Jukka Raunio

Fiatien ilmavoitot talvisodassa yms.

9 viestiä aiheessa

Onnistuinpahan uusimaan kauan sitten vanhentuneen salasanan, kun vähän viitsin :). Enempi periaatteellinen kysymys. Fiat G.50 -lentäjille on talvisodan aikana kirjattu lähteestä riippuen runsas tai vajaa kymmenen ilmavoittoa. Kirjoista Red Stars 7 sekä Tirkeltaubin ja Stepakovin venäjänkielisestä kirjasta koskien Punalaivaston ilmavoimia en löydä vastaavia NL:n menetyksiä kuin aivan muutamalle. Lentorykmentti 2:n sotapäiväkirjan perusteella savuamaan ammuttukin olisi jonkin kerran kirjattu ilmavoitoksi. Eli lienee toivotonta hommaa? Vai onko jossakin jotakin uutta aiheesta? Ohessa tarkistamatonta LLv 26:n tilastoa. Varmuudella en löydä kuin Puhakan DB-3:n Elimäeltä.

2020-03-04 (8).png

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kari Stenmanin kirjassa ”Fiat-laivue - Lentolaivue 26 sodassa” (painettu v. 2013) on edellisten ilmavoittojen lisäksi tämä:

29.2.1940 klo 9.20, kersantti Onni Paronen FA-5, Kotkan edusta, DB-3.

Huom. Ilmavoitto ammuttu samalla kellonajalla kuin kersantti Lasse Aaltosen ilmavoitto. Parosen ilmavoitto on ulkopuolisen todistama ilmavoitto (T).

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, se oli jäänyt listasta pois, ja Keskinen & Stenmanit on tuossa. Mutta kun tuolle päivälle ei löydy lähitienoiltakaan yhtään venäläisten "tunnustamaa" pommaria. Eli onko turhaa touhua yrittääkään niitä etsiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin silloiset tuoreet taistelukertomukset läpi:

- 26.2. Linnamaa/FA-9. DB-3 Pyhtää. Tst-kertomus. Linnamaa: "Molemmat moottorit savuten Pyhtäältä Suursaareen päin". Punakynällä tehty reunamerkintä: SB?

- 26.2. Puhakka/FA-4. I-16 Pyhtää. Tst-kertomuksessa Puhakka ei edes väitä alasampumista.

- 26.2. Puhakka/FA-4. I-15bis Pyhtää. Tst-kertomuksessa Puhakka ei edes väitä alasampumista.

- 29.2. Aaltonen/FA-4. SB tai DB Suomenlahti. Tst-kertomuksessa punakynälisäyksenä: "Mantereelta havaittu 2 pommikoneen laskeutuneen Suomenlahdelle".

- 29.2. Paronen/FA-5.: "Ammuin n. 200-100 m:stä jonka jälkeen kk:t lakkasivat toimimasta. Tällöin vasen moottori pommikoneessa savusi voimakkaasti ja löi ulos tulenkielekkeitä".

- 29.2. Nieminen/FA-13. SB tai DB Kotka. Tst-kertomuksessa on taistelupaikka välillä Kouvola-Haukkajärvi (ei Kotka). Nieminen: "Sain oikean moottorin savuamaan hyvin voimakkaasti".

- 2.3. Aaltonen/FA-4. I-153 Lahti. Tst-kertomus. Aaltonen: "Ampumani kone havaittu putoavan pystysyöksyssä metsään".

- 9.3. Linnamaa/FA-20. I-153 Revonsaari. Tst-kertomus. Linnamaa: "Koneesta tuprahti savupilvi ja se yritti kaartaa jyrkästi vasemmalle. Sain tällöin ammuttua koneen etuosaan. Kone meni ensin syöksykierteeseen, mutta syöksyi sitten savuten Revonsaaren rantaan voimakkaasti leimahtaen".

- 11.3. Puhakka/FA-21. DB-3 Elimäki. Tst-kertomus. Punakynällä "Elimäen eteläpuolella löydetty 1 [yksi] 2-moottorinen viholliskone".

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan tähän Puhakan laatiman taistelukertomuksen  Pyhtäällä käydyistä ilmataisteluista 26.2.1940. (Huomaa punakynämerkinnät).

Onko joku sitten myöhemmin ilmoittanut näköhavaintonsa koneen/koneiden alas syöksyistä? Vai onko ne lisätty vuosikymmenten jälkeen iv-luetteloihin esimerkiksi sen jälkeen kun naapurin arkistoja on päästy penkomaan ja toteamaan em. konetappiot?

Puhakka.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo! Edes yksiköiden selvittäminen mahdollisesti alas ammutuista - vähänkään kattavasti -  on siis toivoton homma. Kuten arvelinkin. K & S:n Ilmavoitot osa 2 kertoo, että Puhakan 26.2. tapauksista I-16 oli todistettu voitto ja yksikkö 149IAP. I-152 merkitty vaurioitetuksi. Red Stars 7 tappiotaulukossa 2 ei ole 149IAP:n tappioita tuolle päivälle, mutta leipätekstissä yksikön luvussa mainitaan, että I-15bis s/n 4436 sai osuman Ristniemen luona, ja ohjaaja hyppäsi laskuvarjolla Narvan luona, ja toinen I-15bis s/n 5413 teki pakkolaskun jäälle Suursaaren ja Lavansaaren välillä. Kolmas I-15bis-ohjaaja haki haavoittuneen jäältä ja sitoi siipeen. Samaten on maininta "I-16 teki pakkolaskun".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Carl-Erik Bruunin kirjassa Hävittäjälentolaivue 26, joka perustuu laivueen sotapäiväkirjoihin sekä Bruunin muistelmiin, mainitaan  seuraavasti:

- 13.1.1940 ampui Ehnrooth Tampereelta FA-1:llä ensimmäisen Fiatin ilmavoiton.

Tuosta alasampumisesta löytyy maininta Koelentueen sotapäiväkirjasta, liite ohessa, Kansallisarkiston digiarkistosta.

Lisäksi Keskinen-Stenman Ilmavoitot osa 1 kertoo Koelentueen kapteeni Erkki Olavi Ehnroothilla olevan kaksi ulkopuolisen todistamaa FA-ilmavoittoa:

- 13.01.40 14.50-15.30 Tuulos/Laatokka Koelentue FA-1 (SB)

- 29.01.40 15.45-16.30 Lempäälä Koelentue FA-1 (DB-3)

Kirjassa on virhe, Tuulos/Laatokka täytyy olla väärä paikka. Sotapäiväkirjan mukaan paikka on Riihimäki, jossa alasammutusta pommikoneesta löytyi 12,7 mm kk:n reikiä. 

29.1.-40 olevasta Lempäälän pudotuksesta on myös maininta Koelentueen sotapäiväkirjassa että se meni Ehnroothille, alempi liite ohessa.

Nämä molemmat Ehnroothin pudotukset mainitaan myös SIH 8 Fiat G.50-kirjassa. (Keskinen-Niska-Stenman)

Jukka

ED411C2E-D3CE-4B80-BC65-547AFFD80B2B.jpeg

14E599EA-6C45-4183-A65A-9B0BD5180FAC.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavia tietoja FA-koneiden ilmataisteluista löytyy:

13.1.1940 Ilmeisesti ei pudotettu yhtään SB-konetta (?), vaan Riihimäellä löydetty hylky on 35 SBAP:n c/n 8/109 joka räjähti 14.1.1940, ja putosi Vähikkälän Sauvalaan.   

29.1.1940 Kapt O. Ehrnroothin pudottama DB-3 on ilmeisesti 53 DBAP:n c/n 2316 joka putosi Lempäälään, vääpeli P.T. Danilenko jäi sotavangiksi.

26.2.1940 Ilmeisesti Puhakka (?) vaurioitti 149 IAP:n I-15bis koneen c/n 5413, ohjaaja A.I. Ivakin haavoittui ja teki pakkolaskun jäälle Suursaaren ja Lavansaaren välille. Saman rykmentin Taranenko haki Ivakinin pois, ja joutui sitomaan Ivakinin kiinni oman koneensa siipeen. 

Itämeren laivaston ilmavoimien 13 IAP:n I-16 kone c/n 258 (V.K. Kulashov) teki ilmataistelun jälkeen pakkolaskun Lavansaaren edustalle, ja meni ympäri. 

Kaksi 6 DBAP:n DB-3 konetta vaurioitui ilmataistelussa n. 10 km Lappeenrannasta etelään, toisessa koneessa 23 osumaa, kk-ampuja vääpeli Gorbatshev haavoittui, toisessa DB-3 koneessa 4 osumaa. Molemmat koneet pääsivät ilmeisesti takaisin omaan tukikohtaan.  

29.2.1940 Itämeren laivaston ilmavoimat pommitti Kouvolaa, neljä I-153 saattohävittäjä sai ilmataistelussa vaurioita, v.ltn I.M. Nefedov haavoittui. V.luutn A.T. Zhiginin ohjaama 57 BAP:n SB "taktinen 4" teki pakkolaskun Somerin viereen. Saman rykmentin kapt. F.N. Radus (NL-sankari 21.4.1940) laskeutui viereen ja haki Zhiginin miehistön pois. Nefedov ja Radus nimitettiin NL-sankariksi 21.4.1940. 

2.3.1940 Kapt O.Ehrnroothin (FA-1) pudottama 35 SBAP:n SB-kone c/n 17/249 putosi Nokialle, koko miehistö kaatui.

9.3.1940 Toistaiseksi ei löytynyt "sopivaa" kohdetta.

11.3.1940 7 DBAP:n DB-3 (c/n 352) putosi Lapinjärvelle, koko miehistö kaatui.

Lisätietoja tulossa olevasta kirjastani Punasiivet talvisodassa (Koala) 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään