Sami Puro

Air Scandic TV:ssä (oli: Ilmailullisia TV-ohjelmia)

21 viestiä aiheessa

Aloitetaanpa uusi ketju.

 

 

Huomenna maanantaina tulee ykköseltä kello 20.00 Taunus-niminen ohjelma. http://www.yle.fi/etusivu/ohjelmaopas/ohjelma.php?serial=t0124631149813&l=f&mode=www

 

"TAUNUS ja manselaiset

Taunus lähtee liikkeelle yksipalstaisesta ilmailu-uutisesta: Kaikki ei mennytkään niin kuin piti Finnairin ruotsalaisessa halpalento-ostoksessa. Konkurssikypsän yrityksen lisäksi suomalaiset saivat syliinsä myös talousrikosvyyhden. Miljoonien eurojen munaus maksetaan vähin äänin pois. Samalla Taunukselle kuitenkin paljastuu, että asialla ovat olleet Finnairin vanhat liiketuttavat. Heidän kanssaan Finnair on päässyt jo aiemmin lomalennoille Englantiin ja tutustumaan jerseyläisiin veroparatiisissa. Mutta tietääkö kukaan, mikä on Lapland Air of Finland Ltd?"

 

Lienee joku MOT:n manttelinperijä "tutkivassa" journalismissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimittaja Ari Korvola, kyseisen ohjelman tekijä, oli tosiaan MOT:n toinen toimittaja Jouni Tervon ohella.

 

Siis tavallaan Karpon vastine YLE:ssä.

 

"Jutuissaan Korvola on tuonut esille uutta tietoa suomalaisesta teollisuudesta, kaupasta ja virkamiestoiminnasta käyttäen monipuolisesti tutkivan journalismin hyvin erilaisia menetelmiä."

- Lumilapiopalkitut 2001 jutuista

 

Näytteli myös Raid-filmissä 2003 toimittajaa, kuinkas muuten.

 

Lapland Air of Finland lienee joku Jersey-saarten yhtiö tjsp. Tämä siis arvaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tästä mieleen tehdä pieni tutkivan journalismin alkeisharjoitus.

 

Ilma-alusrekisteri kertoo, että Finnairin koneiden omistus on varsin kirjavaa.

 

Paitsi Finnair Aircraft Finance Ltd:iä, joka sentään sisältynee Finnair-konserniin, Finnairin koneita omistavat mm. seuraavat yhtiöt:

 

International Lease Finance Corp.

Castle 2003-2G LLC

Wilmington Trust Co.

BBAM Aircraft Holdings 91 LLC

BBAM Aircraft Holdings 92 LLC

CBSA Partners, LLC

McDonnell Douglas Dakota Leasing, Inc.

PCG Acquisition II, Inc.

Gustav Leasing III, Ltd.

First Security Bank, National Association

ATEL Capital Equipment Fund VIII, LLC

AAR International, Inc.

Nordbanken Finans AB

RAIN I LLC

Goldfinch Ltd, (Bermuda)

Boullioun Aircraft Holding Co. Inc

 

Eli kirjavaa on omistus ja vaikeaa sen selvittäminen.

 

No, toisaalta Blue 1:n Avrot omistaa joko Steven Ltd tai Lorraine Ltd, postilokero jälkimmäisellä P.O.Box 1093GT, George Town, Grand Cayman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimittaja Ari Korvola, kyseisen ohjelman tekijä, oli tosiaan MOT:n toinen toimittaja Jouni Tervon ohella.

 

Siis tavallaan Karpon vastine YLE:ssä.

 

"Jutuissaan Korvola on tuonut esille uutta tietoa suomalaisesta teollisuudesta, kaupasta ja virkamiestoiminnasta käyttäen monipuolisesti tutkivan journalismin hyvin erilaisia menetelmiä."

- Lumilapiopalkitut 2001 jutuista

 

"...hyvin erilaisia menetelmiä." Niinpä niin. Kun sai taannoin tietoa MOT:n "erilaisista menetelmistä" aiempien ilmailujuttujen yhteydessä, niin taidanpa jättää ko. ohjelman väliin - pysyy ehkä vähät hiukset päässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vahingossa nähtyä tämän Taunus-ohjelman mainospuffi TV:stä.

 

Siinä toimittaja oli jossain tiskillä kysymässä "Where is Air Scandic?" ja sitten näytettiin kuvaa, jossa näkyi Viking Airlinesin kone.

 

Air Scandicin kotisivuthan tällä palstalla on jo lyöty lyttyyn. Nyt ne sivut,

http://www.airscandic.com/

kertovat, että talvikaudella on lennetty 1 MD-83:lla ja kesäkaudella 2005 lennetään 3:lla MD-83:lla ja 3:lla B-757:llä siis Brittein saarilta, matkakohteena kesällä myös Helsinki. Airliners.net on täynnä Kar-Airin entisten A300:sien kuvia. Ja Finnair oletettavasti operoi myös noita muita koneita?

 

Air Scandic-charteryhtiön sivut antavat edelleen osoitteeksi jonkin toimiston Jersey-saarilla. Ilmeisesti toimittaja on siis käynyt siellä paikanpäällä kyselemässä. Siinähän ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, ellei toimittaja ole jostain kaivellut tietoa siitä, onko Finnairin leasing Air Scandicille jotenkin tavanomaisesta poikkeavaa esim. hinnaltaan.

 

Viking Airlines taas on ruotsalainen charter-yhtiö, jonka operatiivinen päämaja sijaitsee Ateenassa.

Operoi 2 MD-83:lla, SE-RDE, ex-HB-IUO, ex-Aero Lloyd/Crossair/Swiss, ja SE-RDF, ex-HB-IUN. Vaikea nähdä mitään yhteyttä Finnairiin, paitsi, että kotisivut ovat yhtä niukat kuin Air Scandicillä:

http://www.vikingair.se/

 

Ja sehän, että Finnair osti ruotsista yhtiön, jolla olikin huomattavat verovelat, ei ole tällä palstalla mikään uutinen.

 

Saapa nähdä, onko Taunus-ohjelmassa siis mitään varsinaisesti uutta."Finnairin salarakas"-termi nyt on pelkkää populismia, ellei ole sanoille katetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjelman jälkeen hieman googlailin ja löysin tällaisen Air Scandicin koneluettelon http://www.jethros.i12.com/FLEETS/Listings/AIR_SCANDIC.html.

 

Pari mielenkiintoista asiaa osuus silmiin: Finnairilta olisi tuon mukaan menossa ensi kesänä Air Scandicille myös MD-83, siis ilmeisesti wet lease Finnairin luvilla ja miehistöllä?

 

Taunuksessa mainittiin myös Air Cordial, jonka luvilla A300:ia operoitiin. Tämän nettisivun mukaan luvat (AOC) on peruttu yhtiön omasta pyynnöstä 12.11.2004 eli suurin piirtein niihin aikoihin, kun Finnair myi A300-koneensa Turkkiin.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loppujen lopuksi juttu oli neutraalimpi kuin odotin. Toimittaja yritti saada tietoa laillisin keinoin Kaupparekisteristä, Ilmailulaitoksesta, matkailuyrittäjiltä, Manchesterin kentältä, liikenneministeriöstä, liikenneministeriltä ja valtiojohtoisen lentoyhtiön johtajilta sekä pilottien edustajalta.

 

Vesiperä tuli eteen, siinä kai jutun ydin. Joku tietää, tai kaikki tietävät, mutta kukaan ei kerro. Luulisi kuitenkin, että esim. Suila, joka kuittaa palkkaa yli 500000 € vuodessa, muistaisi mille yhtiölle hänen yhtiönsä koneet ja pilotit ovat jo vuosia lennelleet. Tosin liikesalaisuuksia ei ole pakko kertoa.

 

Se oli kuitenkin uutta, että Jerseyn saarilla majaansa pitävä Air Scandic oli perustettu Suomessa, jopa 2 eri kertaa, minimiosakepääomalla 8000 €. Yleensä uutta osakeyhtiötä ei perusteta, ellei siihen ole jokin syy.

 

Ja se oli uutta, että samat miehet, jotka myivät Finnairille verovelkaisen yhtiön Ruotsista, operoivat nyt Air Scandicin toiminnan mahdollista jatkajaa, Viking Airlinesia, Kreikasta käsin.

 

Yleensä kun yhtiöitä myydään, ne myydään ns. varoineen ja velkoineen. Ei osoita Finnairin johdolta ja lakiasiainosastolta kovin suurta ammattitaitoa se, etteivät osanneet laatia kauppasopimusta, jolla olisi vältetty jälkeenpäin ilmaantuneet velat ja niiden kaatuminen Finnairin omaan niskaan. Tuttuja miehet olivat kuitenkin kuulemma olleet, ja Air Scandicin rahoittajat/omistajat "ammattimiehiä" ;D

 

No, ehkä asiassa ei ole tapahtunut mitään epäilyttävää tai rikollista, mikä antaisi aihetta jatkotoimenpiteisiin. Kaipa Finnairin tilintarkastajat, oliko ne nyt PricewaterhouseCoopers vai joku muu, osaavat asiansa. Vai osaavatko?

 

Ja tyhmiä kauppojahan saa tehdä ihan laillisesti.

 

Kuitenkin, toimittaja antoi ymmärtää, että häntä painostettiin lopettamaan tutkimuksensa. Onko jollakin sittenkin asiassa salattavaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelmaista mielestäni on, jos valtion omistama Finnair hoitaa omaisuushallintaa veroparatiisisaarilla. Näin valtio kiertää omia verojaan. Joten miksen minäkin? Ja sinä?

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja se oli uutta, että samat miehet, jotka myivät Finnairille verovelkaisen yhtiön Ruotsista, operoivat nyt Air Scandicin toiminnan mahdollista jatkajaa, Viking Airlinesia, Kreikasta käsin.

 

Yksi Vikingin kasikymppi operoi Air Scandicille.

Sattumaa vaiko joku kytky? ;)

 

Siis tutut mutta tuntemattomat miehet Britannian

suunnalla vuokraavat koneita Finnairilta. Sitten

taas tutut mutta tuntemattomat "ammattimiehet" myyvät

Finnairille konkurssipetospesän. Samaiset "ammattimiehet"

myös Air Scandicille liisaavan yhtiön taustalla joten

aikalailla asiat kiertyvät yhteen ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimittaja Ari Korvola, kyseisen ohjelman tekijä, oli tosiaan MOT:n toinen toimittaja Jouni Tervon ohella.

Olihan MOTin nk. tutkivassa ryhmässä myös yksi monimoottori-IFR-pilotti, jonka nimeä en nyt saa päähän. Ja pari muuta. MOT oli vaan totuuksineen/asenteineen (?) liian kovaa kamaa YLElle.

 

Se pilotti on muuten Olli Ainola.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota, jo tämän ketjun vastauksessa 2 oli Ilma-alusrekisteristä poimimiani omistajatahoja Suomen rekisterissä olevista Finnairin koneista, ja niissä oli aika lailla omituisen tuntuisia nimiä. Muunmuassa yhden ainoan koneen omistajia, joiden nimi eroittui toisistaan vain yhden numeron verran.

 

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö omistajatahot voisi olla täysin lainsäädännön mukaisia. Sieltähän koneet otetaan, mistä halvimmalla saadaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään