Petri Lehtovirta

Finnair ryhtyy lisätoimiin päästöjensä vähentämiseksi

50 viestiä aiheessa

Tämän päivän Aamulehdessä lehden uutispäällikkö Vesa LAitinen on kirjoittanut hyvän jutun siitä, mikä ihme vaivaa, kun Tampere-Pirkkalaa ei ole saatu kehitettyä. Hyvää vertailua eri Pohjoismaisiin kakkos-, kolmos-, jopa pienempiin kaupunkeihin eri maissa.

Itse juttu löytyy täältä: https://www.aamulehti.fi/kolumnit/art-2000008334038.html .

Matkustajan ajankäytöstä siinä on hyvä vertailu:

TEHDÄÄN taas pieni vertailu. Jos asut esimerkiksi Tampereen muodikkaassa Muotialassa, matka-aikasi tulevaisuudessa Helsinki-Vantaan-kentälle rakentuu seuraavasti: 11 minuuttia taksilla juna-asemalle, 10 minuutin varoaika, 1 tunti junalla Helsinki-Vantaalle, 1–1,5 tuntia lähtöselvitykseen ja sitten ilmaan kohti Eurooppaa. Aikaa meni vähintään 2 tuntia 21 minuuttia. Todennäköisesti vielä puoli tuntia enemmän, koska et halua jumiutua turvatarkastuksen ruuhkiin. Nyt vallitsevassa tilanteessa matka-aikaan voi lisätä 33–49 minuuttia.

Sama Tampere-Pirkkalaan: 18 minuuttia taksilla lentoasemalle, 45 minuuttia lähtöselvitykseen ja kone ilmaan. Aikaa kului 1 tunti 3 minuuttia.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kiireinen liikematkustaja olisi jo vaihtamassa konetta Tukholman Arlandassa, kun nopeaa junaa käyttävä on vasta Tikkurilassa.

Kumman itse valitsisit?

No lopun kysymykseen on helppo vastata: omakohtaiseen kokemukseeni verraten aina kun mahdollista valitsen Arlandan....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka, hyvä kysymys... Mitkähän lienevät ne kaikki perusteet joilla nuo muutamat maakuntakentät hoidetaan nykyisellä valtion tuella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jollain joskus mennyt Vantaalla 2h lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen? Varsinkin jos liikematkustaja joilla usein vain käsimatkatavarat mukana.

Automaatilla lähtöselvitys kestää noin 3 minuuttia ja sen voi tehdä myös puhelimella.

Tietysti jokin aika menee portille kävelyyn, mutta Euroopan lennoille ei yleensä ole kovin pitkä matka. 

Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Miksei Tampere hae niitä veroavusteisia lentoja mitä muutkin saa?

Ja mitähän auttais noi veroavusteiset lennot jos ne menee tarjousperusteisesti halvimmalle operaattorille? Käy kuin Jyväskylässä, kone aamulla n0640 HeValla vaan jatkolento vaatii uuden lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen, joten moni Euroopan  aamulento pois suljettu mahdollisuus ko yhteyksellä eikä Finnairi näy haluavankaan tehdä yhteistyötä Nyxin kanssa jotta onnistuis matkatavarat ja lähtöselvitys määränpäähän jo Jyväskyläs. Ja sama tilanne varmaan Kokkola-Kemi ja Joensuu ostolennoilla.

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Onko jollain joskus mennyt Vantaalla 2h lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen? Varsinkin jos liikematkustaja joilla usein vain käsimatkatavarat mukana.

Automaatilla lähtöselvitys kestää noin 3 minuuttia ja sen voi tehdä myös puhelimella.

Tietysti jokin aika menee portille kävelyyn, mutta Euroopan lennoille ei yleensä ole kovin pitkä matka. 

"välttämättä kaksi tuntiakaan ei riitä"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-n-lukija-seisoi-viela-jonossa-kun-oma-lento-lahti-valttamatta-kaksi-tuntiakaan-ei-riita-tasta-syysta-helsinki-vantaalla-on-nyt-ruuhkaa-vaikka-lentoja-on-vahan/8241502#gs.dhqi0p

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Jouni Kiuru kirjoitti:

Oho, näköjään jollain on kestänyt.
 

Jos nyt kuitenkin puhutaan Pirkkalan kentän tulevaisuudesta, on varmaan turha puhua siitä kuinka Vantaalla oli jonoja elo-syyskuussa 2021. Tuonkin jälkeen on moni asia muuttunut. Väitän edelleen, että normaalitilanteessa ei mene noin kauaa. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Juhani Hämäläinen kirjoitti:

Ja mitähän auttais noi veroavusteiset lennot jos ne menee tarjousperusteisesti halvimmalle operaattorille? Käy kuin Jyväskylässä, kone aamulla n0640 HeValla vaan jatkolento vaatii uuden lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen, joten moni Euroopan  aamulento pois suljettu mahdollisuus ko yhteyksellä eikä Finnairi näy haluavankaan tehdä yhteistyötä Nyxin kanssa jotta onnistuis matkatavarat ja lähtöselvitys määränpäähän jo Jyväskyläs. Ja sama tilanne varmaan Kokkola-Kemi ja Joensuu ostolennoilla.

Kemistä riittää ihan hyvin väkeä aamu- ja iltakäännöille, mutta yöpyvä, joka on käytännössä tarkoitettu syöttämään eteenpäin, onkin sitten vähän heikommalla hapella juurikin mainitsemastasi syystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Oho, näköjään jollain on kestänyt.
 

Jos nyt kuitenkin puhutaan Pirkkalan kentän tulevaisuudesta, on varmaan turha puhua siitä kuinka Vantaalla oli jonoja elo-syyskuussa 2021. Tuonkin jälkeen on moni asia muuttunut. Väitän edelleen, että normaalitilanteessa ei mene noin kauaa. 

Usko pois, se ei ole pelkästään se kestääkö Check-inissä tai turvassa.

Itselleni, maakuntakenttiä (Turku) käyttäneenä ajatus siitä että ensin ajaisin/matkustaisin bussilla pari tuntia ja sitten jonottelisin turvassa jonkin aikaa lisää ja haahuilisin sitten portille on aivan sietämätön. Vaihtoehtoinen ratkaisu on kuitenkin se että menen kentälle noin 30 min ennen koneen lähtöä ja siltikin odottelen vielä vartin. Kone tulee Helsinkiin taas siten, että käytännössä kävelen seuraavalle portille ja nousen taas koneeseen. Kotiin palatessa sama toisinpäin. Kun tässä taas omat työreissut alkavat niin tiedän jo nyt että minun/työnantajan lennot valitaan sen mukaan pääseekö Turusta liikkeelle, etenkin Euroopan sisällä. SAS kuitenkin tarjoaa käytännössä yhtä joustavat vaihdot kuin Finnair.

Finnairin vika tässä on se, että aiemmin maakunnista matkustamisesta tehtiin helppoa, mukavaa ja joustavaa. Nyt kun oikeasti hyvä tuote otetaan pois, niin käyttäjät valitsevat tuotteen joka on lähimpänä vanhaa. Uskon että kanssani on samaa mieltä aika moni muukin.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jere Rantala kirjoitti:

Finnairin vika tässä on se, että aiemmin maakunnista matkustamisesta tehtiin helppoa, mukavaa ja joustavaa. Nyt kun oikeasti hyvä tuote otetaan pois, niin käyttäjät valitsevat tuotteen joka on lähimpänä vanhaa. Uskon että kanssani on samaa mieltä aika moni muukin.

En epäile hetkeäkään etteikö ole mukavampi aloittaa lentämällä reissu jo maakunnista, kommentoin vain tuon lehtijutun aikataulua. Liioittelemalla saadaan yleensä parempia juttuja. 
 

Uskon, että Finnair tarjoaisi edelleen nuo yhteydet mielellään jos ne olisi kannattavia. Jos päästöistä puhutaan, niin silloin lentoyhteydessä ei noilla etäisyyksillä kyllä ole järkeä. 

Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:


...Uskon, että Finnair tarjoaisi edelleen nuo yhteydet mielellään jos ne olisi kannattavia.

Oiskohan vain niin, että Finnair - kai ihan perustellusti - arvioi businessmatkustamisen vähenevän niin paljon, että matkustajia on vain liian vähän näille aamu ja iltayövuoroille. Ja ne sitten taas ovat kalliita operoida koneen ja miehistön yöpymisen takia. Keskipäivän lennot lienevät paljon halvempia operoida, mutta onhan aamun saapuvilta, iltapäivän saapuvilta ja lähteville sekä illan lähteville maakuljetus sentään siedettävä vaihtoehto. Juna/bussimatkan voi käyttää vaikka työntekoonkin joltisenkin virkeänä. 

Tottakai maakuntien pikkukentiltä lähteminen on mukavin. Jos vaan olisi riittävästi niitä kustannusten jakajia. Nythän nuo tuetut maakuntalennot ovat kustannuksiltaan järkyttävän kalliita matkustajaa kohden.

Ja voihan olla, että Finnairilla on paremmin tuottava vaihtoehto tuolle kapasiteetille, joka nyt jätetään lentämättä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyri Raivio tehnyt tutkivaa journalismia.

 

Lainaa

EU:n uudet ympäristösäädökset ja hallituksen utopistinen sekoitevelvoite uhkaavat Finnairin toipumista pandemiasta.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/uutisanalyysi-vaikka-hyvat-ajat-palaisivat-uudet-ymparistolisat-soisivat-finnairin-koko-tuloksen-lippujen-hintoja-pakko-nostaa/?shared=1199958-f9406f28-500

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampere ja Turku saa Finnairin kumipyörät sekä lennon:

Lainaa

Tampereen yhteyksien alustava aikataulu toukokuusta 2022 alkaen: 

  • Lento AY270 Tampere – Helsinki 6.05–6.40 
  • Linja-auto Tampereen lentoasema 12.30 – Tampereen keskusta 13.00 – Helsinki-Vantaan lentoasema 15.00 
  • Linja-auto Helsinki-Vantaan lentoasema 17.00 – Tampereen keskusta 19.00  – Tampereen lentoasema 19.30 
  • Lento AY269 Helsinki – Tampere 00.05–00.45  

https://company.finnair.com/fi/media/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=4107532

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi SAS alkaa lentää maaliskuun lopullaa, tosin neuvotteluja käydään sen ajankohdan aikaistamisesta.....

Muokattu: , käyttäjä: Harri Mattila
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa huomata miten jälleen Finnairin propagandaosasto kääntää tämänkin mahdollisuudeksi:

Lainaa

”Haluamme tarjota matkailijoille mahdollisuuden pienentää matkansa hiilijalanjälkeä vaihtamalla lennon linja-autoyhteyteen.

Nyt ei sentään käytetty korttia "asiakkaamme ovat toivoneet linja-autoyhteyttä"

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vainion liikenne ajoi aikoinaan noita Turun suunnan lentokenttäreittejä ja taitaa ajaa edelleen.

https://vainionliikenne.fi/fi/osta-liput/lentokentalle/

Mitenkäs tuo Salosta lähtevien hiilijalanjälki ? Ensin Turkuun lähtöselvitykseen vai ?

Perustelut ovat muuten hauskoja. Lyhyitä reittejä kuulemma lennetään vain vuoriston tai vesialueiden yli. Kieltämättä Suomusjärven ylänkö on matala .

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Vainion liikenne ajoi aikoinaan noita Turun suunnan lentokenttäreittejä ja taitaa ajaa edelleen.

https://vainionliikenne.fi/fi/osta-liput/lentokentalle/

Mitenkäs tuo Salosta lähtevien hiilijalanjälki ? Ensin Turkuun lähtöselvitykseen vai ?

Perustelut ovat muuten hauskoja. Lyhyitä reittejä kuulemma lennetään vain vuoriston tai vesialueiden yli. Kieltämättä Suomusjärven ylänkö on matala .

Eipä taida Salosta lähtevistä juuri kukaan käyttää Turun liityntälentoja, vaan sillä Vainion bussilla tai omalla autolla mennään Helsinki-Vantaan sumppuun.

SAS:in Turun lentoja kyllä käytettiin ja SAS:illa oli joskus sellainen liityntätaksikin, joka keräsi Salosta lähtevät matkustajat kotoa ja toi paluulennoilta kotiin. Siinähän pääsi ikäänkuin lentoyhtiön huolenpitoon jo kotiovelta ;)

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bussiyhteys Turkuun ja Tampereelle on ollut niin kauan kun muistan. Vainio Espoon vaihdolla Turkuun ja Paunu Keimolanportin vaihdolla Tampereelle. Myös Lahti-Jyväskylä sekä mm. Pori, Kotka jne. suuntiin on päässyt kentältä bussilla. Sanoisiko lyhyesti että jokaisen Helsingistä lähtevän valtatien (1-7) suuntaan.

Suorilla busseilla pääsee (tai ainakin pääsi ennen koronaa) esim. Onnibussilla vaikka Ylläkselle tai Gold Linellä Rovaniemelle, Gold Linen tilalla taitaa nyt ajaa Alamäki Oy?.  

Koronan myötä myös Paunu löi pitkälti pillit pussiin Tre-Hki reitillä mutta nyt siihenkin on näköjään koko ajan lisääntyvässä määrin tilalle tulossa uusi yrittäjä, Valkeakosken Liikenne yhteistyökumppaneineen. 

Saatuaan selville bussiyhtiöt aikatauluineen Turun ja Tampereen suuntaan ja sopimukseen päästyään en yhtään ihmettele jos Finnairin seuraavassa mainoksessa lukee "Lisäsimme liikennöintiä, nyt useita vuoroja päivässä". ;D

Mutta nämähän ovat niitä joilla turisti matkustaa.... ei työkseen kulkija, ainakaan kaikkiin mukavuuksiin tottunut. Häviäähän nämä nyt parjatut bussivuorot (Tku/Tmp) ajassa ja käytännöllisyydessä toki siihen verrattuna että koneella pääset melkein lähtöportille ja matkatavaroista on päässyt eroon jo "hiljaisella" lähtöasemalla kun että nyt jo n. 2,5 tuntia matkustaneena oletkin lentoaseman pihalla ja lähtöselvitys- sekä turvajono odottaa.

Elämä on ja maailma muuttuu ...  🤷‍♂️ ... Kohtaamme näitä tilanteita nykyaikana lisääntyvässä määrin. Hyvä esimerkki esim. on erään Etelä-Suomalaisen kunnan julkinen liikenne. Aivan sama mitä vuoroja ihmisille tarjoaa se ei ole hyvä, kuitenkin ne ketkä oikeasti kulkevat bussilla mm. pääkaupunkiseudulle työmatkojaan pääsevät kulkemaan. Tuntuu usein sille että nykyihminen kuvittelee että jokaisella pitäisi olla bussi valmiina omalla pihallaan 24/7 jotta "MINÄ" pääsisin kulkemaan silloin kun tarvis, nimittäin just kun aikataulutettu bussi menee ei se "MINULLE" käy.

Toki nuo yöpyvät vuorot TKU ja TMP ovat positiivinen asia aamun ja illan vaihtomatkustajille, miehistöille tietänee yövuoroa.

Salo-TKU vertaukseen sen verran että ei ne Hämeenlinnalaisetkaan Tampereelle kulje lähtöselvitykseen vaan keinoin monin kohti HELsinkiä. :thmbup:

 

Muokattu: , käyttäjä: Timo Helenius
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutinen tästä uudistuksesta on heti valunut maailmalle.Pari poimintaa:

Finnair täydentää. Uudentyyppisellä bussiyhteydellä. - Mitähän uutta bussiyhteydessä mahtaa olla? Se, että bussi kulkee kerran päivässä per suunta?

Lainaa

Finnair will complement the flight connections to Turku and Tampere with a new type of bus connection, to reduce the CO2 footprint of these routes.

Finnair kehuu intermodaalisuutta. Siis matkantekoa, jossa käytetään samalla matkalla useampia kuin yhtä liikennevälinettä. - Aikaa taitaa kulua vaihdettaessa liikennevälineestä toiseen? Entä jos ketjussa yksi lenkki pettää? Mutta hei, intermodaalisuus on kasvava trendi!

Lainaa

Intermodality is a growing trend, and there is already a wider debate in Europe on how to limit the number of short-haul flights.

"Smooth bus connection" on kova sana. - Kerran päivässä kulkeva bussiyhteys ei voi olla "smooth connection" muille kuin minimimäärälle saapuvia/lähteviä matkustajia..

Lainaa

A smooth bus connection offers an opportunity to reduce CO2 emissions also for customers who would otherwise travel to Helsinki Airport by car.

https://worldairlinenews.com/2021/11/04/finnair-complements-turku-and-tampere-flight-connections-with-bus-connections-to-lower-the-co2-footprint-of-the-route-as-of-summer-2022/

Joskus ennen "illaksi kotiin" oli slogan, jolla oli katetta. Ne ajat ovat ohi.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Finnair ... ilmoittaa aloittavansa lennot Turun ja Helsingin välillä vapunpäivän jälkeisenä päivänä toukokuun alussa. Yhtiö avaa silloin myös Helsingin ja Tampereen väliset lennot.

Lentovuoroissa ei palata aivan kokonaan siihen tilanteeseen, joka oli ennen koronakeskeytystä. Turusta tai Tampereelta ei enää pääse Helsinkiin keskellä päivää, sillä lennoista lennetään ainoastaan aikaiset aamuvuorot ja myöhäiset iltavuorot.

Keskellä päivää Helsinki-Vantaan lentoasemalta lähteviä ja sinne palaavia matkustajia palvelemaan tulee toukokuun alussa uudet bussilinjat...

 

https://www.ts.fi/uutiset/5613420

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19.10.2021 at 09.33, Harri Mattila kirjoitti:

TEHDÄÄN taas pieni vertailu. Jos asut esimerkiksi Tampereen muodikkaassa Muotialassa, matka-aikasi tulevaisuudessa Helsinki-Vantaan-kentälle rakentuu seuraavasti: 11 minuuttia taksilla juna-asemalle, 10 minuutin varoaika, 1 tunti junalla Helsinki-Vantaalle, 1–1,5 tuntia lähtöselvitykseen ja sitten ilmaan kohti Eurooppaa. Aikaa meni vähintään 2 tuntia 21 minuuttia. Todennäköisesti vielä puoli tuntia enemmän, koska et halua jumiutua turvatarkastuksen ruuhkiin. Nyt vallitsevassa tilanteessa matka-aikaan voi lisätä 33–49 minuuttia.

Sama Tampere-Pirkkalaan: 18 minuuttia taksilla lentoasemalle, 45 minuuttia lähtöselvitykseen ja kone ilmaan. Aikaa kului 1 tunti 3 minuuttia.

Yhdysvalloissa tämä bussikyyti on nyt joillain yhteyksillä toteutettu aika villillä tavalla – bussi lähtee pikkukentän gatelta ja saapuu hubissa gatelle. Turvatarkastus tehdään matkustajan lähtökentällä, vaikka matka kentälle hoidetaankin bussikyytinä. 

https://airlineweekly.com/2022/04/american-airlines-restarts-philadelphia-regional-routes-with-landline-buses/

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopan kuluttaja­järjestö teki valituksen Finnairin ja 16 muun lentoyhtiön viherpesusta
 

Lainaa

 

Euroopan kuluttajajärjestö (BEUC) jäsenjärjestöineen on tehnyt Euroopan komissiolle ja kuluttajansuojayhteistyön verkostolle (CPC) valituksen Finnairin ja 16 muun eurooppalaisen lentoyhtiön harhaanjohtavista ilmastoväitteistä.

Järjestön mukaan väitteet rikkovat EU:n sopimattomia kaupallisia menettelyjä koskevaa lakia. Se vaatii, että EU pyytää lentoalaa lopettamaan esittämästä väitteitä, joiden mukaan lentäminen on ympäristön kannalta kestävä tapa matkustaa.

Järjestö painottaa, että kompensointitoimien ilmastohyödyt ovat erittäin epävarmoja, kun taas lentomatkustamisen hiilidioksidipäästöjen aiheuttamat haitat ovat taatut.

Finnairin lisäksi kuluttajia harhaanjohtavat valituksen mukaan muun muassa Air Baltic, Air France, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair ja SAS.

 

 

https://www.hs.fi/talous/art-2000009674590.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se hyvä, että noillakin Euroopan kuluttajajärjestön virkamiehillä on ajankulukseen jotain "järkevää" tekemistä, hehän edustavat kuluttajia eli veronmaksajia. Kumma kun eivät ole vielä havainneet negatiivista ilmastovaikutusta sille, kun Euroopan parlamentti muuttaa viikottain Brysselin ja Strasbourgin väliä molempiin suuntiin. Parlamenttihan on itse perustellut tätä mm. ilmastoa pilaavaa järjettömyyttä sellaisilla argumenteilla, jotka eivät ole millään järkevällä tavalla ymmärrettäviä maksajan näkökulmasta.   

Seppo

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kolehmainen
Kirjoitusvirheiden korjaus
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22.6.2023 at 23.31, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

On se hyvä, että noillakin Euroopan kuluttajajärjestön virkamiehillä on ajankulukseen jotain "järkevää" tekemistä, hehän edustavat kuluttajia eli veronmaksajia. Kumma kun eivät ole vielä havainneet negatiivista ilmastovaikutusta sille, kun Euroopan parlamentti muuttaa viikottain Brysselin ja Strasbourgin väliä molempiin suuntiin. Parlamenttihan on itse perustellut tätä mm. ilmastoa pilaavaa järjettömyyttä sellaisilla argumenteilla, jotka eivät ole millään järkevällä tavalla ymmärrettäviä maksajan näkökulmasta.   

Seppo

Suurin osa parlamentista taitaa olla sitä mieltä, ettei tuossa olekaan mitään järkeä, vaikka eivät aivan joka viikko taida muuttaa.

Kyse on ilmeisesti periaatteesta, Strasbourg symboloi Saksan ja Ranskan pitkän vihanpidon päättymistä ja uuden ajan yhteistyötä. Kuluja on laskettu tulevan yli 100 miljoonaa euroa vuodessa ja asiasta tullaan käymään keskusteluja jatkossakin, mutta toisaalta kyseessä on kuitenkin vain noin 0,1% koko EU:n budjetista.

Myös ilmastovaikutuksia on arvioitu:

In a March plenary resolution on the EP budget, it was noted that the environmental impact is significant and stands at "between 11,000 and 19,000 tonnes of CO2 emissions" a year.

That's the equivalent of driving between 2,000 and 4,000 passenger vehicles for an entire year.

https://www.euronews.com/2019/05/20/eu-parliament-s-114m-a-year-move-to-strasbourg-a-waste-of-money-but-will-it-ever-be-scrapp

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair vaihtaa ilmastotavoitettaan:

Lainaa

 

Finnair luopui välitavoitteestaan jo heinäkuussa 2023 puolivuosikatsauksensa yhteydessä. Lokakuun lopussa se aikoo ilmoittaa osavuosi­katsauksessaan uusista ilmastotavoitteistaan.

Lentoyhtiö ei suostu kertomaan, mainitaanko sen uusissa ilmastotavoitteissa enää hiilineutraaliutta 2045 mennessä.

Finnairin uusien ilmastotavoitteiden keskeinen mittari on päästötehokkuus. Finnair tavoittelee päästötehokkuuden parantamista 34,9 prosentilla seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Tällä hetkellä on selvää, että Finnair ei pääse lähellekään maaliskuussa 2020 asettamaansa tavoitetta netto­päästöjensä puolittamisesta vuoteen 2025 mennessä. Sen omasta toiminnasta aiheutui 3 567 tuhatta tonnia hiilidioksidi­päästöjä vuonna 2019. Viime vuonna luku oli 3 028 tuhatta tonnia. Kompensoinnin osuus oli mitätön.

 

 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010720031.html

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään