25 viestiä aiheessa

Minulle ei ole selvinnyt mitä kynämerkintöjä on FuG-radion etupaneelin vaaleissa muoveissa?

Selvimmin näkyy 35990 ja toisesta loppu ...05

20200406_184424~2.jpg

20200406_184553~2.jpg

20200406_184402~2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Veli-Martti Koivunen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista merkinnöistä en tiedä, mutta tämä lentokoneradio FuG 16 Z oli Messerschmitt Bf 109 G-6 -hävittäjiemme radio. Bf 109 G-2:ssa taas oli FuG VII -radiot.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy varmaan kysellä radiopuolen harrastajilta löytyisikö sieltä selitystä.

Tuo paremmin näkyvä numerosarja on lähellä radion omia taajuuksia, mutta ei kuitenkaan asteikolla. Vastaus saattaa löytyä sieltä, että radiota on myöskin käytetty radiosuuntimaan. Toisaalta näin merkinnän toisessa kotimaisessa FuG16Z radiossa, joka oli aikalailla eri kuin tämä.

Bf109 G6 paneelin oikeassa sivussa on vaihtokytkin jolla vaihdettiin joko radiolletoimintaan tai kohtilentoon omalle kentälle. Kuvassa näkyy myös kohtilentomittari.

Paneeli radiokytkin.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taajuuksia nähtävästi, mutta miten ovat sitten merkinneet ?

Aparaatiin taajuusalue oli 38,5 MHz-41,3 MHz. Siis mallissa Z.

Netistä löytyi kyllä jopa saksankielinen huolto-ohje. Varmaan se on jossain suomennettunakin....

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Taajuuksia nähtävästi, mutta miten ovat sitten merkinneet ?

Aparaatiin taajuusalue oli 38,5 MHz-41,3 MHz. Siis mallissa Z.

Netistä löytyi kyllä jopa saksankielinen huolto-ohje. Varmaan se on jossain suomennettunakin....

FuG 16ZY ohjeista se kohta (kohta 403. ,sivu 43/114).

Lainaa

(...)Auf einem weißen Zellonschild neben dem Schauzeichen können die gerasteten Frequenzen und Rufzeichen mit Bleistift notiert werden

Vastaava löytyy myös FuG 16:lle (D.Luft) T. 4005/3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos teille! Kääntäjän kautta katsottuna saksankielestäkin saa vähän selvää ;D

Koska lähetin/vastaanottimessa on neljä eri taajuutta saatiin varmaan joitain kiinteitä taajuuksia sovitulle paikalle (I ,II, kolmio ja neliö) joka oli vielä erillään säätökondensaattoreiden taajuusalueesta.

Eiköhän tämä ollut tässä, mutta modernin radion saksalaiset kuitenkin väänsivät sodan tiimellyksessä. Siinä oli sähköinen kaukoohjaus ja tila oli pakattu käytännössä siten, että siinä oli lähetys ja vastaanotto saatu yhteen runkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Netistä löytyi kyllä jopa saksankielinen huolto-ohje. Varmaan se on jossain suomennettunakin....

 

1 tunti sitten, Veli-Martti Koivunen kirjoitti:

Kiitos teille! Kääntäjän kautta katsottuna saksankielestäkin saa vähän selvää ;D

Saattaisi suomennos löytyäkin Suomesta. Erilaisia VL:n julkaisuja on reippaanlaisesti ilmailumuseoiden arkistoissa, kaikkia ei kuitenkaan.

IMG_1124.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa !

Siis heinäkuussa oli valmista. Olisi tarvittu jo paljon aikaisemmin. Käyttö oli onnetonta ja mm. Lavansaaren onnettoman pommitusreissun jälkeen koulutusta kyllä tehostettiin. Näin kertoo Ilmavoimien viestihistoria. Muuten vehkeen käytöstä on kovin vähän tietoa.

Mistä saisi tuon kopion tutkittavaksi ?

suunnistusterveisin Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se voisi olla sarjanumero. En onnistunut löytämään täsmälleen tuota, mutta esimerkiksi Ilmavoimien viestivarikolla oli -44 loppukesästä useita FuG 16Z -asemia 359- ja 360-alkuisella numerolla.

Jussi 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Jussi oikeassa! Se on sarjanumero ja lähetin-osa 35990 on kuulunut Messerschmitt´ille MT-447. Siitä ei ole tietoa, milloin juuri tämä lähetin koneeseen asennettiin, mutta ainakin se on ollut siinä v. 1949. Sen sijaan vastaanottimen tarina on vielä epäselvä.

Saksasta saapui useita kymmeniä FuG 16 -radioita ilman "Werk-Nr" :a, kuten tämäkin Veli-Martin hallussa oleva radiolaite. Sanoisinpa että numeroimattomina tulleet FuG:t saivat täällä annetun numeron jollainen tämäkin todennäköisesti on. Olen myös nähnyt radion runkoon maalatun vastaavanlaisen numerosarjan.

Ennen kuin Kannaksella repesi, oli Saksassa vapautettu Suomeen toimitettavaksi aluksi 50 kpl. FuG 16Z -hävittäjäradioita. Suurhyökkäyksen alettua tarvittiin radioita kiireesti lisää. Kun sitten tuli pääosa lähetyksestä, joka käsitti 150 FuG 16Z -radiota, oli niille oitis käyttöä asennettavaksi uusiin saksasta lennettyihin Mersuihin. Osa koneista oli ilman radiota Suomeen tullessaan, kuten tämä 21.6.1944 tullut MT-447.

MT-447.JPG

MT-447a.JPG

MT-447b.JPG

MT-447c.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
muokattu tekstiä
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan mahtavaa selvitystyötä! Maistuipa aamukahvi hyvältä Raimon tekstiä lukiessa. Oli pakko mennä  käsikirjastosta tarkistamaan löytyykö koneesta kuvaa ja sieltä se löytyi SIH:n 6 sivulla 29.

Soitin eilen samaisen radion numerosarjaa selvittäessäni radioamatööri harrastajalle, joka sanoi että tuo Fug16Z on varmaan kulkenut myös hänen käsiensä kautta. Laitteita oli Ilmavoimien varikolla myynnissä 50-60 luvuilla radioamatööreille ym. vastaaville. Käsittääkseni olen sen kolmas omistaja, edellä mainitusta lähtien.

On se vaan ihmeellistä kuinka historia aukeaa tilastoja ja kirjanpitoa tutkimalla.

Lämmin kiitos taas asiaan vihkiytyneille!

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6.4.2020 at 19.00, Veli-Martti Koivunen kirjoitti:

Minulle ei ole selvinnyt mitä kynämerkintöjä on FuG-radion etupaneelin vaaleissa muoveissa?

Selvimmin näkyy 35990 ja toisesta loppu ...05

Tämä menee vähän saivarteluksi, mutta mielenkiinnosta voisin yrittää selvittää myös tuon vastaanottimen numerosarjan. Onko mahdollista että yrittäisit kaikin tavoin zuumailla muita laatassa hahmottuvia numeroita, esim. valoa vasten?. Kun edes yksi lisänumero löytyisi. Onko muuten viimeistä edellinen numero varmasti nolla, ettei 6 tai 9?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työtä käskettyä irroitin muovilapun ja huomasin että zoom in on huonompi vaihtoehto kuin zoom out koska jäljelle jää näkyviin vain lyijyhiilen murusia. Päädyin tähän tulokseen lopulta.

Aika varma xxx25, xxx65, xxx85 ja xxx95 (ei nolla vaihtoehtoa) kasi tuntuu noista 'toiseksi viimeisistä numeroista' olevan huonoin vaihtoehto muotonsa perusteella.

Hyvällä mielikuvituksella x5425, x5625, x5465, x5625, x5485, x5685, x5495 ja x5695

Nyt jännitetään 😌

 

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän lopputulokseen pääsin. Oli kaksi asiaa mihin nojasin haussani; että kyseessä on vastaanotin ja viimeisen numeron tulee olla viitonen. Näillä kriteereillä löytyi vain yksi aparaatti ts. FuG 16Z vastaanotin n:o 36165, joka on ollut (ainakin) kolmessa Mersussa asennettuna; MT-421, -449, -460.

Kuva1.JPG

Kuva2.JPG

Kuva3.JPG

Kuva4.JPG

Kuva5.JPG

Kuva6.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mieltäni lämmittää kovasti, kun täällä Foorumissa voi kysyä asioita joista ei olisi helppoa saada vastausta muualta.:D:thmbup:

Kysymys joka lähti arvelusta päätyi havaintoihin, jota monikaan ei varmaankaan varmuudella tiennyt. Eli suomalaiset käyttivät saksalaisten suunnittelemaa paikkaa taajuuksille sarjanumeron merkintään.

Toinen tieto itselle paljastui siitä, että vastaanotin on (E , Empfänger) ja lähetin (S, Sender) saattoivatkin elää omaa elämäänsä eri kombinaatioina. En ole vielä kerinnyt tutkmaan Raimon mainitsemien kolmen koneen historiaa, mutta sieltäkin voi paljastua jotain mielenkiintoista.

Summa summarum, Flight Forum tarjoaa hienon alustan ilmailuhistorian tutkimiselle ja tiedon jakamiselle. On selvää että ilmailussa on monta osa-aluetta jotka kiinnostavat toisia enemmän kuin toisia. Toivottavasti en kuitenkaan moderaattorin to-do listalla häiriköinnistä. Minulle ilmailuhistoria ei lentävänä henkilöna tarjoaa portin ilmailuun ja sen historiaan.

Kiitos Raimolle ja muille asiaan vihkiytyneille!

Hyvää pääsiäistä!

 

ps. laitoin mukan kuvan jossa näkyy vielä FuG16Z radion kauko-ohjausmoottori. Kun paneelista väännettiin kytkintä, niin servo pyöräytti asetetun taajuuden kohdalleen. Modernia jos ajatellaan, että tekniikka on jo n. 85 vuotta vanhaa.

/VMK

 

Fug16 remote part.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Veli-Martti Koivunen
Kirjoitusasu ja asiavirheet
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Duoda....sen verran korjaisin, että E (Empfänger) on vastaanotin ja S ( Sender) on lähetin.  ;-) Onkohan joku sekoittanut nuo lätkät keskenään ?

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nooh... Minä ainakin. ::) Olen niin vauhdissa kirjoittanut lähettimen ja vastaanottimen ristiin enkä tsekannut kirjoittamaani. Kiitos! Hyvä huomio!

Täytyy korjata teksti ettei disinformaatio sotke hyvää aihetta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla itse laitteessa tuo 35990 pitää siirtää lähettimeen. Herää vaan pieni epäilys, onko nuo laatat oikeasti tästä yksilöstä, jos niitä on noin helppo heitellä paikasta toiseen?!

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oletetaan, että on kyse on sarjanumerosta, niin idea taitaa vähän lähteä käsistä jos niiden paikkaa siirrellään. Onneksi ei ole kyse väitöskirjasta eikä  tarvitse todentaa tätä opponentille eikä kääntää englanniksi :P

Sanoisin lähinnä erään Yleisradio-ohjelman mukaan, että tässä on kyseessä historiaa "Tosikoille ja Veitikoille".

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, tulipahan vaan mieleen tuollainenkin vaihtoehto. Kuka tietää, missä poistetut laitteet ovat seikkailleet sodan jälkeen? Kaikki niitä käpistelleet eivät ehkä ole mieltäneet lukuja sarjanumeroiksi.

Suattaapi olla tae olla olemati. Määttiijjä? Vastuu siirtyy lukijalle.  ;-)

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkka huomio Arilta:thmbup: Tässä sarjanumero joka pysyy varmemmin kiinni. Radio on ollut asennettuna koneeseen MT-505.

thumbnail_IMG_5802.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään