16 viestiä aiheessa

Pistetään nyt pikku pähkinä purtavaksi aihealueelle viikonlopun alkajaisiksi.

Eli missä koneessa tämä mittari on näyttänyt kierroksia. Vinkkinä vain, että minun kiinnostukseni ohjaamoesineisiin loppuu vuoteen 1945.

Palkinnoksi kunniaa ja kumarruksia.

 

20200403_164712.jpg

20200403_164503.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos rohkeasta avauksesta.:thmbup:

Mutta mittari ei ole Moranesta.

Kysymys hankalampi kuin heti arvaisi. Minultakin meni tovi ennenkuin löysin varmistuksen sille mistä koneesta se on pois.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maallikko täällä epäilee mittaria ranskalaisperäiseksi,Jaeger/tours,ja melko hyvin kiertävästä moottorista jos skaala on 3000 rpm asti...Ja 45 tai ennen...Caudron-Renault?Ei voi olla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä vaan mittari oli ruuvattuna suomikoneeseen.

Tulipa laiteetua kinkkisempi kysymys kuin luulinkaan. Luulin, että vastausnopeus olisi ollut muutama tunti.

En kyllä ole tunnistanut ko. koneen mittareita kansainvälisilläkään ilmailuantiikin myyntisivustoilla, eli väittäisin kuitenkin harvinaiseksi.

Mittarin valmistaja Jaeger on Sveitsiläinen, joka kyllä väänsi mittareita eri valtioiden lentokoneisiin.

Huomenna laitan vastauksen, jos ei ala oikeata vastausta kuulua, ja kyllä teitä sitten harmittaa...;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa vaikea pähkinä purtavaksi, enkä edelleenkään ole varma lopputuloksesta.

Löysin vain yhden (sotilas)konetyypin jonka kierrosmittaria voi verrata suoraan Veli-Martin mittarin näyttöön:

Polikarpov I-16UTI, tunnus UT-1. Moottori: Wright Cyclone M-25B. 2 kpl. kierrosmittareita 0-30 x 100. Tässäkään ei valmistajaa eikä valmistusnumeroa mainita mittarin etupuolella.

Jään jänskäämään Veli-Martin vastausta::)

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan jossakin meidänkin Fiateista ollut ? Usein kuvissa kylläkin eri tyyppiä.

https://www.asisbiz.com/il2/Fiat-G50/Fiat-G50-Freccia/pages/Fiat-G50-Freccia-gun-sight-and-Instrument-panel-02.html

 

Muokataan: SIH 8, sivu 6. Pikkuisen mittarin reuna pilkistää tähtäimen takaa.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Lisäys "todistusaineistoon"
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Oliskohan jossakin meidänkin Fiateista ollut ? Usein kuvissa kylläkin eri tyyppiä.

Hyvä huomio:thmbup:mutta ei kuitenkaan.

Fiat-hävittäjiemme moottorien kierrosmittarit olivat merkitty Osa- ja varusteluetteloon 28.8.1940 näin: "Borletti 0-3000 kierr./min.". Katsoin myös koneyksilöihin tehtyjä mahdollisia merkintöjä vaihdoista (ei aivan aukoton) eikä löytynyt mittarivaihtoja. Mutta vain Fiatin Borletti-merkkinen kierroslukumittari oli toinen joka pysyi 0-30 raameissa. Muita lähellä olevia kierrosmittareita löytyi seuraavasti: Polikarpov I-153 ja I-16 (4-30 x100), VL Humu (Jaeger 0-32 x100), M.S.406 (Jaeger A.M. 33 A 3-32 x100), MSv (Jaeger A.M. 30 A, 3-25 x100) , Hanriot H.232 (Jaeger 33-10, 0-3200), Caudron-Renault C.R.714 (Jaeger 33-10, 0-3200).  

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Raimo!

Olinkin jo kirjoittanut ao vastauksen ennen kuin olit painanut Enteriä, mutta olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä että asia on kuten väitän. Ehkei (vielä) päästy aivan tieteelliseen totuuteen, mutta pyydän huomioimaan että suomi sai Fiateista loppupään tyyppejä ja tuollaista mittaristoa ei muut  käyttänyt. Mm. 0-piste on kello 13.00. Mittari on tullut suomesta. Olen myös löytänyt kuvista tuon Fiat Borletti tyypin joka näyttää ehkä vähän fyysisestikin halkaisijaltaan suuremmalta.

Eli pitäydyttäisiinkö siinä että Ari olisi vahva voittaja kanditaatti. Vai meneekö vielä päätös videotuomareille? :cool:

Aiemmin kirjoitettuna:

Hyvä Ari Onnittelut voittajalle!

Saamaa SIH 8:n kuvasta olen asiaa arvuutellut. Kyllähän se on näin, että se on kotoisin Fiat G50 ohjaamosta.

Koneitahan tehtiin eriversioina n. 780 kpl joten varmaan mittaripäivityksiäkin on osunut matkan varrelle. Varsinkin suomikoneissa on mittaristot ollut sitä mitä on sattunut olemaan. Se on sitä pienen maan viisautta.

Minulla on ollut jostain syystä lämmin suhde kyseiseen lentokonetyyppiin. Aina tulee mieleen Oippa Tuominen joka Fiatilla sai hyvän määrän pudotuksia ja varmaan tästä syystä pääsi myös Mersun puikkoihin. Aina kun hypistelen mittaria se edustaa minulle tämän lentokoneen osuutta suomen ilmapuolustuksessa, sekä Jaeger tehtaan mittareiden ja kellojen hyvästä laadusta.  Varmaan vieläkin hoitaisi hommansa jos vielä kone sille löydettäisiin.

Belgradin Aviation Museum omistaa maailman ainoan Fiat G50:n, joka sekin taitaa odottaa restaurointia, jossain hallien kätköissä.

Löysin netistä vielä paikan josta voi tutustua tähän vähän harvinaisempaan kuvakulmaan Fiatin ohjaamosta. Olkaa hyvät!

Kiitos mielenkiinnosta!

FIAT G50 virtuaaliohjaamon ohjekirja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Veli-Martti Koivunen kirjoitti:

Saamaa SIH 8:n kuvasta olen asiaa arvuutellut. Kyllähän se on näin, että se on kotoisin Fiat G50 ohjaamosta.

Saatat ollakin oikeassa kun tarkemmin selasin Fiatin asiakirjoja! Tai ainakin samalla viivalla Polikarpov UT-1:n kanssa. Yritän löytää po. mittareista hankintatietoja. VL:lla vaihdettiin Fiatin FA-18 mittaristoa reippaanlaisesti.

Tässä ensin UT-1 ja sitten FA-18:

Klm.JPG

Klma.JPG

Klmb.JPG

Klmc.JPG

Klmd.JPG

Klme.JPG

Klmf.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimo olet kone 😁

Jos päädytään että se on pois UT-1 sta niin sitten kannattaa samalla katsoa onko siinä bensiininmäärämittaria paikallaan. Sellainenkin löytyy I-16 koneeseen.

Voitaisiin sitten neuvotella miten ne saataisiin esille oikealle paikalleen. 😉👍

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun on tällaisia Fiatiin (G.50) liittyviä osia jostain löytynyt ja ylempänä Veli-Martti Koivunen mainitsee että Belgradin ilmailumuseolla on entisöimättömänä säilynyt Fiat G.50 hävittäjä, voisin tähän laittaa linkin kyseisen koneen kuviin:

https://en.difesaonline.it/evidenza/lettere-al-direttore/un-tesoro-nascosto-al-museo-dellaviazione-di-belgrado

Vuonna 2008 löytyi Kreikasta Fiat G.50 koneen siivet, jossa Italian ilmavoimien tunnukset näkyvissä vieläkin. Tiedon mukaan siivet päätyivät takaisin Italiaan.

https://www.warrelics.eu/forum/armour-weapons-aircraft-recovery/fiat-g50-two-wings-finding-268026/

Kovin on vähäistä G.50 Fiatien säilyminen tai edes niiden osien. Saattaa olla ollut melko lähellä säilyä meillä Suomessakin yksi Fiat entisöitäväksi - nimittäin Feeniks-lehden 3/2010 numerossa kerrotaan että Siikakankaan kentän liepeillä sorakuopassa olisi ollut vielä 1966 jäljellä Fiat FA-1:n runko ja siivet, kunnes ne olivat hävinneet.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 minuuttia sitten, Veli-Martti Koivunen kirjoitti:

Jos päädytään että se on pois UT-1 sta niin sitten kannattaa samalla katsoa onko siinä bensiininmäärämittaria paikallaan. Sellainenkin löytyy I-16 koneeseen.

Voitaisiin sitten neuvotella miten ne saataisiin esille oikealle paikalleen. 😉👍

Suomen Ilmailumuseon UT-1 on vailla tällaista 0-30 x100 mittaria, se on korvattu kummassakin toosassa 4-30 x100 kierrosta minuutissa -mittarilla:-\

UT-1d.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaegerin perustaja Edmond Jaeger (1858-1922) oli syntynut Elsassissa (Ranskan ja Saksan rajamaakunnassa), hän muutti Pariisiin 1880. Jotkin Jaeger mittaritehtaat olivat Pariisin lähialueella entisessä Delagen autotehtaassa "Levallois" -Pariisin naapurikaupungissa. Jaeger liittyy Sveitsiin siten,  että hän teki yhteistyötä  sveitsiläisen  Le Coultren kanssa. Kelloja on nimellä Jaeger-LeCoultre. 

Jaegerin Pariisin lähialueen (Levallois) tehtaat 1924:

https://hprints.com/en/item/50010/Jaeger-1924-Factory-Levallois-Pierre-Collet

(Autotehtaaseen laajeneminen oli noin 1929, tuossa olevat vuoden 1924 tilat ovat pienempiä.) 

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään