_122703.jpg

20200221_122740.jpg

20200221_122934.jpg

20200221_122854.jpg

20200221_123053.jpg

20200221_123133.jpg

20200221_123255.jpg

20200221_123328.jpg

20200221_123410.jpg

20200221_124350.jpg

 

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka isoissa kuvissa ei näy paljonkaan kävijöitä, piti vaan etsiä sellainen tilanne, ettei kuviin tulisi henkilöitä. Osa rekvisiitasta oli lainattu Ilmavoimamuseolta Tikkakoskelta.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttely on TeaHouse Of Wehmais -teehuoneen yläkerrassa. Näyttelyn ajan on teehuoneella tarjolla Blenheim Tea -kattaus, joka perustuu helmikuussa 1940 brittilentäjille Wehmaan kartanossa tarjottuun illalliseen. Ajan puutteen vuoksi jäi minulta väliin. 😐

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tumi kuvista! Vaikka olisikin mielenkiintoinen näyttely, niin ihan vaan sen vuoksi ei Juvalle asti varmaan moni muukaan, hiihtolomalaiset mukaanlukien, jaksa ajella näillä hangilla.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Kiitos Tumi kuvista! Vaikka olisikin mielenkiintoinen näyttely, niin ihan vaan sen vuoksi ei Juvalle asti varmaan moni muukaan, hiihtolomalaiset mukaanlukien, jaksa ajella näillä hangilla.

Juuri niin ajattelin. Siksi päätinkin käydä ja laittaa kuvia tänne. Semminkin kun näyttelyaika on lyhyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tumi hienosti esille tuodusta matkakertomuksesta minunkin puolestani:thmbup:.

Näyttäisi kuin SIVM:n esineistöä olisi aivan irrallaan näytteillä, toivottavasti ei lähde pitkäkyntisen matkaan:-\.

Laitan yhden sivun Lentolaivue 42:n lentopäiväkirjasta, missä on tuo ainoa Juvan-tukikohdan aikainen konekunnan menetys.

Juva.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Onko tarkempaa tietoa, mitä Hyytiäisen Blennulle tapahtui?

BL-144 ammuttiin alas 7.3.1940 Viipurinlahdella Vilaniemen ja Koiviston välisellä alueella vihollisen hävittäjien toimesta. Tähystäjä reserviupseerikokelas Kauko Nykänen selvisi hyppäämällä. Ohjaaja ja kk-ampuja kuolivat. Nykänen hyppäsi O/Irving varjolla ja joutui sotavangiksi liki välittömästi tultuaan maahan. Pääsi kotimaahan 20.4.1940 muiden sotavankien mukana.

Tehtävänä oli pommittaa Vilaniemen kärkeen edenneitä vihollisjoukkoja ja viittäkymmentä panssarivaunua.

Päälähteenä: Kohtalokkaat lennot 1939-1944 kirja

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE:n nettiuutisissa on tänään illalla julkaistu juttu näyttelystä.

Rodney

“12 pommikonetta laskeutui vähin äänin järven jäälle ja saattoi ratkaista Suomen itsenäisyyden talvisodan lopulla – professori: "Suomen kansan kaikkein kohtalokkain hetki"

Suomi sai talvisodan viimeisiksi päiviksi käyttöönsä 12 Bristol Blenheim -pommikonetta, jotka tekivät tärkeitä iskuja Viipurinlahdelle 80 vuotta sitten.”

https://yle.fi/uutiset/3-11221714

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Yle:n jutussa kerrottiin: "Venäläishävittäjät ampuivat yhden koneista alas. Kolme lentäjää menehtyi ja yksi jäi sotavangiksi." Minulle jäi jotenkin käsitys, että BL-144:n tuhossa menehtyivät lentäjä ja kk-ampuja (tähystäjä selviytyi ja joutui vangiksi), ja jossain toisessa koneessa kuoli kk-ampuja. Oliko muita menehtyneitä? Tuossa jutussa kai nimitettiin kaikkia koneen miehistöön kuuluvia lentäjiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Tuossa Yle:n jutussa kerrottiin: "Venäläishävittäjät ampuivat yhden koneista alas. Kolme lentäjää menehtyi ja yksi jäi sotavangiksi." Minulle jäi jotenkin käsitys, että BL-144:n tuhossa menehtyivät lentäjä ja kk-ampuja (tähystäjä selviytyi ja joutui vangiksi), ja jossain toisessa koneessa kuoli kk-ampuja. Oliko muita menehtyneitä? Tuossa jutussa kai nimitettiin kaikkia koneen miehistöön kuuluvia lentäjiksi.

Myös 11.3.1940 menetettiin yksi miehistön jäsen, kun BL-140:n tähystäjänä toiminut res.upseerikokelas Edward Vuorenko menehtyi sotalennolla.

Kohtalokkaat lennot -kirja: "BL-140 lähti klo 16.00 Juvan Jukajärveltä pommittamaan Talin aseman ja Mannikkalan kylän tienoilla olevia vihollisen joukkoja. Koneen pommittaessa klo 16.35 noin 1000 metristä kuormastokolonnaa ja marssirivistöä Mannikkalasta Viipuriin johtavalla tiellä, hyökkäsi kolme I-16 hävittäjää yläpuolelta sen kimppuun. Ahmo väisti syöksymällä, mutta hävittäjät pääsivät syöksyn alkuvaiheessa tulittamaan. Takaa alta tuli osumia ja Vuorenko haavoittui kuolettavasti. Viholliset eivät kuitenkaan seuranneet pintoihin ja kone pääsi palaamaan tukikohtaansa. Sen laskeutuessa klo 17.15 Jukajärvelle, oli Vuorenko menehtynyt haavoihinsa. Mannikkalan kylä sijaitsee runsaan kilometrin Talin asemalta kaakkoon. Vuorenko oli viimeinen Talvisodassa sotalennolla surmansa saanut.".

Päiväkirjan sivuilta löytyy BL-142:n ohjaaja nimeltään luutn Pesola. Hänestä on Palace -talon tiloissa otettu valokuva säikeessä "Hanna Reitsch, die Hanna Suomessa".

IMG_1668.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lueskelin eri lähteistä tämän Juvalle helmikuun lopulla -40 saapuneen lyhytnokkaisen ”IV-sarjan” koneiden tietoja. Lähes kaikissa lähteissä oli maininta, että koneet lennettiin Suomeen aseistamattomina jo Englannista. Muun muassa kk:t oli poistettu. Syynä oli lento puolueettoman maan eli Ruotsin kautta. Kuitenkin laivueenkomentaja Armas Eskolan muistelmissa ”Lentäminen on välttämätöntä” hän mainitsee, että koneet olivat aseistettuja Juvalle tullessaan. Eskola oli itse mukana siirtolennolla Ruotsista Västeråsista Juvalle OH-IPA:lla eli BL-134:lla. Eräässä Jukajärven jäällä heti tulon jälkeen otetussa kuvassa näyttää, että OH-IPA:n kk-kupu on tyhjä. Muistaako Eskola siis väärin? Näissä koneissa oli käytössä 7,7 mm:n (0,303) Browning Mk.II kk vasemmassa siivessä sekä 7,7 mm:n Vickers G.O.M.I rumpulippaalla kk-ampumossa takana. Onko Raimolla esim. tarkempia arkistotietoja aseiden ja mahdollisten pommiripustimien asennuksesta Juvalla helmi-maaliskuussa 1940? Dokumentteja? Koneethan olivat BL-134 - BL-145.

edit: LLv 42:n sotapäiväkirjan mukaan on esim. 1.3. "Lentokaluston huoltoonlaittoa jatkettu, aseistusta sovitettu paikoilleen", eli näyttää kyllä siltä, että Eskola muistaa kirjassaan väärin. Ohessa sivu spk:sta.

Jukka

Lentolai_2(4) – kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Olisiko aseet kuitenkin tuotu koneiden mukana, mutta irrotettuina ?

"Aseistus oli irroitettava ja purettava toimintakelvottamaksi"...näin kirjoittaa Eikka Ritaranta v. 1995 , kirjoitus perustuu siirtolentäjä luutnantti Douglas Cooperin haastatteluun. Lisäksi Cooperin mukaan heidän oli jopa pudotettava koneissa mukana olevat Very-valopistoolit patruunoineen ja värikoodeineen Pohjanmereen ennen Norjan rannikkoa. On mahdollista, että aseistus tuli koneiden mukana, mutta se ei siis ollut "kiinni". Tämä pointti juuri kiinnostaa, ja luo tavallaan yhteyden Eskolan muistelmiin.

Edit: tuli seuraava tieto Pentti Manniselta, kiitokset Penalle:

”Ritarannan Einon artikkelissa siteerattiin ihan oikein Cooperin haastattelua ja Air Ministryn ohjeita: Blenheimien aseet oli poistettu ja varastoitu koneisiin "toimimattomina". Mukana ei myöskään kuljetettu patruunoita. Tämä oli Air Ministryn määräys.”

Alkaa selkeytyä. Kun laivueenkomentaja Armas Eskola kertoo koneiden olleen aseistettuja tullessa, niin eihän hän tavallaan muista väärin, vaan kertoo asian hieman toisessa valossa. Aseet olivat kyllä mukana, mutta irroitettuina ja ”käyttökelvottomina” ilman patruunoita. Ja tuo Eikan juttu on muuten Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä v.1995.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11.5.2020 at 22.16, Jorma Laiho kirjoitti:

Olisiko aseet kuitenkin tuotu koneiden mukana, mutta irrotettuina ?

Se oli juurikin näin. Ainoastaan panokset ja panosten vyönivelet puuttuivat, eikä niitä valopistoolejakaan ollut mukana. Saapuneiden koneiden myötä toimintansa aloittaneen Lentolaivue 42:n Blenheim I -pommareihin oli jo etukäteen tammikuussa tilattu 2 kg:n palopommeja 6000 kpl. ja 50 kg:n miinapommeja 1500 kpl. Koneiden englantilaisiin pommiripustimiin voitiin kuitenkin pienin korjauksin sijoittaa myös kotimaisia pommeja.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Yliviivaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Se oli juurikin näin. Ainoastaan panokset ja panosten vyönivelet puuttuivat, eikä niitä valopistoolejakaan ollut mukana. Saapuneiden koneiden myötä toimintansa aloittaneen Lentolaivue 42:n Blenheim I -pommareihin oli jo etukäteen tammikuussa tilattu 2 kg:n palopommeja 6000 kpl. ja 50 kg:n miinapommeja 1500 kpl. Koneiden englantilaisiin pommiripustimiin voitiin kuitenkin pienin korjauksin sijoittaa myös kotimaisia pommeja.

Ja kaikki kk-asennukset ja muut pommiripustin ym. ”säädöt” tehtiin ilmeisesti Jukajärven jäällä kovalla kiireellä muutamassa päivässä. Niin kai se meni.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

12 kpl. lyhytnokkaisia BL I -koneita saapui englantilaisten lentäminä suoraan Juvalle 26.2.1940. (Juvalla koneet laitettiin rintamakuntoon).

Vastaanottotarkastus 28.2. maj A. Eskola ja ins.kapt E. Vainio. Koneiden mukana seurasi mm. 36 kpl. ohjaajalaskuvarjoja G.Q. ja 36 kpl. kumisia uimaliivejä. (Korjauksena aikaisempaan: Myös valopistoolit olivat mukana koneissa - vain patruunat puuttuivat.).

Ajalla 26.2.-2.3.40; Kunnossa Juvalla 12 BL / epäkunnossa 0 konetta.

Pvm 3.3; kunnossa/epäkunnossa 5/6, 4.3; 6/5, 5.3; 8/3, 6.3; 7/4, 7.3; 3/7, 8.3; 5/5,  9.3; -, 10.3; 4/5, 11.3; 2/7, 12.3; -, 13.3; 3/6.

Lentolaivue 42 pommikulutus sodan aikana (ts. Juvan tukikohdasta käsin toimittuna): Varastotilanne 15.3.1940:

- Pommit 100 kg. varastossa 212 kpl./ kulutettu 92 kpl.

- Pommit 50 kg. varastossa 148 kpl./ kulutettu 132 kpl.

- Pommit 12,5 kg. varastossa 213 kpl./ kulutettu 147 kpl.

Huoltovälineitä kerättiin jo hyvissä ajoin ennen koneiden tuloa:

IMG_0269.JPG

IMG_0270.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty lihavointia
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22.2.2020 at 11.12, Raimo Heikkinen kirjoitti:

 

Laitan yhden sivun Lentolaivue 42:n lentopäiväkirjasta, missä on tuo ainoa Juvan-tukikohdan aikainen konekunnan menetys.

Juva.JPG

Onko jollakin tarkempaa tietoa tästä reservin alikersantti Vanhojasta, joka oli mukana usealla LLv 42:n sotalennolla Juvalta. Hän on tuossa Raimon laittamassa lentopäiväkirjassa. Hän oli Blenheimin konekivääri-sähköttäjä. En ole löytänyt mistään edes hänen etunimeään, en edes mainintaa Matti Hämäläisen pommituslentolaivue-kirjasarjan kirjoista eikä nimiluetteloista. Häntä ei ole myöskään Suomen Lentomerkkiluettelossa.

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.5.2020 at 11.29, Jukka Nisula kirjoitti:

Onko jollakin tarkempaa tietoa tästä reservin alikersantti Vanhojasta, joka oli mukana usealla LLv 42:n sotalennolla Juvalta. Hän on tuossa Raimon laittamassa lentopäiväkirjassa. Hän oli Blenheimin konekivääri-sähköttäjä. En ole löytänyt mistään edes hänen etunimeään, en edes mainintaa Matti Hämäläisen pommituslentolaivue-kirjasarjan kirjoista eikä nimiluetteloista. Häntä ei ole myöskään Suomen Lentomerkkiluettelossa.

Jukka

 

Löysin etunimen Vanhojalle kuitenkin lopulta Hämäläisen kirjasta "Bomber Squadron 42", eli hän oli Lauri Vanhoja. Hän sai vihollisen ilmatorjuntatulesta luodista jalkaan BL-141:n sotalennolla Viipurinlahdella 7.3.1940. Ohjaaja oli luutnantti Aarre Helminen ja tähystäjänä vänrikki Niilo Kivi.

Suoritusilmoitus kertoo, että it-tulta tuli runsaasti jäältä, mm. it-tyk. Koneesta meni paineilmaputki poikki ja kk-ampuja sai luodin pohkeeseen, josta kimposi pois.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Quote

 

Oheisena Punailmavoimat talvisodassa -kirjani liite 1 (sivut 291-294): sotavanki, kokelas Kauko Nykäsen kuulustelupöytäkirjat (Nykänen toimi BL-144:n tähystäjänä, kone joutui 7 IAP:n alasampumaksi Viipurinlahdella 7.3.1940). Huom: todella kovatasoiset kuulustelijat!

 

291.jpg

292.jpg

293.jpg

294.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/17/2020 at 11.29, Jukka Nisula kirjoitti:

Häntä ei ole myöskään Suomen Lentomerkkiluettelossa.

5/18/2020 at 14.18, Jukka Nisula kirjoitti:

Löysin etunimen Vanhojalle kuitenkin lopulta Hämäläisen kirjasta "Bomber Squadron 42", eli hän oli Lauri Vanhoja. Hän sai vihollisen ilmatorjuntatulesta luodista jalkaan BL-141:n sotalennolla Viipurinlahdella 7.3.1940.

Minua alkoi kiinnostaa tuo, ettei sotalennolla haavoittuneella kk-ampuja/sähköttäjällä ollut, ennen tai edes jälkeen, SLM:ä.

Luin tarkemmin Virtanen/Temmes SLM-luetteloa. SLM konekivääriampujalle hyväksyttiin käytäntöön 22.04.1942 (PK 18 / 26.04.42).

“Vaatimukset merkin saantiin:

1. Ilmav.komentajan hyväksymän ohjelman mukaisen kk.ampujakurssin suoritus.

2. I lk:n sotilasradiosähköttäjätutkinto.

3. Vähintäin 50 lentotuntia kk.ampujaradiosähköttäjänä. 

Sodan aikana voidaan merkki lisäksi antaa vähintäin 10 rintamalentoa suorittaneille kk.ampujaradiosähköttäjille.

Ilmav.komentaja oikeutetaan muuttamaan merkkivaatimukset lentokaluston kehityksen niin vaatiessa."

Vanhojalla ei sitten (haavoittumisestaan johtuen tai muusta syystä) tullut kriteerit täyteen. :(

SLM-luettelossa on mainittu "Seuraavat kk.ampujaradiosähköttäjät, joilla ei vielä ollut SLM:ä, kaatuivat tai kuolivat lento-onnettomuuksissa tai joutuivat sotavangeiksi sotatoimissa Talvi- ja Jatkosodan aikana". Listassa on 52 nimeä. :(

Lisäksi kolmelle kk-ampuja/sähköttäjälle on myönnetty Virtanen/Temmes SLM-luettelon mukaan SLM sodan jälkeen vuosina 1987-1990. :)

Tarkistin myös ohjaaja/tähystäjäluettelon, jossa on neljä sotalennolla kaatunutta ja yksi sotavangiksi jäänyt, jotka eivät saaneet SLM:ä. :(

Eli kk-ampuja/sähköttäjien SLM:ssä ei käytetty Honoris Causaa, eikä myöskään kuoleman jälkeen myönnetty päiväämällä aikaisemmaksi.

Life is hard, and then you die.

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään