Mika Laakso

vanhat valokuvat

34 viestiä aiheessa

Onko Raimo mitään dokumentteja Markun viittaamien MO-100/101/102 osalta säästynyt?

Ajankohta voisi olla kevättalvi? Lunta ei ole paljoakaan jäällä, eikä taustalla näkyvässä puurajassa, ja kundeilla on suikat päässä. Onko ympyrä on tehty ripotellusta sorasta?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4.12.2021 at 14.01, Petri Kyyrönen kirjoitti:

Jos kuva on aiemmin 30-luvulta, niin liekö sitten mahdollistakaan, että se olisi Juvalta, eli onko luottamista kuvan taakse kirjoitettuun tekstiin? Onkohan tuolloin ollut esim. lentonäytöksiä?

Koitin etsiä tietoa digikansalliskirjasto-aineistosta. Ei paljon auttanut. Löysin kyllä maininnan Jukajärvellä kesällä kellukeilla käyneestä Aero Oy.n Junkers-koneesta, uutinen oli Mikkelin Sanomat-lehdessä 12.6.1928. Toinen maininta oli Mikkelin Lentokerhon uuden De Havilland Moth-koneen, tunnus K-SILB, vierailu Jukajärven jäällä. Uutinen oli päivätty 21.3.1929.

Jukka

 

1.jpg

2.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienee sama K-SILB (vaikka B ei näykään) joka on ollut Juvan Koikkalan Rantuussa kesällä 1930 (Kuva kirjasta: Koikkalan seudun perinnetietoa, ISBN 952-90-5075-5)K-SILx.jpg.636b78f4625afbbe17035703a43803e7.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Onko Raimo mitään dokumentteja Markun viittaamien MO-100/101/102 osalta säästynyt?

Ajankohta voisi olla kevättalvi? Lunta ei ole paljoakaan jäällä, eikä taustalla näkyvässä puurajassa, ja kundeilla on suikat päässä. Onko ympyrä on tehty ripotellusta sorasta?

Moth´ien lennoista on aika hyvin säilynyt kone- ja laivuekohtaisia päiväkirjoja. MO-102:n lentokirjat eivät ole kuitenkaan päätyneet Kansallisarkistoon, mutta koneen lentoja voi rajallisesti bongata laivuekirjoista.

Jos lähtisi liikkeelle oletuksesta että kuvassa on menossa laivueessa pidetty oma maaliinlaskukilpailu vv. 1929-1934 välisenä aikana, kevättalvella meren jäällä ja lentotukikohdan edustalla. Näinä em. vuosina MO-koneita oli käytössä Santahaminassa, Sortavalassa, Viipurin Tervaniemessä, Turkinsaaressa, Kauhavalla, Utissa ja Suur-Merijoella. Kuvan näkymän perusteella jättäisin Utin ja Suur-Merijoen ja Kauhavan maakenttinä pois. Käyn vielä kerran aineistoni läpi.

 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3.12.2021 at 23.51, Markku Koivurova kirjoitti:

Maaliinlaskukilpailu? Toisaalta on kyllä lyhyt laskukiito 😛

Nykyään maaliinlaskukilpailussa maali on kosketuskohta. Oliko maali ennen koneen pysähtymiskohta?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle ainakin syntyi sellainen mielikuva että kyseessä olisi juurikin sellainen tilanne että kone pitäisi saada pysähtymään tiettyyn pisteeseen. Koneissahan ei tainnut tuhon aikaan olla pyöräjarruja ja lentokenttien muotokin taisi olla " aukio tasaisessa maastossa " jotenka pysähtyminen tiettyyn pisteeseen taisi olla hieman haastavaa.

Sippo

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Petri Kyyrönen kirjoitti:

Lienee sama K-SILB (vaikka B ei näykään) joka on ollut Juvan Koikkalan Rantuussa kesällä 1930 (Kuva kirjasta: Koikkalan seudun perinnetietoa, ISBN 952-90-5075-5)

Kone on tosiaan Mikkelin "lentokerhon" = ilmapuolustusyhdistyksen v.1929 Valtion lentokonetehtaalta ostama K-SILB (OH-ILB) "Mikkeli" joka teksti on "selvästi" luettavissa koneen nokalla.

Markku

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään