Seppo Korppi

Sodanaikainen hävittäjäkoneen pakkolasku Kerimäellä

5 viestiä aiheessa

Onko kellään tietoa Kerimäen kirkonkylän välittömään läheisyyteen pakkolaskun tehneestä neuvostoliittolaisesta hävittäjälentokoneesta. Minulle on kerrottu, että tapaus olisi sattunut talvella ja lentäjä olisi surmannut itsensä. Onko olemassa ylipäätään painettua/ tallennettua tietoa kaikista tietyille alueille alasammutuista tai pakkolaskun tehneistä sodanaikaisista lentokoneista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko kyseessä tämä heti jatkosodan alussa pakkolaskun tehnyt Polikarpov I-153, josta tuli Ilmavoimien sotasaaliskone tunnuksella IT-19.

”Venäläinen pakkolaskun tehnyt hävittäjälentokone Kerimäen kirkolla klo 8.00 (ensimmäinen pakkolasku)
Kerimäki 1941.06.25”. SA-kuva. 

”Pidättäjät kapt. Koski ja luutn. Parkkinen Kerimäellä
Kerimäki 1941.06.25.” SA-kuva.

Huom! Kuvatekstissä mainittu Parkkinen on luutnantti Tor Erik Parkkonen.

edit: netistä löytyi tieto, että lentäjä olisi ollut nimeltään Biatkowsky. Hän olisi haavoittunut lennolla ja viety sairaalaan. SA-kuvissa on kuvia hänestä hoidossa.

Lentäjä Biatkowsky hoidettavana sairaalassa
1941.06.25”

Jukka

F16CF1AE-0ABE-45CD-B5B7-DDE7BF02EF87.jpeg

C4C20FEB-A17F-4FC5-ACF7-B9CA8BA64AC8.jpeg

0EFB9796-F031-4453-9D03-90ADA83B9C31.jpeg

9508ECE7-9CE7-46C5-A48E-18B9DB880A01.jpeg

FA6B5D1C-E5C4-440A-921B-5378367C6033.jpeg

BF91DFDB-2D8E-4BAF-92DC-31D1869AAF5C.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisätty SA-kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on luutn. Vladimir Pozdnjakov (153 IAP) joka yritti tehdä itsemurhan pakkolaskun jälkeen, mutta kun todettiin olevan vielä elossa hänet tuotiin Mikkelin sotasairaalaan missä tehtiin leikkaus, joka ei kuitenkaan pelastanut hänen henkeään. Oheisena sairaalassa otetut SA-kuvat 20612-20614, kuvatekseissä nimi kirjoitettu väärin "Biatkowsky".

20612comp.jpg

20613comp.jpg

20614comp.jpg

20614comp.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Calle lentäjän nimen oikaisusta, SA-kuvissa on virheitä. Tässä ylempänä Ilmavoimien Esikunnan Yleiskuntaosaston Toimisto III:n sotapäiväkirjasta tilanneilmoitus 26.6.1941. Alempana Lentolaivue 12:n sotapäivämerkinnät noilta päiviltä. Aluksi kone on virheellisesti merkitty I-16:ksi, mutta alempana tekstissä se on oikaistu I-153:ksi. Kapteeni Erkki Metsola lensi "Tsaikan" Kerimäeltä pellolta Mikkelin lentokentälle vielä samaa iltana 25.6. klo 20. Alhaalla kuvassa kapteeni Metsola, joka toimi Lentolaivue 12:n tiedustelu-upseerina. Kuvattu Viteleessä 11.9.1941. SA-kuva. Alimmassa kuvassa sama kone Mikkelissä seuraavana päivänä 26.6.-41. Koneeseen maalattu tilapäisesti hakaristit punatähtien päälle. Itärintamatunnukset maalattu siipien kärkeen myöskin, mutta peräsimessä edelleen "12". SA-kuva. Tsaikka luovutettiin 10.7.-41 Lentovarikolle Tampereelle ja sieltä edelleen 31.7. Lentolaivue 6:n 3.lentueeseen lentäjänä luutnantti Pehr-Erik Ahonius. Koneyksilö palveli koko jatkosodan ajan, toki välillä kolhujakin saaden, mutta luovutettiin vasta 24.2.1945 varikolle. Poistettiin 2.1.1950. Koko lentoaika 122 h 50 min.

Jukka

Ilmavoim_110.jpg

Lentolai_5(4).jpg

47374.jpg

20660(1).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisätty kuvia, tekstiä lisätty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuret kiitokset asiantuntijoille vastauksista. Selvisipä tämäkin asia ja koneen tyyppikin. Koneen pakkolasku onkin tapahtunut heti jatkosodan alkamispäivänä eikä jonakin sotatalvena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään