Ilkka Mäkelä

USA:n lentoyhtiöille 30 mrd dollarin avustuspaketti ja 15 mrd + 14 mrd lisää

10 viestiä aiheessa

Ns. CARES Act-laki, The Coronavirus Aid, Relief and Economic Security Act, joka on enää presidentin allekirjoitusta vailla, myöntää matkustajia kuljettaville yhtiöille enintään 25 miljardia USD, rahtiyhtiöille enintään 4 miljardia ja ilmailualan valmistajille/alihankkijoille enintään 3 miljardia avustusta.

Avustusten saamiseen liittyy kuitenkin ehtoja. Vastaanottava yhtiö ei saa pakkolomauttaa työntekijöitä tai alentaa työntekijöiden palkkaa ja etuja ennen syyskuun 30. päivää 2020, eikä maksaa osinkoja tai tehdä muita pääoman- tai osakkeidenluovutuksia ennen syyskuun 30. päivää 2021. Laki määrää, että avustusvaroja voidaan käyttää pelkästään työntekijöiden palkkoihin ja muihin etuihin. Työntekijöitä, jotka ansaitsivat yli 425000 USD vuonna 2019 koskevat lisäksi omat rajoituksensa.

Itse lain (PDF AvWebin artikkelissa) sanamuodoista saa selville, että osa avustuksista voidaan katsoa lainaksi, eikä koko avustus ole "ilmaista rahaa". Valtio voi siinä tapauksessa saada/vaatia takuuksi tai jopa avustuksen korvaukseksi lentoyhtiön optioita, osakkeita ja muita  rahoitusinstrumentteja.

 

Lainaa

To be eligible for assistance, air carriers and contractors cannot conduct involuntary furloughs or reduce employee pay rates and benefits until Sep. 30, 2020, or “pay dividends, or make other capital distributions, with respect to the common stock” of the company through Sep. 30, 2021. The bill (PDF) stipulates that the funds may only be used for employee wages, salaries and benefits.

Accepting funds also puts compensation limits on company employees who made more than $425,000 in 2019.

To guarantee any loans given by the government, “the Secretary [of the Treasury] may receive warrants, options, preferred stock, debt securities, notes, or other financial instruments issued by recipients of financial assistance … which, in the sole determination of the Secretary, provide appropriate compensation to the Federal Government for the provision of the financial assistance.”

https://www.avweb.com/aviation-news/coronavirus-relief-act-designates-billions-for-aviation/

12 päivää sitten lentoyhtiöt vaativat 60 miljardin avustuksia, mutta toistaiseksi on siis luvassa vain 30 miljardia:

Lainaa

U.S. airlines are asking for nearly $60 billion in direct assistance and loan guarantees, vastly dwarfing the $15 billion made available after the attacks of Sept. 11, 2001, as airlines worldwide continue to plea for government help from the effects of the coronavirus outbreak.

https://www.politico.com/news/2020/03/16/airlines-ask-for-government-help-coronavirus-132120

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Boeing anoi valtiolta avustusta ja Trumpin myöntämässä 2 biljoonan dollarin paketissa avustusta riittäisi myös Boeingille, mutta Boeing ei vaikuta suostuvan suoran avustuksen ehtoihin (esim. siihen, että valtio saisi vastapalvelukseksi Boeingin osakkeita). Boeing haluaisi vain lainatakuita, mikä helpottaisi lainojen saantia yksityisiltä lainamarkkinoilta edullisemmilla ehdoilla.

Boeing säästää tänä vuonna varoja luopumalla osinkojen maksamisesta ja osakkeiden takaisinostoista (share buyback), jotka kummatkin ovat olleet miljardiluokkaa. Osakkeitaan Boeing ostaa takaisin vasta, kun 737 MAXistä aiheutuvat velat on maksettu pois, mihin voi mennä vuosia.

Lainaa
Boeing CEO Dave Calhoun was asked earlier this week about how he felt about the prospect of the government taking a stake in his company in return for help, he said he was not in favor of such a move.
In an interview on Fox Business, he said that if the government required an equity in exchange for help, that Boeing would "look at all the other options, and we've got plenty of them."
"If they attach too many things to it [government assistance], of course you take a different course."
That comment prompted Treasury Secretary Steve Mnuchin to suggest Friday that Boeing would not be getting any help from the government.
 
Boeing confirmed after Mnuchin's comment that nothing had changed and that it would seek federal help.
The bailout programs requiring an equity stake include the $25 billion in grants for airlines and a separate pool of $17 billion that would be available for companies like Boeing that are deemed to be "critical to maintaining national security." But the aircraft maker doesn't intend to ask for direct aid, only for the loan guarantees.
"We need to know the credit markets are open, not just for us but for the entire supply chain," he said in a interview on CNBC.

https://edition.cnn.com/2020/03/27/business/boeing-bailout-government-stake/index.html

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiöiden saama 30 miljardin dollarin avustuspaketti umpeutuu syyskuun lopussa. American Airlines, jonka saama osuus paketista oli 5,8 miljardia dollaria, vihjaa nyt, että ellei viimeistään syyskuun lopussa heru lisää käteistä valtion kassasta, American lopettaa lentämisen 15 pienemmälle kentälle, jotka olisivat:

Lainaa

 Del Rio, Texas; Dubuque, Iowa; Florence, South Carolina; Greenville, North Carolina; Huntington, West Virginia; Joplin, Missouri; Kalamazoo-Battle Creek, Michigan; Lake Charles, Louisiana; New Haven, Connecticut; New Windsor, New York; Roswell, New Mexico; Sioux City, Iowa; Springfield, Illinois; Stillwater, Oklahoma, and Williamsport, Pennsylvania.

Lentoyhtiöiden lisäksi "merkittävän summan" valtion rahaa haluavat mm. hotellit, ravintolat, esiintymispaikat, julkinen liikenne ja Amtrak-junayhtiön matkustajaliikenne.

Lainaa

Travel and transportation sectors, including hotels, restaurants, performance venues, public transit and passenger railroad Amtrak, are seeking significant government assistance.

https://www.yahoo.com/news/american-airlines-suspend-flights-15-120702707.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8/21/2020 at 13.41, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Lentoyhtiöiden saama 30 miljardin dollarin avustuspaketti umpeutuu syyskuun lopussa. American Airlines, jonka saama osuus paketista oli 5,8 miljardia dollaria, vihjaa nyt, että ellei viimeistään syyskuun lopussa heru lisää käteistä valtion kassasta, American lopettaa lentämisen 15 pienemmälle kentälle.

Lentoyhtiöiden lisäksi "merkittävän summan" valtion rahaa haluavat mm. hotellit, ravintolat, esiintymispaikat, julkinen liikenne ja Amtrak-junayhtiön matkustajaliikenne.

https://www.yahoo.com/news/american-airlines-suspend-flights-15-120702707.html

Syyskuun loppu ja avustuspaketin umpeutuminen lähestyy. Americanin johtaja Parker sanoo, että sadattuhannet ilmailualan työntekijät menettävät työpaikkansa, ellei uutta hätärahoituspakettia saada aikaiseksi. American itse irtisanoo 19000 työntekijää lokakuussa ja 12000 joutuu lomalle.

Lentoyhtiöiden johto haluaisi peräti 1,5 biljoonan dollarin avustuspaketin. Useat poliitikot vastustavat, koska lentoyhtiöt saivat jo 25 miljardia tähän mennessä ja muutkin alat tarvitsevat apua.

Lainaa

Airline executives urged lawmakers Thursday to move ahead with a $1.5 trillion aid package proposed by a congressional group. However, since the airline industry has already received $25 billion as part of an emergency Payroll Support Program, some lawmakers say it would not be fair to continue to bail out one particular industry at the cost of so many others that are also experiencing financial strain.

https://www.nbcnews.com/business/business-news/hundreds-thousands-will-lose-their-jobs-without-additional-emergency-aid-n1240412

EDIT:

Senaatissa on tehty aloite, jolla jatkettaisiin avustusta 31. maaliskuuta 2021 asti. Lentoyhtiöiden toivomaa puoltatoista biljoonaa ei ole luvassa, vaan yhteensä 28 miljardia. Tästäkään ei vielä ole päätöstä.

https://www.avweb.com/aviation-news/senate-proposes-additional-airline-aid/

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuperäisen avustuspaketin umpeutumisen määräaika, syyskuun loppu, on jo ohitettu muutamalla päivällä, mutta uutta pakettia - joka tuntuu olevan välttämätön - ei ole saatu aikaiseksi, kun poliitikot eivät ole yksimielisiä ehdoista. Paketin suuruudeksi on ajateltu 25 miljardia dollaria. Edustajainhuoneen puheenjohtaja Nancy Pelosi lupaa rahaa olevan tulossa ja vaatii lentoyhtiöitä odottamaan, ennenkuin aloittavat uhkaamansa kymmenien tuhansien työntekijöiden pakkolomautukset.

https://www.flightglobal.com/airlines/us-house-leader-pelosi-promises-airlines-further-aid/140449.article

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kongressi on vihdoin myöntynyt 900 miljardin dollarin suuruiseen kokonaisavustuspakettiin, mutta lentoyhtiöille siitä ei lohkea enempää kuin 15 miljardia, jotka on käytettävä työntekijöiden palkkoihin ja lomautettujen työntekijöiden ottamiseen takaisin töihin ja saamatta jääneiden palkkojen maksuun siten, että työntekijät on pidettävä palkkalistoilla maaliskuun 2021 loppuun. Mm. United arvelee, että raha ei riitä maaliskuun jälkeisen ajan palkkoihin, koska varaustilanne ei näytä paranemisen merkkejä. Toisinsanoen, maaliskuun lopussa voi tulla uusi lomautusten suma.

Lainaa

After months of partisan wrangling Congress finally approved the $900 billion stimulus just before midnight, which includes $15 billion in airline worker support payments and requires carriers to recall involuntarily furloughed employees, provide back pay and keep the workers on payroll through March 31, 2021.

https://www.ibtimes.com.au/us-airlines-recall-furloughed-staff-now-1656539

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isojen yhtiöiden lentoemännät vaativat jo kolmannen avustuspaketin myöntämistä viimeistään 31.3.:

Lainaa

As soon as Congress passed a second bailout for U.S. airlines, United Airlines CEO Scott Kirby told employees being brought back from furlough to expect to be let go again because the government only required them to keep people employed through March 31,

https://viewfromthewing.com/american-united-flight-attendants-push-for-third-government-bailout/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n lentoyhtiöiden yhteenlasketut tappiot vuodelta 2020 ylittävät analyytikoiden mukaan 35 miljardia dollaria ja huonot ajat luultavasti jatkuvat ainakin vuoden 2021 puoleenväliin, ennenkuin kysyntä saattaa alkaa elpyä, joten ei ole ihme, että avustuksia on annettu nyt yhteensä 45 miljardia ja luultavasti avustuksia annetaan vielä lisää.

https://www.nbcnewyork.com/news/business/money-report/u-s-airline-2020-losses-expected-to-top-35-billion-in-dismal-covid-pandemic/2807789/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kongressin komitea on hyväksynyt uuden rahoituspaketin, joka sisältää 14 miljardia dollaria lentoyhtiöille, minkä pitää riittää palkkojen maksuun syyskuun loppuun asti.

Toisaalta, Spirit Airlines, Allegiant ja Frontier ovat viime aikoina ilmoittaneet aloittavansa uusien lentäjien palkkaamisen vielä tänä vuonna.

Lainaa

The House of Representatives Financial Services Committee on a 29-24 vote approved the $14 billion for airlines and $1 billion for contractors to cover payroll through September.

Budget carriers Spirit Airlines, Allegiant Travel and Frontier Airlines, however, have said in recent weeks that they intend to resume pilot hiring later this year.

https://www.yahoo.com/finance/news/u-house-committee-approves-another-025947758.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n kotimaan liikenteen elpyessä senaatin kauppakomission puheenjohtaja Cantwell kysyy nyt kuudelta yhtiöltä (American, Delta, Southwest, JetBlue, Republic ja Allegiant), miksi yhtiöt ovat viime aikoina peruutelleet lentoja työvoimapulaan vedoten, vaikka ovat saaneet valtiolta 54 mrd USD avustukset nimenomaan palkkojen maksuun syyskuun loppuun asti, ehtona se, että pakkolomia tai irtisanomisia ei saa panna toimeen eikä palkkoja saa leikata. Lisäksi yhtiöt ovat saaneet 25 mrd valtion myöntämiä lainoja.

Southwest on näistä ainoa yhtiö, joka väittää lentävänsä samoihin kohteisiin kuin ennen pandemiaa. Delta yrittää selittää, että liikenteen elpyminen pääsi yllättämään. Loput neljä eivät ole vastanneet mitään.

Lainaa

The chair of the U.S. Senate Commerce Committee has asked the chief executives of six airlines including American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines and JetBlue Airways to explain reported worker shortages despite receiving billions in pandemic bailouts.

Congress approved three separate rounds of taxpayer funding totaling $54 billion to pay much of U.S. airlines' payroll costs through Sept. 30 as a result of COVID-19 - as well as $25 billion in low-cost government loans.

Senator Maria Cantwell, a Democrat, sent the airlines letters on Friday asking for answers to detailed questions about "recent reports of workforce shortages, flight cancellations, and delays, creating havoc and frustrating consumers as more Americans resume travel."

The Transportation Security Administration said traffic hit almost 2.2 million passengers on Sunday, the highest daily total since February 2020.

In the letters, Cantwell said at best each airline "poorly managed its marketing of flights and workforce as more people are traveling, and, at worst, it failed to meet the intent of tax payer funding and prepare for the surge in travel that we are now witnessing."

Airlines were not allowed to issue involuntary layoffs or cut worker pay as part of government assistance.

Cantwell asked the airlines, which also included Republic Airways and Allegiant Airlines, for answers about workforce management, if they have exhausted all U.S. payroll assistance and steps to address anticipated or current labor shortages due to increased consumer flight demand this year.

https://www.yahoo.com/news/senator-asks-airlines-worker-shortages-211403759.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään