Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2020 Lyhyesti, löytyykö pieniltäkin lennonjohdoilta kirjasta esim. 737:n laskeutumisohjeet tai yleensäkin radioneuvot tyyppikohtaisesti? Vai tuleeko jostain Tom Cruise joka heittää asiat ulkomuistista? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2020 Ei kai lennonjohdon tarvitse osata konetyyppikohtaisia lakeutumisohjeita, vaan sitä varten koneessa on kaksi pilottia? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2020 (muokattu) 19 tuntia sitten, Marko Virkkula kirjoitti: Lyhyesti, löytyykö pieniltäkin lennonjohdoilta kirjasta esim. 737:n laskeutumisohjeet tai yleensäkin radioneuvot tyyppikohtaisesti? Vai tuleeko jostain Tom Cruise joka heittää asiat ulkomuistista? Lennonjohdolla ei työnsä puolesta ole eikä tarvitsekaan olla mitään osaamista lentokoneiden lentämisestä tai lentokoneiden järjestelmistä, eikä lennonjohdon tarvitse kyetä antamaan mitään tuon tyyppisiä ohjeita tai neuvoja. Tuollaisia "ohjeita" ei siis ole sen enempää suuremmilla kuin pienemmilläkään kentillä. Toki lennonjohtajana voi sattua olemaan joku, joka on joskus jotain lentänyt, mutta täysin sattuman kauppaa. Pienempien koneiden ongelmien osalta "virka-apua" saadaan tyypillisesti tarpeen vaatiessa hankittua esimerkiksi eri operaattoreiden tai koulutusorganisaatioiden kautta. Muokattu: Huhtikuu 13, 2020, käyttäjä: Tatu Koiranen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2020 5 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti: Toki lennonjohtajana voi sattua olemaan joku, joka on joskus jotain lentänyt, mutta täysin sattuman kauppaa. Niin,eikös vanhaan hyvään aikaan lennonjohtajalla oli oltava myös vähintään PPL-kirja ? Ehto joka joskus parisenkymmentä vuotta sitten vissiin poistui ja miksi poistui,sitä silloin ihmeteltiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13, 2020 Valmistuin vuonna 2009 lennonjohtajaksi ja ainakin vielä meidän, ja meidän jälkeisen kurssin koulutukseen sisältyi lentotunteja. Ei siitä pahveja saanut, mutta tuntumaa Piperiin kuitenkin. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2020 15 tuntia sitten, Pekka Sonninen kirjoitti: Valmistuin vuonna 2009 lennonjohtajaksi ja ainakin vielä meidän, ja meidän jälkeisen kurssin koulutukseen sisältyi lentotunteja. Ei siitä pahveja saanut, mutta tuntumaa Piperiin kuitenkin. Taisi olla n. 10 tuntia se määrä, mitä silloin lennettiin. Sen jälkeen se tippui ensin muutamaan tutustumislentoon (esim. simulaattori, paikallislento ja matkalento) jääden muutaman viime vuoden aikana kokonaan pois. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2020 Entä Te "vanhat" lennonjohtajat,oliko tuo PPL -velvoite tosiaan joskus olemassa vai olenko ihan hakoteillä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2020 29 minuuttia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti: Entä Te "vanhat" lennonjohtajat,oliko tuo PPL -velvoite tosiaan joskus olemassa vai olenko ihan hakoteillä? Kyllä se oli aikaisemmin vaatimus. Täältä ammattia esittelevältä sivulta poimittuna: Lainaa Kaikilla lennonjohtajilla on sama, nykyisin Ilmailulaitoksen omistaman Avia Collegen antama peruskoulutus. Kun itse aikoinani hakeuduin koulutukseen, pääsyvaatimuksena oli vielä yksityislentäjän lupakirja. Vaikka ilmailun tuntemusta ei nykyisin juurikaan edellytetä koulutukseen hakeutuvilta, se on mielestäni kuitenkin suuri etu käytännön lennonjohtotyössä. http://www.ammattinetti.fi/haastattelut/detail/50_haastattelu 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2020 Helsingin Sanomissa oli ollut lennonjohtaja -kurssin ilmoituksia. Syyskuussa 1996 alkavalla kurssilla oli vaatimuksena mm. yksityislentäjän lupakirja. Syyskuussa 1997 alkavalla kurssilla ei vaadittu PPL:ää. Eli vaatimus poistunut noin 1997. Muiden vaatimusten ohella kurssin ikärajana oli 20-28 vuotta. (Vuoden 1997 kurssilla koulutettiin myös lennontiedottajia, 1996 ei ollut lennontiedottajaa mainittu.) 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14, 2020 11 tuntia sitten, Kalle Heinonen kirjoitti: Taisi olla n. 10 tuntia se määrä, mitä silloin lennettiin. Sen jälkeen se tippui ensin muutamaan tutustumislentoon (esim. simulaattori, paikallislento ja matkalento) jääden muutaman viime vuoden aikana kokonaan pois. Joo, oliskohan ollut 12 tuntia se tarkka mitä meidän kurssilaiset lensi. Simulla toki vähän myös sitten siihen päälle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 15, 2020 4/14/2020 at 14.38, Kalle Heinonen kirjoitti: Taisi olla n. 10 tuntia se määrä, mitä silloin lennettiin. Sen jälkeen se tippui ensin muutamaan tutustumislentoon (esim. simulaattori, paikallislento ja matkalento) jääden muutaman viime vuoden aikana kokonaan pois. Jaa siellä ei oo enää mitään.. No onpa mahtavaa. Seuraavaks voitais karsia vielä lentäjien koulutuksesta PANS-ATM kokonaan pois (käsittääkseni PANS-OPSia ei juuri lennonjohtokoulutuksessa käsitellä), niin sitten kumpikaan osapuoli ei ymmärrä toisen toimintaa senkään vertaa. :S 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 16, 2020 13 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti: Jaa siellä ei oo enää mitään.. No onpa mahtavaa. Seuraavaks voitais karsia vielä lentäjien koulutuksesta PANS-ATM kokonaan pois (käsittääkseni PANS-OPSia ei juuri lennonjohtokoulutuksessa käsitellä), niin sitten kumpikaan osapuoli ei ymmärrä toisen toimintaa senkään vertaa. :S Kyllä tätä aikoinaan hämmästeltiin,kummasteltiin,kun tuntui itsestään selvältä,että lennonjohtaja myös itsekin lentää! Tässä mitenkään kadehtimatta vaativaa työtä,tuntuisi kuitenkin,että palkkataso huomioiden suht.vähäiseen koulutukseen olisi kuulunut ja edelleen kuuluisi PPL ( tai edes UPL).Joko itse maksettuna tai sitten ei,mutta kuitenkin! 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 26, 2020 Olikohan kyseessä lupakirja A2 ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2020 26.6.2020 at 20.11, Ahti Kotamäki kirjoitti: Olikohan kyseessä lupakirja A2 ? Ehkäpä. Eikä sillä nyt väliä. A2 oli PPL:n edeltäjä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 10, 2020 Vielä 1989 oli vaatimuksena A2-lupakirja (PPL) ja muistaakseni 1990. Mielestäni siitä on ollut apua duunissa, vastaanhan se ajallisesti n. puolen vuoden ilmailuopintoja. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla