Christian Rethmann

Finnairin kalustokuvasto 70/80

21 viestiä aiheessa

70- ja 80-luvuilla hinkattiin aika paljon Helsingin ja Hampurin väliä, ja joskus sain lentokoneesta sellaisen A4 kokoisen pahvin jossa oli muistaakseni yhdellä puolella kuvat ja speksit kaikista Finnairin silloisista vehkeistä. Kymppi siinä oli aivan varmasti, ja vanhinta päätä taisi edustaa Caravalle. Sitä tuli hämmästeltyä kakarana pitkään ja hartaasti mutta sittemmin tietysti hävinnyt.

Eihän kellään olisi tällaista? Ihan kuva riittää, en tarttee omaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka itsekin istuskelin usein koneissa noina aikoina, en muista nähneeni kyseistä esitettä. Mutta, kautta aikojen on mm. Blue Wings-matkustamolehdessä ollut sivullinen yhtiön laivastoesittelyä. Näitä Blue Wings-lehtiä löytyy kenties satunnaisesti nettihuutokaupoista, divareista, kirjamessuilta yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ottanut Blue Wings lehdestä talteen kalustoesittelysivun vuoden 1999 lopusta lähtien, lähestulkoon aina kun kalustoon on tullut muutoksia. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Jukka Hemilä kirjoitti:

Olen ottanut Blue Wings lehdestä talteen kalustoesittelysivun vuoden 1999 lopusta lähtien

Menee taas vahvasti OT:ksi, mutta sallittakoon.

Olen ottanut talteen Blue Wings ja muut lentoyhtiölehdet matkustaessani talteen epäsäännöllisesti 1980-luvun alusta. Niitä on kertynyt lähes 1000 kpl (18  kopiokonepaperilaatikollista, joista 11 on luetteloitu) ja hieman yli 100 lentoyhtiötä.

Turvaohjeita löytyy 380 lentoyhtiöstä noin 1700 erilaista ja tietenkin vielä ainakin tuplamäärä vaihtareita.

Yrjöpusseja ei ole kuin reilut 150 erilaista.

Valitettavasti luettelointini on puutteellista viimeisen kuuden vuoden ajalta osan päivityksistä hävittyä kovalevyn hajotessa. 

Jos joku keräilijä haluaa niin vaihtaa voin. Yrjöpussit mieluummin käyttämättöminä, mutta harvinaiset kelpaavat vähän käytettyinäkin.

Rodney :cool:

P.S. Myös lentoyhtiöiden postikortteja löytyy, etenkin LH, joka on ollut kiitettävä tarjonnassaan.

P.P.S. Ja tietenkin ruokalistoja, mutta valtaosa niistä on kaukaisilta vanhoilta hyviltä ajoilta, kun busineksessa pääsin matkustamaan.

P.P.P.S. Lentoyhtiöiden Ugly Boxeja myös löytyy muutama pahvilaatikollinen, valtaosa AY:n 1980-90-luvuilta ja luetteloimatta.

 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
,
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iteltä on iso dia-kokokoelma. Isäni kuvasi ennen aina hyvillä kameroilla. Kuten Canon  AE-1. ja  parhaimmalla optiika. Diakuvissa on pitkälti Turun historiaa ja lentonäytöksiä. Kuvat ovat Lähinnä Kodak Ektachrome ja Kodakcrome diafilmilla. 

Kannaisiko nämät kuvat digitoda? Kuvia on paljon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käväisin Bronxin kanssa lenkillä EFHN:ssa ja samalla kaivoin yhden lentoyhtiöiden lehtilaatikoista auki. Ohessa sen kuuden Blue Wings'in anti 1984-1993. Vuoden 1987 lehdessä ei ollut ko. infoa.

Blue Wings 1981-2.                                                       .5e93404226259_BlueWings1981-2.thumb.jpeg.5f9bfda46e7f043f4da2decfd787222e.jpeg

Blue Wings 1983 October-December.                                                                                                           .5e934043041b3_BlueWings1983Oct-Dec.thumb.jpeg.27d247bcee34dbafb3fcbe931cd3c26c.jpeg

Blue Wings 1984 July-September.                                .5e8b5165c7956_BlueWings1984JulySept.thumb.jpeg.aea2b821615194b1d00d7cb59f2cd312.jpeg

Blue Wings 1988 December - 1989 January.                          .5e8b522190cc1_BlueWings1988December.thumb.jpeg.8ce025e47b8dd0dbe3f396dd322c6fdd.jpeg

Blue Wings 1989 August/September.                                       .5e8b5287a0584_BlueWings1989AugSept.thumb.jpeg.de033c9e856060f4bc68b6159d9b8980.jpeg

Blue Wings 1990 April-May.                                         .5e8cbee6a1f6f_BlueWings1990AprilMay.thumb.jpeg.8161b4ca7a7ed87096516848411216e8.jpeg

Blue Wings 1990 December - 1991 January.                                  .5e8b52e9c7142_BlueWings1990Dec1991Jan.thumb.jpeg.b10c123d409ffff63a8180b86acb85eb.jpeg

Lento 1992-1.                                     .5e8cbf9e5f751_Lento1992-1.thumb.jpeg.ffd736eaf24b5c953e6e54e2573480d1.jpeg

Blue Wings 1993 June-July.                          .5e8b540bf3379_BlueWings1993JuneJuly.thumb.jpeg.1eaa34ff007d7c6773547ce1555ed78b.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typos. Lisäykset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen kuitenkin, että istuintaskuissa oli joskus 1970-80 luvun alussa sellainen irrallinen infokortti?

Silloin  ei vielä ollut ehkä asiakaslehteä. Voin toki muistella väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otin taas muutaman Blue Wingsin koiran ulkoilutuksesta mukaan ja skannasin kalustokuvia. Lisäsin edellisten joukkoon niistä kaksi, jotta pysyvät aikajärjestyksessä. Muut uudet vuosilta 1993-2012 löytyvät jäljempänä.

Rodney

Blue Wings 1993 December / 1994 January. Edelliseen settiin nähden DC-9 on tehnyt turn-aroundin.5e8cc31e594d6_BlueWings1993Dec1994Jan.thumb.jpeg.e55c071c9a7c85d0eccb11c2494ef1a5.jpeg

 

Blue Wings 1994 April-May.                                    .                                                                                         .5e8cc3219e1b5_BlueWings1994April-May1.thumb.jpeg.138aaa611ba2f2027cad69754113ff65.jpeg

Lento 1995-3.                                   5e8e18b28bce8_Lento1995-3.thumb.jpeg.5847d44e9ba6536be3ac41755bca59d1.jpeg

Blue Wings 1996 April-May.                                    .5e8cc3233381a_BlueWings1996AprilMay.thumb.jpeg.1da39ffba45cdb4b2ecefee4d3475ffc.jpeg

Lento 1996-2.                            .5e8e18b3e3984_Lento1996-2.thumb.jpeg.479d7dd40328ee5cef5308be761fbe9c.jpeg

Blue Wings 1996 June-July.                      .5e8e18ac2c4cc_BlueWings1996June-July.thumb.jpeg.cae98c5b5bae5c467884a7c2b819f0a8.jpeg

Lento 1996-3.                          .5e8e18b5325d4_Lento1996-3.thumb.jpeg.343dad2391abba7592bd527b0376201e.jpeg

Blue Wings 1996 October-November.                    .5e8e18acc0ae1_BlueWings1996October-November.thumb.jpeg.ea8a561adde06d2d5a819e3e265b7ca2.jpeg

Blue Wings 1997 February-March.                           .5e9342427d519_BlueWings1997Feb-March.thumb.jpeg.496cd35d88ad44e3189d2ae897a9981e.jpeg

Blue Wings 1997 April-May.                           .5e93423ecc39f_BlueWings1997April-May.thumb.jpeg.54b239db73558cc483e29b3a0fc93594.jpeg

Blue Wings 1997 June-July.                           .5e934243bf9ad_BlueWings1997June-July.thumb.jpeg.c2dc86fd6273f807374dd273174e1382.jpeg

Blue Wings 1997 August-September.                           .5e93424001087_BlueWings1997Aug-Sep.thumb.jpeg.0b5ba6be08e0bbf4a2e86bf9a48a59fe.jpeg

Blue Wings 1997 October-November.                           .5e934244e4009_BlueWings1997Oct-Nov.thumb.jpeg.7b644fe1d46dd284adbea67b7d948e00.jpeg

Blue Wings 1997 December - 1998 January.                           .5e934241465aa_BlueWings1997Dec-1998Jan.thumb.jpeg.10836f47d7330c89018aac137dfbe31a.jpeg

Lento 1997 Loka-Joulukuu.                             .5e93486e21fdd_Lento1997Loka-Joulukuu.thumb.jpeg.4f751f040097b9a181a31592b6c6da14.jpeg

Lento 1998 Marraskuu - 1999 Tammikuu.                             .5e93486f27bbf_Lento1998Marras-1999Tammikuu.thumb.jpeg.9c972cdb2ac983035f7fbe38bc3a6c0c.jpeg

Lento 2000 Syyskuu-Marraskuu.                            .5e9348703f24e_Lento2000Syys-Marraskuu.thumb.jpeg.343b795da5551ea782eaeb8031c9e695.jpeg

Blue Wings 2000 November.                           .5e9342461cb35_BlueWings2000November.thumb.jpeg.bb82e06b9b0997bd414596ac131edc98.jpeg

Lento 2001 Huhtikuu-Kesäkuu.                             .5e9348715fc45_Lento2001Huhti-Keskuu.thumb.jpeg.c692cbfb1cd8b881c4322b237b2650e5.jpeg

Blue Wings 2001 May-June.                           .5e9342473374f_BlueWings2001May-June.thumb.jpeg.da5a4e5d6e60946efc1460d42c8e2124.jpeg

Blue Wings 2002 June-July.                           .5e93424963ddc_BlueWings2002June-July.thumb.jpeg.30366bd324ca5019d598525ddd066875.jpeg

Blue Wings 2002 December - 2003 January.                           .5e93424847bd5_BlueWings2002Dec-2003Jan.thumb.jpeg.de4e715ec9b3f72aab81dd73effa1419.jpeg

Lento 2003 Tammikuu-Maaliskuu.                             .5e934873c6fa1_Lento2003Tammi-Maaliskuu.thumb.jpeg.d5451f79199d99f0269d9018a863426b.jpeg

Lento 2003 Marraskuu - 2004 Tammikuu.                             .5e9348729dffd_Lento2003Marras-2004Tammikuu.thumb.jpeg.f8540cc83c3e8eea092232c02137601d.jpeg

Blue Wings 2003 December - 2004 January.                           .5e93424a6c269_BlueWings2003Dec-2004Jan.thumb.jpeg.5d557194f2b27b50b787017e1c362fa5.jpeg

Blue Wings 2006 February.                                                                                                   .5e93424b83e3d_BlueWings2006Feb.thumb.jpeg.7aab7b6b22f3e18ecf6b53e608623571.jpeg

Blue Wings 2007 May.                                                                                                           .5e8cc324a9c03_BlueWings2007May.thumb.jpeg.e6788f60aee18148616e4fd8914d8a4f.jpeg

Blue Wings 2009 May.                                                                                                           .5e8cc32667677_BlueWings2009May.thumb.jpeg.b9fff44836e7cf077d2cb97595561a32.jpeg

Blue Wings 2010 February.                                                                                                      .5e8e18ade8f42_BlueWings2010February.thumb.jpeg.23c6f0d6f4698074a3ccaaa1be669ba8.jpeg

Blue Wings 2010 May-June.                                                                                           .5e8e18ae96c69_BlueWings2010May-June.thumb.jpeg.6cc729a1ed63502d1c7099cf5eabb15f.jpeg

Blue Wings 2011 January.                                                                                .5e8e18b12e2bc_BlueWings2011January.thumb.jpeg.8ddd4466e104d5700a76e36009f8191c.jpeg

Blue Wings 2011 August.                                                                                                          .5e8e18b010cbb_BlueWings2011August.thumb.jpeg.ff0d645d45c66e0643ec4804ea195f43.jpeg

Blue Wings 2012 November.                                                                                                            .5e8cc327e096a_BlueWings2012November.thumb.jpeg.50d590e737b929fb0a8a7913ac1b6fff.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Lisäykset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhä vaan jaksaa ihmetyttää noitten kalustoluettelon erot SF340:n ja ATR72:n kohdalla. Molemmilla tuhansia tunteja lentäneenä tiedän varsin hyvin, että molempien max. cruising altitude on FL250 eli 7600m, onko numerot menneet ristiin, kun Saabille väitetään 6700m, vai mistä se on keksitty, mutta sitkeästi joka listassa se oli. Ja kun tuokin korkeus itse asiassa määräytyy happijärjestelmästä. "VIP Saabilla" (OH-FAF) jossa oli katosta automaattisesti putoavat happinaamarit 18 matkustajalle, oli sillä matkustajamäärällä max cruise korkeampi, nyt en muista oliko FL290 vai FL310. Ja nopeuden 10km/h ero ATR:n hyväksi lienee pyöristysero samasta solmumäärästä.( tosiasiassa Saabilla pääsi - ja etenkin ajettiin - lujempaa...)

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/7/2020 at 10.40, Jorma Laiho kirjoitti:

Silloin  ei vielä ollut ehkä asiakaslehteä. Voin toki muistella väärin.

Huomasin juuri Blue Wingsejä tutkiessani uutisen 2010 May-June numerossa, että lehti täytti silloin 30 vuotta eli nyt tulee 40 vuotta täyteen. Issue 1, Spring 1980 oli ensimmäinen Blue Wings.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vierailin taas tänään EFHN:lla ja pengoin kaukokirjastostani lisää AY:n lehtiä. Lisäsin yhdeksän erilaista kalustoluetteloa eiliseen 1993-2012 kokoelmaan. Niissä näkyy hyvin kaluston ja maalauskaavion muutokset ja niiden ajankohdatkin suurin piirtein. 

MD-11 poistuminen ja "arvon alennus" näkyy myös. Vuoden 2009 toukokuussa se on tunkion kukko, huipulla neljällä yksilöllä ja isot bussit ovat sen alapuolella. Vajaan vuoden päästä 2010 helmikuussa markkinointi on pudottanut sen A340 ja A330 koneiden alapuolelle ja jäljellä on vain kaksi yksilöä. Toukokuussa se on jo poistunut kuvastosta.

Tammikuun 2011 kuvastosta tarkkasilmäinen ihmettelee, miten pikkubusseilla (A321, A320, A319) kuljetetaan matkatavarat, sillä luukkuja ei näy. Näyttäisi olevan peilikuvaversio elokuun 2011 vastaavasta pikkubussien osalta eli taiteilija lienee vetänyt mutkia suoraksi?

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saabin tehosta sen verran,  että äkkiä katsoen Wikipedian ja netin mukaan kone tunnuksella OH-FAF oli mm. hieman suuremmilla moottoreilla kuin OH-FAA -ym.  Kone tunnnuksella OH-FAF oli Saab 340B kun vanhemmat olivat mallia Saab 340A ja noissa A- ja B- mallissa oli hieman eri moottorit, A-mallissa hieman heikkotehoisemmat.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan taisi olla muutama ehdotusluonnos paperilla koneiden maalaamisesta. Olisiko noissa, muistaakseni julkisuudessakin olleissa vaihtoehdoissa ollut norpan kuva? Koneisiin maalattuna en muista nähneeni kuin poron.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Juurikas
Oikeinkirjoitus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8.4.2020 at 10.21, Ari Aho kirjoitti:

Yhä vaan jaksaa ihmetyttää noitten kalustoluettelon erot SF340:n ja ATR72:n kohdalla. Molemmilla tuhansia tunteja lentäneenä tiedän varsin hyvin, että molempien max. cruising altitude on FL250 eli 7600m, onko numerot menneet ristiin, kun Saabille väitetään 6700m, vai mistä se on keksitty, mutta sitkeästi joka listassa se oli. Ja kun tuokin korkeus itse asiassa määräytyy happijärjestelmästä. "VIP Saabilla" (OH-FAF) jossa oli katosta automaattisesti putoavat happinaamarit 18 matkustajalle, oli sillä matkustajamäärällä max cruise korkeampi, nyt en muista oliko FL290 vai FL310. Ja nopeuden 10km/h ero ATR:n hyväksi lienee pyöristysero samasta solmumäärästä.( tosiasiassa Saabilla pääsi - ja etenkin ajettiin - lujempaa...)

Mikä tämä "VIP Saab" oli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-FAF oli mahdollista varustaa 18:lle matkustajalle tarkoitetulla istuin- ja pöytäjärjestelyllä. Väljempää tilauslentomatkustamista, etuna vielä kevyempi kuorma eli enemmän polttoainetta eli pitempi toimintamatka. Pääosinhan kone oli normaalissa reittiversiossa, päivittäisessä reittioperoinnissa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten niin usein, niin nytkin homma lähti lapasesta ja meni överiksi!

Lisäsin ylös ensimmäiseen postaukseeni kaksi vanhinta löytämääni Blue Wingsin kalustoluetteloa. Toiseen postaukseeni lisäsin aikajärjestyksessä 18 Blue Wingsin ja Lento-lehden kalustoluetteloa.

Ohessa vielä kolme kalustoluetteloa vuosilta 2013-2015. Niiden mukana lienee AY-lentolehtieni luettelot käsitelty. Luetteloihin otin mukaan vain ne joissa oli eroja kuvissa ja/tai niiden järjestyksessä. Jos tekstissä oli eroja esim. konemäärissä tai operaattorissa, niin en ottanut eri versioita mukaan.

Rodney

Blue Wings 2013 April.                                                                                        .5e93500d807fd_BlueWings2013April.thumb.jpeg.670e81fc0c5d88ba99c75beeb5fdc8ea.jpeg

Blue Wings 2014 December.                                .5e93500eb63f6_BlueWings2014December.thumb.jpeg.a981c47a2d169e1eb95ad69ae6c15758.jpeg

Blue Wings 2015 March.                              .5e93500fe3e5d_BlueWings2015March.thumb.jpeg.86e5623712017d182d79da935a99d0e2.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo.
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailurihkamia varten tonkiessani huomasin kirjastossani Finnairin 85-v juhlajulkaisun vuodelta 2008; "Departure 2093 - Viisi visiota lentomatkailusta" (ISBN 978-951-98041-9-4). Julkaisussa on tietoja myös Finnairin tulevasta lentokalustosta.

Finnair A600-850.5ec97c54af35a_FinnairA600-850.thumb.jpeg.87532e83564326e10e55f51b65325198.jpeg5ec97c5281d3d_FinnairA600-850Specs.thumb.jpeg.32c462ef4b9954c6f0b080553b015162.jpeg

Finnair A1700-2400 Cruiser.5ec97c5660ad4_FinnairA1700-2400CruiserA1700-2400CruiserSpecs.thumb.jpeg.848873066cdd33b20ff893b59badb06d.jpeg5ec97c5799373_FinnairA1700-2400Cruiser.thumb.jpeg.f532c07f3285a165c52ba91d69289082.jpeg

Juhlajulkaisussa pisti silmääni, että vaikka sen lienee toimittanut AY:n viestinnästä vastaava johtaja, niin tuossa A1700-2400 selostuksen viimeisessä virkkeessä todetaan, että "kun alus putoaa", ei "jos alus putoaa".

Rodney :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin vielä arkistoistani muutaman tuoreemman Blue Wingsin, joissa on eroa tuohon March 2015 tilanteeseen. A340-300 on häipynyt ja ATR-72 palannut takaisin noin 10 vuoden listalta poissaolon jälkeen. Kyseessä on March 2018, mutta toimittajalle on sattunut tyypillinen copy/paste virhe ja vain tämän sivun alalaitaan on jäänyt February 2018 edellisestä numerosta. Vuosien kuluessa myös Atraimen matkalentonopeus on pudonnut 520 km/h arvosta 463 km/h arvoon. Näinhän se lienee, että Old Ladyn liikkeet ovat hitaampia kuin nuorena

Rodney

Blue Wings March 2018.                                                        

5fc1583569963_BlueWings32018.thumb.jpeg.1ed5a77c2c3af2f0afc68d05996fe415.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään