Veli-Martti Koivunen

Löytyykö viiden suorasta kone eri mittareille?

21 viestiä aiheessa

Viisi Aera-Paris mittaria jostain 1920-30 luvulta. Neljä kierroslukumittaria ja yksi korkeusmittari.

Katsotaan löytyisikö niille lentokonetta. Heikkisen Raimon kanssa ollaan joskus tsekattu, että yhteen noista mittareista löydettiin lentokone. En nyt muista mikä niistä se oli.

Olen päätellyt merkinnöistä, että yksi on sarjanumero toinen kuukausi ja vuosi. Olen kyllä erehtynyt ennenkin, mutta aloitetaan vaikka näin. ;)

Mittari 1. 1968 / 2.27

Mittari 2. 4318 / 1.29

Mittari 3. 4324 / 1.29

Mittari 4. xxxx  / 1.29 (kuusikulmion sisässä kirjaimet HG)

Mittari 5. N:o19 / A19 (stanssattu taakse)

...Raimo jaksuja ;D

Aera_Paris_1A.jpg

Aera_Paris_1B.jpg

Aera_Paris_-2A.jpg

Aera_Paris_-2B.jpg

Aera_Paris_-3A.jpg

Aera_Paris_-3B.jpg

Aera_Paris_-4A.jpg

Aera_Paris_-4B.jpg

Aera_Paris_-5A.jpg

Aera_Paris_5B.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ihmettelin tuota kierroslukumittarin skaalaa,mutta ihan on kohdallaan,Hispano-Suiza antoi parhaan tehonsa kierrosluvulla 2100...Kierroskone!;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12.4.2020 at 19.52, Veli-Martti Koivunen kirjoitti:

Aera_Paris_1A.jpg

Aera_Paris_1B.jpg

Aera Paris Delta -merkkiseen kierrosmittariin n:o 1968 löytyi lentokone Caudron C.60, tunnus CA-75. Kone oli koko palvelusajan käytössä Turkinsaaressa, ensin sen 3.Erillinen Merilentolaivueessa (3.Er.MeLL), joka vaihtui nimenmuutoksen jälkeen (1.4.1928) Merilentoeskaaderiksi (MeLE), Turkinsaari.

Valmistuttuaan Ilmailuvoimien Lentokonetehtaalla (I.V.L.) Suomenlinnassa, luovutettiin kone CA-75 ilmailuvoimille 5.1.1928, joka luovutti edelleen 3.Erilliselle Merilentolaivueelle Turkinsaareen.

Veli-Martin omistama kierroslukumittari Aera n:o 1968 oli koneen valmistuessa asennettuna "armatuurilautaan" ja todennäköisemmin kaksipaikkaisen koneen "etutoosaan". Kyseisen mittarin aikana koneeseen ehdittiin vaihtaa 4-5 Clerger 9B 130 hv. pyörivää moottoria ennen kuin koneen peruskorjauksessa vaihtui mittari Jaeger-merkkiseen kierrosmittariin pvm:llä 18.3.1931. Viimeinen lento CA.75:lla lennettiin 4.4.1933, jolloin lentoaikaa oli kertynyt 617 tuntia. Kone poistettiin ilmavoimien kirjoista 3.8.1933.

Kaksi kuvaa, jotka olen poiminut (ja ostanut) silloisen Keski-Suomen Ilmailumuseon (nyk. Suomen Ilmavoimamuseo) kahviossa sijainneesta kuvalaatikosta (ylemmän kuvan tunnus 121264, alempi 178225, Kimmo Marttinen. Mistä lie ruma tahra tullut kuvaan, sillä Suomen Ilmavoimat 1928-40 (Keskinen, Partonen, Stenman) -kirjassa on samainen kuva ilman tahraa. Kirjasta sain päivämäärän tuolle lennolle joka oli 18.1.1929. Kuvatekstissä mainittu 1.Er.MeLL kuuluu olla 3.Er.MeLL.

IMG_8296.JPG

IMG_8300.JPG

IMG_8304.JPG

CA-75.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja taas maistui vaaleapaahtoinen(kin) kahvi hyvältä kun Raimolta sai aamupostia :D

Se teoria, että toinen mittarin stanssatuista luvuista on hyvinkin päivämäärä, kun mittari on lähtenyt tehtaalta.

Minusta on oikeus ja kohtuus, että jos Raimo lähetät minulle vaikka osoitetietosi,, niin pistän mittarin sinulle muistoksi ja kiitokseksi avuliaisuudestasi.

Laitat sen sitten vaikka kylpyammeen reunaan, kuvan viereen vitriiniin tai johonkin missä se on sinusta paikallaan. ;D:thmbup:

 

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
57 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

kahviossa sijainneesta kuvalaatikosta (ylemmän kuvan tunnus 121264, alempi 178225, Kimmo Marttinen. Mistä lie ruma tahra tullut kuvaan, sillä Suomen Ilmavoimat 1928-40 (Keskinen, Partonen, Stenman) -kirjassa on samainen kuva ilman tahraa.

Mistäs ne tahrat kahviossa tulee?

Rod :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Mistäs ne tahrat kahviossa tulee?

Rod :cool:

Ilmeisesti tosi edullisessa kuvassa - jota tämä edustaa - kuuluu olla ruma tahra:hmm:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Veli-Martti Koivunen kirjoitti:

Minusta on oikeus ja kohtuus, että jos Raimo lähetät minulle vaikka osoitetietosi,, niin pistän mittarin sinulle muistoksi ja kiitokseksi avuliaisuudestasi.

Laitat sen sitten vaikka kylpyammeen reunaan, kuvan viereen vitriiniin tai johonkin missä se on sinusta paikallaan. ;D:thmbup:

Amme puuttuu mutta suihku on;) Kiitti Veli-Matti, olen iloisesti yllättynyt lahjastasi. Se saa arvoisensa paikan MT-koneessa käytetyn Dräger pullohapen määrämittarin vierellä kirjahyllyn lasioven takana. Laitan osoitteeni yv:nä. Nyt on kyllä löydettävä vielä enempi lentokoneita mittareillesi:P 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12.4.2020 at 19.52, Veli-Martti Koivunen kirjoitti:

Aera_Paris_-2A.jpg

Aera_Paris_-2B.jpg

 

Seuraavaksi on vuorossa kierroslukumittarille Aera N:o 4318 kuulunut lentokone, joka tässä tapauksessa on tsekkiläisvalmisteinen Aero A.11-HS, tunnus AE-46.

Koneessa oli Hispano-Suiza 300 hv. -moottori (1400-1950 kierr/min). Näissä papereissa ollaan lentopalveluksesta poistettua konetta siirtämässä sen viimeiseen paikkaan ts. Ilmasotakoulun opetuskomppanialle mekaanikko-oppilaiden purkaa ja kokoa koneeksi. Kuvat ovat juurikin Kauhavalla Op/ISK:n alueella otettuja.

AE-46. Vastaanotettu 30.7.1927. Viimeinen lento 14.12.1938. Kokonaislentoaika 1665 h. 55 min. Kone poistettu 29.12.1938.

IMG_7796.JPG

IMG_7797.JPG

IMG_3649.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty koneen tietoja
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

😄☕

Kyllä ne mittaritkin lentää kun niihin kone ruuvataan kiinni.

Täytyy poiketa Kuorevedellä loma-aikaan ja katsoa löytyykö siitä sopivaa reikää...

* Tarkoittanen tässä AE-47:aa joka on Hallinportin Ilmailumuseossa Jämsän Kuorevedellä

 

Muokattu: , käyttäjä: Veli-Martti Koivunen
Upd.
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12.4.2020 at 19.52, Veli-Martti Koivunen kirjoitti:

Aera_Paris_-5A.jpg

Aera_Paris_5B.jpg

Myös korkeusmittari Aera Paris N:o 19 (A 19) on myös kuulunut Aero A.11-HS -koneen mittaristoon. Tarkemmin koneeseen tunnuksella AE-44.

Kone vastaanotettiin ilmavoimille 30.7.1927. Viimeinen lento 11.6.1937. Kokonaislentoaika 1603 h. 30 min. Laskuja 4772 kpl. Poistettiin 16.7.1937.

Kone on nokillaan Utin lentokentällä 12.10.1927. Laskun jälkeisessä rullauskiidossa otti vasen siipi maahan jolloin kone kiepsahti pystyyn. Vieressä seisoo koneen ohjaaja res.luutn Niilo Ilkka. Kuvan on saattanut ottaa matkustajana ollut mekaanikko-alikers Urho Kero.

IMG_6263.JPG

IMG_6267.JPG

IMG_6268.JPG

IMG_3651.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvin on osunut mittarit samaan konetyyppiin :thmbup: eli AERO A-11

Varmaan(kin) Mittari 3. 4324 / 1.29 kuuluu saman satsiin, mutta katsotaan mitä Raimo vielä löytää.

Löytyyköhän keneltäkään Kuoreveden Hallin Aerosta ohjaamokuvaa?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Veli-Martti Koivunen kirjoitti:

Aika hyvin on osunut mittarit samaan konetyyppiin :thmbup: eli AERO A-11

Varmaan(kin) Mittari 3. 4324 / 1.29 kuuluu saman satsiin, mutta katsotaan mitä Raimo vielä löytää.

Löytyyköhän keneltäkään Kuoreveden Hallin Aerosta ohjaamokuvaa?

Omista kuvista ei löydy, mutta tässä vähän osviittaa. Kovin on vähän tallella mittareita.

https://www.flickr.com/photos/nilsmosberg/29456710838

Jukka

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Veli-Martti Koivunen kirjoitti:

Aika hyvin on osunut mittarit samaan konetyyppiin :thmbup: eli AERO A-11

Varmaan(kin) Mittari 3. 4324 / 1.29 kuuluu saman satsiin, mutta katsotaan mitä Raimo vielä löytää.

On totta, että Veli-Martin mittarit ovat tähän mennessä osuneet pääasiassa konetyypille Aero A.11-HS (AE-). Lisäksi yksi mittareista löytyi Caudron C.60:n (CA-) ohjaamosta. Tämäkään ei ole koko totuus, sillä taktiikkanani on käydä konetyyppejä yksi kerrallaan läpi. Huomaan Aera Paris -merkkisten kierrosmittarien olleen varsin kelvollisia laitteita, sillä niitä löytyi myös Gloster Gamecock´ien (GA-) ja Aero A.32:n eli "Jupiter-Aeron" (AEj-) mittarivarusteista. Ikäväkseni Veli-Martin mittareista ei yksikään ole ollut GA-koneessa asennettuna.

Nyt on sitten kaksi Aero-merkkistä museolentokonetta joissa on ollut Aera-kierrosmittari asennettuna; Hallin Aero A.11 ja Vesivehmaan Aero A.32, tunnus AEj-59 (kuva). Jälkimmäinen kone on niin korkealla ettei ohjaamoon pääse kurkistamaan, mutta en usko sieltä löytyvän mittareita kun kone on edelleenkin "sodan jäljiltä". Toisessa kuvassa on Jupiter-Aeron mittaristoa ja siinähän se Aera-mittari on paraatipaikalla (5).

Löytyi myös viimeisellekin numeroidulle mittarille lentokone, siitä sitten seuraavassa postissa.

IMG_5855AEj-59.JPG

IMG_3660.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12.4.2020 at 19.52, Veli-Martti Koivunen kirjoitti:

Aera_Paris_-3A.jpg

Aera_Paris_-3B.jpg

Aera -kierroslukumittari N:o 4324 löytyi Aero A.32 eli "Jupiter Aero":ksi kutsutusta koneesta, jonka tunnus oli AEj-57.

Kone oli vastaanotettu Suomen Ilmavoimille 23.10.1929. Viimeinen lento 19.8.1941. Kokonaislentoaika 1540 h. 05 min. Poistettu luetteloista 11.10.1941.

Tämä oli Veli-Martin mittareista viimeinen josta löytyy valmistusnumero. Yhdestä se on jäänyt jostain syystä tehtaalla uupumaan. Numeroimattomia on lähtenyt tehtaalta enemmänkin koska joihinkin lentokonekirjoihin on merkattu esim. näin "Aera kierrosmittari N:o ?".

Valokuvan tiedot: SIVM 160744 (Nurmeksen museo).

RHe 1078.b.jpg

RHe 1083.jpg

RHe 1224.jpg

IMG_3658.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan mahtavaa. Nyt saatiin 5pv / 5 mittaria selville. Hyvä te!

Pari vastaavaa vanhaa korkeusmittaria minulla on ollut aiemmin, toinen on muistaakseni mennyt Tikkakoskelle ja toinen rakenteilla olevaan Viima-projektiin.

Hallinportin koneeseen varmaan saa sopimaan noihin reikiin ainakin yhden mittarin. Täytyy ottaa museoväkeen yhteyttä ja kysellä mikä on kiinnostuksen taso saada mittareita puuttuville paikoille, ellei museoväki ehdi ensin. YV:nä voi pistää viestiä.

Tätä tämä Korona-virus teettää, ehtii penkoa laatikoita ja kiusata ihmisiä, joilla on mielen täyttää HUD-näyttö ja monitoripaneeli sylissä.

Tuskin niitä tutkitaan 100-vuoden päästä, kuten näitä vanhuksia. Uutuudet taitavat mennä Kuusankoskelle kierrätykseen näitä aiemmin.

Vaikka niin taidan minäkin.

Yhteenvetona:

Kierroslukumittari 1. Caudron C.60, tunnus CA-75

Kierroslukumittari 2.  Aero A.11-HS, tunnus AE-46

Kierroslukumittari 3.  Aero A.32 eli "Jupiter Aero" tunnus AEj-57

Kierroslukumittari 4. Jokin vastava aikalaistuote

Korkeusmittari 5.  Aero A.11-HS tunnus AE-44

Muokattu: , käyttäjä: Veli-Martti Koivunen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienen hakemisen jälkeen löytyi paperinen valokuva Aero A.32:n (AEj-59) ohjaamosta jonka oli ottanut paljon ennen koneen ylös nostamista. Aukkoja löytyy siitäkin mittaritaulusta.

IMG_3687.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään