Seppo Vatanen

Bristol Blenheim, BL-116 kone / historia ?

55 viestiä aiheessa

BL-116, SA-KUVAHuomasin tai löysin muuta tietoa koneesta etsiessäni kyseisen ketjun koskien BL-116 konetta. Kyselinkin jo aiheesta esim. facebookissa, josta ohjailtiin tänne palstalle. Tarkoituksena on rakentaa lyhytnokka 'Pelti-Heikki'  pienoismalli Airfix 1/48 Mk.IF pohjalta. Etsin nyt taustatietoja ko. koneesta / ajankohdalta. Näin yli nelikymppisenä insinöörinä ensin haalitaan kaikki mahdollinen tieto aiheesta ennen rakentamista. Onhan mallin mukana hyvä olla myös historiallista tietoa. Jotain tietoa olen jo saanut ja löytänyt. 

- Kaikki tieto on siis tervetullutta koskien kyseistä konetta tai muuta ns. aiheellista huomioitavaa. 

Kuvia ja suoritusilmoitus : https://drive.google.com/open?id=1RB8JUKN4nsYTRm9BdamxICtzNEYiRE6X


BL-116 huomioitavaa (Tuulos-Valanto valokuvaus ja tiedustelulento 31.7.1941, Lentolaivue 44, 3/LLv.44)
L
ähinnä suurimpia jäljelle jääneitä kysymyksiä ovat:
- Oliko koneessa jo ajankohtana panssaroitu-istuin ja panssari tähystäjän takana?
- Mahdolliset muutokset ko.ajankohtana?
- johdotus mittaripaneelista?
- Ainakin osa näistä ilmeisesti selviäisi yksilöasiakirjoista tai korjausselostuksista?

LSuoritusilmoitusöytyyköhän näitä asiakirjoja tai muuta huomioitaan infoa täältä. Asiasta tietämätön...
Tämän viestin loppuun kyllä kaivoin AARRE-arkistorekisteristä asiaan mahdollisesti liittyviä asiakirjojen tunnuksia.


Pienoismallin ajankohdaksi / lennoksi on valittu täälläkin palstalla sivuttu BL-116:sta 31.7.1941 Tuulos-Valamo valokuvaus ja tiedustelulento, jossa ohjaajana toimi lentomestari Väinö Helanto, tähystäjä Vänrikki Olavi Seitz ja kk-ampujana vääpeli Antti Lattunen. Lennolle lähdettiin klo 12.30 ja palattiin 14.35 eli lennon kesto oli 2 tuntia 5 minuuttia (toisten asiakirjojen mukaan paluu oli klo 14.45).

Miehistö: Väinö Helanto (ent. Helander) 24.02.1903 - 20.08.1941, Vänrikki Olavi Seitz (myöh. Serjo), 06.01.1918 - x.x.1991, Vääpeli Antti Lattunen, 26.09.1911 - 14.08.1941


BL-116 huomioitavaa (31.7.1941, Lentolaivue 44, 3/LLv.44)
mk1- ohjaamon oikealla puolella kokoontaitettava kehäantenni
- alapuolinen riippuantenni (ei yläpuolista antennia)
- avoin "pitkä" pommikuilu / pommikourut, suomalaiset Tolfan RMS1001/BL ripustimet.
- myös molemmissa siivissä 2 kpl pommikouruja ilman luukkuja. Ripustimet RMS12,51/BL
- sisäänvedettävä ns. englantilainen kannuspyörä
- nokan pyöreä ns. kolmas tähystäjänistuin pois
- sisätilojen väritys brittiväritys (myös pommikuilu, flaps-sisäpuoli ja siiven pyöräkotelot ns. harmaa/vihreä - FS34227) 
- vasemman siiven johtoreunan kaksoisvalonheittimet (13 ast. kulmassa) 
- ei spinnereitä moottoreissa (lähde: sa-kuvat 31.7.1941). 
- keskirungon luukun luukun tuplalasitus
- rungon molemmin puolin pitkulaiset pikkuikkunat 
- oikeanpuoleiset sivuikkunat ovat vertikaalit eivät horisontaaliset
- sisätilojen väritys ilmeisesti ns. brittiväritys (ns. harmaa/vihreä, interior green) 
- Lentäjän suomalainen passaroitu istuin ja tähtääjän 'panssarisuoja'
- tornissa: rumpulippaallinen Lahti-Saloranta L33-36 BL, 7.62 mm tähystäjäkonekivääri
- vasemmassa siivessä 7.62 mm Vickers (huom! oikeassa siivessä ei aseistusta)
- Radiona Marconi R1082/T1083  ... vai Marconin A.D.77/6872 (yleensä Mk1. Bl104-112 koneissa oli suomalainen P12-14 radioasema)
- ilmakuvauskamera Rb75/30

Ulkopuolen sotamaalaus:
- PoBL-116hja: alumiinipronssi
- Päältä/sivulta: musta (FS34038) + oliivin vihreä (FS34096) 
Ns. Itärintamatunnukset, alaosan siiven kärjet ja takaosan "nauha" (oranssi/keltainen, FS13538) 
- Normaalit kansallistunnukset 

Bl-116: 'Valmistusnro' 1/13 - Lentotunnit: 487.45 
Britanniassa rakennettu 1-sarjan kone, joka saapui 8. 7.1938, jonka palveluskäyttö alkoi vasta 25.1.1940? Ammuttiin alas 14.8.1941 pommituslennolla Kannaksella Vuokselassa Kuninkaanristin lähistöllä. Tapahtumassa menehtyivät koneen ohjaaja Aatos Tervo (27), tähystäjä Iivari Hakkarainen(42) ja kk-ampuja/radisti Antti Lattunen (29). Siitä, ampuiko koneen alas hävittäjä vai ilmatorjunta, on kahdenlaista tietoa.

Lentovaurioilmoituksessa mainitaan vihollishävittäjän ampuneen koneen alas. Mukana oli kuuden koneen hävittäjäsuoja LeLv 24:stä. Yhden Brewsterin ohjaaja näki, kuinka palava Blenheim syöksyi maahan. Hänen mukaansa alasampumisen aiheutti Pölläkkälässä toiminut erittäin voimakas it-tykistö.

---

Mk1. Pilot NotesKansallisarkisto - AARRE-arkistorekisteristä asiaan mahdollisesti liittyviä asiakirjoja
(lopussa tilaustunnus / sarjamerkki)

Blenheim- lentokoneen asiakirjat
Ilmailuvarikko, Lentovarikko -> rajavuodet: 1937 - 1944
T-22178/5

Valtion lentokonetehtaalle osoitetut työtilaukset
Lentovarikko -> rajavuodet: 1941
T-16134/13

Lentokoneita koskevat asiakirjat*
Lentovarikko 
T-16134/9 ja T-16134/10
*1941 Lentokoneet: LAEj- Aero A 30 ja 32, LAN- Avro Anson, LBL- Blenheim MK I ja MK IV 

Panssari-istuinMoottoreita koskevat asiakirjat
Lentovarikko -> rajavuodet: 1941
T-16135/7

Tavaratilaukset**
Lentovarikko -> rajavuodet: 1941
T-16137/12
**Lentorykmentit 3 ja 4, Erillinen lentolaivue, Ilmasotakoulu, Koelentolaivue, Mekaanikkokoulu, Veljekset Karhumäki. Asiaryhmä: ZLA - lentoasemien tilaukset

Lentokoneita koskevat työtilaukset
Lentovarikko -> rajavuodet: 1941
T-16134/12


Lentolaivue_44_89.thumb.jpg.1e08deedededd49d0a981abad7da4fa2.jpgt. Seppo Vatanen

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Vatanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaan omaan viestiini koskien poikkeusoloista koronavirustilanteen vuoksi "16.3.2020 hallituksen tiedonannolla"
Suljetaan... "Kansallisarkiston asiakas- ja tutkijasalipalvelut"

...eli niitä tietoja ei hetkeen saatane.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Seppo Vatanen kirjoitti:

Vastaan omaan viestiini koskien poikkeusoloista koronavirustilanteen vuoksi "16.3.2020 hallituksen tiedonannolla"
Suljetaan... "Kansallisarkiston asiakas- ja tutkijasalipalvelut"

...eli niitä tietoja ei hetkeen saatane.

Näinhän tuo pääministeri ilmoitti ja asian kanssa on nyt elettävä. Jotain tietoa on onneksi kertynyt BL-koneista.

Kyllä BL-116:sta voisi kirjoittaa vaikka romaanin, on sillekin koneyksilölle lyhyen elinkaaren aikana ehtinyt tapahtunut vaikka mitä. BL-116 oli heti lentokäytössä Englannista tulon jälkeen vuonna 1938 (eikä säilytetty naftaliinissa). Talvisodassa koneella suoritettiin sotalentoja seuraavasti: joulukuussa 1939; 8 kpl. pommituslentoja, tammik.-40; 8 kpl. helmik; 14 kpl. ja maalisk; 11 kpl. Kone vaurioitui välirauhan aikana Kemin lentokentällä pimeälentoharjoituksessa 25.10.40. Ohjaamon etuosa painui sisään jolloin 1 m2 alalta nokka rikkoutui. Liitekuva on alkuperäisenäkin tärähtänyt.

Olen jo joitakin laittamiasi kohtia tsekannut: Radioasema oli P12-14, ilmakuvauskameraa ei ollut koneen viimeisellä lennolla mukana, mutta oli kolme PAK-merkkistä laskuvarjoa. Kun Valtion Lentokonetehdas luovutti 26.6.1941 korjatun ja kokonaan sotamaalatun koneen Lentovarikolle, josta edelleen Lentolaivue 44:lle, oli kone varustettu Mercury VIII -moottoreilla ja 3-lapaisilla de Havilland -potkureilla. Pommiripustimet olivat mainitsemasi Tolfan´it, kuitenkin merkinnöin RSM 100/1BL ja RSM 12,5-25/1 BL. Pienet pommiripustimet (2 kpl.) asennettiin heinä-elokuussa -39. Tornissa oli aseena TKK-L33 ja vasemmassa siivessä Vickers. Myös "Valo 180" -kaksoisvalonheitin oli 13 asteen kulmassa pituusakselista alaspäin. Kiintoantenni puuttui. Vielä yksi pikku detalji konetta luovutettaessa: matalapainerengaista toinen oli Nokia 12,25x12 ja toinen Dunlop 12,00x12.

Maalauksesta vielä, ns. itärintamatunnus ei ollut oranssiin menevä, vaan ihan puhdas keltainen.

IMG_5792.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Vielä yksi pikku detalji konetta luovutettaessa: matalapainerengaista toinen oli Nokia 12,25x12 ja toinen Dunlop 12,00x12.

Rod:cool:

P.S. Oliko niissä sama kuviointi?

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
P.S.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Seppo Vatanen kirjoitti:

Bl-116: 'Valmistusnro' 1/13 - Lentotunnit: 487.45

Ymmärrän tuon "valmistusnumeron" tarkoittavan ensimmäisten Suomeen toimitettujen Blenheimien numerojärjestystä, jolloin BL-116 oli siinä 13. kone (BL-104 - BL-121).  Valmistaja oli tälle koneyksilölle antanut numeroksi "Bristol Serial No 8149".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nyt tähän samaan ketjuun jos joku vahingossa huomaisi.

- onkohan tuollaisesta blenheimissä käytetystä panssari-istuimesta säilynyt tai olemassa yhtään 'hyvää' valokuvaa?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
40 minuuttia sitten, Seppo Vatanen kirjoitti:

Laitetaan nyt tähän samaan ketjuun jos joku vahingossa huomaisi.

- onkohan tuollaisesta blenheimissä käytetystä panssari-istuimesta säilynyt tai olemassa yhtään 'hyvää' valokuvaa?

Matti Hämäläisen kirjassa "BL-200 - onnekas pitkänokka", on valokuvia koneen entisöinnin ajalta. Sivulla 97 on pari värikuvaa ohjaajan istuimesta. En ole tietenkään varma, oliko englantilaisvalmisteisessa Mk.1-sarjassa samanlainen istuin kuin kotimaisissa pitkänokka-koneissa, tuskin..., mutta jotain osviittaa antaa kuitenkin.

Tuolla edellä laittamassasi Mk. 1 Pilots Notes`s -kirjasessa on mv-kuva istuimesta, siihen voi verrata.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanallisesti panssari-istuimista on kerrottu BL-I sarjan (BL-104-121) osa- ja varusteluettelossa 31.5.1941 sekä BL-käsikirjassa, joka kattaa muitakin BL-sarjoja:

BL.JPG

BL1.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvät piirroskuvat tuosta panssari-istuimesta on ks.aloitusviesti. Tuo sanallinen kertoi lisää.
Näissä sa-kuvissa ko.istuin vilahtaa vähän, mutta ei täysin. (sa-kuva 31724 & 68635)
SA-kuva 31724SA-kuva 68635

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta vanhoihin dokumentteihin kysyisin, että mistähän lähteistä tai lehdistä/kirjoista (?) nämä kaksi kuvaa ovat, Pilots notes Blenheim Mk.1 ja panssari-istuimen kuva. 

Jukka

E32EABFD-D99A-4319-A224-C4939780B8FB.jpeg

B2AFDF9E-0264-4A8A-8787-184EA1F51C61.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilot notes manual mk1 englanninkielinen (löytyy minulta pdf:nä, huonolaatuinen. Myös vastaavat iv ja v löytyy). Yhdistin siitä yhteen kuvaan ja selvensin tekstit ja numerot. 

Istuimen kuvat viimeistä lukuunottamatta minun selventämiäni valtion lentokonetehtaan papereista. Nuo huonot valokopiot (tein vektorimuotoiseksi, joten on helppo skaalata erilaisiin kokoihin laadun kärsimättä. ) 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähystäjän suojapanssari, 10 mmRaimon tekstissä mainittiin myös tähystäjän panssari. Ajankulukseni piirtelin myös sen valokopio papereista (tiedostoista) puhtaaksi. 

ps. Älkää vain tämän perusteella rakentako, mutta kuvituskuvana toiminee.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Yksi juttu, josta vähemmän löytyy tietoa. Väliverho Blenheimin ohjaamon takana.

Alla SA-kuva 161226 "Kapteeni Hakala viimeistä edellisellä lennollaan". Vitossarjan Blenimi, jossa ohjaajan takana näkyy selvästi jonkun sortin kankaasta tehty väliseinä, jossa napit/nepparti.

155748_r500.jpg

Miten tämä liittyy BL-116:n?

Sisarkoneeseen BL-117 asennettiin Talvisodan aikana (28.12.39-5.1.40) VL:llä 120 tunnin huollossa ohjaajan istuinpanssari ja "sähköpuhelimet" eli "mikropuhelulaitteet". Muistin mukaan samassa VL:n korjausselostuksessa mainittiin ohjaamon väliverhon vetoketjun korjauksesta. Kun muistelee Joppe Karhusen kirjoja tulee mieleen, oliko sitä ennen ollut käytössä narumentelemä eli ohjaajan polettinauhasta naru kk-ampujalle? Siinä rämpätessä sitten mennyt vetskari rikki?

Eli väliverho on ollut sarja I ja sarja V Blenheimeissä. Missä muissa? Löytyykö tietäjiltä materiaalia?

 

Terveyttä itse kullekin,

Kari

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 minuuttia sitten, Antti Lappalainen kirjoitti:

Hei!

Väliverhoista löytyy käsikirjan kuvia ja tehtaan piirustuksia. Koitan kaivaa kun muistan, mutta koronatilanne vähän hidastaa hommia.

En muista että väliverhosta olisi ollut kuvaa V ja VI sarjan käsikirjassa? Tai sitten on mennyt ohi ja pahasti.

Mille Blenheim-sarjoille ylipäätään tehtiin manuaali? En ole itse nähnyt kuin tuon V & VI-sarjan manuaaleja.

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

En muista että väliverhosta olisi ollut kuvaa V ja VI sarjan käsikirjassa? Tai sitten on mennyt ohi ja pahasti.

Mille Blenheim-sarjoille ylipäätään tehtiin manuaali? En ole itse nähnyt kuin tuon V & VI-sarjan manuaaleja.

 

Kari

Taisi olla varaosaluettelo. Myös II-sarjaa käsitellään manuaaleissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väliverho näkyy tässäkin kuvassa, hieman raollaan. SA-kuvissa on TK-mies Niilo Helanderin ottama kuvasarja (148750, 148751 ja 148752) pitkänokan ohjaamosta. Joku on tunnistanut ohjaajan vänrikki Esa Laukkaseksi. Alkuperäinen kuvateksti kuuluu näin:

``Pitkänokka´´ BL-koneen tähystämöstä. Ohjaajan ja tähystäjän kasvot lennon aikana.
Valkeakoski 1944.04.15”
 
Jukka

99BD4171-67C1-4167-815C-A580348851D7.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:
12 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Väliverho näkyy tässäkin kuvassa, hieman raollaan. SA-kuvissa on TK-mies Niilo Helanderin ottama kuvasarja (148750, 148751 ja 148752) pitkänokan ohjaamosta. Joku on tunnistanut ohjaajan vänrikki Esa Laukkaseksi. Alkuperäinen kuvateksti kuuluu näin:

``Pitkänokka´´ BL-koneen tähystämöstä. Ohjaajan ja tähystäjän kasvot lennon aikana.
Valkeakoski 1944.04.15”
 
Jukka

99BD4171-67C1-4167-815C-A580348851D7.jpeg

Yksi juttu, josta vähemmän löytyy tietoa. Väliverho Blenheimin ohjaamon takana.

Alla SA-kuva 161226 "Kapteeni Hakala viimeistä edellisellä lennollaan". Vitossarjan Blenimi, jossa ohjaajan takana näkyy selvästi jonkun sortin kankaasta tehty väliseinä, jossa napit/nepparti.

155748_r500.jpg

Miten tämä liittyy BL-116:n?

Sisarkoneeseen BL-117 asennettiin Talvisodan aikana (28.12.39-5.1.40) VL:llä 120 tunnin huollossa ohjaajan istuinpanssari ja "sähköpuhelimet" eli "mikropuhelulaitteet". Muistin mukaan samassa VL:n korjausselostuksessa mainittiin ohjaamon väliverhon vetoketjun korjauksesta. Kun muistelee Joppe Karhusen kirjoja tulee mieleen, oliko sitä ennen ollut käytössä narumentelemä eli ohjaajan polettinauhasta naru kk-ampujalle? Siinä rämpätessä sitten mennyt vetskari rikki?

Eli väliverho on ollut sarja I ja sarja V Blenheimeissä. Missä muissa? Löytyykö tietäjiltä materiaalia?

Kyllä BL-117:n lentokone(päivä)kirjasta löysin saman kirjoituksen väliverhosta/vetoketjusta kuin minkä Kari Lumppiokin oli löytänyt aikaisemmin. Kahlasin aamusella Blenimien asiakirjoja etsien niistä väliverhoja koskevia kohtia. Lopputuloksena päädyin kun olin käynyt eri BL-sarjojen osa- ja varusteluetteloita läpi, että BL-I-sarjan koneista ainoastaan BL-117:ssa oli mainittu väliverho ja että myös kaikkiin BL-VI-sarjan (BL-196-205) koneisiin sellainen "Keskirungon ja ohjaamon välisiä väliverhoja kiinnikkeineen" laitettiin. Muissa sarjoissa ei verhoa ole luetteloitu lainkaan, eikä siis myöskään V-sarjan koneelle. Karin ja Jukka Nisulan laittamien kuvien kone pitäisi olla Pommituslentolaivue 48:n päiväkirjatietojen perusteella (pienestä lappuerosta huolimatta) sama BL-201. Jos kuvatekstissä sanottu "viimeistä edellisestä lennosta" ei pitäisi paikkaansa, olisi Hakalan toinen lentämä pitkänokkainen BL-202 silloin mahdollinen... 

15.4.1944. 13:30-14.30. Vänr Laukkanen/Vänr Karikoski/Alik Hatakka. Tutustumislento. BL-201. Tämä oli Laukkasen ensilento pitkänokkaisella BL:lla. Hänellä oli jo kokemusta lyhytnokkaisella lentämisestä.

Kapteeni Hakalan viimeistä edellinen lento PLeLv48:n lentopäiväkirjan mukaan tapahtui pitkänokkaisella BL:lla (BL-201) 20.6.1944. Hakala oli lentänyt vuoroin lyhyt- ja pitkänokkia.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28.3.2020 at 14.46, Kari Lumppio kirjoitti:

Moi!

Yksi juttu, josta vähemmän löytyy tietoa. Väliverho Blenheimin ohjaamon takana.

Alla SA-kuva 161226 "Kapteeni Hakala viimeistä edellisellä lennollaan". Vitossarjan Blenimi, jossa ohjaajan takana näkyy selvästi jonkun sortin kankaasta tehty väliseinä, jossa napit/nepparti.

155748_r500.jpg

Miten tämä liittyy BL-116:n?

Sisarkoneeseen BL-117 asennettiin Talvisodan aikana (28.12.39-5.1.40) VL:llä 120 tunnin huollossa ohjaajan istuinpanssari ja "sähköpuhelimet" eli "mikropuhelulaitteet". Muistin mukaan samassa VL:n korjausselostuksessa mainittiin ohjaamon väliverhon vetoketjun korjauksesta. Kun muistelee Joppe Karhusen kirjoja tulee mieleen, oliko sitä ennen ollut käytössä narumentelemä eli ohjaajan polettinauhasta naru kk-ampujalle? Siinä rämpätessä sitten mennyt vetskari rikki?

Eli väliverho on ollut sarja I ja sarja V Blenheimeissä. Missä muissa? Löytyykö tietäjiltä materiaalia?

 

Terveyttä itse kullekin,

Kari

Narumenetelmä oli käytössä vielä jatkosodan aikana ja kyseinen väline oli ainakin IV-sarjan koneen varusteluettelossa nimikkeellä "Naru kehrineen viestitystä varten ohjaajan ja kk-ampujan välillä". Lentovarikko ehdotti narun poistamista luettelosta 5.3.42.

Jussi

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Mutta mikä oli tuon verhon tarkoitus ?

Tässä yksi muutosehdotus BL-II-sarjan koneisiin 1940. Jostain syystä tämä ei tuolloin vielä toteutunut:

IMG_5089.JPG

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään