Vesa-Petri Jussila

MT-439 Suomi tunnukset?

6 viestiä aiheessa

Hei!

Katselin tuossa pienoismallit.net foorumia ja siellä sattui silmääni S.B.S siirtokuva-arkki jossa on MT-439 suomitunnuksilla ja taktinen numero 7. 

Onko tullut esille jotain uutta materiaalia josta tuo numero 7 on saatu selville? Vai perustuuko vain todennäköisyyteen? 

T. Vesa J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Joskus v. 2001 uskalsin vielä spekuloida asialla

https://www.tapatalk.com/groups/finnishairforceinworldwariidiscussionforum/hans-wind-s-mt-439-t266.html?

Ainakaan se numero ei pitäisi olla mikään näistä jotka on valokuvista löydettävissä.(kone/taktinen numero)

MT-437 / 9
MT-440 / 4
MT-441 / 1
MT-443 / 5

Tänä päivänä en enää ole mistään varma. Numero 7 on 20% todennäköisyys olla oikea numero (33,3%, jos vielä 6 ja 8 luetaan pois). Nollan olen jättänyt pois.

t.

Kari

PS Tuo Hyperscalen foorumin postaus on siltä ajalta kun en vielä tiennyt, että MT-462 kuvattiin saksalaismaaleissa vielä päivää ennen vaurioitumista 3.7-44 (kuva esim. Stenmanin iso Mersu-kirja s. 255). Se ei siis lentänyt kesäsodan aikana suomalaisilla tunnuksilla eikä numeroilla ollenkaan.

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
20.3.2020 at 21.51, Vesa-Petri Jussila kirjoitti:

Hei!

Katselin tuossa pienoismallit.net foorumia ja siellä sattui silmääni S.B.S siirtokuva-arkki jossa on MT-439 suomitunnuksilla ja taktinen numero 7. 

Onko tullut esille jotain uutta materiaalia josta tuo numero 7 on saatu selville? Vai perustuuko vain todennäköisyyteen? 

T. Vesa J

Siirtokuva-arkki piirroksineen on SBS:n omasta päästä ja ihan huuhaata. Tässä tahtoo vaan käydä niin että asia saattaa muuttua totuudeksi, kuin kokovalkoinen FR-97 (Fokker D.21) piirros aikoinaan, jota sitten näytettiin useammassa julkaisussa.Tämä erhe on kuitenkin saatu korjattua.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo.

Itse olen penkonut tämän koneen historiaa melko pitkään ja vastaan ei ole tullut mitään varmuutta koneen suomi tunnuksista. 

Tuossa Kari Lumpion linkissä on maininta:

"MT-442 was the first of the new 3./HLeLv 24 Bf109G-6s painted in FinnAF markings (June 22nd), followed by MT-437 and MT-439 in 23rd June. This according the dates on archived maintenance papers."

Itse en ole tuota löytänyt, mutta tuo vahvistaa että kone on ollut suomi tunnuksin.

Taidan laittaa kuitenkin kyselyn SBS:lle katsotaan mitä vastaavat.

t. Vesa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MT-439. Vastaanotettu 1944-06-19. Viimeinen lento 1944-06-29. Koko lentoaika 27h 45 min. Poistoesittely 1944-10-11.

Kone on toki ehtinyt olla suomalaisissa tunnuksissa ja taktinen numerokin (mikä niistä?) on siihen varmasti maalattu tässä tilaisuudessa:

IMG_9442.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään